Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2021 09:19

lammetje schreef:Wie heeft hier frustratie? 8-[

Overigens is het niet echt Bijbels te onderbouwen. Het gaat erom in deze situatie (mijn interpretatie) dat er een emotioneel zwak persoon iedere week met een andere dame iets gaan ondernemen. De ervaring bij de relatie therapeut leert ons dat hierdoor grotere kans is op overspel.
Het ligt er dus maar net aan wat de beweegredenen zijn van deze dame in kwestie. Hoe de relatie van het echtpaar is etc. Je kunt zo'n vraag eigenlijk niet beantwoorden via een mail.


Je op zich mee eens alleen leert de ervaring ook dat als mensen echt een burn out hebben, ze geen energie hebben voor intensieve dingen zoals een affaire / overspel. Ik snap wel het punt dat emotionele kwetsbaarheid een gevaar zou kunnen opleveren maar als je echt een burn out hebt doe je echt niet veel.

En natuurlijk mag je gewoon afspreken als goede vrienden. Als je een goede stabiele relatie hebt, is de kans niet heel groot dat je hierdoor uit elkaar gaat. Maar in deze vraag lees ik dat zijn echtgenote het om de lieve vrede wil maar accepteert. Dat lijkt me geen goede relatie. Want in dat geval zou hij zeggen, ach lieverd, als jij het niet fijn vind dan doe ik het niet. (of iets dergelijks) en zij waarschijnlijk hetzelfde bij het gaan zwemmen:als het goed voor jou is moet je het maar doen schat..(krijgen ze daar straks ruzie over)


Het is alleen geen verslag van die echtgenote maar van degene die aan de zijlijn toekijkt en sowieso al moeite lijkt te hebben met het feit dat ze samen gaan zwemmen, dat merk je aan alles. En dan speelt nog eens mee dat in het dorp en / of de gemeente er over gepraat (geroddeld) wordt. Er wordt duidelijk door een bepaalde bril naar gekeken en ik vraag me dan wel af in hoeverre "zijn kinderen zijn er niet blij mee, zijn vrouw staat het min of meer toe" een objectieve waarneming is. Hoe zie je je dat voor je, iets min of meer toestaan? Ik ben er niet blij mee maar ik kan je niet tegenhouden? Of ja zeggen maar nee denken? Hoe weet die persoon dat? Misschien vertrouwt ze hem wel en zegt ze: Prima dat je dat doet. Maar kan de vraagsteller zich zoiets niet voorstellen. Sowieso mis ik in de vraagstelling iedere vorm van objectiviteit.

Ik heb dus misschien een compleet verkeerd beeld van die paar zinnen op papier tov de werkelijkheid van deze situatie. Dat is het lastige.

Ik heb het antwoord niet meer helemaal voor me, maar ik denk niet dat er groot verschil in antwoord was geweest als het over wandelen, in winter kleding, was gegaan....

Er is niets mis met zwemmen. Maar net zoals ik zorg dat ik alleen met handdoek over badkleding te zien ben vanaf de straat als ik in m'n tuin zwem, lijkt het me beter om in deze situatie niet met een andere vrouw te gaan zwemmen.


Daarover verschillen we dan van mening maar dat is prima, we hebben ook duidelijk een wat verschillende visie op badkleding want met die visie wordt naar het strand gaan ook vrij lastig ;-) Waar ik vooral verbazingwekkend vond en wat me triggerde is dat de predikant zo kort direct meegaat met het verhaal terwijl als we er wat over doorpraten duidelijk wordt dat het niet zo eenvoudig is. Misschien vanuit de gedachte: Je moet geen aanstoot geven, deze persoon neemt er aanstoot aan en er praten wat mensen over dus dan moet je het maar niet doen. Maar daar valt nog wel wat tegenover te stellen, over niet oordelen, roddelen en ieder in zn gemoed vrij te laten :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor lammetje » 24 jun 2021 11:28

Vind je achtertuin waar iedereen je iedere dag kunt zien toch anders dan het strand eigenlijk. Vind het niet prettig dat ik uitgebreid door een buurman, postbezorger of voorbijganger bekeken kan worden als ik in m'n bikini sta te douchen na het zwemmen terwijl ik dat zelf niet in de gaten heb. Nu is dat in onze tuin ook niet zichtbaar voor de buurman, maar ik sla wel een handdoek om mee heen als ik de poort open of dicht moet doen of voor het raam langs naar binnen ga. Je gaat toch ook niet in zwemkleding over straat of de supermarkt binnen :-k ik niet tenminste, vind dat niet heel netjes. In dat opzicht vind ik het ook tegenover je buren niet heel fatsoenlijk om volop in het zicht uitgebreid in bad kleding te gaan zitten. Ik zit in een luxe situatie, ik kan met geen mogelijkheid op een fatsoenlijke manier bij mijn buren de tuin in kijken en andersom. Vorige huis hadden we meer mogelijkheden qua inkijk en ik vond het dan ook niet heel fijn als mijn buurvrouw schaars gekleed in de tuin zat. Als je even naar buiten keek voelde ik me schuldig, alsof ik naar haar zat te gluren :roll: En tja, ik vind het op het strand soms ook best lastig.

Mijn vorige buurman deed gewoon de deur open in z'n boxershort als er een pakketje bezorgd of door mij opgehaald werd. Zou ik ook niet doen. Terwijl het net een zwembroek is en op het strand soms meer te zien is. Maar dan verwacht je het een soort van, zo onverwacht is voor mij gevoelsmatig anders.

Ik verwacht dat marijke rots ook een ander antwoord had gegeven.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor lammetje » 24 jun 2021 20:07

Las net op rd, midden in een artikel over kleding op school:

Toch zijn dresscodes er volgens haar niet voor niets. „Die dienen een doel. Kleding moet passen bij het imago en de sfeer van een school. School is geen strand; je bent er aan het leren. En je wilt niet dat leraren en leerlingen daarbij worden afgeleid.”

Kledingregels hebben ook te maken met respect. „Mensen kunnen zich ongemakkelijk voelen bij veel bloot. We weten dat jongens snel van de kaart zijn en niet meer goed opletten als meisjes te bloot gekleed zijn.”



Dat bedoel ik dus ook met in zwemkleding in je achtertuin. Natuurlijk ben je in je eigen achtertuin en mag je doen en laten wat je wil. Maar ik voel me daar tegenover anderen ongemakkelijk bij.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor Haaibaai » 24 jun 2021 20:17

lammetje schreef:Las net op rd, midden in een artikel over kleding op school:

Toch zijn dresscodes er volgens haar niet voor niets. „Die dienen een doel. Kleding moet passen bij het imago en de sfeer van een school. School is geen strand; je bent er aan het leren. En je wilt niet dat leraren en leerlingen daarbij worden afgeleid.”

Kledingregels hebben ook te maken met respect. „Mensen kunnen zich ongemakkelijk voelen bij veel bloot. We weten dat jongens snel van de kaart zijn en niet meer goed opletten als meisjes te bloot gekleed zijn.”



Dat bedoel ik dus ook met in zwemkleding in je achtertuin. Natuurlijk ben je in je eigen achtertuin en mag je doen en laten wat je wil. Maar ik voel me daar tegenover anderen ongemakkelijk bij.


Wat zit je toch met je achtertuin, het is heel simpel gaat men uit eten is men behoorlijk gekleed,loop men op straat is men behoorlijk gekleed gaat men naar de Kerk is men behoorlijk gekleed ,gaat men naar een feest is men feestelijk gekleed,gaat men naar het strand of zwembad is men in zwembroek of bikini, gekleed en als men daar van de kook raakt van al dat mannelijke en vrouwelijk bloot moet men daar gewoon weg blijven,niemand is verplicht om naar het strand te gaan of zwembad. #-o
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor Jesaja40 » 21 jul 2021 11:23

MoesTuin citeert:

Hooglied 7 is ook wel interessant om te lezen hierbij....

https://bijbel.eo.nl/bijbel/hooglied/7


Natuurlijk is het interessant om de Bijbel te lezen. Hier wordt door onze koning Salomo op een bijzondere wijze de omgang van de Eeuwige met Zijn volk beschreven. Ook lezen wij daarin dat Salomo op een hoog verheven wijze en diep inzicht de afdwaling van Israël terug.

Wie de vooroorlogse foto's ziet van de badplaatsen zien daar keurig geklede dames en heren zitten en rondlopen. Zij zoeken juist aan het water wat verkoeling. Wie wilde zwemmen droeg voor die tijd een royale zwemkleding.

Tegenwoordig is de zwemkleding meer onthullend dan verhullend. Je kan er gewend aan raken en menigeen stoort zich daar niet aan.

Wie zich er wel aan stoort heeft een verkeerd beeld voor ogen: namelijk met blikken kijken om nog meer te ontdekken.

Dan vraag ik mij af: wat is het doel om samen te zwemmen? Er zijn nu eenmaal mensen die beslist niet van lezen houden en zich veelal overgeven aan "bankhangen en tv kijken" en achter de geraniums zitten. Om lichamelijk fit te zijn is enige inspanning zeer goed. Daar valt ook zwemmen onder. Bij de vraagsteller mis ik een en ander en ook in het antwoord. Het is mij te neutraal en vlak.
Wie zwemt in het water is vaak alleen het hoofd zichtbaar. Baantjes trekken is pure ontspanning en goed om de gezondheid op peil te houden. Ander wordt het als begerige blikken de grondslag zijn en ja, men heeft daar een mening over. Het is niet goed, het is verleidelijk en daar wordt flink over geroddeld. Dat is nu juist het gebod: geen vals getuigenis geven. Over vroom gedrag van een buitenstaander die dit raar vindt en dat dit in bepaalde kringen een taboesfeer oproept.

Nimmer gaat men te rade bij de betrokkenen: waarom zwemt u? Is dat therapeutisch of doet u dit om uw conditie op peil te houden.

Dan heb ik er moeite mee om het geheven vingertje van de buitenstaander een plekje te geven en te benoemen als een taboe.

Ik heb dit allemaal gemist in het antwoord.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten