Geen idee hoe ik dit verhaal eigenlijk moet beginnen. Laten we bij het begin beginnen. Ik ben inmiddels alweer 4 jaar enorm gelukkig samen met mijn vriendin. We wonen samen maar zijn nog niet getrouwd. We willen dit zeker wel en daarna ook kinderen,.
Ik ben zelf gelovig opgevoegd in de gereformeerde gemeente maar heb hier nooit heel veel mee gedaan. In de kerk eigenlijk nooit echt opgelet zegmaar…
Mijn vriendin is niet christelijk opgevoed en snapt er eigenlijk niet zoveel van. Wat ik helemaal snap als je er nog nooit wat mee te maken hebt gehad.
Zelf geloofde ik wel altijd maar deed hier kort door de bocht gezegd niet heel veel mee. Dit is nu al een aardige tijd veranderd. Maar daar wordt het nu net lastig. Ik weet dat ik zelf echt wel veranderd ben en anders tegen dingen aan kijk dan aan het begin van onze relatie.
Bijvoorbeeld de zondag is dan enorm lastig. Nu doen we eigenlijk niets meer wat naar mijn gevoel niet “mag”. Om er meer van te snappen lazen we eerst uit de Bijbel maar dat was nogal lastig om “koud” mee te beginnen. We kijken nu elke zondag een aflevering van de serie The Choosen en hebben een kinderbijbel.
Maar voor mij vriendin is dit natuurlijk wel heel lastig. Ineens niets meer kunnen op de zondag… En als de schoonfamilie een feestje heeft of uit eten gaat ineens niet meer komen opdagen kan natuurlijk ook niet.. En dan plukt Jezus op zondag koren en vertelt Paulus dat voor sommige mensen alle dagen gelijk zijn. Daar heb ik eigenlijk dan ook weet niets tegenin te brengen.
Om heel eerlijk te zijn vindt ik het lastig. Het voelt niet goed hoe ik nu leef. .. Maar ik snap ook de standpunten van mijn vriendin. Nooit meer even spontaan ergens een koffietje doen op zondag.. Daar heeft ze natuurlijk ook niet voor gekozen. Ik merk buiten de zondag om dat hoe ik nu leeft niet helemaal de bedoeling is.. Een tijdje terug in een gesprek noemde me vriendin me als grapje nog een extremist. 100% Als grap maar eigenlijk snap ik haar wel. Ik hou bizar veel van haar, buiten het geloof om is alles perfect.
Elke avond bidden we samen voordat we gaan slapen en vraag ik of het allemaal goed mag komen (met de uitleg erbij). Alleen wordt het gevoel steeds erger dat het zo eigenlijk echt niet goed is. Tot slapeloze nachten en drama dagen aan toe…
Ik praat hier wel over maar dan komen we wel tot een compromis. Bijvoorbeeld zondag niets doen, maar als het echt niet anders is wel met de familie op zondag mee als er iets gepland is en het niet anders in de planning past. Maar het is een drama. Waarschijnlijk loop ik er dan bij alsof er 3 bakstenen op me maag heb liggen. Dan heb ik het uitje ook gelijk "verpest" wat ik vanuit mijn vriendin heel goed kan snappen.
Daarnaast beweegt ze enorm mijn kant op en om eerlijk te zijn ik voor mijn gevoel veel minder. Maar dan komt ook gelijk het stemmetje in mijn hoofd dat het zwart/wit alles/niets is. Wel de Bijbel volgen of niet... Een compromis voelt daarom vanuit mijn kant niet te geven.
Kortom: Help