Verschillende kerk en mening

Moderators: Memmem, Moderafo's

Anoniem2006
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2022 13:34

Verschillende kerk en mening

Berichtdoor Anoniem2006 » 24 apr 2022 13:44

Beste lezers,

Ik en mijn vriendin (nog niet officieel) zijn wel geïnteresseerd is elkaar :wink: . Nu zit zij in de Gergem en ik ben CGK. Nu zegt zij soms tegen mij dat ze echt niet uit de gergem gaat maar ik wil ook niet graag uit mijn eigen kerk. Ik vind het lastig om er tegen in te gaan omdat ik niet graag wil oordelen. Zij vind mijn kerk weer 'te ligt'
Ik zelf heb er minder moeite mee om als het echt niet anders gaat/kan een tussen weg te vinden.
Hoe kan ik hier samen met haar goed over praten en hopelijk een weg in vinden? Want ik denk dat je het hier niet vroeg genoeg over kan hebben, ik wil namelijk graag een relatie met haar.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Verschillende kerk en mening

Berichtdoor Pcrtje » 24 apr 2022 15:48

Hoi Anoniem2006,

Tja, het is wel een beetje een luxeprobleem. Je kunt het ook zo zien: jullie zijn beiden christen, jullie zijn beiden protestants, jullie staan beiden in de gereformeerde traditie, enz. Dat zijn zoveel dingen waar je je elkaar kunt vinden. De verschillen tussen jullie kerkgenootschappen zijn aan een buitenstaander nauwelijks uit te leggen, zo dicht staan jullie qua geloofsleer al bij elkaar. Het voert dan wel erg ver om de verschillen te benadrukken.

Het leuke (en soms/vaak ook stomme) van een relatie is dat je dus naar elkaar toe moet bewegen en samen een weg moet vinden. Dat betekent water bij de wijn doen, compromissen zoeken en soms een verschil van mening te laten bestaan. Als je dat realiseert, kun je samen praten en overleggen. Als je er een principepunt van maakt, dan kun je die relatie natuurlijk op je buik schrijven.

Begin dus maar eens met een goed gesprek.

ps. Een echte christelijke / gereformeerde vrouw volge haar man in diens kerkkeuze. Maar dat moet je misschien niet meteen in het eerste gesprek zeggen. ;-)
"Een libelle zweeft over het water..."

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Verschillende kerk en mening

Berichtdoor Erik1960 » 24 apr 2022 19:00

Beste anoniem 2006,

Als je echt een gezonde relatie met haar wilt, zou ik mijn openingszin in het vervolg starten met: Mijn vriendin en ik.. ;-)

Voor het overige ben ik het helemaal eens met Pcrtje, met uitzondering van de ps.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verschillende kerk en mening

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2022 08:50

Anoniem2006 schreef:Beste lezers,

Ik en mijn vriendin (nog niet officieel) zijn wel geïnteresseerd is elkaar :wink: . Nu zit zij in de Gergem en ik ben CGK. Nu zegt zij soms tegen mij dat ze echt niet uit de gergem gaat maar ik wil ook niet graag uit mijn eigen kerk. Ik vind het lastig om er tegen in te gaan omdat ik niet graag wil oordelen. Zij vind mijn kerk weer 'te ligt'
Ik zelf heb er minder moeite mee om als het echt niet anders gaat/kan een tussen weg te vinden.
Hoe kan ik hier samen met haar goed over praten en hopelijk een weg in vinden? Want ik denk dat je het hier niet vroeg genoeg over kan hebben, ik wil namelijk graag een relatie met haar.


Gefeliciteerd met de wederzijdse interesse :-) Aangezien het allemaal heel vers is heb je alle tijd om op ontdekkingstocht te gaan. Je kan kijken of je elkaar in het midden kan ontmoeten maar het kan zijn dat het in de familie bijvoorbeeld nogal gevoelig ligt. Je kan kijken of je wel met haar mee kan gaan als je je voldoende in de leer daar kan vinden en wat je mist buiten de kerkdiensten zoeken. Ik ken wel mensen waarbij dit ook zo is en ze samen naar de kerk gaan maar de een bijvoorbeeld naar een kring / vereniging van een andere gemeente gaat, dat soort dingen. Je kan zelfs nog apart naar de kerk gaan maar als je ooit een gezin krijgt wordt dat wel wat ingewikkelder en vast ook minder gezellig maar goed, het is een optie. Maar ik denk dat je vooral veel met elkaar moet blijven praten, zoeken en het dan ook tijd moet geven. Als je echt van elkaar houdt kom je hier ook wel weer uit :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Anoniem2006
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2022 13:34

Re: Verschillende kerk en mening

Berichtdoor Anoniem2006 » 25 apr 2022 09:16

Bedankt voor de reacties!! Conclusie: ik ga is wat goede gesprekken voeren met haar!

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Verschillende kerk en mening

Berichtdoor Prisma23 » 25 apr 2022 09:17

Anoniem2006 schreef: Zij vind mijn kerk weer 'te ligt'


Vergeet deze mogelijk "relatie" maar snel. Als het nu al zo gepolariseerd is tussen jullie over "te ligte" kerken terwijl bijna niemand de verschillen kan uitleggen dan zal het als het over echt belangrijke beslissingen in jullie leven ook niets worden.

Anoniem2006
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2022 13:34

Re: Verschillende kerk en mening

Berichtdoor Anoniem2006 » 25 apr 2022 09:17

Erik1960 schreef:Beste anoniem 2006,

Als je echt een gezonde relatie met haar wilt, zou ik mijn openingszin in het vervolg starten met: Mijn vriendin en ik.. ;-)

Voor het overige ben ik het helemaal eens met Pcrtje, met uitzondering van de ps.


Haha oké zal ik volgende keer doen! :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verschillende kerk en mening

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2022 10:47

Prisma23 schreef:Vergeet deze mogelijk "relatie" maar snel. Als het nu al zo gepolariseerd is tussen jullie over "te ligte" kerken terwijl bijna niemand de verschillen kan uitleggen dan zal het als het over echt belangrijke beslissingen in jullie leven ook niets worden.


Lekker kort door de bocht. Het verschilt nogal per CGK aangezien daar onderling heel veel verschil tussen zit maar als je beweert dat de meesten tussen een gemiddelde CGK en de GerGem geen verschil kunnen benoemen vraag ik me af of je er zelf uberhaupt kennis van hebt want dat zijn enorme verschillen. Ik zit in een CGK en dat is op alle vlakken totaal anders dan de GerGem. Dan heb je het niet over kleine details. Zeker als het over vormen hebt maar ook inhoudelijk zijn de verschillen enorm.

Daarnaast vergeet je ook wat de invloed van familie vaak is in dit soort zaken. Zeker als je jong bent, waarschijnlijk nog thuis woont is dat van grote invloed. Gezien de naam van de vragensteller vermoed ik dat hij 15 of 16 is en dat ze dus behoorlijk jong zijn. In ieder geval zijn ze met dit soort lompe botheid niet geholpen :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Verschillende kerk en mening

Berichtdoor Erik1960 » 25 apr 2022 16:35

Anoniem2006 schreef:Bedankt voor de reacties!! Conclusie: ik ga is wat goede gesprekken voeren met haar!

Begin dan vooral met goed te luisteren naar haar.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Verschillende kerk en mening

Berichtdoor Prisma23 » 25 apr 2022 17:37

Marnix schreef: In ieder geval zijn ze met dit soort lompe botheid niet geholpen :-)


Mijn stijl was bewust gekozen. De 30minners die ik ken hebben echt geen boodschap meer aan de verschillen tussen GG/CGK/GKV of het heten mag. In mijn omgeving wordt de pseudo-dicussie over hoe licht/zwaar een kerkgenootschap is gezien als een poging om niet over je eigen geloof te willen/kunnen spreken. Het praat zo lekker over wat er aan de ander niet deugd...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verschillende kerk en mening

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2022 18:00

Prisma23 schreef:Mijn stijl was bewust gekozen. De 30minners die ik ken hebben echt geen boodschap meer aan de verschillen tussen GG/CGK/GKV of het heten mag. In mijn omgeving wordt de pseudo-dicussie over hoe licht/zwaar een kerkgenootschap is gezien als een poging om niet over je eigen geloof te willen/kunnen spreken. Het praat zo lekker over wat er aan de ander niet deugd...


Voor de lichtere kerken herken ik dat wel maar ik denk niet dat dit voor de GG geldt en dat ze daar denken: ach GKV, CGK, GG, wat maakt het uit, allemaal hetzelfde. Dat is het duidelijk niet. Daarnaast kan je er wel jouw beeldvorming op loslaten maar se geven zelf aan dat ze er wel een boodschap aan hebben en het een issue hebben dus wat heb je dan aan een reactie van: “ach de meeste jongeren vinden dit geen probleem dus wat doe je moeilijk”. Als je mensen niet serieus wil nemen kan je beter geen antwoord geven dan met dit soort dingen komen. :roll:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Verschillende kerk en mening

Berichtdoor Gtn » 26 apr 2022 21:17

Anoniem2006 schreef:Beste lezers,

Ik en mijn vriendin (nog niet officieel) zijn wel geïnteresseerd is elkaar :wink: . Nu zit zij in de Gergem en ik ben CGK. Nu zegt zij soms tegen mij dat ze echt niet uit de gergem gaat maar ik wil ook niet graag uit mijn eigen kerk. Ik vind het lastig om er tegen in te gaan omdat ik niet graag wil oordelen. Zij vind mijn kerk weer 'te ligt'
Ik zelf heb er minder moeite mee om als het echt niet anders gaat/kan een tussen weg te vinden.
Hoe kan ik hier samen met haar goed over praten en hopelijk een weg in vinden? Want ik denk dat je het hier niet vroeg genoeg over kan hebben, ik wil namelijk graag een relatie met haar.


Het feit dat zij jouw CGK te licht vind, geeft aan dat zij in een zware GerGem zit. Geloof me, daar ga jij het niet naar je zin krijgen. In die kant van de GerGem klinkt (meestal) een voorwaardelijk Evangelie, een halve waarheid en niet evenwichtig. Maar, het beste is om dat samen te onderzoeken! Wees eerlijk naar elkaar, vraag door en neem geen genoegen met antwoorden wat geen antwoorden zijn. Ik zou zeggen, laat haar zien wat een levend geloof en een relatie met God inhoud!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verschillende kerk en mening

Berichtdoor Marnix » 26 apr 2022 22:24

Gtn schreef:Het feit dat zij jouw CGK te licht vind, geeft aan dat zij in een zware GerGem zit. Geloof me, daar ga jij het niet naar je zin krijgen. In die kant van de GerGem klinkt (meestal) een voorwaardelijk Evangelie, een halve waarheid en niet evenwichtig. Maar, het beste is om dat samen te onderzoeken! Wees eerlijk naar elkaar, vraag door en neem geen genoegen met antwoorden wat geen antwoorden zijn. Ik zou zeggen, laat haar zien wat een levend geloof en een relatie met God inhoud!


Dat ligt wel aan het soort CGK want dat gaan van heel orthodox naar heel progressief. Een BHP-gemeente is niet te vergelijken met een gemeente die meer in het midden of om het linker spectrum zit. Dus dat het een heel zware GerGem is is misschien iets te voorbarig geconcludeerd. Wel eens dat je samen moet proberen open te zoeken en bidden naar wat God zegt, zonder je te laten beïnvloeden door andere dingen, bijvoorbeeld druk vanuit de familie enz. Maar dat is op zich al best een uitdaging.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten