Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23662
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2022 12:21

elburger schreef:Het oude normaal komt nooit meer terug.
Eerder gaan wij hier Chinese toestanden krijgen,- wel in minder strenge mate- maar ook hier wordt het reilen en zeilen op den duur gemonitord door "diensten".
Denk maar eens aan de CO2 stapvoet❕.


Je bedoelt dat ze CO2-uitstoot goed gaan monitoren? Lijkt me heel verstandig ja.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 04 jan 2022 13:00

Klopt, is heel lastig wie dat gaat bepalen. Daarom moet ook de knop om bij mensen zelf. De realiteit is dat er mensen niet geholpen kunnen worden en er nu al keuzes gemaakt moeten worden. Waarom zou je dan als 80 jarige nog opgenomen willen worden terwijl een 40 jarige op behandeling ligt te wachten. Denk dat dat stap 1 is. Net zoals bij het gebruik van de zorgverzekering, de knop moet om. Je gaat niet voor zweetvoeten maar de HAP.
Wat dat betreft zeg ik inderdaad, betaal zelf maar wat meer. Maar dat kan niet want zij die echt zorg nodig hebben maar dit dan niet kunnen betalen lijden daaronder.

En ik ga niet over de kwaliteit van leven, wat voor de één nog goed is, is voor de ander vreselijk. Het blijft een lastig iets maar die triage die er altijd al was moet misschien toch iets aangescherpt worden in deze tijd...

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elburger » 04 jan 2022 13:10

Dit bedoel ik met Chinese toestanden.

Bron VRT

Beveiligers voor de deur van ieder appartementencomplex en miljoenen beveiligingscamera’s moeten ervoor zorgen dat het aantal besmettingen in Xi'an snel weer daalt. Want tot nu toe noteerde de stad in totaal meer dan 1.600 besmettingen in de laatste twee weken. Astronomische cijfers, in een land waar 'zero-covid' het streven is.


Wat betreft de CO2: er zijn plannen dat elk mems een quotum krijgt.
Gebruik je veel de auyo, eet je veel vlees, op een gegeven moment zit je aan je quotum en krijg je gewoon geen vlees meer( heb ik van horen zeggen, want hier heb ik mij uit ellende nog niet in verdiept)
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23662
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2022 13:29

elburger schreef:Dit bedoel ik met Chinese toestanden.

Bron VRT

Beveiligers voor de deur van ieder appartementencomplex en miljoenen beveiligingscamera’s moeten ervoor zorgen dat het aantal besmettingen in Xi'an snel weer daalt. Want tot nu toe noteerde de stad in totaal meer dan 1.600 besmettingen in de laatste twee weken. Astronomische cijfers, in een land waar 'zero-covid' het streven is.

Wat betreft de CO2: er zijn plannen dat elk mems een quotum krijgt.
Gebruik je veel de auyo, eet je veel vlees, op een gegeven moment zit je aan je quotum en krijg je gewoon geen vlees meer( heb ik van horen zeggen, want hier heb ik mij uit ellende nog niet in verdiept)


Zoiets is totaal niet aan de orde nog en wordt het ook waarschijnlijk nooit. Allicht heeft iemand ooit een links iemand zoiets geroepen dat dit een goed idee zou zijn maar het is onuitvoerbaar, het heeft geen draagvlak. Het heeft dus ook totaal geen zin om dit soort dingen te roepen voordat er iets concreet is. Wat je mogelijk wel gaat krijgen is bijvoorbeeld rekeningrijden waarbij je naar verbruik afdraagt. Een soort milieubelasting is niet zo raar en dat heb je al bij een hoop zaken. Mensen bewust maken van het milieu en wat hun invloed daarop is, proberen gezamelijk (en dan dus de bedrijven minstens evenredig) het CO2-verbruik naar beneden te krijgen, minder te vervuilen, wat minder vlees te eten is in deze tijd ronduit verstandig.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23662
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2022 13:48

lammetje schreef:Klopt, is heel lastig wie dat gaat bepalen. Daarom moet ook de knop om bij mensen zelf. De realiteit is dat er mensen niet geholpen kunnen worden en er nu al keuzes gemaakt moeten worden. Waarom zou je dan als 80 jarige nog opgenomen willen worden terwijl een 40 jarige op behandeling ligt te wachten. Denk dat dat stap 1 is. Net zoals bij het gebruik van de zorgverzekering, de knop moet om. Je gaat niet voor zweetvoeten maar de HAP.
Wat dat betreft zeg ik inderdaad, betaal zelf maar wat meer. Maar dat kan niet want zij die echt zorg nodig hebben maar dit dan niet kunnen betalen lijden daaronder.

En ik ga niet over de kwaliteit van leven, wat voor de één nog goed is, is voor de ander vreselijk. Het blijft een lastig iets maar die triage die er altijd al was moet misschien toch iets aangescherpt worden in deze tijd...


Nu is dat vooral het gevolg van corona, buiten dat om is de zorg hier doorgaans uitstekend en is er (orgaantransplantaties uitgezonderd) doorgaans best goede en snelle zorg hier zonder dat dat ten koste gaat van anderen. Het zorgt wel voor hogere zorgkosten maar dat is een iets ander verhaal. Maar mensen hebben doorgaans de wil om te leven dus als er mogelijkheden zijn om te leven is het niet zo vreemd dat ze die aangrijpen, sterker nog, ik denk dat als mensen hun kwaliteit van leven voldoende of meer dan dat vinden, het onhaalbaar is om ze te laten zeggen: Laat mij maar doodgaan ipv een hartoperatie, dotteroperatie, whatever krijgen waarmee ik mogelijk nog wel 5-10 jaar vooruit kan. Het is tegennatuurlijk en dus onhaalbaar, helemaal als mensen niet geloven in een leven na de dood. En als die mogelijkheden er zijn kan je moeilijk mensen oproepen er geen gebruik van te maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 04 jan 2022 15:34

lammetje schreef:Tis een gevaarlijke opmerking want op scherm komt het misschien wat ongevoelig over. Maar moeten we misschien ook niet gewoon leren en toestaan dat men komt te overlijden aan bepaalde ziektes. Dan doel ik op opnames van ouderen met hoge leeftijd met bijbehorende operaties. Laatst iemand van 80+ opgenomen geweest met corona. Als het mijn vader was geweest, was hij daar niet heen gegaan. Je had van te voren kunnen weten dat ze in het ziekenhuis niet veel meer konden doen dan symptoombestrijding, pijnbestrijding. Die opname was in mijn ogen echt niet nodig. Thuis kan dat ook gegeven worden.
Nu weet ik dat thuiszorg ook heel erg overbelast is, dus dat speelt waarschijnlijk ook mee. Maar vanaf wanneer leren we nu eens dat je maar met 1 doel leeft en dat is niet zo lang mogelijk....

Ik hoorde van iemand die hard ziek is geweest en had gevoeld dat deze ziekte niet tot de dood zou leiden. Natuurlijk heel mooi want wie wil er nu streven? Maar tegelijkertijd, als je weet dat er een betere toekomst wacht.. Moet je dan koste wat het kost alles uit de kast trekken om te genezen? En dan heb ik het niet over vaders en moeders met gezin natuurlijk, of kinderen, maar 70, 80 of zelfs 90 jarigen. Wanneer is het goed? Waar stopt het?

En dat zal echt niet zorgen voor veel minder belasting op de zorg waarschijnlijk, maar wel een punt om mee te nemen denk ik


Ik ben het deels wel met je eens en deel niet

Wel ; we kunnen veel, veel te veel, en al die mogelijkheden betekent dat we patienten heel lang in leven kunnen houden en dat gaat soms te ver. Helemaal eens

Niet; als ik een gevaccineerde en geboosterde opa van 80 hd zou ik hem wel naar het zkhuis sturen (als de zorg thuis niet kan) voor paar dagen wat zuurstof en antistoffen en dexamethason. Er zijn er namelijk ook heel veel waar een paar liter zuurstof een paar dagen genoeg voor is en ze weer naar huis gaan. En dan is het crimineel ze dat te onthouden.
Kortom het is lastig

Maar ben bijv geen voorstander van een hartlong machine inzetten bij een covid ic patient. Dat zou al een grens moeten zijn en in het ene zkhuis doen ze dat niet en in het andere wel

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 04 jan 2022 15:35

Had pas een patient die al voor de vijfde keer weer in het zkhuis kwam met een alcoholische pancreatitis. Weer oplappen en weer naar huis op naar de volgende opname

Wat moet je dan doen?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8848
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 04 jan 2022 15:39

Marnix schreef:Ja maar wat wil je nou? Als men zegt: "Vaccinatie en dan is het prima" loop je een half jaar later met een nieuwe variant te klagen dat de overheid je een worst voorhoudt, dat ze veel te optimistisch zijn geweest. Dat klopt ook wel, daar hebben ze van geleerd dus doen ze niet meer dat soort toezeggingen en vervolgens ga je klagen dat waar men eerst een einddatum noemde, het nu opeens permanent zou zijn wat nergens op slaat. Men noemt alleen geen einddatum meer want stel dat ze wel een datum noemen en er weer een nieuwe variant komt die wel weer gevaarlijker is, stel dat op iets langere termijn de vaccins toch nog wat minder goed helpen tegen omikron, dan ga jij daar wel weer over klagen. Ze zeiden: Nog dit en dat en dan is het wel klaar en nu klopt het weer niet. Kortom, er valt een hoop op de overheid aan te merken maar los daarvan kunnen ze het in jouw ogen sowieso al nooit goed doen. Een einddatum is niet goed, geen einddatum ook niet. Ik kom regelmatig artikelen tegen uit andere landen waarin Nederland vooral ook dat stempel krijgt waarbij iedereen het beter denkt te weten dan de experts.
Je begint over een einddatum, maar waar in mijn post heb ik het over een einddatum?
Het "wanneer" in mijn post verbind ik in 1 adem met een strategie om van de QR code en lockdowns af te komen. Die strategie is er niet. Sterker nog: de lange termijnplannen die uitgelekt zijn houden er rekening mee dat dit nog jaren gaat duren. Daarom geloof ik deze bewering:
Marnix schreef:QR-codes, 2G / 3G, maatregelen, boosters voor een hele samenleving gaan gewoon weer verdwijnen.
vooralsnog niet, simpelweg omdat er geen enkel plan (meer) is dat daar rekening mee houdt. Het Europese CTB is dan ook geen tijdelijke maatregel, maar is vooralsnog permanent. Zeggen dat het heus wel zal verdwijnen zonder dat er een plan ligt om dat voor elkaar te brengen, is wensdenken.
Heb je Hugo de Jonge of Mark Rutte onlangs iets horen zeggen over het definitief afschalen van het CTB incl. QR code enzovoorts? Ik niet. Ik kan best iets gemist hebben, maar de overheid denkt een heel andere kant op momenteel. Men heeft het over lockdowns de komende winter (dus 2022/2023) en voor boosterrondes die minstens tot volgend jaar duren. Verder volgt de regering braaf het EU spoor waar men tot in het oneindige hieraan vast wil houden.
Marnix schreef:Ik denk dat het OMT zal zeggen: ga in kleine stapjes versoepelen en ga steeds kijken wat er gebeurt. Er is veel onzekerheid."

Lijkt me niet zo'n vreemde gedachte. Of denk jij dat het slim is om per direct alle maatregelen af te schaffen?
Gezien de mildheid van de omicronvariant zou het weleens een prima idee kunnen zijn. In zowel Zuid-Afrika als Groot-Brittannie is men ook alweer over de omicron piek heen, zonder dat dit tot overbelasting van de zorg heeft geleid. Deze variant is een stuk minder erg. Zelfs in Israel, waar men aan de 4e vaccinatieronde is begonnen, gaan er ook in overheidskringen stemmen op om deze variant door de bevolking te laten gaan zodat de natuurlijke immuniteit versterkt wordt en het virus zo uit kan razen. Volgens de voorzichtigen onder ons is dat natuurlijk een heel riskant plan, maar nu te lang vasthouden aan maatregelen zou weleens kunnen betekenen dat we de crisis onnodig lang laten voortduren en die zitten te rekken.

Overigens zie je dus dat de regering koste wat kost 2G in wil voeren om dit aan het CTB te kunnen koppelen. Daarvoor bedient de minister zich van dubieuze parlementaire trucs. Zo zijn er niet 1, maar 2 kritische adviezen veel te laat opgestuurd cq weggemoffeld. Bovendien is ook het RIVM nog eens opvallend slordig met het vrijgeven van cijfers. Zo ontdekte Omtzigt (iemand die dus wel oplet) dat het RIVM opeens de besmettingscijfers en dan vooral de verhouding gevaccineerd/ongevaccineerd heeft aangepast. Eerst was dat voor november 41%, nu blijkt dat 61% van de besmettingen onder gevaccineerden is opgetreden. Voor december is dat zelfs 65%. De eerste dagen van januari beginnen met 72%. Tot zover de "pandemie van de ongevaccineerden" wat minister de Jonge ons op de mouw heeft proberen te spelden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23662
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2022 16:12

elbert schreef:Je begint over een einddatum, maar waar in mijn post heb ik het over een einddatum? Het "wanneer" in mijn post verbind ik in 1 adem met een strategie om van de QR code en lockdowns af te komen. Die strategie is er niet.


Geen concrete einddatum maar een eindpunt of een stip op de horizon, hoe je het ook wil noemen. Eerder werd gezegd: Het gaat de goede kant op, er zijn vaccins, laat je vaccineren en dan loopt corona op zijn eind. Dat was de strategie. Maar er kwam een nieuwe variant die roet in het eten gooide, de stip op de horizon bleek steeds naar achteren geschoven te worden en jij kwam met kritiekpunt: De regering is veel te optimistisch. Dit duurt nog wel even. Vervolgens is men gestopt met die stip op de horizon omdat men heeft geleerd dat het allemaal niet zo voorspelbaar is en vervolgens is je kritiekpunt: Zie je wel, het is gewoon permanent, we raken er nooit meer vanaf. :roll: Wat men vooral heeft geleerd is dat het verloop moeilijk te voorspellen is om allerlei redenen. Mutaties, werking van vaccins op langere tijd etcetera. En dus is men niet meer zo stellig in zeggen wanneer het precies voorbij is. Maar jij maakt er telkens van dat men eigenlijk helemaal niet van maatregelen, vaccins, codes enz af zou willen wat flauwekul is.

Sterker nog: de lange termijnplannen die uitgelekt zijn houden er rekening mee dat dit nog jaren gaat duren. Daarom geloof ik deze bewering:
vooralsnog niet, simpelweg omdat er geen enkel plan (meer) is dat daar rekening mee houdt. Het Europese CTB is dan ook geen tijdelijke maatregel, maar is vooralsnog permanent. Zeggen dat het heus wel zal verdwijnen zonder dat er een plan ligt om dat voor elkaar te brengen, is wensdenken.


Vooralsnog permanent is een contractio in terminis. Zeggen dat iets vast nooit meer zal verdwijnen is doemdenken. Er is altijd duidelijk aangegeven dat de maatregelen er zijn voor zolang ze nodig zijn. En tot wanneer dat nodig is weten we niet precies, mag men ook niet te optimistisch zijn van de critici.

Heb je Hugo de Jonge of Mark Rutte onlangs iets horen zeggen over het definitief afschalen van het CTB incl. QR code enzovoorts? Ik niet. Ik kan best iets gemist hebben, maar de overheid denkt een heel andere kant op momenteel. Men heeft het over lockdowns de komende winter (dus 2022/2023) en voor boosterrondes die minstens tot volgend jaar duren. Verder volgt de regering braaf het EU spoor waar men tot in het oneindige hieraan vast wil houden. Gezien de mildheid van de omicronvariant zou het weleens een prima idee kunnen zijn. In zowel Zuid-Afrika als Groot-Brittannie is men ook alweer over de omicron piek heen, zonder dat dit tot overbelasting van de zorg heeft geleid. Deze variant is een stuk minder erg. Zelfs in Israel, waar men aan de 4e vaccinatieronde is begonnen, gaan er ook in overheidskringen stemmen op om deze variant door de bevolking te laten gaan zodat de natuurlijke immuniteit versterkt wordt en het virus zo uit kan razen. Volgens de voorzichtigen onder ons is dat natuurlijk een heel riskant plan, maar nu te lang vasthouden aan maatregelen zou weleens kunnen betekenen dat we de crisis onnodig lang laten voortduren en die zitten te rekken.


Dat omikron minder gevaarlijk lijkt is vrij nieuw, dagelijks wordt er iets meer over duidelijk. Overigens, ook het feit dat er veel mensen gevaccineerd zijn draagt bij aan het milde verloop. Mooi hoopgevend nieuws. Maar jij baseert je op het beleid van voordat dit bekend werd en toen er wereldwijd grote zorgen waren over deze variant en de gevaarlijker Deltavariant nog dominant was. Op basis van de nieuwe berichten wordt het beleid uiteraard bijgestuurd. Maar zolang er hier nog ruim 1700 coronapatienten in het ziekenhuis en 477 op te IC en de besmettingscijfers oplopen is nog wat te vroeg om de maatregelen allemaal maar af te schalen. Dat gaat men in kleine stapjes doen, kijkend naar de belasting van de zorg. En ooit worden de qr-codes ook wel een keer afgeschaft en zijn boosters niet meer nodig, tegen de tijd dat de situatie dat toelaat.

Overigens zie je dus dat de regering koste wat kost 2G in wil voeren om dit aan het CTB te kunnen koppelen. Daarvoor bedient de minister zich van dubieuze parlementaire trucs. Zo zijn er niet 1, maar 2 kritische adviezen veel te laat opgestuurd cq weggemoffeld. Bovendien is ook het RIVM nog eens opvallend slordig met het vrijgeven van cijfers. Zo ontdekte Omtzigt (iemand die dus wel oplet) dat het RIVM opeens de besmettingscijfers en dan vooral de verhouding gevaccineerd/ongevaccineerd heeft aangepast. Eerst was dat voor november 41%, nu blijkt dat 61% van de besmettingen onder gevaccineerden is opgetreden. Voor december is dat zelfs 65%. Tot zover de "pandemie van de ongevaccineerden" wat minister de Jonge ons op de mouw heeft proberen te spelden.


Goed dat daarnaar gekeken wordt (zonder direct te schuldigen aan te wijzen want jij hebt bij het tweede punt de conclusie blijkbaar al getrokken dat de Jonge heeft gezorgd dat het RIVM bewust verkeerde cijfers heeft gebruikt die later stiekem even werden gecorrigeerd naar de juiste waarden) of dat hij in ieder geval de echte cijfers wist en met andere cijfers mensen probeerde te overtuigen dat het een pandemie van ongevaccineerden is (wat het in eerste instantie in de golf na de zomer ook best wel was) Wat dat betreft is Omtzigt een stuk minder bevooroordeeld dan jij hier bent. Die stelt goede vragen, jij trekt voorbarige conclusies.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 04 jan 2022 16:24

meribel schreef:Had pas een patient die al voor de vijfde keer weer in het zkhuis kwam met een alcoholische pancreatitis. Weer oplappen en weer naar huis op naar de volgende opname

Wat moet je dan doen?


Zoiets dus. Mijn gevoel zegt behandeling maar mijn verstand zegt, tja waar ben je mee bezig, het houd een keer op, laat maar, te duur, plek bezet houden etc.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2022 16:50

Marnix schreef:Nu is dat vooral het gevolg van corona, buiten dat om is de zorg hier doorgaans uitstekend en is er (orgaantransplantaties uitgezonderd) doorgaans best goede en snelle zorg hier zonder dat dat ten koste gaat van anderen. Het zorgt wel voor hogere zorgkosten maar dat is een iets ander verhaal. Maar mensen hebben doorgaans de wil om te leven dus als er mogelijkheden zijn om te leven is het niet zo vreemd dat ze die aangrijpen, sterker nog, ik denk dat als mensen hun kwaliteit van leven voldoende of meer dan dat vinden, het onhaalbaar is om ze te laten zeggen: Laat mij maar doodgaan ipv een hartoperatie, dotteroperatie, whatever krijgen waarmee ik mogelijk nog wel 5-10 jaar vooruit kan. Het is tegennatuurlijk en dus onhaalbaar, helemaal als mensen niet geloven in een leven na de dood. En als die mogelijkheden er zijn kan je moeilijk mensen oproepen er geen gebruik van te maken.


Een oom (77) van mij kreeg op oudjaarsavond een hartaanval. Gelukkig kon mijn tante reanimeren totdat de hulpdiensten ter plaatse waren. Vanochtend zat hij blijkbaar alweer naast het ziekenhuisbed met een kopje koffie. Het was toch triest geweest als mensen hadden gekeken en gedacht, 77, laat maar gaan.

We hopen hier uiteraard allemaal op een goed herstel, al zal daar inderdaad nog wel zo'n dure hartoperatie voor nodig zijn van wat ik ervan heb gehoord.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2022 16:52

meribel schreef:Had pas een patient die al voor de vijfde keer weer in het zkhuis kwam met een alcoholische pancreatitis. Weer oplappen en weer naar huis op naar de volgende opname

Wat moet je dan doen?


Precies dat. Want je wilt toch echt niet dat we gaan kwalificeren wie er zorg krijgt? Het is een hellend vlak en voor je het weet zijn patiënten met Downs het redden niet meer waard, of mensen met een donkere huidskleur of het verkeerde geloof...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23662
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2022 17:03

lammetje schreef:Zoiets dus. Mijn gevoel zegt behandeling maar mijn verstand zegt, tja waar ben je mee bezig, het houd een keer op, laat maar, te duur, plek bezet houden etc.


Wel opmerkelijk, in de vaccinatiediscussie gaf je iedere keer zo duidelijk aan dat iedereen zorg moet krijgen, ongeacht de keuzes die ze maken. Dat is hier toch ook gewoon aan de orde?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8848
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 04 jan 2022 17:08

Marnix schreef:Geen concrete einddatum maar een eindpunt of een stip op de horizon, hoe je het ook wil noemen. Eerder werd gezegd: Het gaat de goede kant op, er zijn vaccins, laat je vaccineren en dan loopt corona op zijn eind. Dat was de strategie. Maar er kwam een nieuwe variant die roet in het eten gooide, de stip op de horizon bleek steeds naar achteren geschoven te worden en jij kwam met kritiekpunt: De regering is veel te optimistisch. Dit duurt nog wel even. Vervolgens is men gestopt met die stip op de horizon omdat men heeft geleerd dat het allemaal niet zo voorspelbaar is en vervolgens is je kritiekpunt: Zie je wel, het is gewoon permanent, we raken er nooit meer vanaf. :roll: Wat men vooral heeft geleerd is dat het verloop moeilijk te voorspellen is om allerlei redenen. Mutaties, werking van vaccins op langere tijd etcetera. En dus is men niet meer zo stellig in zeggen wanneer het precies voorbij is. Maar jij maakt er telkens van dat men eigenlijk helemaal niet van maatregelen, vaccins, codes enz af zou willen wat flauwekul is.
Heb je enig idee welke partijen belang hebben bij het instandhouden van de QR code in het bijzonder en een digitaal paspoort in het algemeen? Daar zit een miljardenlobby achter met grote bedrijven en dus ook hele grote belangen. Dat is niet zomaar een complottheorie, maar helaas maar al te waar. Follow the Money had er onlangs een artikel over (hier een samenvatting in Metronieuws). Jouw argument is: "wie heeft er nou belang bij om die QR codes in stand te houden, dat is toch niet logisch?" Nou, een boel bedrijven die in die hoek werkzaam zijn, hebben daar belang bij. Daar zitten een hoop centjes achter en een forse lobby. Als je dat in de gaten hebt, wordt het opeens een stuk logischer. Hier valt een hoop geld mee te verdienen. Aangezien daar fikse belangen achter zitten, wordt het voor de regering ook een stuk makkelijker om dit over te nemen, zelfs als dat ten koste gaat van bijvoorbeeld lokale ondernemers of gewone burgers. Ik denk dus dat je te naief bent hierover.
Datzelfde geldt voor de vaccins. Iedere medicus met een beetje ethisch besef weet dat het vaccineren van kinderen tegen covid vanuit puur medisch oogpunt voor die kinderen onzinnig is. Toch wordt dit gepusht vanuit de vaccinmakers (Pfizer, Moderna enz). Waarom? Pecunia natuurlijk. Ook de aankondiging van de omicron specifieke vaccins is een kwestie van kassa. Het wordt tijd voor politici om in te zien dat ze niet blind moeten varen op de farmaceutische lobby en in plaats daarvan eens wat strenger kijken om te bepalen of die prikken die de komende maanden op de markt komen nu werkelijk noodzakelijk zijn voor de hele bevolking. Voor een deel misschien (ouderen en kwetsbaren), maar de gehele bevolking? Dat lijkt me sterk. Politici zijn er om de belangen van de bevolking te dienen en niet die van een bepaalde lobby.
Marnix schreef:Vooralsnog permanent is een contractio in terminis. Zeggen dat iets vast nooit meer zal verdwijnen is doemdenken. Er is altijd duidelijk aangegeven dat de maatregelen er zijn voor zolang ze nodig zijn. En tot wanneer dat nodig is weten we niet precies, mag men ook niet te optimistisch zijn van de critici.
Zie boven: streep dat "vooralsnog" dan maar door. Dat de EU een digitaal paspoort wil is al langer duidelijk, zelfs nog van voor de coronacrisis. Men kan bovendien allerlei beleid aan zo'n paspoort hangen. Ook als de coronapandemie voorbij is, kan men dit digitale paspoort in stand laten voor allerlei andere beleidsterreinen, zoals klimaat.
Marnix schreef:Dat omikron minder gevaarlijk lijkt is vrij nieuw, dagelijks wordt er iets meer over duidelijk.
In november verbaasden de medici en politici in Zuid-Afrika zich al over de paniek die door de wereld ging, want zij zagen een mild virus dat zich weliswaar snel verspreidde, maar verder geen grote problemen gaf. Dus zo "nieuw" is het nu ook weer niet.
Marnix schreef:Overigens, ook het feit dat er veel mensen gevaccineerd zijn draagt bij aan het milde verloop.
Niet voor omicron. Dat is van zichzelf al mild. In Zuid-Afrika is een kleine minderheid gevaccineerd.
Het is maar zeer de vraag of de boostercampagne uberhaupt enige zin heeft v.w.b. omicron. Waarschijnlijk is dat compleet zinloos.
Marnix schreef:Maar zolang er hier nog ruim 1700 coronapatienten in het ziekenhuis en 477 op te IC en de besmettingscijfers oplopen is nog wat te vroeg om de maatregelen allemaal maar af te schalen.
Het schandaal is natuurlijk dat met zulke lage cijfers op een bevolking van 17,5 miljoen diezelfde 17,5 miljoen gegijzeld worden. 1700 en 477 klinkt meer dan het is: het is vergeleken met de grootte van de bevolking vrijwel niets.
Voor de goede orde: natuurlijk is COVID-19 een probleem, worden er mensen ziek en zijn er mensen aan dood gegaan. Maar of dit alle maatregelen van de afgelopen 2 jaar rechtvaardigt? Nee.
Marnix schreef:Goed dat daarnaar gekeken wordt (zonder direct te schuldigen aan te wijzen want jij hebt bij het tweede punt de conclusie blijkbaar al getrokken dat de Jonge heeft gezorgd dat het RIVM bewust verkeerde cijfers heeft gebruikt die later stiekem even werden gecorrigeerd naar de juiste waarden) of dat hij in ieder geval de echte cijfers wist en met andere cijfers mensen probeerde te overtuigen dat het een pandemie van ongevaccineerden is (wat het in eerste instantie in de golf na de zomer ook best wel was) Wat dat betreft is Omtzigt een stuk minder bevooroordeeld dan jij hier bent. Die stelt goede vragen, jij trekt voorbarige conclusies.
Je richt je op het verkeerde. Ik zeg nergens dat de Jonge ervoor heeft gezorgd dat het RIVM bewust verkeerde cijfers heeft gebruikt. Ik zeg dat de wijziging van de cijfers opvallend is en slordig.
Waar ik wel een conclusie over heb getrokken is over het niet tijdig informeren van de Tweede Kamer en daarover niet de waarheid spreken. Dat is een politieke doodzonde, want het was geen foutje, maar tegenwoordig kan er blijkbaar veel mee door. Bovendien trek ik een conclusie over de stemmingmakerij die deze minister heeft gemaakt richting ongevaccineerden die ten onrechte als schuldigen werden aangewezen voor de coronagolf in november/december. Dat terwijl hij daarvoor vooral zelf verantwoordelijk was. Want hij had kunnen weten (en ik heb dat in september/oktober ook meermalen aangegeven) dat het toen al bekend was dat de vaccineffectiviteit met de tijd af zou nemen en dat deze golf eraan zat te komen. Daar ben ik inderdaad boos over en daar heb ik ook mijn conclusies over getrokken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 04 jan 2022 17:31

Marnix schreef:Wel opmerkelijk, in de vaccinatiediscussie gaf je iedere keer zo duidelijk aan dat iedereen zorg moet krijgen, ongeacht de keuzes die ze maken. Dat is hier toch ook gewoon aan de orde?


Nee natuurlijk moet iedereen, ongeacht zijn vaccinatie status, zorg krijgen. Het gaat erom, hoever ga je in nl


We kunnen veel meer dan 10 jr geleden dus we kunnen een uitbehandelde kankerpatient een heel dure immunotherapie nu geven bij kanker waardoor die nog 2 jr langer leeft bijv (ziekenhuis in, ziekenhuis uit)

En omdat je geen ethische dilemma’s wil doe je dat


Maar doordat we heel veel kunnen, is de zorg zo ongelooflijk duur en arbeidsintensief. Een patiënt die overlijd is immer veel minder werk en geld dan 2 jaar intensieve zorg.

Maar natuurlijk als het je moeder betreft doe je het


Dat is de zegen en tegelijk vloek van de moderne wetenschap


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten