Afslanken deel 4

Moderators: Memmem, Moderafo's

mohamed

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor mohamed » 30 jun 2014 08:27

Ik ben nu een paar dagen gestopt met tarweconsumptie, rijst i.p.v. pasta en ik heb brood vervangen met yoghurt en fruit. Alles waar tarwe inzit sla ik over en ik voel me er vooralsnog prima bij. :)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 jun 2014 08:29

Ik eet ook al een tijdje geen tarwe en ik merk gelijk als ik bijv. een tarwe broodje gegeten heb.
En afgelopen weekend een stukje taart. Ongelofelijk mijn buik leek wel een luchtballon.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 jun 2014 08:33

Ja hé? Ik las op internet nogal wat verhalen van mensen die zeggen dat de kilo's er afgingen sinds ze met tarwe zijn gestopt. Aangezien ik al jaren veel tarwe at (meerdere keren spaghetti per week, waarbij ik brood at en uiteraard 's avonds weer brood) leek het mij de moeite van het proberen wel waard. Ook was ik brood zoals dat hier gegeten wordt behoorlijk zat. Het is niet bepaald moeilijk om dat te laten staan.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 jun 2014 08:39

Ik eet nog wel brood, zelfgebakken van speltmeel (zonder gist en zuurdesem). Meestal tussen de middag.
Echt afvallen doe ik er niet meer mee.
Als wij pasta eten is het meestal van spelt/rogge/boekweit.
En heel af en toe koop ik kastanjecrackers, lekker belegd met (zelfgemaakte) pindakaas en banaan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 jun 2014 09:06

Ik vervang brood liever met iets anders zodat ik op kwaliteit niet hoef te bezuinigen. De enige keren dat ik nog wel brood eet is wanneer ik naar de pizzeria ga. Dat is toch niet zo vaak, dus dan kan het! :)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 jun 2014 15:50

Evelien schreef:Ik eet ook al een tijdje geen tarwe en ik merk gelijk als ik bijv. een tarwe broodje gegeten heb.
En afgelopen weekend een stukje taart. Ongelofelijk mijn buik leek wel een luchtballon.

Maar dat heeft met gezond of niet als zodanig, niets te maken Evelien.
Het bekomt jou niet goed, maar daarom is tarwe op zich wel gezond.
Ik kan absoluut geen kiwi's eten, maar een kiwi is supergezond.
Die speltbroden is momenteel een hype, maar dat zakt na een tijdje echt wel weer hoor en dan komt er weer een ander "oergraan".

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 30 jun 2014 20:51

Ik sta zaterdags op de markt met brood en dat speltbrood is inderdaad heel erg in :-) Overigens ook het oerbrood, zonne en donker, dat schijnt e-nummer vrij te zijn.

Het valt mij wel op dat heel veel mensen tegenwoordig de broden van 1.25 laten liggen en toch voor de duurdere luxere soorten gaan. Helaas voor de chef laten ze ook steeds meer de koek liggen 8)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 jul 2014 00:05

Ik was het brood flink beu zoals dat hier gegeten wordt met hagelslag, pindakaas en al die narigheid.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 01 jul 2014 09:01

Mmmm, lekker juist!
Of jonge kaas met een blaadje sla, tomaatje, en lekkere klodder mayo.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 jul 2014 10:41

jamillah schreef:Ik sta zaterdags op de markt met brood en dat speltbrood is inderdaad heel erg in :-) Overigens ook het oerbrood, zonne en donker, dat schijnt e-nummer vrij te zijn.

Het valt mij wel op dat heel veel mensen tegenwoordig de broden van 1.25 laten liggen en toch voor de duurdere luxere soorten gaan. Helaas voor de chef laten ze ook steeds meer de koek liggen 8)

Donker brood is nep, het lijkt alleen maar gezonder, maar het tegendeel is waar!

Het blijkt dus dat Donkerbrood het meest verkocht word, "oerbrood", omdat mensen denken dat dát brood het gezondst is.
Maar schijn bedriegd. Veel van het donkerbrood is "nep" Want je kunt het brood nooit zo donker maken op natuurlijke wijs. Ze voegen er middelen aan toe om het donker te laten lijken, zodat het beter verkoopt. Het percentage dat echt volkoren is is dus veel en veel kleiner. Het donkerste natuurlijke brood is slechts licht getint, donkerder kan niet op een natuurlijke manier.
Soms is het zelfs zo erg dat er verbrande deeltje aan toegevoegd worden om het een nog donkerdere "look" te geven. Dit kan ook nog eens kankerverwekkend zijn.
Sommige mensen/experts geloven zelfs dat witbrood gezonder is..

bron: RVU

maaarten

Berichtdoor maaarten » 01 jul 2014 13:13

mohamed schreef:Ik was het brood flink beu zoals dat hier gegeten wordt met hagelslag, pindakaas en al die narigheid.

Hey er is niks mis met pindakaas he. Pindakaas is bij mijn weten hartstikke gezond zolang ze der niet teveel suiker in stoppen; het zit alleen barstensvol caloriën, dus als je wilt afvallen moet je er inderdaad niet te veel van eten. Alle noten en alles wat van noten is gemaakt is hartstikke gezond, maar ook erg calorie-rijk, wat in zichzelf niet slecht is natuurlijk, alleen je moet er een beetje mee oppassen als je wilt afvallen.

En verder is echt volkoren brood natuurlijk wel gezond. Ik neem aan dat als ze volkoren of meergranen op zo'n brood zetten het dat ook daadwerkelijk is.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 jul 2014 16:22

HElaas Maarten is dat niet altijd waar. Daarom is het altijd goed op alert op te zijn.
Zo bevat bijv. een speltbrood vaak voor een groot deel toch uit tarwe.

Pindakaas zelf maken, heerlijk van ongebrande noten, klein beetje zout en wat kokosolie. hmm

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 01 jul 2014 21:23

Klopt helemaal Schelpje, ze mikken er met name een berg mout doorheen. Persoonlijk vind ik donkerbruin echter wel lekkerder dan gewoon volkoren.. Maar dat donker oerbrood waar ik het over heb dat is wel e-nummer vrij en dat is dan wat men belangrijk vind. Maar de lichtbruine e-nummer vrije variant is er ook nog dus als je t helemaal 'goed' wil doen 8) 8)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 jul 2014 22:01

jamillah schreef:Klopt helemaal Schelpje, ze mikken er met name een berg mout doorheen. Persoonlijk vind ik donkerbruin echter wel lekkerder dan gewoon volkoren.. Maar dat donker oerbrood waar ik het over heb dat is wel e-nummer vrij en dat is dan wat men belangrijk vind. Maar de lichtbruine e-nummer vrije variant is er ook nog dus als je t helemaal 'goed' wil doen 8) 8)

Ik bak regelmatig onze eigen bammetjes :D
En anders heb ik een paar adresjes voor ouderwetsche warme bakkers.
En dan met name Allinson, 4 granen of tarwe-rogge heeft onze voorkeur.

Paulien
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Paulien » 08 jul 2014 11:05

mohamed schreef:Ik ben nu een paar dagen gestopt met tarweconsumptie, rijst i.p.v. pasta en ik heb brood vervangen met yoghurt en fruit. Alles waar tarwe inzit sla ik over en ik voel me er vooralsnog prima bij. :)

Goed zeg! Wij eten ook geen tarwe en dat bevalt toch goed!

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”