Mijn zoon is homo

Moderators: Memmem, Moderafo's

waxinelichtje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 nov 2019 21:46

Mijn zoon is homo

Berichtdoor waxinelichtje » 13 aug 2021 08:56

Goedendag allen,

Al heel lang geleden heb ik hier een nickname aangemaakt. Nu ben ik zover om mijn topic te openen.

Mijn kind is homo.

Hij is oprecht Christen.
Hij is sociaal.
Hij heeft een relatie.

En ik denk dat hij binnenkort ook voor de familie en omgeving "uit de kast komt".

Wat gaat er nu gebeuren?

Komt het door onze opvoeding?

Bestaat hij straks niet meer voor de familie?

Hoeveel haat gaat hij straks krijgen?

Wat kan ik doen? Naar mijn mening niets, behalve hem liefhebben.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor Pcrtje » 13 aug 2021 09:05

Hoi Waxinelichtje,

Een dapper besluit van je zoon om dit bekend te (zullen) maken. Zeker in een omgeving die daar lang niet altijd voor openstaat. Dat is te waarderen, toch?

Nee, hij is niet homo omdat jullie in de opvoeding gefaald zouden hebben. De seksuele geaardheid is grotendeels aangeboren.

Wat er verder zal gebeuren? Tja, uiteindelijk ligt dat in jouw handen en in die van jouw familie. Het mooist zou natuurlijk zijn als hij geaccepteerd en gewaardeerd wordt, ook als er familieleden zijn die zijn keuze om een relatie te hebben niet met hun geloofsovertuiging kunnen rijmen. De keuze voor het aangaan van een relatie is aan uw zoon, de manier waarop daarmee omgegaan wordt hebben jij en de familie in de hand.
"Een libelle zweeft over het water..."

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor naamloos » 13 aug 2021 11:43

waxinelichtje schreef:Goedendag allen,

Al heel lang geleden heb ik hier een nickname aangemaakt. Nu ben ik zover om mijn topic te openen.

Mijn kind is homo.

Hij is oprecht Christen.
Hij is sociaal.
Hij heeft een relatie.

En ik denk dat hij binnenkort ook voor de familie en omgeving "uit de kast komt".

Wat gaat er nu gebeuren?

Komt het door onze opvoeding?

Bestaat hij straks niet meer voor de familie?

Hoeveel haat gaat hij straks krijgen?

Wat kan ik doen? Naar mijn mening niets, behalve hem liefhebben.

De vraag ''komt het door onze opvoeding'' impliceert volgens mij de afkeuring van het homo zijn/doen.
Hebben we wat fout gedaan want dit is niet de gewenste uitkomst. (Hopelijk bedoel je het niet zo).
Ik vind eigenlijk dat die 'kasten' helemaal niet horen te bestaan.
We weten toch al lang dat er veel meer bestaat dan alleen hetero. De rest hoeft niet in de kast.
Als de hetero's zich van de rest willen distantiëren kruipen ze zelf maar in de kast.
Gewoon afwachten hoe iemand zich ontwikkeld en de kids daar bij helpen/steunen/begeleiden voor zover mogelijk.

Met je conclusie ben ik het helemaal eens: hem liefhebben!
Ik vind dat elk mens geaccepteert moet worden zoals ie is, zolang niemand ermee geschaad wordt. Maakt niet uit waar het over gaat.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor naamloos » 13 aug 2021 12:01

waxinelichtje schreef:Mijn kind is homo.

Hij is oprecht Christen.
Hij is sociaal.
Hij heeft een relatie.
O ja, in de Bijbel staat dat christenen hun GEZINDHEID moeten veranderen, niet hun GEAARDHEID.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor benefietdiner » 13 aug 2021 12:25

naamloos schreef:O ja, in de Bijbel staat dat christenen hun GEZINDHEID moeten veranderen, niet hun GEAARDHEID.
Kun je Bijbels onderbouwingen geven met betrekking tot GEZINDHEID en GEAARDHEID.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor naamloos » 13 aug 2021 12:41

benefietdiner schreef:Kun je Bijbels onderbouwingen geven met betrekking tot GEZINDHEID en GEAARDHEID.
Re: Mijn zoon is homo
Bericht door naamloos » vr aug 13, 2021 12:01 pm
Gezindheid heeft alles te maken met de moraal. Wat Jezus leerde, Galaten, en de verdere brieven van Paules enz.
Geaardheid heeft te maken met je indentiteit. Daar doe je niks aan, op best (slechts, vind ik) kun je het onderdrukken, maar het blijft zoals het is.

Edit: Leef als christen volgens je identiteit naar de moraal van Christus.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor gravo » 13 aug 2021 14:09

waxinelichtje schreef:Goedendag allen,

Al heel lang geleden heb ik hier een nickname aangemaakt. Nu ben ik zover om mijn topic te openen.

Mijn kind is homo (..).

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat je op dit forum twee verschillende visies zal tegenkomen die niet zo makkelijk bij elkaar komen.

De eerste visie houdt verband met de opvatting dat de Bijbel het onfeilbare Woord van God is. Daarbij is alle Bijbeltekst even belangrijk en moet waar het kan de betekenis van die tekst gehaald worden uit de eerste, letterlijke lezing van die tekst. Dit is dan de universele betekenis in tijd en plaats. Beter gezegd: zo is het altijd en overal. Je snapt dat je in principe dan maar één tekst of woord nodig hebt om een vast Bijbels standpunt te vinden en daaraan vast te houden.
In het geval van homoseksualiteit zijn er zulke teksten, waarmee het standpunt definitief bepaald is en ook overal en altijd geldt. Dat standpunt is: homoseksualiteit is zondig (een gruwel). Er zijn overigens ook thema's waarbij er niet direct Bijbelteksten te vinden zijn en dan moet er natuurlijk een standpunt worden afgeleid van algemene Bijbelse principes of regels. Denk aan veel moderne thema's als vaccinatie of verzekeringen.
Andersom komt het ook voor, dat er thema's zijn die expliciet in de Bijbel van een standpunt worden voorzien, maar onder druk van de omstandigheden toch gebeuren, zoals bijvoorbeeld scheiden.

En dat brengt mij bij de tweede visie, waarbij juist uitgegaan wordt van die laatste voorbeelden en de Bijbel veelmeer gezien wordt als de leidraad waarin de belangrijkste regels worden aangegeven, in verhalen, voorbeelden en gelijkenissen die je op zich niet letterlijk moet nemen, maar meer als voertuig om de boodschap over te brengen. Die boodschap is nog steeds onfeilbaar en goddelijk, maar er wordt meer rekening gehouden met het feit dat God zich heeft bediend van menselijke boekstavers, met dito eigenschappen. Mensen worden in de Bijbel met al hun zonden en tekortkomingen geschilderd (bijvoorbeeld David) en die menselijke handtekening is dus ook terug te vinden in hun geschriften (Psalmen bijvoorbeeld). Als je zo tegen de Bijbel aankijkt, zul je je meer richten op de kern, op de échte belangrijke hoofdboodschap van de Bijbel en vind je in de Bijbel daarvan ook een of meer afleidingen. Een beetje zoals Jezus de Wet uitlegde. Bij Hem ging het niet om de letter, maar om de Geest van de Wet. Hij heeft vaak de samenvatting, de kern benadrukt. De liefde is de vervulling van de Wet. Alle geboden en verboden kunnen die kernboodschap verdoezelen. Pas daarvoor op!
Als je zo kijkt naar homoseksualiteit is het mogelijk om het zwaardere gebod van de liefde (Matth. 23:23) boven die paar super-concrete teksten over mannen met mannen te leggen. En vaak is dat wel terecht, omdat de eerste visie soms vergeet om de context van die teksten goed in beeld te brengen.

Je begrijpt misschien dat ik meer voorstander ben van die tweede visie, maar hier op Refoweb vorm ik met een paar anderen daarin op dit moment wel een minderheid, denk ik.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor Erik1960 » 13 aug 2021 14:22

waxinelichtje schreef:Wat kan ik doen? Naar mijn mening niets, behalve hem liefhebben.

Ik zou dat liefhebben toch niet met ‘niets’ willen vergelijken. Wanneer je je als kind geliefd weet door je ouders (en dan niet om je mooie rapport, je voorbeeldige gedrag of je prachtige baan, maar geliefd omdat je bent wie je bent) is dat een Geschenk voor het Leven.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor Mortlach » 13 aug 2021 15:36

waxinelichtje schreef:Goedendag allen,

Al heel lang geleden heb ik hier een nickname aangemaakt. Nu ben ik zover om mijn topic te openen.

Mijn kind is homo.

Hij is oprecht Christen.
Hij is sociaal.
Hij heeft een relatie.

En ik denk dat hij binnenkort ook voor de familie en omgeving "uit de kast komt".

Wat gaat er nu gebeuren?

Komt het door onze opvoeding?

Bestaat hij straks niet meer voor de familie?

Hoeveel haat gaat hij straks krijgen?

Wat kan ik doen? Naar mijn mening niets, behalve hem liefhebben.


Wat fijn dat je zoon zijn ware zelf kan zijn bij jou! Dat hij zo'n belangrijk onderdeel van wie hij is, niet voor jou verborgen hoeft te houden. Want probeer je eens te bedenken wat dat zou betekenen als hij dat wél zou doen. Als je je ook maar eventjes in zijn schoenen verplaatst, zul je weten hoe belangrijk het is om hier open over te kunnen zijn.

Wat fijn dat hij het ook aandurft voor de rest van de familie zijn ware zelf te laten zien. Hoe de familie reageert? Tja, daar zijn ze allemaal zelf voor verantwoordelijk, maar het zal allicht helpen dat jij achter hem staat en hem en zijn relatie verdedigt. Of hij met haat te maken zal krijgen? Ik hoop uiteraard van niet, maar de ervaring leert dat het anders kan zijn. Maar tegenwoordig valt het in veel gevallen gelukkig mee omdat homoseksualiteit en relaties gewoon als normaal worden erkend. Misschien is het tijd voor je familie om met hun tijd mee te gaan?

En als er een oom of tante is die hatelijk is of weigert om hem te accepteren? Ach, dan weert jouw zoon die persoon toch gewoon uit zijn leven?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Breuk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2019 14:44

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor Breuk » 13 aug 2021 22:00

Goede vrienden van ons hebben ook een zoon met een homoseksuele geaardheid.
Zijn moeder kocht elk jaar een taart op de dag van het jaar dat hij zijn geaardheid bekend maakte.
Ook tegen ons had de zoon twijfels hoe wij zouden reageren, omdat we Christenen zijn.
Die twijfels waren niet nodig omdat onze acceptatie er volledig was.

Ik vind het een mooi gebaar van onze vriendin (zijn moeder) want het is zo belangrijk dat jongeren
zich durven uiten en zich geaccepteerd voelen.
Homoseksuele geaardheid is onderdeel van je identiteit, wie je werkelijk bent. Het is m.i. niet gerelateerd aan opvoeding
maar je krijgt het mee met je geboorte.

Er zijn overigens Christelijke organisaties waar jullie ondersteuning kunnen krijgen en andere ouders kunnen ontmoeten.
Ik heb daar weinig ervaring mee, dus kan ook geen aanbeveling doen, wellicht anderen?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor meribel » 13 aug 2021 22:38

waxinelichtje schreef:Goedendag allen,

Al heel lang geleden heb ik hier een nickname aangemaakt. Nu ben ik zover om mijn topic te openen.

Mijn kind is homo.

Hij is oprecht Christen.
Hij is sociaal.
Hij heeft een relatie.

En ik denk dat hij binnenkort ook voor de familie en omgeving "uit de kast komt".

Wat gaat er nu gebeuren?

Komt het door onze opvoeding?

Bestaat hij straks niet meer voor de familie?

Hoeveel haat gaat hij straks krijgen?

Wat kan ik doen? Naar mijn mening niets, behalve hem liefhebben.

Komt het door je opvoeding? Dat hij christen is en sociaal is wellicht. Dat hij homo is niet

Of hij straks niet meer bestaat voor je familie? Nou als dat het geval zou zijn dan zullen zij wel geen christenen zijn Twijfel je daaraan

Ik snap je zorgen maar leg ze maar bij de Heer

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor Marnix » 14 aug 2021 07:51

meribel schreef:Komt het door je opvoeding? Dat hij christen is en sociaal is wellicht. Dat hij homo is niet

Of hij straks niet meer bestaat voor je familie? Nou als dat het geval zou zijn dan zullen zij wel geen christenen zijn Twijfel je daaraan

Ik snap je zorgen maar leg ze maar bij de Heer


Precies. En als dat echt de keuze zou worden, tussen familie en de Heer (want als je zoon anders wordt gehaat en niet bestaat voor de familie omdat hij zo geboren is, is dat blijkbaar de keuze) zou ik voor Hem kiezen. Bij Hem ben je welkom zoals je bent. Dat Hij soms voor tweespalt zorgt in families (zegt Hij) komt vaak vooral door gebrek aan liefde aan de andere kant. Van de verkeerde kant zijn heeft in mijn optiek een heel andere betekenis….
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor Lalage » 14 aug 2021 09:06

Wat een geweldige reacties!

Ik snap heel goed dat je huiverig bent voor negatieve reacties van anderen. Daar doe je weinig aan, maar het zal je zoon enorm helpen als jij hem wel accepteert en zijn geliefde welkom is bij je thuis. Of ben je er bang voor dat anderen jou dan ook zullen veroordelen?

waxinelichtje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 nov 2019 21:46

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor waxinelichtje » 15 aug 2021 13:25

Dank jullie wel voor de reacties.

Als ik eerlijk ben had ik altijd een gekleurde mening over homo/lesbisch leven. Dat kwam door mijn opvoeding, achtergrond. Voor velen wel bekend. Tot het in je eigen gezin gebeurd.

Net als andere zaken die gebeuren in je gezin die je niet verwacht had. Dat is natuurlijk ook deels door sociale media, als iemand iets doet komt het meteen door de opvoeding enz. Jullie kennen vast ook de verhalen allemaal.

Ik heb geprobeerd om zo veel mogelijk zonder veroordeling over ons te schrijven. Ik weet het inmiddels 3 jaar en heb er al veel over gelezen, ook hier op het forum. Topics die gesloten of verwijderd werden. Dus ik hoop dat het hier kan blijven staan zonder strijd over dit onderwerp. Wij zijn niet de enige ouders waar dit bij in het gezin gebeurd.

Ga er van uit dat ons kind niet gehaat zal worden. Maar het is logisch dat het, zeker bij de grootouders, een tijdje van verwerking zal kosten. Dat is normaal.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Mijn zoon is homo

Berichtdoor ben db bd » 15 aug 2021 13:36

Wat een geweldige reacties!

Ja, heel bemoedigend, en allemaal ook nog zo heerlijk van deze tijd.
Maar mocht u bijgeval Bijbelgetrouw christen zijn, of bedoelen te zijn, dan maak ik uiteraard (als enige?) een restrictie:
liefhebben wel, aanvaarden als feit uiteindelijk ook, waarderen is Bijbels gezien onzinnig.
Over mijn oudste zoon zou ik een boek kunnen schrijven over alles wat hij anders deed dan wat ik wenste.
Dat heb ik moeten leren te incasseren, maar ik heb mijn geloof daar niet op aangepast.

Bijna 40 jaar geleden kwam hij eens bij ons met een vriend, een heerlijk christen, een lieve man ook, maatschappelijk zeer geslaagd, doch homo. In die tijd kostte dat hem nog zijn baan, hoewel hij als directeur van een instelling uitstekend functioneerde.
Mijn zoon is geen homo, maar was wel goed bevriend met die aardige man (ik heb nog geen onaardige homo's ontmoet), en wij dus ook.
We hebben heel veel met die vriend kunnen delen, maar zijn homozualiteit (een 'turbowoord' van onze zoon) hebben we nooit gedeeld.
Dat hoefde toen ook natuurlijk niet, wij waren anders. Maar dat schijnt vandaag de m.i. verloederde dag zo niet meer te mogen.
We moeten 'waardering' hebben voor wat onze God schandelijkheid liet noemen.

ik zou graag naast uw zoon en zijn vriend (geen man!) aan het heilig avondmaal aanschuiven. We moeten immers beiden van genade leven.
Als hij wist wat voor zonden ik allemaal in mij draag, ..... maar ik kom daar niet met name genoemd mee 'uit de kast' hoor. Laat staan dat ik daar kerkelijke waardering voor vraag. (vandaar dat avondmaal).
Als zij samen zouden 'trouwen', (wat een kerkelijke aanfluiting!) zou ik niet bij de kerkelijke 'inzegening' willen zijn.
Waarschijnlijk is uw zoon een heel gevoelige jongen, en kan hij werkelijk niet zijn gevoelens veranderen, (ik heb een broeder in de kerk die wél inmiddels 8 kinderen heeft), ik kan het met mijn heterogevoelens ook niet, houd maar heel veel van hem !!


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten

cron