kan dit, of..

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: kan dit, of..

Berichtdoor benefietdiner » 12 nov 2020 17:14

Gtn schreef:Daar wordt (in ieder geval in sommige) GG en HHK toch anders over gedacht.

Die voorbeelden ken ik hoogstpersoonlijk.

Er zijn nog veeeeeel meer teksten in de Bijbel die hier over gaan als alleen 1 Korinthe 7: 12-15

Whale
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 aug 2015 03:06

Re: kan dit, of..

Berichtdoor Whale » 04 dec 2020 05:16

We vergeten nog al eens dat de Bijbel zelf, en de cultuur waarin de Bijbelboeken werden geschreven polygynie (1 man heeft evt meer dan 1 vrouw) toeliet, en zelfs reguleerde (zie wetten in het OT). Aangezien de apostelen en Paulus de wetten rondom 'immoraliteit' ook van toepassing lijken te verklaren op de nieuwe heidense gelovigen, zou je daaruit 'veilig' kunnen afleiden dat polygnie dus ook voor heidense christenen een optie was en wellicht ook nu is.

In dat geval is het dus in principe nooit een probleem als een man een nieuw vrouw trouwt na een evt. scheiding, maar andersom is niet echt een optie, dat zou immers overspel zijn; een vrouw is gebonden aan haar man zolang haar echtgenoot leeft (zie Paulus op dit punt). Dit laatste geldt overduidelijk NIET voor de man; die kon immers altijd al een andere vrouw hebben. Dat is ook de reden dat Paulus die stelling neerzet voor de vrouw, andersom had hij dat immers niet kunnen schrijven met de OT wetten in het achterhoofd.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: kan dit, of..

Berichtdoor naamloos » 04 dec 2020 16:10

Whale schreef:We vergeten nog al eens dat de Bijbel zelf, en de cultuur waarin de Bijbelboeken werden geschreven polygynie (1 man heeft evt meer dan 1 vrouw) toeliet, en zelfs reguleerde (zie wetten in het OT).
We vergeten nogal eens dat de wetten uit het O.T. uitsluitend voor Israël golden (v.t.) Zie bv Hand. 15.
Whale schreef: Aangezien de apostelen en Paulus de wetten rondom 'immoraliteit' ook van toepassing lijken te verklaren op de nieuwe heidense gelovigen, zou je daaruit 'veilig' kunnen afleiden dat polygnie dus ook voor heidense christenen een optie was en wellicht ook nu is.
Ja? Vind je? Die indruk krijg ik nou juist helemaal niet.
Dingen die in de Sinaïtische wetten (oude verbond) immoreel waren zijn dat zeker in het nieuwe/betere verbond.

Uit welke uitspraken van Paulus en de apostelen leidt jij af dat je 'veilig' kunt verklaren dat polygamie zelfs nu een (christelijke) optie is?
Ik kan genoeg teksten van Jezus en de apostelen opnoemen waar ik het tegenovergestelde in lees.
En verder heb je een praktisch probleem want er zijn meer mannen dan vrouwen in de wereld. :lol:
Whale schreef:In dat geval is het dus in principe nooit een probleem als een man een nieuw vrouw trouwt na een evt. scheiding, maar andersom is niet echt een optie,
Andersom geen optie??? "In dat geval (zie 1 Korinthe 7: 12-15) is de broeder of zuster niet gebonden."

Ik ga meer voor de principes dan voor de (letterlijke) voorbeelden. Dat lijkt mij meer de bedoeling van de Bijbel.
Whale schreef: dat zou immers overspel zijn;
Lees wat Jezus overspel noemt, iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel gedaan.
Hoera voor de vrouwen, andersom geldt het niet! :mrgreen: 'Gewoon' letterlijk lezen, in dit geval zelfs in de context.
Whale schreef:een vrouw is gebonden aan haar man zolang haar echtgenoot leeft (zie Paulus op dit punt).
Dat is niet meer dan een cultureel voorbeeld om een heel ander punt duidelijk te maken.
Als wij een voorbeeld willen gebruiken om een punt duidelijk te maken, dan nemen we er ook 1 uit onze eigen cultuur, toch?
Whale schreef:Dit laatste geldt overduidelijk NIET voor de man; die kon immers altijd al een andere vrouw hebben. Dat is ook de reden dat Paulus die stelling neerzet voor de vrouw, andersom had hij dat immers niet kunnen schrijven met de OT wetten in het achterhoofd.
Waar staat dat die 'stelling' is neergezet voor de vrouw? Uit de context blijkt dat die uitspraak van Paulus is niet bedoelt om de ongelijkwaardige verhouding tussen mannen en vrouwen in stand te houden, maar dat het een alledaags voorbeeld was uit die cultuur om de verhouding tussen de wet versus de genade door Jezus Christus duidelijk te maken. Romeinen 7.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: kan dit, of..

Berichtdoor MoesTuin » 05 dec 2020 09:39

hehoi schreef:(. .....)Hoe zou u of jullie aankijken tegen mijn keuze om voor een man te gaan die of gescheiden of niet met de vrouw is waarmee hij (eerder) was? Ik zou graag vanuit uw ervaring en ideeën een reflectie ontvangen:) Ik zou dit erg waarderen!

Liefde laat zich niet dwingen.
Ik zou er wat ontspannender in gaan staan.
Misschien dient zich wel de nooit verwachte en gedachte qua karakter uiterlijk verleden, vrijgezel aan waarbij de vonken overschieten wederzijds...
Kinderen, als het je gegeven is, zijn de kroon op de Liefde...dat is iets voor daarna en waar je nu niet de focus op moet leggen....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten