Kinderwens en verstandelijk beperkt

Moderators: Memmem, Moderafo's

Zeemeeuw
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2018 12:41

Kinderwens en verstandelijk beperkt

Berichtdoor Zeemeeuw » 03 dec 2020 18:58

Beste forumleden,

Ik heb een vraag ik ben op zoek naar een goed boek of website over het volgende:
Mijn zus heeft DCD dwangstoornis en smetvrees etc.
Nu heeft ze na lang zoeken een vriend die gehandicapt is.
Wij als ouders en familie hebben het al meerdere aangegeven om niet aan kinderen te beginnen omdat ze daar niet voor kunnen zorgen.
Ze weigert hier naar te luisteren.
Nu zoek ik dus een goed boek of website etc die ik naar haar toe kan sturen urenuure

Zeemeeuw
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2018 12:41

Re: Kinderwens en verstandelijk beperkt

Berichtdoor Zeemeeuw » 03 dec 2020 18:59

Sturen

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kinderwens en verstandelijk beperkt

Berichtdoor Mortlach » 03 dec 2020 22:09

Poe, dat is erg lastig. Kinderen krijgen is toch een mensenrecht, maar aan de andere kant hebben kinderen ook het recht in een stabiele, geschikte gezinssituatie op te groeien. Het kan zijn dat deze rechten elkaar soms bijten.

Misschien kunnen ze meer dan je denkt, dat weet ik uiteraard niet. Maar een kind hebben als je smetvrees hebt, ja, dat zal een uitdaging zijn. De mijne is net 3 we zijn dus ondertussen zo'n 6000 luiers verder.

Ik zou niet weten wat je zou moeten doen in deze situatie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Kinderwens en verstandelijk beperkt

Berichtdoor lekkerbek » 05 dec 2020 03:43

Ik denk ook niet dat het zin heeft om zomaar te zeggen dat het niet verstandig is om aan kinderen te beginnen. Ik zou dan ook mn hakken in het zand zetten.
Zien jullie het wel zitten dat ze met elkaar trouwen?
Ik zou op een andere manier het gesprek aan gaan: natuurlijk wel zeggen dat je je zorgen maakt, maar benoem concrete situaties. Hoe los je situaties op in je relatie, hoe los je dingen op met kinderen. Kan haar partner voor kinderen zorgen als zij er niet bij is, in het ziekenhuis ligt of sterft?
Kan zij kinderen lekker in de zandbak laten spelen, of binnen met een omgegooide speelgoedkist. Tal van situaties, benoem het gewoon.

Op mn werk hebben we te maken met mensen die niet zwanger raken maar het wel graag willen, er wordt een traject gestart maar in gevallen zoals jij beschrijft worden er multidisciplinaire overleggen gehouden, psychologische testen gedaan etc.
Maar als vrouwen spontaan zwanger kunnen worden dan heb je geen enkele invloed.
Het lastige is dat er in situaties wat je beschrijft het wel goed kan gaan, soms met wat hulp. Maar er zijn ook situaties waarbij het niet goed gaat. Je weet het niet van te voren!
Erken wel dat je begrijpt dat er kinderwens is! En zet er niet gelijk een maar achter! Ik vind het echt een lastige omdat ik ook mensen ken waarbij het wél goed gaat! En mensen die niets mankeren waar mishandeling of msbruik plaats vond waarbij de kinderen uit huis geplaatst zijn.
Maar ik ken ook mensen die te beperkt zijn waarbij de kinderen uit huis geplaatst zijn.
Blijf in gesprek op een liefdevolle manier. Geef ook aan dat je altijd het belang van haar maar ook van haar kinderen op het oog hebt. Dat als je zou merken dat het niet goed zou gaan je wel aan de bel gaat trekken. Maar dat je dit ook bij je buren zou doen omdat kinderen daarbij gebaat zijn en je voor hen een veilige situatie wilt creëren!
Sterkte!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kinderwens en verstandelijk beperkt

Berichtdoor Mortlach » 05 dec 2020 06:20

Mooi antwoord, Lekkerbek.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kinderwens en verstandelijk beperkt

Berichtdoor MoesTuin » 05 dec 2020 09:20

Inderdaad wat Lekkerbek aangeeft ook zo is het.
Het gaat erom of de man en vrouw met kinderwens (en wat mij betreft maakt het dan niet eens uit of er een verstandelijke handicap meespeelt ja of nee)
Of men die verantwoording aan kan.
Het belang van, mocht het hen gegeven zijn, kind staat bovenaan ben ik van mening.

Ik ken genoeg situaties, zeer schrijnend, zal ze niet in detail beschrijven, dat de baby de dupe werd van de onverantwoordelijkheid van de ouders met beperking.
Men overziet niet het geheel..
Het is een romantisch beeld van een lief babietje....alsof het een welwillende pop is, wat in de praktijk zo anders uitpakt...
Uiteindelijk is er in mijn ogen te laat, toch ingegrepen...elk jaar kwam er een baby bij....kinderen uit geplaatst...hoop leed...

Nogmaals....kan ook bij niet verstandelijk beperkten voorkomen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten