Dan heb je me verkeerd begrepen. Ik bedoelde aan te geven dat een heleboel mensen al maanden aan het inschikken zijn. En dat de mensen die dat al die tijd al doen nu niet de mensen zijn die je hoort klagen.Marnix schreef:Hoe bedoel je, heel veel mensen doen dit al maanden? Alsof mensen zonder kinderen al maanden thuiswerken en mensen met kinderen niet? Er zijn net zoveel mensen met kinderen die al maanden thuiswerken als zonder kinderen hoor. Je doet net alsof de mensen met kinderen nu moeten inschikken omdat de scholen dichtgaan maar dat de afgelopen maanden niet hoefden te doen terwijl de mensen zonder kinderen dat wel moesten doen?
Overigens heb ik kinderen, en werk dus al 9 maand (met uitzondering van de maand Mei, toen ik uitgezonden was naar een klant in het VK) met de kinderen een groot gedeelte van de tijd om me heen. En neem van mij aan: je werk zal wat meer in de avonduren plaatsvinden als de kinderen op bed liggen. Een dag heeft 24 uur, en als je thuis werkt ben je over het algemeen redelijk vrij in het indelen van die tijd.
Marnix schreef:En effectief maar 2 weken dicht gesloten? Naast dat het 2,5e week is is het misschien goed om te beseffen dat niet iedereen zo'n functie heeft dat je maar 2 weken vrij kan zijn tussen Kerst en Oud en Nieuw. Ik heb vorig jaar voor het eerst een keer 1 week vrij genomen in die periode. Maar heel veel mensen werken gewoon in die periode en zijn alleen met de feestdagen vrij of 1 week ipv 2. Wat je dan met je kinderen doet? BSO he. Maar ja, die is nu ook dicht. Wij hadden 1 week vrij gepland en 1 week BSO. Dus effectief is het dan al 3,5e week. En voor sommige anderen 4,5e week mis de feestdagen.
De beide scholen van mijn zoons hebben deze week gewoon drie vrije dagen ingepland, en dus hoef je die dagen niet als leerkracht op te treden.
En dat was waar ik op doelde. De krapte rond de keukentafel met lessen zit m dus op twee weken vast (hoewel er ongetwijfeld ook scholen zijn die deze week nog een paar dagen lessen van de ouders verwachten.
Die twee weken kerstvakantie die er in vallen die zaten er toch al in. Daar heeft de besluitvorming van gisteren niet veel aan veranderd.
Wel heb je een punt met de BSO in de vakantieperiode. Dat is wel lastiger geworden (speelt voor ons niet omdat mijn vrouw in het basisonderwijs werkt).
Ik heb zelf ook nog nooit (na mijn studie) twee weken kerstvakantie gehad, en ook dit jaar zal dat er niet inzitten.
Alleen het jaar dat ik in Noorwegen zat had ik alle schoolvakanties vrij.
Overigens valt me wel op met thuiswerken dat je effectief meer uren maakt dan in de normale tijd.
Waar ik meestal zo rond de 50 uur draaide is dat in coronatijd minimaal 60 uur geworden. Wat dat betreft is je laptop op je nachtkastje geen pre voor je nachtrust.
Als je dan rond de schoolvakanties wat minder productief bent: het zij zo.
Sowieso een raar jaar, omdat ik van de 14 geplande buitenlandse reizen (alle zakelijk) er dit jaar maar 3 heb kunnen doen.
Wat dat betreft ook genoten van de kinderen, erg leuk om hen op deze wijze elke dag te zien.