Problemen in huwelijk.

Moderators: Memmem, Moderafo's

B00N1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2020 08:40

Problemen in huwelijk.

Berichtdoor B00N1 » 01 jun 2020 09:13

Hallo allemaal.


Ik wilde graag mijn verhaal met jullie delen omdat ik op een kruispunt in het leven sta en op zoek ben naar tips/ervaringsdeskundigen die mij wellicht verder kunnen helpen.


Ik zal een vreselijk lang complex verhaal proberen samen te vatten.

Ik ben een kleine 10 jaar getrouwd met mijn vrouw en we hebben 2 jonge kinderen.

Vorig jaar biechtte mijn vrouw op een affaire te hebben. We zijn daarop in therapie gegaan.
Mijn vrouw gaf aan dat ze klaar met mij was omdat ik vaak geïrriteerd thuis kwam en een kort lontje had ( drukke baan). En zich niet gehoord voelde ( wat ik begrijp)
Door de therapie is naar boven gekomen dat ik mijn gevoelens niet goed kon verwoorden en daardoor vaak geïrriteerd reageerde en door mijn lage zelfbeeld gaf ik vaak kritiek op anderen.
Ik heb hier berouw voor getoond en ben heel hard aan de slag gegaan met mezelf. Ik heb mijn indentiteit in Christus nog beter leren kennen en ben blij dat ik nu positief in het leven sta zonder kritiek. Tevens kan ik mijn gevoelens beter verwoorden en ben trots op waar ik nu sta.


Helaas is mijn vrouw op het punt gekomen te willen scheiden. Het hele jaar heeft ze mij op afstand gehouden en ondanks vele malen vergeving te hebben gevraagd neemt ze me nog steeds kwalijk hoe ik heb gereageerd in het huwelijk. Buiten dit feit is ze bijna het gehele jaar verder gegaan met haar overspel. Het blijkt dat ze door haar jeugd psychisch onderontwikkeld is ( wat ik en haar familie nooit hebben geweten) dit is het afgelopen jaar aan het licht gekomen.
Onze therapeut heeft aangegeven dat het veel voorkomend is dat personen met haar Onderontwikkeling zich vaak storten in verslavingen/overspel etc etc. Onze communicatie loopt niet omdat ze niet goed weet hoe ze zich voelt, daardoor heeft ze dit in het huwelijk ook nooit kunnen verwoorden en heb ik dus niet geweten dat ik haar heb gekwetst totdat we in therapie gingen,

Ondanks dat ik kapot ben van verdriet en mijn vrouw niet
meer herken wil ik toch strijden voor herstel. Mijn vrouw woont sinds anderhalf maand ergens in een appartement omdat ze niet meer bij mij wil zijn. Ze blijft zeggen dat ik het probleem ben en neemt nergens verantwoording voor( wat weer met haar onderontwikkeling te maken heeft) ze wil niet meer in gesprek met de voorganger, ondanks dat hij ons heel graag wil helpen.


We zijn een christelijke familie en maken ons grote zorgen.
Mijn vrouw gedraagt zich als een puber, de mensen in ons dorp praten er zelfs over maar ze neemt van niemand meer iets aan. Ze is boos op mij, en boos op God omdat ze zegt dat ze altijd voor mij heeft gebeden en ik niet ben veranderd in het huwelijk, en dat dat nu wel
Zo is, is te laat voor haar in haar ogen.

Ik vraag me af hoe lang ik moet wachten? We zijn al
13 maanden onderweg en iedereen lijdt onder deze walgelijke zonde. Ik heb rust over het feit dat ze is verhuisd maar zou liever een time-out zien dan dat ze de scheiding er door heen drukt waar ze mee bezig is. Ik geloof namelijk dat door het overspel haar ogen zijn verblind( 1joh 2 vers 10 ) en dat ze dus onder invloed deze keuze’s maakt.


Afgelopen jaar zijn we naar meerdere conferenties geweest: bidden en vasten en Vrijzijn. Telkens als we hier weg kwamen zag je de verandering in de ogen van mijn vrouw. ( niet alleen ik, ook de therapeut en haar ouders) Omdat ze nu zegt definitief klaar te zijn met God baart me zorgen omdat ik niet meer zie welke weg ik moet bewandelen om haar te bereiken.

Mochten er mensen zijn met een mooie getuigenis dan zal
Dat erg fijn zijn als je dat wilt delen. Ik deel mijn verhaal ook omdat als God ingrijpt ik hier een getuigenis kan plaatsen.

Gezegende dag gewenst.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Problemen in huwelijk.

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2020 10:37

Ik ben bang dat dit wel wat zware kost is voor de meeste forummers hier. Wat ik wel opmerkelijk vind is dat als je na therapie verandert, dat dan blijkbaar toch te laat is. Maar als ze verblind is en niet meer wil luisteren weet ik niet hoe haar ogen weer geopend kunnen worden. Het klinkt wel alsof je je serieus moet voorbereiden op een gescheiden toekomst want de praktijk is nu al niet meer die van man en vrouw. Ik hoop dat ik er naast zit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Problemen in huwelijk.

Berichtdoor Chaya » 01 jun 2020 10:47

Dat zijn grote problemen, maar ik ben bang dat het forum niet de juiste plaats is om je te kunnen helpen.
We horen het verhaal van één kant.

B00N1 schreef:Ik deel mijn verhaal ook omdat als God ingrijpt ik hier een getuigenis kan plaatsen.

Heb je altijd oprecht geleefd voor Gods Aangezicht?
Hem elke dag echt nodig gehad, in alles?
Het is misschien confronterend wat ik nu zeg, maar ik wil je eerlijk behandelen.
Je wilt nu dat God ingrijpt, maar dat kan ook gebeuren op een wijze die jij helemaal niet wil.
Dus wat wil je nu van Hem?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Problemen in huwelijk.

Berichtdoor K80 » 01 jun 2020 10:51

Nou, dat zij al heftige maanden die je hebt gehad.
Wat we vaker lezen is dat degene die bedrogen is, degene is die wilt gaan scheiden.
Nu heeft je vrouw een affaire, waar ze blijkbaar nog steeds mee door gaat. En ze wilt van je scheiden. Als ik het zo lees, daar het al een jaar zo duurt, vrees ik dat ze de scheiding doorheen wilt drukken, wat je ook doet. Denk dat bij haar die knop al lang om is, hoe erg ik het ook vind om te zeggen.
Houd ze van die ander? Wil ze eigenlijk met hem verder?
Dat zou ook wat verklaren.

Ik wens je veel sterkte
Vandaag is het gisteren van morgen.

Happy One
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 aug 2004 18:22
Locatie: Midden Nederland

Re: Problemen in huwelijk.

Berichtdoor Happy One » 01 jun 2020 11:15

Chaya schreef:Dat zijn grote problemen, maar ik ben bang dat het forum niet de juiste plaats is om je te kunnen helpen.
We horen het verhaal van één kant.


Heb je altijd oprecht geleefd voor Gods Aangezicht?
Hem elke dag echt nodig gehad, in alles?
Het is misschien confronterend wat ik nu zeg, maar ik wil je eerlijk behandelen.
Je wilt nu dat God ingrijpt, maar dat kan ook gebeuren op een wijze die jij helemaal niet wil.
Dus wat wil je nu van Hem?


Heb je altijd oprecht geleefd voor Gods Aangezicht?
Hem elke dag echt nodig gehad, in alles?
Als je jezelf eerlijk behandelt weet je het antwoord op je eigen vraag voor jezelf ook wel...
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Problemen in huwelijk.

Berichtdoor naamloos » 01 jun 2020 11:31

B00N1 schreef:Mijn vrouw woont sinds anderhalf maand ergens in een appartement omdat ze niet meer bij mij wil zijn. Ze blijft zeggen dat ik het probleem ben en neemt nergens verantwoording voor( wat weer met haar onderontwikkeling te maken heeft) ze wil niet meer in gesprek met de voorganger, ondanks dat hij ons heel graag wil helpen.
je kunt iemand niet dwingen. Als ze niet wil dan houdt het op lijkt mij.
Naar mijn mening zit er niets anders op om het te accepteren en verder te gaan met je leven.
Sterkte!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

B00N1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2020 08:40

Re: Problemen in huwelijk.

Berichtdoor B00N1 » 01 jun 2020 11:32

Happy One schreef:Heb je altijd oprecht geleefd voor Gods Aangezicht?
Hem elke dag echt nodig gehad, in alles?
Als je jezelf eerlijk behandelt weet je het antwoord op je eigen vraag voor jezelf ook wel...



Ik ben tot bekering gekomen toen ik
Mijn vrouw leerde kennen. Dit is met ups and downs geweest maar God is wel altijd de leidraad in ons huwelijk geweest.

Ik heb heel bewust mijn oude zondige leven vaarwel gezegd.... en nu in de zwaarste diepten van mijn bestaan laat God zien dat hij voor mij zorgt, ik weet dat ik vertrouwen moet hebben maar dat is wel heel erg zwaar als ik na de omstandigheden kijk,,,, wellicht durf ik de feiten niet onder ogen te komen. Ik geloof toch dat God bij machte is een omkeer te maken in dit proces

B00N1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2020 08:40

Re: Problemen in huwelijk.

Berichtdoor B00N1 » 01 jun 2020 11:36

naamloos schreef:je kunt iemand niet dwingen. Als ze niet wil dan houdt het op lijkt mij.
Naar mijn mening zit er niets anders op om het te accepteren en verder te gaan met je leven.
Sterkte!


Dat klopt inderdaad. Je kunt niet dwingen maar anderzijds: wij hebben ons ja woord aan God gegeven, in Christus verbonden. Wie zijn wij om een huwelijk te ontbinden... ik weet wat er staat over overspel, En ik wil niet de feiten weg wuiven. Maar ik heb meerdere malen te horen gekregen dat ik als Hosea mag zijn,.. en geloof me, dit is ontiegelijk zwaar maar Job en koning David hebben het ook zwaar gehad. Ik geloof dat de grootste getuigenissen ontstaan uit verhalen waarin niks meer mogelijk leek tot dat God ingrijpt....

B00N1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2020 08:40

Re: Problemen in huwelijk.

Berichtdoor B00N1 » 01 jun 2020 11:41

K80 schreef:Nou, dat zij al heftige maanden die je hebt gehad.
Wat we vaker lezen is dat degene die bedrogen is, degene is die wilt gaan scheiden.
Nu heeft je vrouw een affaire, waar ze blijkbaar nog steeds mee door gaat. En ze wilt van je scheiden. Als ik het zo lees, daar het al een jaar zo duurt, vrees ik dat ze de scheiding doorheen wilt drukken, wat je ook doet. Denk dat bij haar die knop al lang om is, hoe erg ik het ook vind om te zeggen.
Houd ze van die ander? Wil ze eigenlijk met hem verder?
Dat zou ook wat verklaren.

Ik wens je veel sterkte


Bedankt.

Als ik feitelijk de bijbel bekijk zijn de ‘gevoelens’ voor een ander buiten het huwelijk een dwaling.....
Dit komt namelijk niet van God.
De satan is er op uit huwelijken te verwoesten en ondanks de naïviteit van mijn vrouw geloof ik dat mijn God groter is dan elke andere naam. Dat is ook waar ik mij naar uit strek. En tuurlijk ben ik niet zonder zonden en maak ik fouten, maar er staat geschreven wie vraagt zal ontvangen: voor wie klopt zal worden open gedaan. Ik geloof dat het nooit de bedoeling voor God is dat een huwelijk kapot gaat, hoe veel verdriet er ook is, alles is te herstellen.

Happy One
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 aug 2004 18:22
Locatie: Midden Nederland

Re: Problemen in huwelijk.

Berichtdoor Happy One » 01 jun 2020 11:52

B00N1 schreef:Ik ben tot bekering gekomen toen ik
Mijn vrouw leerde kennen. Dit is met ups and downs geweest maar God is wel altijd de leidraad in ons huwelijk geweest.

Ik heb heel bewust mijn oude zondige leven vaarwel gezegd.... en nu in de zwaarste diepten van mijn bestaan laat God zien dat hij voor mij zorgt, ik weet dat ik vertrouwen moet hebben maar dat is wel heel erg zwaar als ik na de omstandigheden kijk,,,, wellicht durf ik de feiten niet onder ogen te komen. Ik geloof toch dat God bij machte is een omkeer te maken in dit proces


Mijn vraag was eigenlijk een reactie op Chaya omdat ik vind dat zij wel erg hoge idealen oplegt.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Problemen in huwelijk.

Berichtdoor Chaya » 01 jun 2020 12:38

B00N1 schreef:Ik ben tot bekering gekomen toen ik
Mijn vrouw leerde kennen. Dit is met ups and downs geweest maar God is wel altijd de leidraad in ons huwelijk geweest.

Ik heb heel bewust mijn oude zondige leven vaarwel gezegd.... en nu in de zwaarste diepten van mijn bestaan laat God zien dat hij voor mij zorgt, ik weet dat ik vertrouwen moet hebben maar dat is wel heel erg zwaar als ik na de omstandigheden kijk,,,, wellicht durf ik de feiten niet onder ogen te komen. Ik geloof toch dat God bij machte is een omkeer te maken in dit proces

Okay, dank je wel.
Weet je, het was niet als verwijt bedoeld, want hoe vaak vergeten we God niet als het ons voor de wind gaat? Ik moet dat ook tot mijn schaamte toegeven.
Maar God grijpt niet altijd in als we in de ellende zitten. Of op een andere manier, of op Zijn tijd.
En dat kan moeilijk zijn.
Happy One schreef:Mijn vraag was eigenlijk een reactie op Chaya omdat ik vind dat zij wel erg hoge idealen oplegt.

Welk hoog ideaal leg ik dan op?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

B00N1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2020 08:40

Re: Problemen in huwelijk.

Berichtdoor B00N1 » 01 jun 2020 12:48

Chaya schreef:Okay, dank je wel.
Weet je, het was niet als verwijt bedoeld, want hoe vaak vergeten we God niet als het ons voor de wind gaat? Ik moet dat ook tot mijn schaamte toegeven.
Maar God grijpt niet altijd in als we in de ellende zitten. Of op een andere manier, of op Zijn tijd.
En dat kan moeilijk zijn.

Welk hoog ideaal leg ik dan op?


Bedankt voor je reactie.
Het is ook een complexe en lastige situatie.
En uiteraard, op bepaalde momenten is het lastig om je geestelijk leven goed op de rails te hebben.

Nogmaals: ik heb mijn fouten gemaakt en begrijp achteraf gezien dat het niet altijd makkelijk voor
Mijn vrouw is geweest. Anderzijds, voor mij is het ook niet altijd makkelijk geweest maar dat wordt al snel vergeten. Trouwen is een werkwoord en wat de uitkomst ook zal
zijn. Ik wil er alles aan hebben gedaan om de ruimte voor herstel te geven, vooral voor mijn kinderen, ik heb altijd van mijn vrouw gehouden en geloof ondanks de pijn en het verdriet dat dit weer tot bloei in komen.

Martinella

Re: Problemen in huwelijk.

Berichtdoor Martinella » 01 jul 2020 10:43

Ik herken dit, ook omdat ikzelf een affaire heb gehad. Mijn ontwikkeling is mis gegaan door seksueel misbruik in mijn jeugd. Kort en goed komt het er op neer dat je de door God gegeven autoriteit over je leven kwijt bent geraakt. Er huist een anders (slecht) geest in je. Ik voelde mij altijd aangetrokken tot mensen die hetzelfde overkomen was, zonder te weten dat het zo was. Er is blijkbaar een soort herkenning tussen de geesten.
Het heeft mij 5 jaar gekost om alles weer op een rij te krijgen, mijn huwelijk, mijn leven en mijn eigen waarde. Nog heel lang dacht ik terug aan de opwindende tijd van de affaire, maar als je verliefd bent verlies je de realiteit uit het oog.
God liet mij inzien dat mijn weg verkeerd was. Na veel studeren kwam ik tot de conclusie dat als we God gevraagd hebben ons huwelijk te zegenen, Hij zich daar zeker aan zal houden, mits je Hem erbij betrekt. Hij is trouw aan Zijn woord en beloftes, zelfs als wij het niet zijn.

Als jullie beiden Zijn wil willen doen dan kan het goed komen. het is verdraaid niet makkelijk, er zal therapie, veel gesprekken en verandering nodig zijn, maar het kan.
Veel mensen met huwelijksproblemen willen de MOEITE niet nemen, omdat het zwaar is en de uitkomst onzeker.
Maar juist ergens moeite voor doen maakt het de moeite waard!!!

Gods zegen en wijsheid toegebeden.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Problemen in huwelijk.

Berichtdoor K80 » 15 sep 2020 12:52

Het is de laatste tijd wel raak zeg, met vragen over slechte huwelijken. Wat een leed achter een hoop voordeuren.
Als ik dit alles lees ben ik blij dat ik laat ben getrouwd na een lange verkering. Vaak is mijn gevoel dat te jong en snel trouwen problemen kan opleveren.
Vandaag is het gisteren van morgen.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten