Zorgstelsel

(Off topic en niet-serieuze posts worden verwijderd)

Moderators: Memmem, Sterretje, Moderafo's

Prisma23
Sergeant
Sergeant

Re: Zorgstelsel

Berichtdoor Prisma23 » 26 okt 2019 13:16

Chaya schreef:Gelezen in Trouw:
Nederlanders hebben weinig vertrouwen meer in het zorgstelsel dat elf jaar geleden is ingevoerd. De meerderheid, 57 procent, vindt dat de overheid de zorg weer moet gaan regelen, in plaats van de verzekeraars.

Zo blijkt het SP-plan voor een 'nationaal zorgfonds' ook onder VVD-kiezers steun te krijgen. Van hen antwoordt 48 procent 'ja' op de vraag of er één zorgfonds van de overheid moet komen.

Wat vinden jullie? Terug naar het oude systeem van het ziekenfonds - voor mensen tot een modaal inkomen, daarboven particulier verzekeren?
En maandpremie verhogen of verlagen?
Eigen risico afschaffen, verhogen of verlagen?
Ik kan helaas geen peiling aanmaken.

Als je het hele artikel wilt lezen:
https://beta.trouw.nl/samenleving/kieze ... t~a4117ce1

Zeer treffend stuk. De huidige zorg is op winst gebaseerd en niet op solidariteit. Door het liberale marktdenken hangt de huidig zorg van corruptie en zakkenvullerij aan elkaar.

elburger
Luitenant
Luitenant

Re: Zorgstelsel

Berichtdoor elburger » 27 okt 2019 15:24

Chaya schreef

Wat vinden jullie? Terug naar het oude systeem van het ziekenfonds - voor mensen tot een modaal inkomen, daarboven particulier verzekeren?

Ziekenfonds was zo slecht nog niet.
Maar door de marktwerking moet/willen de zorgverleners winsten maken.
Dat is m.i het heikele punt.
Aandeelhouders e.d. willen geld zien, de mensen die zorg nodig hebben zijn de dupe daarvan ( deels )

Wat men dan krijgt is zorg mijden, wat op langere termijn een hogere kostenpost zal blijken te zijn als direct betaalbare zorg verlenen.

Maar wie ben ik he.?!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”