gender

Moderators: Memmem, Moderafo's

JK21
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 feb 2021 17:51

gender

Berichtdoor JK21 » 28 mei 2022 20:16

Kan je als christen gender zijn en ervoor uit komen? Ik ben vrouw maar voel me vaak man. Ik weet het gewoon niet meer, iedereen haat mij sowieso al, al helemaal als ik openlijk voor mijn genderindentiteit uitkom.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: gender

Berichtdoor meribel » 28 mei 2022 23:00

Wat verdrietig dat je schrijft dat iedereen je haat :cry: ik hoop dat je naar een vertrouwenspersoon kan of anders je huisarts of je ouders om te gaan praten



En verder je kan alles zijn en christen zijn want als je dat ben en je bent christen dan is dat het bewijs toch



Maar zoek hulp voor jezelf!!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: gender

Berichtdoor Lalage » 29 mei 2022 07:28

Wat moet jij aan het worstelen zijn! Het gevoel dat iedereen je haat kan overweldigend zijn.

Uiteraard zijn er ook christenen die transgender zijn of zich non-binair of genderfluïde voelen. Het zal per gemeenschap/kerk verschillen hoe daarop wordt gereageerd.

Mensen die je goed kennen zouden er niet erg van moeten opkijken, maar het is vast een grote stap om dit te vertellen. De tip om naar de huisarts te gaan vind ik een goede, want die kan je doorsturen naar de juiste zorg. De wachtlijsten bij genderpoli's zijn groot, maar misschien kan je in de tussentijd al wel terecht bij een andere hulpverlener. Al is het maar om een keer je hart te luchten.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: gender

Berichtdoor Tante Pollewop » 31 mei 2022 18:09

Ik sluit me aan bij de andere reacties.
Vaak helpt onder woorden brengen hoe je je voelt jou ook verder. Erover praten met iemand die je vertrouwt is echt belangrijk.
En als je niet zo iemand hebt in je omgeving dan is de huisarts een net zo goede optie. Wat je met je huisarts bespreekt blijft in principe tussen jullie.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: gender

Berichtdoor Erik1960 » 31 mei 2022 22:25

Geen onbetreden weg
Soms warm van vele voeten
Mensen die met je mee gaan
Handen die vrolijk groeten
Jouw stem deelt in het lied
Soms is het slechts een aarzelend spoor…
Een aarzelend herkennen
Aan grens en ruimte wennen
Vraagtekens in je ogen
Wachten op een woord
Geen dieper dal dan twijfel
Een woord kan striemen
Een spotlach kwetsen
Een blik doden
….
Bijna
Bijna

Want boven alles staat geschreven
“Ik leef en jij zult leven”
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: gender

Berichtdoor DeDwaler » 01 jun 2022 08:50

JK21 schreef:Kan je als christen gender zijn en ervoor uit komen? Ik ben vrouw maar voel me vaak man. Ik weet het gewoon niet meer, iedereen haat mij sowieso al, al helemaal als ik openlijk voor mijn genderindentiteit uitkom.


Hoi JK!

Heb je invloed op wat je bent en voelt? We leven in een gebroken wereld en we maken er allemaal een enorme knoeiboel van.

Het ligt er ook aan wat je bedoelt met ervoor uitkomen. Als dat openlijk uitleven is, dan schieten we denk ik voorbij aan het doel waarvoor we hier op aarde zijn. We zijn immers niet van onszelf, maar van God. Zo leven we ook niet voor onszelf, maar voor God.

Desalniettemin, je worsteling en strijd is voelbaar... Als iemand je haat, dan haten ze ook de Heere Jezus:

"En het gebeurde, toen Hij in het huis van Mattheüs aanlag, zie, veel tollenaars en zondaars kwamen en lagen met Jezus en Zijn discipelen aan. En toen de Farizeeën dat zagen, zeiden zij tegen Zijn discipelen: Waarom eet uw Meester met de tollenaars en zondaars?

Maar Jezus, Die dat hoorde, zei tegen hen: Wie gezond zijn, hebben geen dokter nodig, maar wie ziek zijn. Maar ga heen en leer wat het betekent: Ik wil barmhartigheid en geen offer; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen tot bekering te roepen, maar zondaars.
"
(Mattheüs 9:10-13)


Jezus was met ontferming bewogen, want Hij zag in de verstrooide en vermoeide mensenmenigte niet alleen Sodom en Gomorra, maar ook schapen zonder Herder.
.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: gender

Berichtdoor benefietdiner » 07 jun 2022 20:08

De vraag in de topicstart is 100 % ook de vraag in de vragen rubriek.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... -christen/
Ik vind het een mooi antwoord van Herman van Wijngaarden met het bijgevoegde filmpje.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: gender

Berichtdoor Lalage » 08 jun 2022 07:06

Inderdaad een goed antwoord! Ik hoop van harte dat de vragensteller iemand in vertrouwen durft te nemen.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: gender

Berichtdoor Gtn » 08 jun 2022 23:40

Natuurlijk kun je gender zijn en tegelijkertijd een kind van God. God Zelf heeft jou namelijk gemaakt. Ik zou er maar voor uitkomen ook want met opgekropte gevoelens leven houdt niemand vol en leidt tot vervelende dingen.

Dat mensen zeggen je te haten, zegt meer over hen dan over jou. Iemand haten is geen vrucht van de Geest.

Een serieuze vraag: houd jij van jezelf? Wie liefde wil kunnen ontvangen moet ook liefde kunnen uitdelen en wie liefde wil kunnen uitdelen moet ook van zichzelf houden. Ik vraag dit omdat ik me kan voorstellen (nou ja eigenlijk niet, ik zit niet in jouw situatie) dat door zoveel moeilijkheid en negativiteit om je heen het moeilijk is om jezelf als positief te zien, en van jezelf te houden. Weten dat God op een andere manier naar jou kijkt dan de mensen om je heen, kan enorm helpend zijn maar daarmee zijn niet ineens alle problemen opgelost. Er zullen altijd mensen zijn die er niet mee om kunnen gaan.

Ik denk dat het heel goed is om hier open over te zijn. Zoek daarbij hulp in de kerkelijke gemeente waar je toe behoort. En zoek hulpverlening om met jezelf te leren omgaan.

Ik hoop dat je verrast zult staan hoe positief (lees niet-afwijzend) mensen reageren. Er zijn echt mensen die jou niet afwijzen omdat je 'anders' bent!

Ik besef dat ik en vele anderen met mij ten diepste niet kunnen inleven in wat jij voelt. Dat kan misschien lastig voor je zijn. Maar weet dat er ook voor jou vriendschap is, zelfs een Hemelse Vriendschap en Vaderlijke zorg als je gelooft in God.

En als laatste misschien een tip die wat negatief overkomt, maar die ik uit liefde geef omdat ik om mij heen ervaringen gezien heb: als ze er in de kerkelijke gemeente waar je toe behoort niet mee om kunnen gaan, ga daar dan zo gauw mogelijk weg. Je bent te kostbaar om je door mensen te laten beschadigen. Ik hoop echter dat het niet nodig is en dat je omringd wordt met liefde en acceptatie.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: gender

Berichtdoor hans0166 » 10 jun 2022 05:51

Het kan aan mij liggen, maar ik snap het allemaal niet zo goed meer.. wat wordt er nou eigenlijk bedoeld, want "gender" betekent volgens mij, zonder verdere aanduiding, helemaal niets.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten