Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2021 08:50

elbert schreef:Het punt met die avondklok is dat die ingevoerd werd op het moment dat er minder besmettingen en ziekenhuisopnames zijn dan nu. Nu er dus een toename van beide is, wordt die afgeschaft. Dan kun je het vaccinatieprogramma noemen, maar dat geeft de regering niet als argument, dus ik ga ervanuit dat dat ook geen doorslaggevend argument is geweest om die af te schaffen. Het argument dat Rutte noemde, was de maatschappelijke druk.
Wat ik dus denk is dat de argumenten om de avondklok in te voeren en af te schaffen niet dezelfde zijn, dus om verschillende redenen is deze maatregel ingevoerd en afgeschaft en dat de medische noodzaak dus niet bij beide beslissingen doorslaggevend was.


Dat klopt voor een deel wel, de druk om te versoepelen neemt toe. Als die er niet was geweest had men denk ik nog niet versoepeld, het OMT adviseerde om dit nog niet te doen. Tegelijkertijd komt er door het vaccineren wel iets meer ruimte om het wel te gaan doen (en dus tegelijkertijd ook wat meer druk vanuit de bevolking). In het aantal ziekenhuisopnames zie je wel een stabilisatie en in het aantal sterfgevallen een flinke daling. Wat niet klopt is dat je opnieuw op basis van het afschaffen ook aannamen gaat doen over de invoering van de avondklok. De avondklok werd ingevoerd toen de cijfers daalden en afgeschaft toen de cijfers hoger waren, het afschaffen was niet vanwege medische redenen dus zal dat voor het invoeren ook wel niet gelden.

Toen de avondklok werd ingevoerd is dat allemaal heel duidelijk uitgelegd, over de verwachte stijging van de cijfers op basis van varianten die dominanter werden. Er werd op basis daavan voorspeld: De cijfers gaan omhoog en de avondklok is er om die stijging te kunnen beperken, anders raken we de controle kwijt. En hoewel die cijfers niet helemaal klopten in hoe snel dat zou gaan met die extra maatregelen, is het feit dat de besmettingen daardoor flink zouden gaan stijgen wel juist gebleken. En zoals je weet werkt het met besmettingen exponentieel en op basis daarvan kan je wel stellen dat als er in januari geen extra maatregelen (avondklok, bezoekers beperken tot 1) waren geweest, de cijfers niet gunstiger waren geweest maar ongunstiger. In welke mate, dat is de vraag. Of de kosten en de baten dan tegen elkaar opwegen, daarover heb ik mijn twijfels. Maar dat het medisch noodzakelijk was om wat te doen in januari staat niet ter discussie.

Ik denk dat het gebrek aan kennis ook een gebrek aan inventiviteit en antennes naar de samenleving is. Op het moment dat de avondklok ingevoerd werd, hoorde ik de manieren al om er onderuit te komen om me heen. Dus met een beetje voorstellingsvermogen kon al duidelijk zijn dat deze maatregel niet effectief zou zijn. Bovendien zijn er aanwijzingen dat die vooral om politieke redenen werd ingevoerd. In de peilingen in januari was het voor Rutte namelijk duidelijk dat een groot deel van zijn achterban strengere maatregelen wilde. Het is nu april en er is maatschappelijke druk om deze maatregel af te schaffen, dus gebeurt dat.


Hier en daar zal dat zeker gebeurd zijn, zeker bij jongeren mensen, maar verreweg de meeste mensen zijn niet alsnog naar mensen toe gegaan om er dan maar te blijven slapen of met thuisbezorgd-jassen van Marktplaats zich 's avonds over straat gaan verplaatsen. En dus heeft het echt wel effect.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 21 apr 2021 12:42

Marnix schreef:Ik denk dat dat wel mee gaat vallen. (..)
En verder blijft vooral de gedachtegang raar. (..)

Ik heb dat altijd zo apart gevonden in bevindelijke kringen. Geen brandverzekering want je moet op God vertrouwen maar als je huis toch in brand staat mag je het wel blussen. Wel reactief handelen maar niet proactief want dan wik je God een stap voor zijn of zo?

We zullen zien.
Begrijpen hoeft niet, respecteren wel. Want bij deze groep wordt niet zomaar besloten om het vaccin te weigeren, dat gebeurd uit de overtuiging dat God ziekte en gezondheid geeft en we daarom niet bewust ziektekiemen in een gezond lichaam mogen brengen. Als je om deze reden geen vaccin wil en kunt nemen, mag daar geen verplivhting voor komen. Dat is een aantasting van persoonlijke en religieuze vrijheid.
In deze tijd kan alles geregeld en met elke mogelijke verzekering of vaccin in de hand gehouden, maar we blijven afhankelijk van God.

StillAwake schreef:Noem me op dit punt gerust een complotdenker, maar ook gisteren kwam weer op de dag van de persconferentie een historisch hoog getal langsrollen.
Iets zegt me dat het RIVM onderrapporteert om op het moment dat versoepelingen lijken te worden gecommuniceerd een extra waarschuwend signaal te kunnen geven.
En iets zegt me dat de reden voor het invoeren van de avondklok ook nooit de volksgezondheid is geweest.

Ik kan me alleen echt niks voorstellen bij de reden die het RIVM zou hebben om te sjoemelen met cijfers.

Dat is mij ook meerdere malen opgevallen. Zodra er gesproken wordt over versoepelingen lijken de besmettingscijfers ineens te exploderen of is er ineens een variant die de overhand zou kunnen krijgen waardoor de angst meteen weer aanwakkert.

Ik ben blij dat het kabinet besloten heeft wat (hoognodige!) versoepelingen door te voeren. Ik had de afgelopen tijd meer het idee dat we vooral geregeerd werden door de cijfers en adviezen van het RIVM en het OMT en het kabinet ging lange tijd hierin mee. Maar die zijn uiteindelijk geroepen om ook breder te kijken naar maatschappelijke, psychische en economische belangens.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2021 14:51

Dorpeling schreef:We zullen zien.
Begrijpen hoeft niet, respecteren wel. Want bij deze groep wordt niet zomaar besloten om het vaccin te weigeren, dat gebeurd uit de overtuiging dat God ziekte en gezondheid geeft en we daarom niet bewust ziektekiemen in een gezond lichaam mogen brengen. Als je om deze reden geen vaccin wil en kunt nemen, mag daar geen verplivhting voor komen. Dat is een aantasting van persoonlijke en religieuze vrijheid.
In deze tijd kan alles geregeld en met elke mogelijke verzekering of vaccin in de hand gehouden, maar we blijven afhankelijk van God


Zeker. Daarom is er ook geen plicht. Maar onze keuzes hebben wel consequenties voor onszelf en anderen om ons heen. En anderen hebben de overtuiging dat je niet anderen (overigens ook jezelf niet) moedwillig in gevaar mag brengen. En daarom begrijp ik het wel als er, wanneer het tot gevaar voor anderen leidt, de keuze om je niet te vaccineren soms ook consequenties heeft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 21 apr 2021 17:20

Marnix schreef:Zeker. Daarom is er ook geen plicht. Maar onze keuzes hebben wel consequenties voor onszelf en anderen om ons heen. En anderen hebben de overtuiging dat je niet anderen (overigens ook jezelf niet) moedwillig in gevaar mag brengen. En daarom begrijp ik het wel als er, wanneer het tot gevaar voor anderen leidt, de keuze om je niet te vaccineren soms ook consequenties heeft.

Ik zie het weigeren van een coronavaccin niet direct iets als 'een ander in moedwillig gevaar brengen'. Jij wel?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Haaibaai » 21 apr 2021 20:04

Heel dat vaccin is discutabel en wat de gevolgen zijn op langer termijn hoor je niemand over,een beetje mens met verstand zal zeggen ..........aan mijn lijf geen polonaise.

Laten de mensen zich eerst maar is houden aan de basis maatregelen ook deze pandemie zal op een dag ineens voorbij zijn.Dat gaat met elke pandemie zo.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 21 apr 2021 21:21

....ik denk dat morgen die dag is... :-oo
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2021 21:53

Misschien maar gewoon negeren :-)

Dorpeling schreef:Ik zie het weigeren van een coronavaccin niet direct iets als 'een ander in moedwillig gevaar brengen'. Jij wel?


Nee, mits de dekkingsgraad voldoende is. Dat zie je met andere vaccins ook. Als 95% van de bevolking hun kinderen laat inenten is er niets aan de hand dat 5% dat niet doet. En bij corona ligt dat percentage nog een stukje lager. Dus als dat gehaald wordt is het prima. Maar er zijn landen, ook in Europa, waar mazelen weer zorgt voor slachtoffers omdat in bepaalde gebieden de dekkingsgraad niet meer wordt gehaald. De doden die door polio zijn gevallen in de afgelopen 25 jaar of zo waren in gebieden waar de dekkingsgraad niet werd gehaald, in antroposofische kringen of in orthodoxe hoek. Dan kan je nog zeggen: Als je bent ingeent ben je wel veilig. Hoewel ik dat begrijp vind ik het niet fair naar kinderen van die mensen die daardoor risico lopen maar goed. Het coronavaccin werkt iets anders. Janssen waar veel mensen mee worden ingeënt besmet bijna altijd tegen zware klachten en voor zo'n 67 procent tegen het krijgen van corona in het algeheel. En de dekkingsgraad die nodig is ligt rond de 70 procent. Dat betekent dat als ergende die dekkingsgraad maar 50 procent is, de kans dat mensen die wel zijn ingeënt wel corona krijgen nog steeds aanwezig is en de kans is ook niet uitgesloten dat ze flinke klachten krijgen of overlijden. Het zullen geen grote getallen zijn maar het is een risico. En dan worden anderen dus wel in gevaar gebracht. Als iemand overlijdt aan corona terwijl die ingeënt is maar de helft van de omgeving niet, draagt die omgeving daar indirect wel aan bij. En los daarvan heb je dus een tussenfase waarin het percentage gevaccineerden ruim onder de dekkingsgraad ligt, de situatie nu. Dan snap ik wel dat er bij het versoepelen in ieder geval totdat iedereen die ingeënt wil worden dat ook is, er wel restricties zijn. Ik snap ook dat ouderen die gevaccineerd zijn al bepaalde dingen mogen doen en ik (wil wel maar moet nog wachten) dat nog niet ben. Dat heeft gewoon met bijbehorende risico's te maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 22 apr 2021 15:15

Ondertussen bereikt het aantal nieuwe besmettingen wereldwijd recordhoogten met nieuwe 880k gevallen gisteren. De meeste besmettingen (50%) vinden plaats in India en Brazilië met India op grote 'voorsprong' met 300k+ nieuwe gevallen per dag.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 22 apr 2021 15:38

T gaat niet de goede kant op idd....
K moet wel glimlachen als er weer iets is uitgesteld...." volgend jaar kan het zeker en doen we het dubbelop organiseren"
Maar wie geeft die garanties?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 22 apr 2021 16:02

Mortlach schreef:Ondertussen bereikt het aantal nieuwe besmettingen wereldwijd recordhoogten met nieuwe 880k gevallen gisteren. De meeste besmettingen (50%) vinden plaats in India en Brazilië met India op grote 'voorsprong' met 300k+ nieuwe gevallen per dag.


Voor mijn gevoel zitten we nu vol in de tweede golf. Die wordt veel erger dan de eerste. En ik denk dat er ook nog een derde gaat komen

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2021 16:20

Ligt er een beetje aan wat je als tweede golf ziet, je zou ook kunnen stellen dat dit een derde golf is. Zal allicht per land ook verschillen.

MoesTuin schreef:T gaat niet de goede kant op idd....
K moet wel glimlachen als er weer iets is uitgesteld...." volgend jaar kan het zeker en doen we het dubbelop organiseren"
Maar wie geeft die garanties?


Zekerheid is er nooit want kans op mutaties, er kan altijd wat nieuws komen. Maar op zich kan je vanwege het vaccin dit wel stellen. Op Gibraltar is bijna iedereen gevaccineerd en het aantal nieuwe besmettingen de afgelopen 14 dagen was 2. Op 34000 inwoners. Ook in andere landen als Israel, Engeland etcetera zie je dat het hoge aantal vaccinaties zorgt dat er weer veel open kan. Dus als de vaccins worden geleverd en voldoende mensen zich laten intenten is de kans groot dat we na de zomer weer terug naar normaal kunnen en dat we in 2022 daar ook wel weer redelijk zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 22 apr 2021 16:45

Marnix schreef:Ligt er een beetje aan wat je als tweede golf ziet, je zou ook kunnen stellen dat dit een derde golf is. Zal allicht per land ook verschillen.



Zekerheid is er nooit want kans op mutaties, er kan altijd wat nieuws komen. Maar op zich kan je vanwege het vaccin dit wel stellen. Op Gibraltar is bijna iedereen gevaccineerd en het aantal nieuwe besmettingen de afgelopen 14 dagen was 2. Op 34000 inwoners. Ook in andere landen als Israel, Engeland etcetera zie je dat het hoge aantal vaccinaties zorgt dat er weer veel open kan. Dus als de vaccins worden geleverd en voldoende mensen zich laten intenten is de kans groot dat we na de zomer weer terug naar normaal kunnen en dat we in 2022 daar ook wel weer redelijk zijn.


Zal doemdenken zijn maar in landen waar vaccinatie achter loopt ontstaan nieuwe mutaties en dan helpen onze vaccinaties al geen zier meer. Ook nu landen ee vliegtuigen uit india en brazilie.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 22 apr 2021 17:53

meribel schreef:Zal doemdenken zijn maar in landen waar vaccinatie achter loopt ontstaan nieuwe mutaties en dan helpen onze vaccinaties al geen zier meer. Ook nu landen ee vliegtuigen uit india en brazilie.


Dat is altijd een zorg, natuurlijk, en reden om zodra het kan alle landen die hulp kunnen gebruiken ook te ondersteunen. Want hoe minder nieuwe besmettingen, hoe kleiner de kans op nieuwe mutaties.

Gelukkig is het wel zo dat het element waar de vaccins mee werken (de eiwit-'stekel') redelijk stabiel is, als ik het allemaal goed heb begrepen, dus mogen we voorzichtig hoopvol zijn dat ook nieuwe mutaties er niet voor zullen zorgen dat ons immuunsysteem terug bij af komt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2021 21:10

meribel schreef:Zal doemdenken zijn maar in landen waar vaccinatie achter loopt ontstaan nieuwe mutaties en dan helpen onze vaccinaties al geen zier meer. Ook nu landen ee vliegtuigen uit india en brazilie.


Tot nu toe helpen de vaccins nog wel tegen de mutaties. Of dat zo blijft is even de vraag maar inderdaad, hoe meer vaccinaties, hoe kleiner de kans op mutaties. Ik hoop alleen dat men dat inderdaad op tijd beseft (de alarmsignalen dat er meer vaccins naar arme landen moeten beginnen wat meer te klinken) en hopelijk gebeurt dat snel genoeg..... en anders moet het vaccin ook weer aangepast worden wat wel makkelijker is nu er een vaccin is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2021 18:16

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/237793 ... jfers.html

https://nos.nl/l/2377898

Om de geluiden over drukte te onderstrepen en de signalen dat het wel meevalt te ontkrachten...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten