Gtn schreef:Daar wordt (in ieder geval in sommige) GG en HHK toch anders over gedacht.
Die voorbeelden ken ik hoogstpersoonlijk.
Er zijn nog veeeeeel meer teksten in de Bijbel die hier over gaan als alleen 1 Korinthe 7: 12-15
Moderators: Memmem, Moderafo's
Gtn schreef:Daar wordt (in ieder geval in sommige) GG en HHK toch anders over gedacht.
Die voorbeelden ken ik hoogstpersoonlijk.
We vergeten nogal eens dat de wetten uit het O.T. uitsluitend voor Israël golden (v.t.) Zie bv Hand. 15.Whale schreef:We vergeten nog al eens dat de Bijbel zelf, en de cultuur waarin de Bijbelboeken werden geschreven polygynie (1 man heeft evt meer dan 1 vrouw) toeliet, en zelfs reguleerde (zie wetten in het OT).
Ja? Vind je? Die indruk krijg ik nou juist helemaal niet.Whale schreef: Aangezien de apostelen en Paulus de wetten rondom 'immoraliteit' ook van toepassing lijken te verklaren op de nieuwe heidense gelovigen, zou je daaruit 'veilig' kunnen afleiden dat polygnie dus ook voor heidense christenen een optie was en wellicht ook nu is.
Andersom geen optie??? "In dat geval (zie 1 Korinthe 7: 12-15) is de broeder of zuster niet gebonden."Whale schreef:In dat geval is het dus in principe nooit een probleem als een man een nieuw vrouw trouwt na een evt. scheiding, maar andersom is niet echt een optie,
Lees wat Jezus overspel noemt, iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel gedaan.Whale schreef: dat zou immers overspel zijn;
Dat is niet meer dan een cultureel voorbeeld om een heel ander punt duidelijk te maken.Whale schreef:een vrouw is gebonden aan haar man zolang haar echtgenoot leeft (zie Paulus op dit punt).
Waar staat dat die 'stelling' is neergezet voor de vrouw? Uit de context blijkt dat die uitspraak van Paulus is niet bedoelt om de ongelijkwaardige verhouding tussen mannen en vrouwen in stand te houden, maar dat het een alledaags voorbeeld was uit die cultuur om de verhouding tussen de wet versus de genade door Jezus Christus duidelijk te maken. Romeinen 7.Whale schreef:Dit laatste geldt overduidelijk NIET voor de man; die kon immers altijd al een andere vrouw hebben. Dat is ook de reden dat Paulus die stelling neerzet voor de vrouw, andersom had hij dat immers niet kunnen schrijven met de OT wetten in het achterhoofd.
hehoi schreef:(. .....)Hoe zou u of jullie aankijken tegen mijn keuze om voor een man te gaan die of gescheiden of niet met de vrouw is waarmee hij (eerder) was? Ik zou graag vanuit uw ervaring en ideeën een reflectie ontvangen:) Ik zou dit erg waarderen!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten