Moderators: Memmem, Moderafo's
StillAwake schreef: Daarover verschillen we dan van mening. Als ze het echt zo goed voor elkaar zouden hebben was er vast wel een nuancering gekomen op de ophef. Die heb ik nog steeds niet langs horen komen.
Hoe kan het dan dat er een heleboel kerkgemeenschappen zijn die wel een alternatief voor het zingen (door middel van een voorzanger) hebben gevonden, die wel rekening houden met de geadviseerde maximale groepsgrootte? Die wel aan hun leden vragen een mondkapje te dragen?
Die wel mogelijkheden hebben gevonden om de dienst op zo'n wijze in te richten dat de mensen tuis het via internet kunnen meemaken, en die wel opletten welke uitstraling ze hebben naar de mensen die om deze kerk heen wonen en die wel opletten hoe ze de houding die we als christen horen te hebben proberen aan te nemen.
Of is de hele insteek van "Staphorst" (en anderen, wat dat betreft is het jammer dat het nu om 1 gemeente lijkt te gaan) van den beginne al geweest om de grenzen zo ver mogelijk op te zoeken om zo min mogelijk onderbreking van het "oude normaal" te hebben?
Kerken waar het wel goed ging (de overgrote meerderheid dus), lijden nu onder het onverantwoorde gedrag van 1 gemeente waar het dus wel de spuigaten uitliep.
Waar ik persoonlijk wel moeite mee heb is dat alle kerken in Nederland nu solidair moeten zijn met "Staphorst", waar juist "Staphorst" zich weigerde solidair te verklaren met wie dan ook.
Dorpeling schreef:Heb ik ook. Knap vervelend. Op het moment hoest ik ook mijn longen er zo ongeveer uit (en nee.. ik ben zondag niet naar de kerk geweest!), test gaf gelukkig negatief aan. Maar dan nog voel je je wel staan in de supermarkt als er zo'n enorme kriebel opkomt.
Dorpeling schreef:Minimum aan kennis gecombineerd met maximum aan oordeel!
Chaya schreef:Maar eerlijk gezegd vond ik de reacties van de kerkgangers niet bepaald sterk.
Een man sloeg de camera weg, men liep nogal schichtig, achter een paraplu verscholen, alsof ze iets te verbergen hadden.
Wees open, en als je niet de juiste woorden weet te vinden omdat je dichtslaat (een hele normale reactie als er opeens een camera op je gericht staat en een microfoon onder je neus) zeg dan kort: wil je het even aan iemand anders vragen, ik kan het niet zo goed zeggen.
StillAwake schreef:Segers heeft inderdaad gezegd dat hij niet zo snel had moeten oordelen, maar volgens mij staat de strekking van wat hij gezegd heeft wel nog steeds.
En inderdaad, media melden aanmerkelijk makkelijker wat ze willen horen dan dat ze moeten melden. Geldt voor de Telegraaf, het Ad, de NRC, maar ook voor RD en ND.
Ik doelde echter op een nuancering door Grapperhaus, door de adviezen (want het zijn wederom geen regels) niet af te zwakken. En geloof me, dat zou ik elk medium genoemd zijn.
Ze hebben inderdaad wel wat moeten inleveren, maar daarin het onderste uit de kan willen hebben. Volkomen terecht dus dat ze nu het deksel op de neus krijgen. Jammer alleen dat heel kerkelijk Nederland nu op hun blaren moet zitten...
Want?
leg mij eens uit welk stukje kennis er mist in mijn opmerking, en waar ik de mist inga?
Alle kerken moeten nu solidair zijn omdat dankzij Staphorst de regels/adviezen aangescherpt zijn.
En juist Staphorst weigerde solidair te zijn met de mensen in hun directe omgeving.
Ik vind dat er in deze zin nogal angst in door klinkt. De kerkgang is in dezes niet zaligmakend.Dorpeling schreef: al zou een mens 150 jaar mogen worden in goede gezondheid, dan nog komt er een eind aan zijn leven. En dan gaat het er maar om of we geborgen zijn In God. En als je de noodzaak daarvan gaat zien, ga je er niet zomaar in mee om de kerken maar weer op een minimum te zetten. Leven is meer dan het hier en nu, het is een voorbereiding op een eeuwigheid die hoe dan ook volgt.
benefietdiner schreef:Ik vind dat er in deze zin nogal angst in door klinkt. De kerkgang is in dezes niet zaligmakend.
Marnix schreef:Die wilde ik ook net plaatsen ja.
Staphorst is jaloersmakend
Ds. Arie Huijser, de Sliedrechter dominee met die scheiding, zei eigenlijk wel iets interessants in zijn preek. „Met inachtneming van de regels [...] kunnen wij naar de wereld nog laten zien dat Gods inzettingen ons boven alles gaan.” Ergens was het jaloersmakend dat er iets zo belangrijk in hun leven was, iets heiligs, iets wat boven alles ging, waarvoor het noodzakelijk was om ook in coronatijden ergens lijfelijk op te komen dagen.
lekkerbek schreef:Ik werk in het ziekenhuis, doe iedere boodschappen en ga iedere zondag naar de kerk. In de kerk loop ik echt nog het minste gevaar, in de winkels loopt iedereen langs me heen, pakt nog gauw even wat weg terwijl ik er net sta.
Op mn werk zitten patiënten net hun handen steeds aan de mondkapjes, trekken dit ook steeds naar beneden. En ze proberen dichtbij te komen staan, ondanks de barricade die we hebben, ze duwen hun hoofd er gewoon onder.
In de kerk wordt mn naam en tel nr opgeschreven door iemand die op 2 meter afstand staat, met mondkapje. Ik moet aangeven of ik wel of geen klachten heb, met mondkapje krijg ik een plek aangewezen. Iedereen zit op 2 meter afstand van elkaar. We mochten een paar weken zachtjes zingen, vanaf vorige week niet meer.
Bij het naar buiten gaan worden de personen aangewezen die mogen lopen.
Ongeveer een zesde deel zat in de kerk tot zondag, voor a.s. zondag wordt ook dit gehalveerd.
Er heeft pas een staatje in een krant gestaan hoeveel besmettingen er waar zijn. De kerken kwamen er zeer goed vanaf! Laten we ook als christenen niet naar elkaar wijzen, dat doen anderen wel. De ene kerk zal er ook verstandiger mee omgaan dan de andere. Maar als er aan alle regels gehouden wordt dan is het niet fair om de zwarte piet aan te wijzen.
En het feit dat er jaren geleden het poliovirus rondging, de kerkenraden van nu kunnen er niets aan doen dat er toen geen maatregelen genomen werden.
benefietdiner schreef:In opspraak geraakte kerk in Staphorst: geen maximum van 30 bezoekers en geen mondkapjesverplichting
https://www.ad.nl/binnenland/in-opspraa ... ~a7c18887/
Geen goed besluit van de HHK Staphorst.![]()
Staphorst leerde in 1971 niets van de Poliovirus, waarbij plus/minus 40 kinderen overleden en nu willen ze nog steeds niets leren van de Caronavirus. Eigenwijze mensen daar. Heeft niets te maken met een nuchtere kijk, meedoen met de wereld of met Gods inzettingen. Klinkklare onzin. Ze rijden in de zelfde auto van de wereld en wonen in de zelfde woningen en halen ook hun boodschappen bij de Lidl of Aldi.
Het RD meld het iets positiever:
Minder bezoekers voor diensten Hersteld Hervormde Kerk Staphorst
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/mi ... -1.1702974
https://www.hhkstaphorst.nl/
Mededelingen aan de leden van de HHG Staphorst voor de kerkdiensten na 01-07-2020.
(update 10-10-2020)
https://www.hhkstaphorst.nl/uploads/124 ... -10-10.pdf
Terug naar “Psychologie & Gezondheid”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten