Mijn zoon is homo

Moderators: Memmem, Moderafo's

Breuk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2019 14:44

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor Breuk » 15 aug 2021 13:59

ben db bd schreef:Ja, heel bemoedigend, en allemaal ook nog zo heerlijk van deze tijd.
Maar mocht u bijgeval Bijbelgetrouw christen zijn, of bedoelen te zijn, dan maak ik uiteraard (als enige?) een restrictie:
liefhebben wel, aanvaarden als feit uiteindelijk ook, waarderen is Bijbels gezien onzinnig.
Over mijn oudste zoon zou ik een boek kunnen schrijven over alles wat hij anders deed dan wat ik wenste.
Dat heb ik moeten leren te incasseren, maar ik heb mijn geloof daar niet op aangepast.

Bijna 40 jaar geleden kwam hij eens bij ons met een vriend, een heerlijk christen, een lieve man ook, maatschappelijk zeer geslaagd, doch homo. In die tijd kostte dat hem nog zijn baan, hoewel hij als directeur van een instelling uitstekend functioneerde.
Mijn zoon is geen homo, maar was wel goed bevriend met die aardige man (ik heb nog geen onaardige homo's ontmoet), en wij dus ook.
We hebben heel veel met die vriend kunnen delen, maar zijn homozualiteit (een 'turbowoord' van onze zoon) hebben we nooit gedeeld.
Dat hoefde toen ook natuurlijk niet, wij waren anders. Maar dat schijnt vandaag de m.i. verloederde dag zo niet meer te mogen.
We moeten 'waardering' hebben voor wat onze God schandelijkheid liet noemen.

ik zou graag naast uw zoon en zijn vriend (geen man!) aan het heilig avondmaal aanschuiven. We moeten immers beiden van genade leven.
Als hij wist wat voor zonden ik allemaal in mij draag, ..... maar ik kom daar niet met name genoemd mee 'uit de kast' hoor. Laat staan dat ik daar kerkelijke waardering voor vraag. (vandaar dat avondmaal).
Als zij samen zouden 'trouwen', (wat een kerkelijke aanfluiting!) zou ik niet bij de kerkelijke 'inzegening' willen zijn.
Waarschijnlijk is uw zoon een heel gevoelige jongen, en kan hij werkelijk niet zijn gevoelens veranderen, (ik heb een broeder in de kerk die wél inmiddels 8 kinderen heeft), ik kan het met mijn heterogevoelens ook niet, houd maar heel veel van hem !!


Het aangaan van een relatie in liefde en trouw met iemand van hetzelfde geslacht, ja die situatie staat niet expliciet
in de bijbel.
De huidige kennis over homoseksualiteit ontbrak sowieso in bijbelse tijden.

Je moet dan toch wel erg goed ingelicht zijn om dit schandelijkheid te noemen.
Homoseksualiteit benoemen als gevoelens, en niet als geaardheid (identiteit) komt over als inderdaad niet goed ingelicht.

Waarom kunnen twee gelovigen niet zelf vragen om Gods Geest in deze situatie en hierop hun leven inrichten.
We hebben die Geest niet voor niets gekregen, zodat we ook de bijbel nu kunnen lezen.
Het is de Geest van Christus en dan is de bijbel m.i. toch wel weer heel duidelijk over een relatie in liefde en trouw.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor gravo » 15 aug 2021 14:22

waxinelichtje schreef:Dank jullie wel voor de reacties.

Als ik eerlijk ben had ik altijd een gekleurde mening over homo/lesbisch leven. Dat kwam door mijn opvoeding, achtergrond. Voor velen wel bekend. Tot het in je eigen gezin gebeurd.

Net als andere zaken die gebeuren in je gezin die je niet verwacht had. Dat is natuurlijk ook deels door sociale media, als iemand iets doet komt het meteen door de opvoeding enz. Jullie kennen vast ook de verhalen allemaal.

Ik heb geprobeerd om zo veel mogelijk zonder veroordeling over ons te schrijven. Ik weet het inmiddels 3 jaar en heb er al veel over gelezen, ook hier op het forum. Topics die gesloten of verwijderd werden. Dus ik hoop dat het hier kan blijven staan zonder strijd over dit onderwerp. Wij zijn niet de enige ouders waar dit bij in het gezin gebeurd.

Ga er van uit dat ons kind niet gehaat zal worden. Maar het is logisch dat het, zeker bij de grootouders, een tijdje van verwerking zal kosten. Dat is normaal.


Reken maar dat het tijd kost om iets te erkennen dat altijd zo gemakkelijk kon worden beoordeeld, omdat het mijlenver van je bed verwijderd bleef.
Dat is ook de sleutel volgens mij om goed met homoseksualiteit om te gaan in behoudende kringen: tijd geven, niet provoceren, maar rustig de ervaringen delen.
De drijfveer is dan vaak wel, dat iemand er in eigen familie of gezin mee wordt geconfronteerd. Vroeger werd het dan echt weggestopt, geheimgehouden, genegeerd, maar dit is in deze tijd, waarin veel meer openheid en kennis is, onvoorstelbaar geworden voor veel vaders, moeders, broers of zussen.
Mijn theorie is altijd geweest dat deze eigen ervaringen de doorslag zullen geven, zelfs in de meest behoudende kringen.

Verder ben ik het roerend eens met Breuk: alle ethiek, al ons denken en handelen moet beheerst worden door de hoofdsom van de wet: de liefde. Zonder dat is alles ijdel en betekenisloos. De liefde bedekt alle dingen. Wie dit eenmaal uit het onderwijs van Jezus heeft begrepen, kan het nooit meer op een andere manier zien.
Wat is er mooier dan dat onze menselijke relaties staan in het teken van de oprechte liefde die hier bedoeld wordt.
Waar liefde is, is God (, gebiedt den Heer Zijn zegen).
Ubi caritas et amor, Deus ibi est.
Het is mijn vaste overtuiging dat deze liefde elk leven kan vervullen. Dat verschillen in afkomst, karakter of geaardheid nooit een verschil kunnen maken voor de mate waarin de liefde tot God en onze naaste gestalte kan krijgen.
Zo belangrijk is onze geaardheid nu ook weer niet in het licht van Gods boodschap. En dat seksualiteit hoort bij een relatie van liefde en trouw is ook geen verrassing.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 15 aug 2021 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor ben db bd » 15 aug 2021 14:41

Breuk schreef: De huidige kennis over homoseksualiteit ontbrak sowieso in Bijbelse tijden.

O, bij de Heere Zelf, reeds in de tijd van de boeken van Mozes ook nog?
Je moet dan toch wel erg goed ingelicht zijn om dit schandelijkheid te noemen.

Met uw kennis kunt u mij dan wel leren welk woord Paulus in de grondtekst wel noemde, want ingelicht acht ik hem wel te zijn, toch?

Breuk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2019 14:44

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor Breuk » 15 aug 2021 15:42

ben db bd schreef:O, bij de Heere Zelf, reeds in de tijd van de boeken van Mozes ook nog?

Met uw kennis kunt u mij dan wel leren welk woord Paulus in de grondtekst wel noemde, want ingelicht acht ik hem wel te zijn, toch?


In mijn optiek begrijpen bijbelse schrijvers wat ze opschrijven en wat ze geopenbaard is.
Je kunt dus ook niet verwachten dat ze over onderwerpen schrijven die op dat moment niet relevant zijn.

De teksten over homoseksualiteit zijn m.i. een reactie op praktijken die op dat moment (Kanaän, Egypte of Romeinse gebieden)
plaatsvinden en die zijn inderdaad heel afwijzend.
Ik kan ook niet heel enthousiast worden over allerlei seksuele uitspattingen of toespelingen in onze tijd.

Maar wat ik al schreef, de kennis over homoseksualiteit is nu veel groter en dus dien je op de huidige situatie in te gaan of
anders heel goed te beschrijven waar de bijbelse teksten een reactie op zijn (dat wat men in andere culturen aantrof en zich tegen afzet).
De teksten moeten we daarom ook heel serieus nemen, maar altijd met de juiste context erbij.

Nieuwe tijden vragen weer om nieuwe inzichten, ja gelukkig is ons een levend geloof geschonken.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor Mortlach » 15 aug 2021 18:31

waxinelichtje schreef:Dank jullie wel voor de reacties.

Als ik eerlijk ben had ik altijd een gekleurde mening over homo/lesbisch leven. Dat kwam door mijn opvoeding, achtergrond. Voor velen wel bekend. Tot het in je eigen gezin gebeurd.


Het is verrassend (of juist niet) hoe snel de meningen soms veranderen wanneer het een praktijkervaring wordt...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor ben db bd » 02 sep 2021 13:52

Nieuwe tijden vragen weer om nieuwe inzichten, ja gelukkig is ons een levend geloof geschonken.

Heb ik het nou zo fout als ik vind dat die nieuwe 'inzichten' - mag ik dat ook 'meningen' noemen? - 'omhoog' maar ook 'omlaag' kunnen gaan?
ik bedoel dit niet te schrijven naar waxinelichtje toe, waartegen ik herhaal: houd maar veel van uw zoon, doch op het refo-forum waar we ons algemeen 'betwijfeld' christelijk geloof discussiërend overeind willen houden en liefst versterken.
(Even speciaal naar naamloos toe: u herkent het woord 'betwijfeld' wel hè?)

Doch vergun mij toch onze Heere Jezus even in het licht te mogen halen, waar Hij tegenover de overspelige vrouw kwam te staan.
En ja, de context was wel dat de kerkelite deze vrouw walgelijk wilde doodgooien met grote stenen.
En wellicht was haar overspel heel logisch ontstaan uit een kapot huwelijk en een warme diepe genegenheid naar de aardige buurman of zo.
Toch meen ik dat onze Heer daar geen 'waardering' voor uitsprak, hoe te begrijpen de situatie ook was. Hij zegende haar liefdesrelatie ook niet, hoe innig die ook geworden was. Moest Hij echt dus nog zoveel leren inzake de tijd waarin Hij leefde?, vraag ik mij ernstig af.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor meribel » 02 sep 2021 15:39

De overspelige vrouw lijkt me verder niets te maken hebben met twee mensen met een monogame relatie



Als je zegt dat er in jouw kerk iemand is die eerst homo was en nu hetero met 8 kinderen gaan alle alarmbellen af bij mij.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor benefietdiner » 02 sep 2021 17:48

Adam & Eva, een paradijselijk heterosetje

De LHBTQ scene timmert hard aan de weg. Acceptatie van alles wat afwijkt van heterorelaties tussen biologische mannen en vrouwen is niet voldoende. De LHBTQ scene heeft applaus nodig. De leefstijl wordt gepromoot, daar heeft het tenminste alle schijn van. Jong en oud moeten niet meer uitgaan van zijn/haar lichamelijke kenmerken en de daarbij passende geaardheid, maar sekse en geaardheid moeten ontdekt worden door het maken van eigen onderzoek en keuzes. Wat is er toch veel veranderd sinds dat allereerste begin! Laten we eens terug naar die prachtige tuin.

DRS. E. NOORDERMEER

Bron: https://www.enoordermeer.nl/actualiteit ... terosetje/

zendeling

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor zendeling » 02 sep 2021 18:02

De ironie wil dat fluidititeit in gender-identificatie of sexuele voorkeuren ons dichter bij God brengt omdat het de dierlijke spanning tussen de sexen vrijmaakt waardoor we juist meer geestelijk in het leven kunnen komen te gaan.
Het gaat niet om plassertje of gaatje, maar om de liefde.
Helaas wordt het hele LHBTI gebeuren te vaak vereenzelvigd met ongeremde lust en sociale losbandigheid die echter netzogoed kunnen bestaan binnen hetero-relaties.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2021 19:37

benefietdiner schreef:Adam & Eva, een paradijselijk heterosetje

De LHBTQ scene timmert hard aan de weg. Acceptatie van alles wat afwijkt van heterorelaties tussen biologische mannen en vrouwen is niet voldoende. De LHBTQ scene heeft applaus nodig. De leefstijl wordt gepromoot, daar heeft het tenminste alle schijn van. Jong en oud moeten niet meer uitgaan van zijn/haar lichamelijke kenmerken en de daarbij passende geaardheid, maar sekse en geaardheid moeten ontdekt worden door het maken van eigen onderzoek en keuzes. Wat is er toch veel veranderd sinds dat allereerste begin! Laten we eens terug naar die prachtige tuin.

DRS. E. NOORDERMEER

Bron: https://www.enoordermeer.nl/actualiteit ... terosetje/


Volgens mij leert de reformatorische gezindte dat we niet zomaar terug kunnen naar paradijselijke omstandigheden…..

Mensen met met down krijgen tegenwoordig ook meer aandacht dan vroeger, er zijn zelfs organisaties voor opgericht. Laten we eens teruggaan naar het paradijs, toen waren die er niet en kregen ze dus ook geen aandacht. Net als dat er geen orgels, kleding en dergelijke waren. Die kan men dan ook achterwege laten. En Jezus die met zondaren at. In het paradijs waren geen zondaren… oh nee, zo ver kan de vergelijking natuurlijk niet worden doorgetrokken, die mag alleen gebruikt worden als het om andermans geaardheid gaat….

Het gaat niet om promotie, het gaat erom dat mensen aandacht krijgen, geaccepteerd worden en geliefd zoals ze zijn, ook als ze niet voldoen aan wat de norm is. Of misschien juist dan, dat zou nog bijbelser zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor Mortlach » 02 sep 2021 20:24

Het geeft wel mooi aan hoe verziekt de houding is. Acceptatie, niets meer en niets minder, wordt ervaren als promotie of "applaus"; de vinger die wordt opgeëist, wordt door sommigen ervaren als de hele hand, maar is dat dus niet. Maar het gevolg is dus wel dat zelfs die vinger niet wordt uitgereikt. De meeste LGBTQ+'ers zitten helemaal niet te wachten op promotie of applaus, echt niet. Acceptatie wel, en gelijke behandeling, maar verder willen de meesten gewoon met rust worden gelaten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor meribel » 02 sep 2021 21:51

benefietdiner schreef:Adam & Eva, een paradijselijk heterosetje

De LHBTQ scene timmert hard aan de weg. Acceptatie van alles wat afwijkt van heterorelaties tussen biologische mannen en vrouwen is niet voldoende. De LHBTQ scene heeft applaus nodig. De leefstijl wordt gepromoot, daar heeft het tenminste alle schijn van. Jong en oud moeten niet meer uitgaan van zijn/haar lichamelijke kenmerken en de daarbij passende geaardheid, maar sekse en geaardheid moeten ontdekt worden door het maken van eigen onderzoek en keuzes. Wat is er toch veel veranderd sinds dat allereerste begin! Laten we eens terug naar die prachtige tuin.

DRS. E. NOORDERMEER

Bron: https://www.enoordermeer.nl/actualiteit ... terosetje/


Ik boek dit jaar dan maar de nudistencamping

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor Erik1960 » 02 sep 2021 21:53

meribel schreef:Ik boek dit jaar dan maar de nudistencamping

Scheelt enorm veel was…
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor naamloos » 04 sep 2021 11:31

ben db bd schreef:Heb ik het nou zo fout als ik vind dat die nieuwe 'inzichten' - mag ik dat ook 'meningen' noemen? - 'omhoog' maar ook 'omlaag' kunnen gaan?
ik bedoel dit niet te schrijven naar waxinelichtje toe, waartegen ik herhaal: houd maar veel van uw zoon, doch op het refo-forum waar we ons algemeen 'betwijfeld' christelijk geloof discussiërend overeind willen houden en liefst versterken.
(Even speciaal naar naamloos toe: u herkent het woord 'betwijfeld' wel hè?)

Doch vergun mij toch onze Heere Jezus even in het licht te mogen halen, waar Hij tegenover de overspelige vrouw kwam te staan.
En ja, de context was wel dat de kerkelite deze vrouw walgelijk wilde doodgooien met grote stenen.
En wellicht was haar overspel heel logisch ontstaan uit een kapot huwelijk en een warme diepe genegenheid naar de aardige buurman of zo.
Toch meen ik dat onze Heer daar geen 'waardering' voor uitsprak, hoe te begrijpen de situatie ook was. Hij zegende haar liefdesrelatie ook niet, hoe innig die ook geworden was. Moest Hij echt dus nog zoveel leren inzake de tijd waarin Hij leefde?, vraag ik mij ernstig af.

Jazeker Ben, we hebben het over Kuitert, toch? Ik heb ooit dat 'griezelige' boek gelezen. (Wow, en dan mijn onderschrift ... ook zo griezelig, toch?)
Vergun mij de Bijbel niet te gebruiken op de manier waarop je schoolboeken gebruikt. Lesjes meetkunde (jouw hobby toch?) natuurkunde, biologie o.i.d. En dan al die regeltjes die eruit geïnterpreteerd worden ... brrr, dat vind ik nou zo griezelig!
Zulk soort geloof betwijfel ik niet alleen, maar ik geef er nog geen cent voor. :shock: Schoolboekjesgeloof en regeltjesgeloof ... :neeschudden:
Voor mij betekent christelijk geloven een hartelijke overtuiging. Ik geloof in liefde, in het respecteren van je naaste, hem/haar vrijlaten zonder een veroordelend vingertje. En wie liefheeft heeft de hele wet vervuld, weten we nog? Liefde schaadt de ander niet.
Geen idee waarom 'gelovigen' andere mensen schadelijke regeltjes door de strot willen duwen en bijvoorbeeld een homostel niet willen accepteren omdat zij denken te weten wat God daar van vindt. (zie mijn onderschrift)
Ik heb geen hartelijke overtuiging dat God een liefdevolle monogame relatie tussen 2 mannen afwijst.
En ik ben het geheel met Paulus eens wanneer hij zegt niet te gaan boven hetgeen je gelooft.
Met een regeltjesgeloof zou ik hypocriet zijn omdat ik in m'n hart wat anders geloof.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor Erik1960 » 04 sep 2021 16:17

Vanmorgen ging het in de korte preek van de zaterdagse eucharistieviering over ‘de regels’. Dit naar aanleiding van het verhaal dat Jezus met zijn discipelen op Sabbat langs een korenveld loopt en ze van het graan eten. De priester had nog een mooi citaat bij het einde van de dienst: ‘de letter doodt, maar de Geest maakt levend’.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten