Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor irmo » 06 jun 2021 21:16

Erik1960 schreef:No pun intended?



Lol. Niet toen ik het opachreef. :D

Marnix schreef:Ja Irmo heeft elke dag seks zoals je leest :-oo

De vraag is of dat zo is, de meesten zulken zeggen dat het soms wel wat meer kan zijn maar dan kwaliteit boven kwantiteit gaat en het een zelfs ten koste gaat van het ander. Geen een die als doel zal hebben om stellen iedere dag seks te laten hebben, los van dat het niet altijd zo haalbaar is. En zelfs al zou dat het doel zijn, dan nog werkt het soort van verplichten vanuit functioneel oogpunt doorgaans averechts. Dat een seksuoloog soms mensen aanmoedigt om het vaker te doen geloof ik zeker maar de manier waarop dat gebracht wordt en de frequentie (doe maar iedere dag, goed voor je bekken) zal wel iets anders zijn.


Dat is dan ook niet wat ik zei. ik zei vaker seks hebben, niet 4 keer op een dag in de gordijnen hangen :P

En ja, een seksuoloog zal het ongetwijfeld anders verwoorden ja. Iets minder direct vooral, maargoed, ik ben dan ook geen seksuoloog.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2021 21:36

irmo schreef:
En ja, een seksuoloog zal het ongetwijfeld anders verwoorden ja. Iets minder direct vooral, maargoed, ik ben dan ook geen seksuoloog.


Dat was het punt dat ik wilde maken. ;-)

Maar weer terug naar het zwemmen? Want mijn idee was juist dat dat niets met seks te maken heeft :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor irmo » 06 jun 2021 22:08

Marnix schreef:Dat was het punt dat ik wilde maken. ;-)

Maar weer terug naar het zwemmen? Want mijn idee was juist dat dat niets met seks te maken heeft :-)


Hoezo niet? Veel nattigheid en weinig kleding :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor Marnix » 07 jun 2021 09:22

irmo schreef:Hoezo niet? Veel nattigheid en weinig kleding :)


Omdat dat dus te simpel gedacht is. Ik mag hopen dat wat minder kleding niet per definitie leidt tot seks / overspel. En al helemaal niet in het zwembad. Sorry hoor maar als ik op een middag baantjes ga trekken in het zwembad is de kans tot seksuele gedachten / zonden denk ik een stuk kleiner dan wanneer ik gewoon op straat ga lopen. De groep die baantjes trekt doet dat overigens doorgaans ook in heel degelijke badpakken... Misschien is dat persoonlijk, ik kan wat dat betreft alleen voor mezelf spreken, maar ik snap dit soort verbanden tussen zwemmen en overspel alsof de kans daar groter zou worden totaal niet. Los nog van de sociale controle die je in een zwembad hebt. Ik zie dan ook geen verschil tussen samen baantjes gaan trekken of fietsen, tennissen of wat dan ook. Ik heb wel eens verteld dat ik een liefhebber ben van naar de sauna gaan, daar wordt in christelijke kringen ook wel verschillend over gedacht. Maar een deel van de mensen die nooit naar een sauna gaat zegt dan altijd als reactie iets van: "Haha, lekker naar blote vrouwen kijken zeker." Terwijl dat in de sauna op een of andere manier totaal niet interessant is, als niemand kleding draagt is er ook opeens helemaal niets seksueel aan. "Less is more". Zo is het vaak ook met kleding. Of dacht je dat men bij inheemse stammen waar nauwelijks kleding wordt gedragen constant naar elkaars borsten loopt te loeren bijvoobeeld? Maar dat snappen mensen pas als ze het kennen en anders hebben ze er snel een ander, krom beeld van.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor irmo » 07 jun 2021 20:02

Het was een grapje, Marnix :wink:

Ik kan me prima vinden in jouw redenatie.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor StillAwake » 09 jun 2021 08:28

Prisma23 schreef:Leuk om te zien dat de forum-censuur heeft ingegrepen in dit draadje. Refo's en seksualiteit, blijft blijkbaar lastig. :?
Verder geen punt, dit recht heeft een forum-beheerder.

Dat zal inderdaad altijd een lastige combi blijven.
Frappant om te merken dat in de refo-wereld (in elk geval in mijn omgeving) de focus op seksualiteit nog veel sterker aanwezig is dan in "de wereld".
Ik denk dat (moslims wellicht daargelaten) weinig mensen van buiten de refo-zuil de combi tussen seksualiteit en zwemmen zien.
Het viel ook op dat ik, nadat ik en jeugd buiten de kerk heb doorgebracht, vooral door kerkgenoten werd bevraagd op de seksuele kant van onkerkelijk zijn. Met enige jaloezie (soms zelf openlijk), hoewel het ze tegenviel dat ik wat dat betreft niet zo'n spannende jeugd gehad heb.

Het lijkt er op dat hoe meer je seks en seksualiteit "verstopt" (niet helemaal de juiste term), hoe nadrukkelijker het in je leven aanwezig wordt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2021 09:39

StillAwake schreef:Dat zal inderdaad altijd een lastige combi blijven.
Frappant om te merken dat in de refo-wereld (in elk geval in mijn omgeving) de focus op seksualiteit nog veel sterker aanwezig is dan in "de wereld".
Ik denk dat (moslims wellicht daargelaten) weinig mensen van buiten de refo-zuil de combi tussen seksualiteit en zwemmen zien.
Het viel ook op dat ik, nadat ik en jeugd buiten de kerk heb doorgebracht, vooral door kerkgenoten werd bevraagd op de seksuele kant van onkerkelijk zijn. Met enige jaloezie (soms zelf openlijk), hoewel het ze tegenviel dat ik wat dat betreft niet zo'n spannende jeugd gehad heb.

Het lijkt er op dat hoe meer je seks en seksualiteit "verstopt" (niet helemaal de juiste term), hoe nadrukkelijker het in je leven aanwezig wordt.


Absoluut, dat was juist ook een van de redenen om dit topic te starten. Er wordt eerst een bepaalde cultuur gecreeerd waarin zwemmen vervolgens beladen wordt. Want waar lopen vrouwen in badpakken en bikini's. Maar als je gewoon wordt opgevoed met dat zwemmen normaal is is daar niks seksueel aan. Door de verkramping hou je juist ook de verleiding in stand, dat is het ironische en het enige gevolg is dat de grens naar voren opschuift en de kloof met anderen groter wordt. Dat zie je in andere culturen ook wel, als je vrouwen in boerka's stopt wordt een stukje ontbloot arm of been opeens verleidelijk. En als je dan wel een keer op een strand komt of zo heb je helemaal een probleem.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor StillAwake » 09 jun 2021 10:06

Marnix schreef:Absoluut, dat was juist ook een van de redenen om dit topic te starten. Er wordt eerst een bepaalde cultuur gecreeerd waarin zwemmen vervolgens beladen wordt. Want waar lopen vrouwen in badpakken en bikini's. Maar als je gewoon wordt opgevoed met dat zwemmen normaal is is daar niks seksueel aan. Door de verkramping hou je juist ook de verleiding in stand, dat is het ironische en het enige gevolg is dat de grens naar voren opschuift en de kloof met anderen groter wordt. Dat zie je in andere culturen ook wel, als je vrouwen in boerka's stopt wordt een stukje ontbloot arm of been opeens verleidelijk. En als je dan wel een keer op een strand komt of zo heb je helemaal een probleem.

Klopt helemaal
Overigens is die verkramping wel minder aan het worden in mijn optiek.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor Mortlach » 09 jun 2021 15:06

Marnix schreef:Maar een deel van de mensen die nooit naar een sauna gaat zegt dan altijd als reactie iets van: "Haha, lekker naar blote vrouwen kijken zeker." Terwijl dat in de sauna op een of andere manier totaal niet interessant is, als niemand kleding draagt is er ook opeens helemaal niets seksueel aan. "Less is more". Zo is het vaak ook met kleding. Of dacht je dat men bij inheemse stammen waar nauwelijks kleding wordt gedragen constant naar elkaars borsten loopt te loeren bijvoobeeld? Maar dat snappen mensen pas als ze het kennen en anders hebben ze er snel een ander, krom beeld van.


Ik heb jaren geleden eens meegedaan aan een wereldrecord bodypainting in Ierland. Als je ik weet niet hoeveel het er waren, maar een groep mensen bij elkaar brengt die allemaal gebodypaint zijn, dan is dat blijkbaar een record. Enfin, iedereen liep in alleen een string en ik kan je zeggen dat na een tijdje het vreemd is als je iemand ziet met 'normale' kleren aan. Mijn hersenen gingen echt even "hier klopt iets niet..." Je raakt er dus echt bijzonder snel aan gewend.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor Mortlach » 09 jun 2021 15:12

StillAwake schreef:Het lijkt er op dat hoe meer je seks en seksualiteit "verstopt" (niet helemaal de juiste term), hoe nadrukkelijker het in je leven aanwezig wordt.


In de vragenrubriek momenteel een vraag over het geheimhouden van iemands biseksualiteit. En ook daar zie je direct de reacties van "houd het geheim, verstop het, gooi je reputatie niet te grabbel, etc" want het is blijkbaar nog steeds iets om je voor te schamen.

Wat moet dat een isolement zijn. In mijn reactie op de vraag schreef ik al dat het Pride maand is en mijn Twitter stond vol met mensen die dat isolement willen doorbreken en die gewoon openlijk uitkomen voor hun seksualiteit. En het is echt niet zo dat ik nu naar die profielen kijk en denk "Hij is bi, zij is aseksueel, die ander is weer lesbisch"; nee, het verandert voor mij niks, maar voor hen is het een verademing en een manier om te weten dat ze niet de enigen zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2021 15:48

Mortlach schreef:Ik heb jaren geleden eens meegedaan aan een wereldrecord bodypainting in Ierland. Als je ik weet niet hoeveel het er waren, maar een groep mensen bij elkaar brengt die allemaal gebodypaint zijn, dan is dat blijkbaar een record. Enfin, iedereen liep in alleen een string en ik kan je zeggen dat na een tijdje het vreemd is als je iemand ziet met 'normale' kleren aan. Mijn hersenen gingen echt even "hier klopt iets niet..." Je raakt er dus echt bijzonder snel aan gewend.


Ja, met saunabezoek dezelfde ervaring. Dan is even schakelen als je het horeca-personeel gekleed rond ziet lopen bij de zonneweiden (binnen eet je uiteraard in je badjas)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor StillAwake » 09 jun 2021 16:49

Mortlach schreef:In de vragenrubriek momenteel een vraag over het geheimhouden van iemands biseksualiteit. En ook daar zie je direct de reacties van "houd het geheim, verstop het, gooi je reputatie niet te grabbel, etc" want het is blijkbaar nog steeds iets om je voor te schamen.

Wat moet dat een isolement zijn. In mijn reactie op de vraag schreef ik al dat het Pride maand is en mijn Twitter stond vol met mensen die dat isolement willen doorbreken en die gewoon openlijk uitkomen voor hun seksualiteit. En het is echt niet zo dat ik nu naar die profielen kijk en denk "Hij is bi, zij is aseksueel, die ander is weer lesbisch"; nee, het verandert voor mij niks, maar voor hen is het een verademing en een manier om te weten dat ze niet de enigen zijn.

Dat meot een vreselijk isolement zijn.
Aan de andere kant ben ik bang dat er, mocht er wel openheid over komen, een ander type isolement volgt.
Veel refo's zijn zo bezig met seksualiteit dat ze het idee hebben dat een homo iedere maand een andere partner heeft, dat iemand die bi is dat ook automatisch praktiseert, en dat niet christelijke jongeren na elk feestje in een vreemd bed wakker worden (en dan niet omdat ze met hun dronken kop eindelijk een IKEA-bed in elkaar hebben gezet).

Sterker nog, in het niet-christelijke studentenleven hadden al mijn studiegenoten een vast partner.
En mijn ex vond het ook erg moeilijk om voor zichzelf onder ogen te zien dat ze lesbisch was (om maar te zwijgen van "uit de kast komen").
Zonder dat ze daarmee van vriendin naar vriendin hobbelde.

Het valt me op dat er zo geheimzinnig over gedaan wordt, waardoor het inderdaad een ondraaglijk geheim wordt.
Alsof een seksuele zonde erger is dan het tillen van de fiscus, het rijden door rood licht of het doodwensen van je islamitische medemens...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor Mortlach » 09 jun 2021 16:56

StillAwake schreef:Dat meot een vreselijk isolement zijn.
Aan de andere kant ben ik bang dat er, mocht er wel openheid over komen, een ander type isolement volgt.
Veel refo's zijn zo bezig met seksualiteit dat ze het idee hebben dat een homo iedere maand een andere partner heeft, dat iemand die bi is dat ook automatisch praktiseert, en dat niet christelijke jongeren na elk feestje in een vreemd bed wakker worden (en dan niet omdat ze met hun dronken kop eindelijk een IKEA-bed in elkaar hebben gezet).


Tja, maar de enige remedie tegen die ideeën is toch juist meer openheid zodat mensen zien dat de meeste mensen die niet strikt heteroseksueel zijn ook maar gewoon saaie levens hebben, met werk, rekeningen die moeten worden betaald, 's avonds te moe om van de bank af te komen, duurzame relaties zoeken of proberen te onderhouden, zorgen om de kinderen, etc.

Dat veel refo's die ideeën hebben, komt waarschijnlijk deels door het feit dat ze niet weten hoe vaak ze met mensen omgaan die niet hetero zijn. Leraren, collega's, dokters, voorgangers, etc.

Sterker nog, in het niet-christelijke studentenleven hadden al mijn studiegenoten een vast partner.
En mijn ex vond het ook erg moeilijk om voor zichzelf onder ogen te zien dat ze lesbisch was (om maar te zwijgen van "uit de kast komen").
Zonder dat ze daarmee van vriendin naar vriendin hobbelde.

Het valt me op dat er zo geheimzinnig over gedaan wordt, waardoor het inderdaad een ondraaglijk geheim wordt.
Alsof een seksuele zonde erger is dan het tillen van de fiscus, het rijden door rood licht of het doodwensen van je islamitische medemens...


Inderdaad. Maar het grote voordeel van (homo)seksuele zonden is dat het gemakkelijker is om het anderen aan te rekenen, wat dat betreft heb je als hetero dan geen balk in je eigen oog dus kun je je zorgeloos druk maken om de splinter bij de ander.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor Mortlach » 09 jun 2021 19:11

Oeps. Blijkbaar toch iets gezegd wat niet door de refo-beugel kon want mijn bemoediging is alweer verdwenen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor Erik1960 » 09 jun 2021 20:28

Mortlach schreef:Oeps. Blijkbaar toch iets gezegd wat niet door de refo-beugel kon want mijn bemoediging is alweer verdwenen.

Ja… ja mag nu eenmaal niet tegen het advies van de deskundigen in gaan [-X
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten