Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Roady » 30 okt 2014 18:34

Roady schreef:
Is dat waar Miepje? En hoe weet je dan dat dat "nooit zo is"?


miepje schreef:Het gaat in het algemeen om jongeren met een tot dan toe onbezorgd leven, sommigen uit gelovige gezinnen. Maar dan nog blijft mijn vraag staan, ook al zit er in jouw opinie iets achter wanneer God iemand niet geneest: waarom is God dan niet machtig genoeg om dát weg te halen?
Of is het willekeur? Ik geloof niet in een willekeurig God.
Dus ik vind dat je mijn vraag een beetje ontwijkt als je die ene opmerking eruit vist.


Ik ontwijk geen vraag, ik stelde eerst een wedervraag. Ik wil er uiteraard best nog op antwoorden.
Ik geloof ook niet in een willekeurig God. Ik geloof dat God altijd dezelfde is.
Ik geloof dat een gebrek aan kennis een probleem voor veel christenen is. Als je niet weet hoe je de sleutels van het Koninkrijk moet toepassen, dan wordt het ook niet veel.

Als het gaat om die "tics", ik zou zo een paar scenario's kunnen bedenken waardoor volwassenen die "tics" kunnen gaan vertonen.
Een vraag die je jezelf kunt stellen of dit puur geestelijk en dus van de boze is:
Waarom bestaan er geen tics waarbij mensen iets positief roepen. Heb jij dat wel 's meegemaakt?
Ik denk dat het altijd negatief is wat die mensen eruit kramen. Dat zegt m.i. al genoeg over de "bron" waaruit dit komt.
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Roady » 30 okt 2014 18:38

Bambi schreef:@Roady:
Ik heb ooit een Christelijk boek gelezen over bezetenheid en daar stond 1 belangrijk kenmerk in, waaraan je het kunt toetsen:
De mens die bezeten is weet van de momenten dat demonen hem dingen lieten doen, niets meer.
Dat zijn gaten in zijn geheugen.
Terwijl mensen die psychoses hebben, of Gilles de la Tourette hebben, heel goed weten wat ze gedaan hebben.

Waar je ook weer niet de conclusie uit moet trekken, dat mensen die blackouts hebben, allemaal bezeten zouden zijn.


Ik ben dat niet met je eens.
Ik ben bevrijd van rotzooi terwijl ik bij mijn volle bewustzijn was. Dus die conclusie gaat ook weer niet altijd op.

bambi schreef:Als de Heilige Geest in je woont, kan er nooit ook een demon in je wonen.

Dat kan wel als je net wedergeboren bent en je innerlijk huis nog niet is opgeruimd.
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

Bambi

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Bambi » 30 okt 2014 20:55

Zodra de Heilige Geest Zijn intrek neemt, verdwijnen de demonen.
Maar je eigen zondige vlees niet.
En dat kan je ook beheersen.

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Roady » 30 okt 2014 21:10

En dat gaat volgens jou in één moment?
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

Bambi

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Bambi » 30 okt 2014 21:31

Ik zal je een voorbeeld geven uit mijn eigen leven.
Ik heb eens iemand gehaat.
Die persoon had me wel vaker wat geflikt, maar ik deed toch altijd mijn best om aardig te blijven voor de lieve vrede.
Totdat die persoon me weer iets flikte en mijn haat versterkte.
Ik voelde dat die haat niet goed voor me was.
En heb het bij God gebracht en vroeg aan Hem:
"Ik haat deze persoon, maar ik wil van die haat af. En ik wil niet weer voor de lieve vrede vanuit mezelf aardig gaan lopen doen. Wil U het doen?"

De volgende dag voelde ik die haat nog steeds en toen die persoon er aan kwam lopen ook.
Maar op het moment dat die persoon voor me stond, ging er een knopje in me om en kon ik gewoon aardig zijn en hebben we een top dag gehad.
De haat is niet meer teruggekomen.

Was dat een demon waar ik van bevrijd werd?
Nee hoor, het was mijn eigen zonde, waar ik van bevrijd werd.
Maar tegenwoordig is het een hype om te denken dat alle zonden die de mens doet, door een ander wordt veroorzaakt.
Is het niet door andere mensen, dan wel door demonen.
Maar de mens wil niet toegeven dat de oorzaak van hun eigen handelen, hun eigen zondige hart is.

Kijk bijv. naar de IS-strijders.
Ze verfoeien de sexuele vrije moraal van het westen, vinden dat mensen die sexuele uitspattingen doen, omdat ze los zijn van Allah, dus vanuit hun eigen zonden.
Maar de IS-strijders zelf verkrachten vrouwen en kinderen en dat schrijven ze toe aan het feit dat zij dat mogen van Allah, omdat die vrouwen en kinderen toch slecht zijn, dus dan is het ineens weer geen zonde.
De sympathisanten vinden dat de IS-strijders wel die vrouwen en kinderen mogen verkrachten, als ze het maar niet bij de vrouwen en kinderen van die sympathisanten doen, want dan is het weer wel zonde.
De ach en wee roepers denken dat die IS-strijders die verkrachtingen doen, omdat ze of gehersenspoeld zijn door anderen, of omdat ze vroeger gediscrimineerd werden en daarom geen eigen waarde meer hebben, of omdat ze bezeten zijn.
Dus kortom: zij zijn niet verantwoordelijk voor hun eigen zonden.

Ik wil het er maar op houden dat de mens zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen zonden en daar de Heere Jezus voor nodig heeft, om van die schuld af te komen.
Ikzelf denk dat die IS-strijders door hun drugsgebruik in het verleden, in een waantoestand zitten, versterkt door influisteringen van de duvel, maar nog steeds verantwoordelijk voor hun eigen zonden.
Want ook een persoon in een waantoestand of psychose is zich wel bewust van wat hij zelf doet.

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Roady » 30 okt 2014 21:48

Ik zal niet ontkennen wat je zegt :)
Ik stelde de vraag als reactie op jouw zin: Zodra de Heilige Geest Zijn intrek neemt, verdwijnen de demonen.

Daarom zei ik: gebeurt dat in één keer, of gaat de Heilige Geest stap voor stap zijn gang.
Want dat is mijn ervaring.
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Boerin » 30 okt 2014 21:53

Bambi schreef:Ik zal je een voorbeeld geven uit mijn eigen leven.
Ik heb eens iemand gehaat.
Die persoon had me wel vaker wat geflikt, maar ik deed toch altijd mijn best om aardig te blijven voor de lieve vrede.
Totdat die persoon me weer iets flikte en mijn haat versterkte.
Ik voelde dat die haat niet goed voor me was.
En heb het bij God gebracht en vroeg aan Hem:
"Ik haat deze persoon, maar ik wil van die haat af. En ik wil niet weer voor de lieve vrede vanuit mezelf aardig gaan lopen doen. Wil U het doen?"

De volgende dag voelde ik die haat nog steeds en toen die persoon er aan kwam lopen ook.
Maar op het moment dat die persoon voor me stond, ging er een knopje in me om en kon ik gewoon aardig zijn en hebben we een top dag gehad.
De haat is niet meer teruggekomen.

Was dat een demon waar ik van bevrijd werd?
Nee hoor, het was mijn eigen zonde, waar ik van bevrijd werd.
Maar tegenwoordig is het een hype om te denken dat alle zonden die de mens doet, door een ander wordt veroorzaakt.
Is het niet door andere mensen, dan wel door demonen.
Maar de mens wil niet toegeven dat de oorzaak van hun eigen handelen, hun eigen zondige hart is.
Je kunt de schuld ook niet op de duivel afschuiven, maar als je iemand haat en je wilt je niet bekeren en je blijft erin kan het demonisch worden, die haakt gewoon in en door occultisme kan het binnenkomen. De deur doe je doorgaans zelf open, daar kun je de duivel niet de schuld van geven. Toen ik in haat en onvergevingsgezindheid en zonde bleef ging de Heilige Geest weg en viel ik van m'n geloof.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2014 04:17

Roady schreef:Ik zal niet ontkennen wat je zegt :)
Ik stelde de vraag als reactie op jouw zin: Zodra de Heilige Geest Zijn intrek neemt, verdwijnen de demonen.

Daarom zei ik: gebeurt dat in één keer, of gaat de Heilige Geest stap voor stap zijn gang.
Want dat is mijn ervaring.

Wat ik uit de Bijbel begrijp, is dat demonen die de mens bezetten/gebonden houden, in 1 keer worden uitgedreven.
Maar demonen die je van buitenaf dingen influisteren en zo je gedachten en/of gevoelens proberen te beheersen of je tot bepaalde handelingen te drijven, die kunnen wel in etappes weggestuurd worden.
Maar die komen na verloop van tijd weer terug, dan krijg je ineens weer gedachten waar je allang mee afgehandeld hebt.
Ik noem ze 'de stalkers'
Daar heb je de geestelijke wapenuitrusting voor nodig.

Dus ik denk dat je niet bezeten was, maar een aantal 'stalkers' in je buurt had, die je gedachten en/of je gevoelens beheerst hebben en waar je van losgemaakt bent of waar je oren voor gesloten zijn of die in etappes weggestuurd zijn. :wink:
Boerin schreef:Je kunt de schuld ook niet op de duivel afschuiven, maar als je iemand haat en je wilt je niet bekeren en je blijft erin kan het demonisch worden, die haakt gewoon in en door occultisme kan het binnenkomen. De deur doe je doorgaans zelf open, daar kun je de duivel niet de schuld van geven. Toen ik in haat en onvergevingsgezindheid en zonde bleef ging de Heilige Geest weg en viel ik van m'n geloof.

Soms verbergt God zich om je te laten ervaren dat je zonder Hem steeds dieper in de zonde wegzakt en Hem niet alleen nodig hebt om je zonden te vergeven, maar ook tegen zondigen te waarschuwen en te beschermen.
En op die momenten dat God Zich verbergt, is de duvel er als de kippen bij om je van je geloof af te brengen en je van alles wijs te maken.
Maar als God je dan weer trekt dan ervaar je hoe dom het was, om die gedachten en daden te hebben en hoe dom het was dat je niet meer vertrouwen had in Hem.

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Roady » 31 okt 2014 09:31

Bambi schreef:Wat ik uit de Bijbel begrijp, is dat demonen die de mens bezetten/gebonden houden, in 1 keer worden uitgedreven.

Ja dat lees ik ook. Maar niet allemaal tegelijkertijd. Een mens kan een heel nest aan boord hebben namelijk.
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor BladeStraight » 31 okt 2014 16:34

Zou ik mogen vragen hoe je erop bent gekomen dat je bezeten bent door een demoon? Het komt mij wat onwerkelijk, en ook wat ongeloofwaardig over (niet negatief bedoelt, ik vrees dat ik gewoon wat te rationeel ben).
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Roady » 31 okt 2014 16:40

BladeStraight schreef:Zou ik mogen vragen hoe je erop bent gekomen dat je bezeten bent door een demoon? Het komt mij wat onwerkelijk, en ook wat ongeloofwaardig over (niet negatief bedoelt, ik vrees dat ik gewoon wat te rationeel ben).


Je mag dat vragen.
Als je dertig jaar zonder God geleefd hebt, dan kun je behoorlijk wat "binnen" halen door een goddeloze wandel.
Dat weet je zelf eerst niet, totdat je voor het eerst een bevrijding meemaakt. Daarna nog meerdere malen bevrijdingen meegemaakt. Dat proces gaat door totdat het huis schoon is.

En troost je: ik ben zelf een zeer rationeel mens :)
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Niagara » 08 jul 2015 15:15

Ik denk dat God je kan helpen, en dat hij dat ook kan doen door middel van psychologen. Het is niet goed om je heil buiten God te zoeken, maar als je Gods hulp vraagt kan hij mensen op je pad brengen. Als die mensen jou helpen betekent dat niet dat jij je heil buiten God hebt gezocht, maar juist dat hij jou door die mensen geholpen heeft. Dit kan hij door iedereen, ook door psychologen. Dit betekend niet dat hij je altijd zal helpen door psychologen. Ik heb genoeg ervaring met wat een schade je op kunt lopen door onkunde van mensen in de geestelijke gezondheidszorg, maar daarnaast ook een hele hoop met wat een baat je erbij kunt hebben, en daar ben ik enorm dankbaar voor. De psychologie zelf is niemands heil. God is ons heil.

Ik vind het naar voor je dat je nu een slechte ervaring hebt opgedaan. Maar God kan alles ten goede keren. Er zijn een hoop christelijke therapeuten, en daar zitten er tussen waar je niets aan hebt, en er zijn er ook die je enorm kunnen helpen en bemoedigen. Als God jou hulp wil bieden, weiger dit dan niet omdat het van een psycholoog komt. Laat God zijn werk doen.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor _Sjors_ » 09 dec 2015 15:16

Een christelijke therapeut/psycholoog/psychiater... over een contradictio in terminis gesproken.

In mijn optiek fabriceert psychologie slachtoffers. Vaak wordt de uitgelokte emotionaliteit bij de gebruikers foutief als authentiek aangezien, en de nadrukkelijke beweringen van de psycholoog als deskundigheid. Maar, wat hun acties weerspiegelen is een simplistisch proces dat de individualiteit van mensen negeert. Psychologie werkt volgens het principe van het pragmatisme: waarheid is wat werkt. Niet oplossingsgericht, maar beheersmatig; leren omgaan met je probleem ipv het probleem laten verdwijnen. Het zal je maar gebeuren dat de problematiek echt verdwijnt, dan zitten ze zonder werk. Om nog maar te zwijgen over de farmaceutische industrie en de verwoestende effecten daarvan.

Dit alles past niet binnen de muren van de gemeente van God. Het is of de bijbel of de DSM, en die twee zijn water en vuur! Verkeerde conditionering tegen het geloof in de genoegzaamheid van het Woord van God, is wat psychologie in de hand werkt.

Mijn hoop (en dat is behoorlijk optimistisch uitgedrukt) is dat de mannen binnen de gemeente die God het voorrecht gaf van leiderschap, met het psychologisch materiaal in de kerk overeenkomstig doen zoals Nehemia deed met het huisraad (alles wat die man in huis had dus) van Tobia.

Nehemia 13:7-8

7 En ik kwam te Jeruzalem, en verstond van het kwaad, dat Eljasib voor Tobia gedaan had, makende hem een kamer in de voorhoven van Gods huis.
8 En het mishaagde mij zeer; zo wierp ik al het huisraad van Tobia buiten, uit de kamer.

Laten we God Zijn werk maar laten doen, zonder psychologenkamertjes.

Hartelijke groeten,

Sjors.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 09 dec 2015 21:37, 3 keer totaal gewijzigd.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1933
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Pcrtje » 09 dec 2015 16:18

Psychologie is veel meer en veel breder dan jij nu definieert. Het is voorts niet zo gek dat psychologen zoeken naar manieren waarop een patiënt kan leren omgaan met diens problemen in plaats van het probleem doen laten verdwijnen: de psyche is niet zoals een fiets waarvan je de onderdelen vervangen kunt wanneer ze stuk zijn.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor _Sjors_ » 09 dec 2015 21:19

Beste(n),

Ik durf te stellen dat:

Het humanistische platform waarop psychologie is gebaseerd, geheel in strijd is met het Woord van God. Voorts dat “christelijke” psychologie tevergeefs probeert een humanistisch systeem te combineren met de Bijbelse onfeilbare waarheid.

De fiets laat ik in deze maar even buiten beschouwing. Ik loop liever. Met hond natuurlijk.

Hartelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten