Ik heb sinds 4 jaar een hele goede relatie met een lief meisje. Beiden zijn we over een klein jaar klaar met de studie, en we zouden graag trouwen. Om te trouwen, heb je een gemeente nodig waar je gaat kerken. Nu is dit een uitdaging; ik ben OGG gezind, en zij komt oorspronkelijk uit een GK (PKN). Heel anders dus, maar dit is qua leer voor ons persoonlijk niet zo'n probleem als je zou verwachten. We begrijpen van weerskanten dat een deel kerkcultuur is, en dat dit niet gelijk goed of fout is. Er zijn ook natuurlijk leerspunten die erg verschillen, maar als we het erover hebben, zitten we vaak op hetzelfde level qua duiding.
Het punt is: we kunnen waarschijnlijk wel een gemeente vinden waar we samen zouden willen kerken. Maar, we zitten ermee dat we pas na onze studies uberhaubt serieus kunnen gaan zoeken naar een gemeente, omdat we 1) nu ver uit elkaar wonen door de studie, en 2) pas na de studie een idee hebben in welke regio we waarschijnlijk gaan wonen ivm werk. Als er een woonplaats is gevonden met een bijbelgetrouwe gemeente, kunnen pas verdere stappen ondernomen worden, zoals belijdenis en trouwen.
Graag zouden we zo snel mogelijk willen trouwen na onze studies, maar omdat er nog zo'n lange weg te gaan is eer we iets vinden, en dan ook nog belijdenis moeten doen (toch?), en dan pas plannen voor trouwen.. Het duurt dan al gauw zoveel jaar extra. Dit terwijl we toch ook beiden merken te branden van begeerte. Laatstgenoemde kan niet de motivatie zijn om maar ergens een gemeente te zoeken, en dan maar gauw plannen etc etc.
Mijn vraag is dus: hoe kan dit worden benaderd? "Mogen" we gauw trouwen, zonder een duidelijke specifieke gemeente op het oog te hebben? We willen beiden zo graag, ook omdat we al toe zijn aan het zelfstandige leven na het wonen op kamers. Ik hoop dat tussen de regels door een beetje duidelijk is wat de vraag is. Ik heb al eerder op de vragenrubriek een vraag gesteld hierover, maar vond het antwoord niet echt scherp (waarschijnlijk had ik de vraag anders moeten verwoorden): https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/31 ... oekt-kerk/
Alvast bedankt voor het meedenken!
ps. Belangrijk om erbij te vermelden denk ik; de reden dat ik dit via het forum vraag, is omdat we beiden in onze omgeving bijzonder genoeg erg weinig aansluiting hebben met onze gemeentes. We zijn er zondags afwisselend wel, maar we hebben eigenlijk geen vrienden of kennissen met wie we deze zaken kunnen bespreken. Beide families zijn op eigen manier 'lauw' als christenen (de een passief vanwege hypercalvistische insteek "het overkomt je", de ander heeft vaak een mening die totaal niet op bijbelse grond kan worden verdedigd). We zijn ook allebei opgegroeid in zo'n omgeving waar er eigenlijk niet over het geloof gepraat wordt, wat ook lastig is.