Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor Mortlach » 09 jun 2021 20:47

Erik1960 schreef:Ja… ja mag nu eenmaal niet tegen het advies van de deskundigen in gaan [-X


Ik had blijkbaar niet door dat ik dat deed. Het antwoord is nogal "meer informatie is vereist" volgens mij, of lees ik dat nou verkeerd?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor StillAwake » 10 jun 2021 06:29

Mortlach schreef:Oeps. Blijkbaar toch iets gezegd wat niet door de refo-beugel kon want mijn bemoediging is alweer verdwenen.

Valt vast wel mee, ik heb al enorm lang een "tijdelijke" ban op reageren op de vragenrubriek (overigens ook nooit uitleg bij gekregen, maar dat terzijde).
Dat je regelmatig op de vragenrubriek reageert, en nog steeds geen ban hebt zal aangeven dat je blijkbaar toch redelijk volgens het boekje reageert ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor Prisma23 » 10 jun 2021 10:51

StillAwake schreef:Valt vast wel mee, ik heb al enorm lang een "tijdelijke" ban op reageren op de vragenrubriek (overigens ook nooit uitleg bij gekregen, maar dat terzijde).
Dat je regelmatig op de vragenrubriek reageert, en nog steeds geen ban hebt zal aangeven dat je blijkbaar toch redelijk volgens het boekje reageert ;-)

Van mij worden ook regelmatig posts verwijderd, misschien krijg ik ook wel een ban of verdwijn naar 'forum elders"

Hannel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mei 2021 19:24

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor Hannel » 10 jun 2021 19:25

Mij is niet helemaal duidelijk op wat de beantwoorder van de vraag zich baseert, om te stellen dat dit, vanuit de Bijbel gezien, geen toegelaten situatie zou zijn?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2021 19:52

Hannel schreef:Mij is niet helemaal duidelijk op wat de beantwoorder van de vraag zich baseert, om te stellen dat dit, vanuit de Bijbel gezien, geen toegelaten situatie zou zijn?


Nee dat wordt helaas door zowel degene die de vraag stelt als degene die hem beantwoordt, niet gezegd. Ik denk dat het probleem ook niet alleen bij het zwemmen zit, samen tennissen was vast ook niet goed geweest, gaat meer om het idee dat twee mensen die niet van hetzelfde geslacht zijn (en wel in dezelfde leeftijd zijn) blijkbaar niet frequent moeten afspreken omdat dat het gevaar op overspel zou vergroten, helemaal als je dat afspreken in zwemkledij doet. Maar waar dat Bijbels op gebaseerd is? Geen idee.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor Lalage » 11 jun 2021 06:28

Ik denk ook nog altijd 'huh' als ik een vrouw met hoofddoek en lange mouwen zie bij het zwembad, vooral in de zomer, terwijl de rest van de mensen daar in korte broek rondloopt. Ik denk niet dat zo'n gesluierde vrouw zelf gaat zwemmen, maar ze zal haar kind er wel naartoe brengen. Toch goed dat moslims hun kinderen ook op zwemles doen.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor benefietdiner » 11 jun 2021 08:34

Marnix schreef:Nee dat wordt helaas door zowel degene die de vraag stelt als degene die hem beantwoordt, niet gezegd. Ik denk dat het probleem ook niet alleen bij het zwemmen zit, samen tennissen was vast ook niet goed geweest, gaat meer om het idee dat twee mensen die niet van hetzelfde geslacht zijn (en wel in dezelfde leeftijd zijn) blijkbaar niet frequent moeten afspreken omdat dat het gevaar op overspel zou vergroten, helemaal als je dat afspreken in zwemkledij doet. Maar waar dat Bijbels op gebaseerd is? Geen idee.

Afbeelding
1 Tim. 2:9-10: En de vrouwen moeten bescheiden zijn, nuchter en netjes in hun kleding en gedrag.

Hier wordt beschreven dat vrouwen bescheiden, netjes en nuchter moeten zijn in hun kleding en gedrag. Iets wat ik ook terug zie in Lucas 12:23. Hierin staat dat het leven meer is dan voedsel en kleding alleen. Heel bescheiden, netjes en nuchter dus. Het gaat niet om kleding statements, om zoveel mogelijk huid laten zien, of juist zo min mogelijk.

https://www.bijbelsevrouw.nl/2018/06/18 ... w-hoe-dan/

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor Marnix » 11 jun 2021 09:33

benefietdiner schreef:1 Tim. 2:9-10: En de vrouwen moeten bescheiden zijn, nuchter en netjes in hun kleding en gedrag.

Hier wordt beschreven dat vrouwen bescheiden, netjes en nuchter moeten zijn in hun kleding en gedrag. Iets wat ik ook terug zie in Lucas 12:23. Hierin staat dat het leven meer is dan voedsel en kleding alleen. Heel bescheiden, netjes en nuchter dus. Het gaat niet om kleding statements, om zoveel mogelijk huid laten zien, of juist zo min mogelijk.

https://www.bijbelsevrouw.nl/2018/06/18 ... w-hoe-dan/


Mooi artikel, ook al ben ik het niet met alle punten eens. Overigens adviseert de auteur een badpak bij het zwemmen. 1 Tim 2 raadt dus zwemmen niet af en de auteur van het artikel ook niet.

Het ging me overigens meer om dat je als man niet mag gaan zwemmen (of wandelen of tennissen) met een andere vrouw en vice versa. Want vraag en antwoord gaan niet alleen over zwemmen maar ook over het samen iets doen met een ander.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Hannel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mei 2021 19:24

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor Hannel » 11 jun 2021 11:37

benefietdiner schreef:1 Tim. 2:9-10: En de vrouwen moeten bescheiden zijn, nuchter en netjes in hun kleding en gedrag.

Hier wordt beschreven dat vrouwen bescheiden, netjes en nuchter moeten zijn in hun kleding en gedrag. Iets wat ik ook terug zie in Lucas 12:23. Hierin staat dat het leven meer is dan voedsel en kleding alleen. Heel bescheiden, netjes en nuchter dus. Het gaat niet om kleding statements, om zoveel mogelijk huid laten zien, of juist zo min mogelijk.

https://www.bijbelsevrouw.nl/2018/06/18 ... w-hoe-dan/


Bedankt, mooie genuanceerde tekst.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor MoesTuin » 13 jun 2021 20:15

Hooglied 7 is ook wel interessant om te lezen hierbij....

https://bijbel.eo.nl/bijbel/hooglied/7
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor benefietdiner » 14 jun 2021 07:30

MoesTuin schreef:Hooglied 7 is ook wel interessant om te lezen hierbij....

https://bijbel.eo.nl/bijbel/hooglied/7

Dit liefdeslied staat in de bijbel om te laten zien dat de liefde tussen een man en een vrouw iets moois is en dat seksualiteit binnen het huwelijk iets prachtigs is. Zó is het hoe God het heeft bedoeld.
Maar er is een tweede boodschap in verborgen: de liefde van God voor zijn 'bruid'.
Ik dacht dat je deze mentale boodschap begreep maar nu twijfel ik.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2021 08:42

benefietdiner schreef:Dit liefdeslied staat in de bijbel om te laten zien dat de liefde tussen een man en een vrouw iets moois is en dat seksualiteit binnen het huwelijk iets prachtigs is. Zó is het hoe God het heeft bedoeld.
Maar er is een tweede boodschap in verborgen: de liefde van God voor zijn 'bruid'.
Ik dacht dat je deze mentale boodschap begreep maar nu twijfel ik.


Hooglied gaat ook wel over de aantrekkingskracht (ook seksuele) tussen man en vrouw of eerder jongen en meisje, voordat ze getrouwd zijn, over liefde, verlangen, hartstocht. Ik denk dat je dat ook wel begrijpt. Logisch want die seksuele aantrekkingskracht die bedoeld is in je huwelijk begint natuurlijk al ver daarvoor. En ja de relatie tussen bruid en bruidegom is een afspiegeling van de relatie tussen God en zijn kerk.

Maar met zwemmen heeft dit allemaal niet zoveel te maken, behalve dat een christelijke vrouw zich in het zwembad ook eerbaar moet kleden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor Haaibaai » 20 jun 2021 22:31

Wat is er nou weer mis met zwemmen .......o o men zal elkaar is bloot zien nou nou;tja dat het lichaam gegeven is bij man en vrouw om in te wonen niks bijzonders, en dat sommigen daar gekke gedachten bij krijgen,wij zouden zeggen ,ga is normaal doen en probeer van je frustraties af te komen.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor Dorpeling » 21 jun 2021 20:48

Haaibaai schreef:Wat is er nou weer mis met zwemmen .......o o men zal elkaar is bloot zien nou nou;tja dat het lichaam gegeven is bij man en vrouw om in te wonen niks bijzonders, en dat sommigen daar gekke gedachten bij krijgen,wij zouden zeggen ,ga is normaal doen en probeer van je frustraties af te komen.

En nu in Algemeen Nederlands?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Samen zwemmen (uit de vragenrubriek)

Berichtdoor lammetje » 22 jun 2021 06:44

Haaibaai schreef:Wat is er nou weer mis met zwemmen .......o o men zal elkaar is bloot zien nou nou;tja dat het lichaam gegeven is bij man en vrouw om in te wonen niks bijzonders, en dat sommigen daar gekke gedachten bij krijgen,wij zouden zeggen ,ga is normaal doen en probeer van je frustraties af te komen.


Wie heeft hier frustratie? 8-[

Overigens is het niet echt Bijbels te onderbouwen. Het gaat erom in deze situatie (mijn interpretatie) dat er een emotioneel zwak persoon iedere week met een andere dame iets gaan ondernemen. De ervaring bij de relatie therapeut leert ons dat hierdoor grotere kans is op overspel.
Het ligt er dus maar net aan wat de beweegredenen zijn van deze dame in kwestie. Hoe de relatie van het echtpaar is etc. Je kunt zo'n vraag eigenlijk niet beantwoorden via een mail.

En natuurlijk mag je gewoon afspreken als goede vrienden. Als je een goede stabiele relatie hebt, is de kans niet heel groot dat je hierdoor uit elkaar gaat. Maar in deze vraag lees ik dat zijn echtgenote het om de lieve vrede wil maar accepteert. Dat lijkt me geen goede relatie. Want in dat geval zou hij zeggen, ach lieverd, als jij het niet fijn vind dan doe ik het niet. (of iets dergelijks) en zij waarschijnlijk hetzelfde bij het gaan zwemmen:als het goed voor jou is moet je het maar doen schat..(krijgen ze daar straks ruzie over)

Ik heb dus misschien een compleet verkeerd beeld van die paar zinnen op papier tov de werkelijkheid van deze situatie. Dat is het lastige.

Ik heb het antwoord niet meer helemaal voor me, maar ik denk niet dat er groot verschil in antwoord was geweest als het over wandelen, in winter kleding, was gegaan....

Er is niets mis met zwemmen. Maar net zoals ik zorg dat ik alleen met handdoek over badkleding te zien ben vanaf de straat als ik in m'n tuin zwem, lijkt het me beter om in deze situatie niet met een andere vrouw te gaan zwemmen.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast