Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23667
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2021 13:37

elbert schreef:Onder andere deze studie. Mensen die het virus al hebben gehad en niet zijn gevaccineerd, zijn meerdere keren beter beschermd dan gevaccineerden die het virus nog niet hebben gehad.


Meerdere keren beter is wel wat overdreven (of klinkt overdreven als de bescherming door vaccinatie al enorm hoog is). Maar zoals ik al zei, mensen die genezen zijn van corona horen wat bij betreft qua antistoffen in het rijtje "gevaccineerd of getest". In Oostenrijk werd me dat nog wel eens gevraagd bij een restraurant bijvoorbeeld: Geimpft, getestet oder genesen? De 3 G's. Toch nog een verband tussen 3G en corona... :-D Maar goed, aangezien je vindt dat dat uberhaupt geen rol zou mogen spelen '/ gevraagd zou mogen worden hoeven we er ook niet over te discussieren toch?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8851
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 06 sep 2021 13:54

Marnix schreef:Meerdere keren beter is wel wat overdreven (of klinkt overdreven als de bescherming door vaccinatie al enorm hoog is).
Een citaat uit het artikel: "SARS-CoV-2-naïve vaccinees had a 13.06-fold (95% CI, 8.08 to 21.11) increased risk for breakthrough infection with the Delta variant compared to those previously infected"
Overdreven is het dus niet: omgerekend is natuurlijke immuniteit dus 100 / 13 = ruim 7 keer zo goed qua bescherming als een vaccin.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23667
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2021 14:22

elbert schreef:Een citaat uit het artikel: "SARS-CoV-2-naïve vaccinees had a 13.06-fold (95% CI, 8.08 to 21.11) increased risk for breakthrough infection with the Delta variant compared to those previously infected"
Overdreven is het dus niet: omgerekend is natuurlijke immuniteit dus 100 / 13 = ruim 7 keer zo goed qua bescherming als een vaccin.


Ja om besmet te raken dus. Alleen zegt het helemaal niets over de kans om er ook ziek van te worden, mild of minder mild, om in het ziekenhuis terecht te komen, op de IC terecht te komen of te overlijden. Dus, los van dat er wat vragen bij dit onderzoek worden gesteld of hoe het onderzocht is, ligt het er heel sterk aan hoe je in jouw zin het woordje "beschermd" opvat. De kans om volledig gevaccineerd in het ziekenhuis te komen is 95% en 97% voor de IC (bron) en dan beschermt natuurlijke besmetting niet 7x zo goed.

Overigens is men het er wel over eens dat een combinatie van beiden de beste bescherming biedt
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8851
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 06 sep 2021 14:51

Marnix schreef:Ja om besmet te raken dus. Alleen zegt het helemaal niets over de kans om er ook ziek van te worden, mild of minder mild, om in het ziekenhuis terecht te komen, op de IC terecht te komen of te overlijden. Dus, los van dat er wat vragen bij dit onderzoek worden gesteld of hoe het onderzocht is, ligt het er heel sterk aan hoe je in jouw zin het woordje "beschermd" opvat. De kans om volledig gevaccineerd in het ziekenhuis te komen is 95% en 97% voor de IC (bron) en dan beschermt natuurlijke besmetting niet 7x zo goed.

Overigens is men het er wel over eens dat een combinatie van beiden de beste bescherming biedt
Het zegt natuurlijk wel iets over de kans om er ziek van te worden. Bij een "breakthrough infection" worden er dus virusdeeltjes aangetroffen en ben je volgens de geldende definitie besmet. Die kans is na een natuurlijke besmetting dus 7 keer zo klein als na vaccinatie. Dat betekent dat je met natuurlijke immuniteit minder snel in het ziekenhuis komt dan met vaccinatie maar zonder eerdere besmetting. Dat je zonder eerdere besmetting met vaccinatie beter af bent dan zonder, staat buiten kijf, maar dat vergelijken we hier niet met elkaar.
Bovendien geldt bij een breakthrough infection dat je ook anderen kunt besmetten en dan geldt ook hier dat je met natuurlijke immuniteit beter af bent. Mee eens dat een combinatie van beiden (natuurlijke immuniteit plus prik) de beste bescherming biedt, al heb ik wel mijn twijfels over hoe lang die prik beschermt. De gegevens uit Israel (waar er nu meer besmettingen zijn dan bij de piek in januari) geven wat dat betreft weinig hoop. Nu is het wel zo dat het hier nu om de deltavariant gaat, maar er zijn ook berichten dat de werkzaamheid van (met name) het Pfizer vaccin beperkt is qua duur. Als dat zo is, betekent dat niet veel goeds voor Nederland de komende winter.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23667
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2021 15:35

elbert schreef:Het zegt natuurlijk wel iets over de kans om er ziek van te worden. Bij een "breakthrough infection" worden er dus virusdeeltjes aangetroffen en ben je volgens de geldende definitie besmet. Die kans is na een natuurlijke besmetting dus 7 keer zo klein als na vaccinatie. Dat betekent dat je met natuurlijke immuniteit minder snel in het ziekenhuis komt dan met vaccinatie maar zonder eerdere besmetting. Dat je zonder eerdere besmetting met vaccinatie beter af bent dan zonder, staat buiten kijf, maar dat vergelijken we hier niet met elkaar.
Bovendien geldt bij een breakthrough infection dat je ook anderen kunt besmetten en dan geldt ook hier dat je met natuurlijke immuniteit beter af bent. Mee eens dat een combinatie van beiden (natuurlijke immuniteit plus prik) de beste bescherming biedt, al heb ik wel mijn twijfels over hoe lang die prik beschermt. De gegevens uit Israel (waar er nu meer besmettingen zijn dan bij de piek in januari) geven wat dat betreft weinig hoop. Nu is het wel zo dat het hier nu om de deltavariant gaat, maar er zijn ook berichten dat de werkzaamheid van (met name) het Pfizer vaccin beperkt is qua duur. Als dat zo is, betekent dat niet veel goeds voor Nederland de komende winter.


De onderzoeken wijzen nogal wat verschillende kanten op, qua werkzaamheid maar ook de duur bijvoorbeeld. Dat is even afwachten. En als het nodig is met een booster weer op peil brengen daar waar nodig, met name de kwetsbare groepen die ook het eerst zijn gevaccineerd. Waar ik dus erg benieuwd naar ben is hoe het andersom is, als er besmetting na vaccinatie is geweest. Als dat ook zo goed werkt kan je juist nu, met een hoge vaccinatiegraad het virus gecontroleerd rond laten gaan zonder dat veel mensen er ziek van worden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Lydia63 » 06 sep 2021 18:06

benefietdiner schreef:ik ben er niet bij maar leef wel met deze mensen mee.

Volgens het AD
Het is te druk bij de demonstratie tegen de coronamaatregelen op de Dam in Amsterdam. Volgens de gemeente staan daar inmiddels zo'n 10.000 mensen. De gemeente roept daarom op om niet meer te komen. De bedoeling is dat de demonstranten rond 12.00 uur beginnen aan een wandeltocht van 7 kilometer door het centrum van Amsterdam. De organisatie zei eerder te verwachten dat er 50.000 mensen mee zouden doen aan het protest.

Ik heb vandaag alle nieuws zenders bekeken, maar het was opvallend stil betreft de demonstratie, alle aandacht ging naar de race in Zandvoort uiteraard leuk dat Max Verstappen gewonnen heeft, maar ik had dit meer in het nieuws verwacht betreft de demonstratie waar toch 20:000 deelnemers waren:

https://www.nu.nl/binnenland/6155410/co ... enten.html
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23667
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2021 20:23

Lydia63 schreef:Ik heb vandaag alle nieuws zenders bekeken, maar het was opvallend stil betreft de demonstratie, alle aandacht ging naar de race in Zandvoort uiteraard leuk dat Max Verstappen gewonnen heeft, maar ik had dit meer in het nieuws verwacht betreft de demonstratie waar toch 20:000 deelnemers waren:

https://www.nu.nl/binnenland/6155410/co ... enten.html


Ik heb er genoeg over gelezen en gezien anders.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Lydia63 » 07 sep 2021 12:29

Marnix schreef:Ik heb er genoeg over gelezen en gezien anders.

Ik heb er niks van mee gekregen op de maandag via de NOS en andere commerciële nieuws uitzendingen zoals bv RTL nieuws.
Wel via internet en via kranten, dus ik vroeg me af of dit bewust zo was?
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23667
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2021 14:08

Lydia63 schreef:Ik heb er niks van mee gekregen op de maandag via de NOS en andere commerciële nieuws uitzendingen zoals bv RTL nieuws.
Wel via internet en via kranten, dus ik vroeg me af of dit bewust zo was?


Ik heb het op zondag al gelezen. Kranten verschijnen op maandag en brengen dan het nieuws van zondag, de NOS deed dit op zondag al en op Twitter, Jeugdjournaal, Facebook etcetera. Maar de kranten gaan ook niet op dinsdag vermelden dat er op zondag een demonstratie was. Dat is nieuws op de dag dat het gebeurt en voor kranten de dag erna. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn (zoals de kritiek op de jodensterren die er werden gedragen) zal je dat mogelijk wel later weer tegenkomen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Lydia63 » 07 sep 2021 16:08

Marnix schreef:Ik heb het op zondag al gelezen. Kranten verschijnen op maandag en brengen dan het nieuws van zondag, de NOS deed dit op zondag al en op Twitter, Jeugdjournaal, Facebook etcetera. Maar de kranten gaan ook niet op dinsdag vermelden dat er op zondag een demonstratie was. Dat is nieuws op de dag dat het gebeurt en voor kranten de dag erna. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn (zoals de kritiek op de jodensterren die er werden gedragen) zal je dat mogelijk wel later weer tegenkomen.


Je hebt gelijk Marnix, ik had zondag geen tv aanstaan, maar keek dus op de maandag morgen, even dacht ik dat we misschien wel gemanipuleerd kunnen worden door de Staats omroep NOS, al blijf ik het raar vinden dat er de dag erna, dus op maandag wel alle aandacht is voor Max verstappen, maar dat ik nergens meer kon zien dat er dus 20:000 mensen op de dam waren voor vrijheid, persoonlijk vond ik dit wel 'n herhaling waardig.
En ja, ik heb al meer gedachten gelezen, waarin mensen ons willen herinneren aan de tijd dat Joden hen "ster" moesten dragen, ik vind dit enig sinds wel erg verre gaand, maar ik weet niet wat de toekomst brengt voor mensen die bewust kiezen om niet gevaccineerd te willen worden, nu lijkt het nog allemaal heel vrijblijvend, maar of dat zó blijft heb ik wel grote vraagtekens bij. als ik toch allerlei berichten lees van nu sociale druk, maar erger door leidinggevende zoals werkgevers die willen weten of hen werknemers wel of niet gevaccineerd zijn, ik vraag me echt serieus af waar dit naar toe gaat.
Ik heb persoonlijk contact met christenen uit verschillende stromingen enkele van hen werken in de gezondheid zorg net als sommige op dit fora.
Alle heb zó hen eigen redenen om niet te willen worden gevaccineerd, mijn grootste tegenstand is dat we nog steeds in 'n experimentele fase leven van het vaccin, niemand van ons weet exact wat de gevolgen zijn.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23667
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2021 16:30

Lydia63 schreef:Je hebt gelijk Marnix, ik had zondag geen tv aanstaan, maar keek dus op de maandag morgen, even dacht ik dat we misschien wel gemanipuleerd kunnen worden door de Staats omroep NOS, al blijf ik het raar vinden dat er de dag erna, dus op maandag wel alle aandacht is voor Max verstappen, maar dat ik nergens meer kon zien dat er dus 20:000 mensen op de dam waren voor vrijheid, persoonlijk vond ik dit wel 'n herhaling waardig.
En ja, ik heb al meer gedachten gelezen, waarin mensen ons willen herinneren aan de tijd dat Joden hen "ster" moesten dragen, ik vind dit enig sinds wel erg verre gaand, maar ik weet niet wat de toekomst brengt voor mensen die bewust kiezen om niet gevaccineerd te willen worden, nu lijkt het nog allemaal heel vrijblijvend, maar of dat zó blijft heb ik wel grote vraagtekens bij. als ik toch allerlei berichten lees van nu sociale druk, maar erger door leidinggevende zoals werkgevers die willen weten of hen werknemers wel of niet gevaccineerd zijn, ik vraag me echt serieus af waar dit naar toe gaat.
Ik heb persoonlijk contact met christenen uit verschillende stromingen enkele van hen werken in de gezondheid zorg net als sommige op dit fora.
Alle heb zó hen eigen redenen om niet te willen worden gevaccineerd, mijn grootste tegenstand is dat we nog steeds in 'n experimentele fase leven van het vaccin, niemand van ons weet exact wat de gevolgen zijn.


Dat laatste is niet waar maar ik kan je niet verplichten om te geloven dat men dat best wel aardig weet. Verder merk ik wel achterdocht, met een bepaalde bril naar dingen kijken (de Staatsomroep)... Het zegt vooral wat over jou. De demonstratie was op maandag geen nieuws meer voor de NOS en de winst van Verstappen ook niet. Zoek de artikelen maar na. Je leest op maandag nog wel wat dingen die wel nieuw zijn. De kijkcijfers bijvoorbeeld, hoe het organisatorisch was in Zandvoort, dat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor tulp » 07 sep 2021 19:16

Lydia63 schreef:Alle heb zó hen eigen redenen om niet te willen worden gevaccineerd, mijn grootste tegenstand is dat we nog steeds in 'n experimentele fase leven van het vaccin, niemand van ons weet exact wat de gevolgen zijn.


De consequentie van je niet laten vaccineren lijkt mij dan logisch: zelf betalen voor toegangstesten.
Ik heb me wel laten vaccineren en de consequentie voor mij is dat ik mogelijk te zijner tijd negatieve gevolgen van dit experiment ga ervaren.

Jij kiest voor de ene consequentie, ik kies voor de andere en aan beide keuzes zitten consequenties vast.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 07 sep 2021 19:55

tulp schreef:De consequentie van je niet laten vaccineren lijkt mij dan logisch: zelf betalen voor toegangstesten.
Ik heb me wel laten vaccineren en de consequentie voor mij is dat ik mogelijk te zijner tijd negatieve gevolgen van dit experiment ga ervaren.

Jij kiest voor de ene consequentie, ik kies voor de andere en aan beide keuzes zitten consequenties vast.


Testen moeten ze stoppen of voor iedereen verlichten. Als je gevaccineerd bent kun je nml ook nog overdragen.

Als je gevaccineerd bent is het virus hoogstwaarschijnlijk niet heel gevaarlijk meer. Als je niet gevaccineerd bent neem je het risico dat je er wel ziek van kunt worden. Ik vind testen daarom overbodig. Stop ermee, ga gewoon weer terug naar het oude normaal met misschien wat basisregels. En mocht het echt vollopen op de ic, moet je aan de hand van die cijfers weer maatregelen nemen. Oké, dan loop je iets achter de feiten aan, maar wat ik nu over de ic's hoor vanuit mijn kennissenkring valt het wel mee. Liggen er af en toe wat jongere mensen maar zijn die ook over het algemeen weer snel van de ic af.
Maak covid afdelingen en eventueel zorghotels voor hen die niet thuis kunnen blijven maar niet ziek genoeg voor een zh opname.
Ze blijven iets te lang hangen in dat testen. En vooral in de angst voor wat er gebeurd als....

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 07 sep 2021 19:59

Marnix schreef:Dat laatste is niet waar maar ik kan je niet verplichten om te geloven dat men dat best wel aardig weet.


Dat laatste is wel waar. Het is nog geen volledig goedgekeurd vaccin. Ze weten inderdaad best veel, maar er kan zeker nog veel gebeuren. Al gaat het alleen maar om het feit dat je het nog steeds kunt overdragen en dat de immuniteit afneemt. Dat wisten ze niet toen ze de eerste prikken gaven. Er was nog veel onduidelijk, gaven ze zelf ook toe. En dat kan zo ook met bijwerkingen gaan. Dus wees voorzichtig en blijf kritisch denken. Beide kanten op.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 07 sep 2021 20:22

lammetje schreef:Testen moeten ze stoppen of voor iedereen verlichten. Als je gevaccineerd bent kun je nml ook nog overdragen.

Als je gevaccineerd bent is het virus hoogstwaarschijnlijk niet heel gevaarlijk meer. Als je niet gevaccineerd bent neem je het risico dat je er wel ziek van kunt worden. Ik vind testen daarom overbodig. Stop ermee, ga gewoon weer terug naar het oude normaal met misschien wat basisregels. En mocht het echt vollopen op de ic, moet je aan de hand van die cijfers weer maatregelen nemen. Oké, dan loop je iets achter de feiten aan, maar wat ik nu over de ic's hoor vanuit mijn kennissenkring valt het wel mee. Liggen er af en toe wat jongere mensen maar zijn die ook over het algemeen weer snel van de ic af.


Genoeg landen om als voorbeeld te nemen wat er gebeurt als je dit doet. Veel Amerikaanse staten hebben het op dit moment ontzettend zwaar, en - heel gek - voornamelijk staten met veel conservatieven/Trump-stemmers. Maar ook Hawaii zucht onder de druk op de ziekenhuizen, zo erg dat mensen wordt afgeraden erheen te reizen voor een vakantie. (wie dat doet is trouwens behoorlijk gestoord, als je het mij vraagt). Maar ga je toch en overkomt je iets tijdens het snorkelen ofzo, dan is het dichtstbijzijnde ziekenhuis met plek 10.000 km verderop.


Maak covid afdelingen en eventueel zorghotels voor hen die niet thuis kunnen blijven maar niet ziek genoeg voor een zh opname.


Zie je wel, een hartstikke goed idee dit. Jammer dat sommige mensen dan meteen over concentratiekampen beginnen...

Ze blijven iets te lang hangen in dat testen. En vooral in de angst voor wat er gebeurd als....


Angst voor de zogenaamde langetermijneffecten van het vaccin?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten