vrouw verdient meer geld

Moderators: Memmem, Moderafo's

Klusjesman1990
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 nov 2022 08:41

vrouw verdient meer geld

Berichtdoor Klusjesman1990 » 18 nov 2022 08:26

Ik schaam mij hier best voor maar het is zo dat mijn vrouw makkelijk 2 keer zoveel verdient dan ik. Ze heeft een betere opleiding gedaan en heeft daarom ook een betere baan gevonden. Ik vind dit persoonlijk niet erg. Ik vind het zelfs positief omdat wij nu meer ruimte hebben om leuke dingen te doen als een gezin. Ik vind dit ook niet tegen mijn geloof ingaan, maar ik voel een soort van schaamte vanuit de maatschappij naar mij toe. Ik ben ook vaker thuis met de kinderen en voel mij helemaal in mijn element met hen. Maar toch blijft er iets aan mij knagen. Ik durf het ook niet tegen andere te vertellen. Kennen meer mannen dit gevoel?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: vrouw verdient meer geld

Berichtdoor StillAwake » 18 nov 2022 08:52

Klusjesman1990 schreef:Ik schaam mij hier best voor maar het is zo dat mijn vrouw makkelijk 2 keer zoveel verdient dan ik. Ze heeft een betere opleiding gedaan en heeft daarom ook een betere baan gevonden. Ik vind dit persoonlijk niet erg. Ik vind het zelfs positief omdat wij nu meer ruimte hebben om leuke dingen te doen als een gezin. Ik vind dit ook niet tegen mijn geloof ingaan, maar ik voel een soort van schaamte vanuit de maatschappij naar mij toe. Ik ben ook vaker thuis met de kinderen en voel mij helemaal in mijn element met hen. Maar toch blijft er iets aan mij knagen. Ik durf het ook niet tegen andere te vertellen. Kennen meer mannen dit gevoel?

Ik ken het gevoel niet (in ons geval speelt het ook niet), maar ik kan me er ergens wel iets bij voorstellen dat het een deukje is in je mannelijke trots.
Toch denk ik dat er in jouw geval meer speelt.
Als ik lees dat je (schoon)ouders het in jouw huishouden voor het zeggen lijken te hebben (in de discussies die jij gestart bent komt dat naar voren), en als ik dat combineer met deze vraag krijg ik het idee dat je vooral op zoek bent naar je eigen identiteit.
Dat je een soort minderwaardigheidscomplex ontwikkeld hebt (ik besef heel goed dat een forum niet de plaats is voor diagnostiek), en dat je vooral worstelt met het feit dat je het moeilijk hebt met de verwachting van anderen.

En dan kan ik me voorstellen dat je het lastig vindt wanneer je niet de hoofd-kostwinner bent.
En mocht het zo zijn dat het moeilijk is de eindjes aan elkaar te knopen kan ik me ook nog wel voorstellen dat je je er voor schaamt.

En daarnaast: wat is een betere baan? Ik vind eigenlijk dat mijn echtgenote een betere baan heeft dan ik. Namelijk een baan waarin ze altijd vrij is wanneer de kinderen vrij zijn, waarbij ze elke avond thuis is, en waarbij ze relatief eenvoudig kon overschakelen naar parttime.
En dan kan het best zo zijn dat ik meer geld in het laatje breng, ik vraag me toch wel steeds meer af in hoeverre dát nu het doel van mijn leven en mijn vaderschap is.
Als je stelt dat je vaker met de kinderen bent, en je daar helemaal in je element bij voelt ben ik daar juist weer jaloers op, en schaam ik me dat ik die mogelijkheid niet heb (of heb genomen).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: vrouw verdient meer geld

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2022 09:06

Klusjesman1990 schreef:Ik schaam mij hier best voor maar het is zo dat mijn vrouw makkelijk 2 keer zoveel verdient dan ik. Ze heeft een betere opleiding gedaan en heeft daarom ook een betere baan gevonden. Ik vind dit persoonlijk niet erg. Ik vind het zelfs positief omdat wij nu meer ruimte hebben om leuke dingen te doen als een gezin. Ik vind dit ook niet tegen mijn geloof ingaan, maar ik voel een soort van schaamte vanuit de maatschappij naar mij toe. Ik ben ook vaker thuis met de kinderen en voel mij helemaal in mijn element met hen. Maar toch blijft er iets aan mij knagen. Ik durf het ook niet tegen andere te vertellen. Kennen meer mannen dit gevoel?


Ik ken het niet. Ik kan het me wel voorstellen omdat ik weet dat tradities, je culturele achtergrond enz invloed kunnen hebben op je. Maar je laat je die wel daardoor problemen aanpraten. Even kort samengevat zeg je: ik vind het niet erg, zelfs positief. Maar toch is er iets wat knaagt. Wat dan? De maatschappij boeit het niet, misschien kom je sporadisch een yup of iemand met een heel ouderwetse visie tegen die dat vindt maar de meesten zal het echt niet uitmaken. En zelfs al was dat wel zo, waarom zou je je daar iets van aantrekken als jullie het zelf als positief ervaren?

Hoe oud ben je als ik mag vragen? En hoe onzeker? Stop eens met problemen maken die er niet zijn, leg dat stemmetje in je het zwijgen op als het probleem er in de praktijk helemaal niet is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: vrouw verdient meer geld

Berichtdoor Lalage » 20 nov 2022 08:33

Wees maar trots op je vrouw dat zij financieel onafhankelijk is en op jezelf dat je zoveel tijd en aandacht aan je kinderen besteedt! Daarnaast is het belangrijk dat jij ook werkt, zodat jij weer hoofdkostwinner kunt worden als dat nodig zou zijn, bijvoorbeeld als je vrouw ziek wordt.

Hoe ervaart je echtgenote dit? Vraag het haar eens. Wedden dat zij ook blij is met hoe het bij jullie gaat en dat jij je aandeel in de zorgtaken en het huishouden op je neemt. Veel mannen laten dat voor een groot deel aan hun vrouw over, met name de 'managementtaken'. Vrouwen op hun beurt kunnen zich daar kapot aan ergeren, terwijl die mannen amper door hebben wat zij allemaal regelt en bedenkt.

Misschien kan je een keertje op vakantie naar een Noorwegen of Zweden, waar veel meer mannen achter kinderwagens rondlopen.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: vrouw verdient meer geld

Berichtdoor meribel » 20 nov 2022 23:59

Niets om je voor te schamen. Ieder heeft zijn talenten gekregen in het leven en de maatschappij zit helaas zeer verdorven in elkaar dat waar 2 mensen die beide net zo hard werken de ene een ton verdiend en de ander bij lange na niet.
Het is een zonde vind ik om een deuk in je ego te ervaren als je minder verdiend dan je vrouw. Dan is geld je afgod.
Wees gewoon dankbaar voor wat je samen hebt.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: vrouw verdient meer geld

Berichtdoor ajl » 21 nov 2022 11:14

meribel schreef:Niets om je voor te schamen. Ieder heeft zijn talenten gekregen in het leven en de maatschappij zit helaas zeer verdorven in elkaar dat waar 2 mensen die beide net zo hard werken de ene een ton verdiend en de ander bij lange na niet.
Het is een zonde vind ik om een deuk in je ego te ervaren als je minder verdiend dan je vrouw. Dan is geld je afgod.
Wees gewoon dankbaar voor wat je samen hebt.


Dat de een meer verdient dan de ander heeft ook met verantwoordelijkheid te maken. Veel mensen met meer verantwoordelijkheid werken ook fors meer uren dan waar zij contractueel voor op papier staan.

Dat @topic starter onzeker is over het verschil in inkomen, kan ik mij best voorstellen. IN de huidige maatschappij is het toch nog steeds 'normaler' dat de man meer verdient dan de vrouw. Dat heeft niets met geld als afgod te maken. Aan de andere kant moet je het ook zo zien dat degene die meer verdient dit kan doen, doordat het thuis ook door blijft lopen.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: vrouw verdient meer geld

Berichtdoor meribel » 21 nov 2022 12:15

ajl schreef:
Dat de een meer verdient dan de ander heeft ook met verantwoordelijkheid te maken. Veel mensen met meer verantwoordelijkheid werken ook fors meer uren dan waar zij contractueel voor op papier staan.

Dat @topic starter onzeker is over het verschil in inkomen, kan ik mij best voorstellen. IN de huidige maatschappij is het toch nog steeds 'normaler' dat de man meer verdient dan de vrouw. Dat heeft niets met geld als afgod te maken. Aan de andere kant moet je het ook zo zien dat degene die meer verdient dit kan doen, doordat het thuis ook door blijft lopen.




Heeft het met verantwoordelijkheid te maken? Ik verdien als verpleegkundige, ben verantwoordelijk voor mensenlevens en echt het kan flink mis gaan, bij lange na niet zoveel als de presentator van rtl boulevard hoor. Of een youtuber. Of wat dan ook


Dat in de huidige maatschappij het ‘normaler’ is dat is omdat nog maar heel kort geleden je als vrouw je ontslag kreeg als je ging trouwen. En de man als kostwinner werd gezien en ook moest zijn want het kon niet anders


Als nu als je man bent en je ego is gekwetst als je minder verdient dan je vrouw….hoe zet je dat in je perspectief als christen zijn? Is dat een bijbelse opdracht? Meer verdienen dan je vrouw?

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: vrouw verdient meer geld

Berichtdoor ajl » 21 nov 2022 12:34

meribel schreef:Heeft het met verantwoordelijkheid te maken? Ik verdien als verpleegkundige, ben verantwoordelijk voor mensenlevens en echt het kan flink mis gaan, bij lange na niet zoveel als de presentator van rtl boulevard hoor. Of een youtuber. Of wat dan ook


Dat in de huidige maatschappij het ‘normaler’ is dat is omdat nog maar heel kort geleden je als vrouw je ontslag kreeg als je ging trouwen. En de man als kostwinner werd gezien en ook moest zijn want het kon niet anders


Als nu als je man bent en je ego is gekwetst als je minder verdient dan je vrouw….hoe zet je dat in je perspectief als christen zijn? Is dat een bijbelse opdracht? Meer verdienen dan je vrouw?


Jij bent inderdaad verantwoordelijk voor jouw handelen, maar niet eind verantwoordleijk voor diagnose en beleid. Daarom verdienen artsen ook vaak meer. Dat een youtuber een hoger inkomen heeft, heeft te maken met vraag en aanbod. Blijkbaar zijn jij en ik niet zo bijzonder op internet dat daar duizenden mensen naar kijken. Of dat terecht is , is een tweede ;)

Dat een man het vervelend vindt dat hij minder verdient kan ik mij voorstellen. Zoals jij zelf zegt, is het nog niet zo lang geleden dat een vrouw ontslagen werd als zij trouwde. Dat maakt dat het verantwoordelijkheidsgevoel van een man om de kost te verdienen ruimschoots aanwezig is.

Een Bijbelse onderbouwing voor het zorgen van het gezin zijn ruimschoots aanwezig. Kollossensen 3:18-19; vrouwen dienen het gezag te erkennen van hun man. Dat betekent dat mannen 'de leiding hebben 'binnen het gezin. Dat zou je kunnen interpreteren als 'zorgen voor het inkomen'. Zie ook hiervoor 1 Timotheus 5:8. In deze tekst worden mannen vermaant om goed voor zijn familie te zorgen. Spreuken 31 laat duidelijk zien dat ook de vrouw grote verantwoordelijkheden heeft en ook zeker mag werken. Daarin zijn mannen en vrouwen een team. Beiden zijn anders met andere verantwoordelijkheden.

Voor betekent voor mij niet dat een vrouw niet meer kan/mag verdienen dan een man. Een wisseling van taken is m.i. niet verkeerd. Het kan wel een verklaring zijn voor het gevoel van 'falen' van de man. Al is dat m.i. niet nodig.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: vrouw verdient meer geld

Berichtdoor naamloos » 21 nov 2022 15:33

"In de huidige maatschappij is het nog steeds 'normaler' is dat de man meer verdient dan de vrouw."

Daar zal het wel vandaan komen dat mannen meer betaald worden dan vrouwen voor hetzelfde werk met dezelfde opleiding.
Die onrechtvaardigheid lijkt me meer iets om je voor te schamen.
In geval van de T.S. gaat het niet over die scheve situatie, maar het gegeven dat hij zich schaamt dat zijn vrouw meer verdient dan hij doet mij me afvragen welke waarde hij aan geld toekent, of gaat het er alleen om welke waarde de maatschappij aan geld toekent, of ... tja, waarom schaamte?
Ik schaam mij er niet voor dat mijn man meer verdient dan ik, daar voel ik me niets minder door (al ligt mijn uurloon hoger, maar hij maakt meer uren) maar ik zou het wel heel erg raar vinden als dat de reden zou zijn dat hij meer uren maakt dan ik.
Laatst gewijzigd door naamloos op 21 nov 2022 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: vrouw verdient meer geld

Berichtdoor StillAwake » 21 nov 2022 15:51

naamloos schreef:"In de huidige maatschappij is het nog steeds 'normaler' is dat de man meer verdient dan de vrouw."

Daar zal het wel vandaan komen dat mannen meer betaald worden dan vrouwen voor hetzelfde werk met dezelfde opleiding.
Die onrechtvaardigheid lijkt me meer iets om je voor te schamen.
In geval van de T.S. gaat het niet over die scheve situatie, maar het gegeven dat hij zich schaamt dat zijn vrouw meer verdient dan hij doet mij me afvragen welke waarde hij aan geld toekent, of gaat het er alleen om welke waarde de maatschappij aan geld toekent, of ... tja, waarom schaamte?
Ik schaam mij er niet voor dat mijn man meer verdient dan ik (hoewel mijn uurloon weer hoger is, maar hij maakt meer uren) maar ik zou het wel heel erg raar vinden als dat de reden zou zijn dat hij meer uren maakt dan ik.

Dat mannen en vrouwen in vergelijkbare functies niet hetzelfde verdienen heeft er (in elk geval binnen het bedrijf waar ik werk) voornamelijk mee te maken dat mannen vaak meer uren maken (ook uren buiten het contract), en minder vaak in een parttime constructie werken.
Dan kun je best een vergelijkbaar aantal jaren ervaring hebben, maar uiteindelijk is die man dan (gemiddeld) toch de meer ervaren kracht.
Bovendien, als ik kijk hoeveel uren de gemiddelde man maakt ten opzichte van de gemiddelde vrouw (nogmaals: gekeken naar mijn werkgever) heb ik de indruk dat de uurlonen redelijk op hetzelfde niveau liggen.
Bovendien: ik werk nu in Noorwegen (nog wel voor een Nederlands bedrijf, maar per 1 januari voor een Noorse partij), en hier wordt extreem gestuurd op het gelijk betalen van vrouwen. Waardoor je de situatie krijgt dat vrouwen effectief een hoger uurloon hebben, wat de ongelijkheid welliswaar omkeert, maar niet wegneemt.

Maar dat staat los van de situatie van de topic starter. Hij zit ermee dat hij niet de hoofdkostwinner is, en dat graag wel zou willen zijn.
En vanuit de gedachte dat de vrouw meestal verantwoordelijk is voor het grootste deel van de opvoeding, en de man verantwoordelijk is voor het grootste deel van het inkomen snap ik dat.
Zeker als het vervolgens ook nog eens zo is dat de eindjes slechts met moeite aan elkaar geknoopt kunnen worden.
De generatie boven de mijne had de man als enige kostwinner, en de vrouw werkte alleen als de kinderen de deur uit waren en ze zich begon te vervelen. En als dat vanuit je opvoeding de "base case" is (en uit andere topics van deze TS krijg ik de indruk dat de mening van ouders en schoonouders nogal belangrijk voor hem is) is het inderdaad een zwaktebod om het (onvrijwillig) anders te doen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: vrouw verdient meer geld

Berichtdoor naamloos » 21 nov 2022 15:58

Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: vrouw verdient meer geld

Berichtdoor StillAwake » 21 nov 2022 16:05

naamloos schreef:Hier een andere werkgever:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... an-collega

https://www.accountancyvanmorgen.nl/202 ... eoorloofd/
Blijkbaar lag het toch iets genuanceerder.

Off topic: Ik moet wel toegeven dat ik altijd dacht dat juristen zo'n hoog salaris hadden.
In die zin kijk ik eigenlijk best een beetje op van de 4400,- bruto voor een bedrijfsjurist.
Ik had eigenlijk hogere salarissen in die tak van sport verwacht.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: vrouw verdient meer geld

Berichtdoor naamloos » 21 nov 2022 16:32

Nou ja, ik ga ook niet af op 1 of 2 werkgevers.
O.a. dit zegt me meer:
https://www.mensenrechten.nl/actueel/ni ... e-beloning

Maar goed, dit is niet het probleem van T.S.
Hij schaamt zich dat zijn vrouw meer verdient hij.
Ik krijg niet de indruk dat ze de touwtjes maar moeilijk aan elkaar kunnen knopen want hij vindt het positief omdat ze nu meer leuke dingen kunnen doen.
En verder lees ik over schaamte vanuit de maatschappij naar hem toe.
Dan lijkt het meer op schaamte omdat hij niet aan de verwachtingen van de maatschappij voldoet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: vrouw verdient meer geld

Berichtdoor Marnix » 21 nov 2022 17:54

ajl schreef:Jij bent inderdaad verantwoordelijk voor jouw handelen, maar niet eind verantwoordleijk voor diagnose en beleid. Daarom verdienen artsen ook vaak meer. Dat een youtuber een hoger inkomen heeft, heeft te maken met vraag en aanbod. Blijkbaar zijn jij en ik niet zo bijzonder op internet dat daar duizenden mensen naar kijken. Of dat terecht is , is een tweede ;)

Dat een man het vervelend vindt dat hij minder verdient kan ik mij voorstellen. Zoals jij zelf zegt, is het nog niet zo lang geleden dat een vrouw ontslagen werd als zij trouwde. Dat maakt dat het verantwoordelijkheidsgevoel van een man om de kost te verdienen ruimschoots aanwezig is.

Een Bijbelse onderbouwing voor het zorgen van het gezin zijn ruimschoots aanwezig. Kollossensen 3:18-19; vrouwen dienen het gezag te erkennen van hun man. Dat betekent dat mannen 'de leiding hebben 'binnen het gezin. Dat zou je kunnen interpreteren als 'zorgen voor het inkomen'. Zie ook hiervoor 1 Timotheus 5:8. In deze tekst worden mannen vermaant om goed voor zijn familie te zorgen. Spreuken 31 laat duidelijk zien dat ook de vrouw grote verantwoordelijkheden heeft en ook zeker mag werken. Daarin zijn mannen en vrouwen een team. Beiden zijn anders met andere verantwoordelijkheden.

Voor betekent voor mij niet dat een vrouw niet meer kan/mag verdienen dan een man. Een wisseling van taken is m.i. niet verkeerd. Het kan wel een verklaring zijn voor het gevoel van 'falen' van de man. Al is dat m.i. niet nodig.


Ik ken genoeg mensen die de leiding hebben maar het geld verdienen zelf juist uitbesteden aan anderen. Dus je zou op basis van die teksten prima het geldverdienen kunnen delegeren ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: vrouw verdient meer geld

Berichtdoor ajl » 21 nov 2022 18:04

StillAwake schreef:https://www.accountancyvanmorgen.nl/2022/03/02/ervaring-arbeidsjurist-bij-ey-telt-mee-ongelijke-beloning-collega-bij-wehkamp-was-geoorloofd/
Blijkbaar lag het toch iets genuanceerder.

Off topic: Ik moet wel toegeven dat ik altijd dacht dat juristen zo'n hoog salaris hadden.
In die zin kijk ik eigenlijk best een beetje op van de 4400,- bruto voor een bedrijfsjurist.
Ik had eigenlijk hogere salarissen in die tak van sport verwacht.


De gemiddelde salarisschaal van een jurist/ advocaat in loondienst ligt tussen de 4400-6100.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten