Norm

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Norm

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2020 22:34

ben db bd schreef:@ Marnix, maar vooral alle andere lezers uiteraard.
Wat zijn er toch veel mensen hier op het forum welke absoluut het verschil niet erkennen tussen uitschelden en weerleggen. Het is mij natuurlijk al wat jaartjes bekend dat ik Marnix (en anderen) mateloos irriteer met mijn bijdragen op het forum.
Ja, dat is de consequentie als je niet steeds met de malle maalstroom meegaat, pijnlijk maar erg nuttig m.i.


Ik erger me niet aan je reacties hoor, ik ben het alleen totaal met je oneens en dat zeg ik dan ook wel en daarvoor geef in ook een onderbouwing.

Nou heb ik nog de tijd meegemaakt dat seks volkomen aan voortplanten verbonden was en dat ook zo door de kerken erkend werd. Er waren nog geen voorbehoedsmiddelen, of die werden niet toegepast in christelijke kring.
Dat resulteerde in gezinnen van 9 tot 12, tot >15 kinderen. Mijn ervaring was dat die doorgaans wonderwel functioneerden. Dat noemden we kinderzegen. Heel de maatschappij was daar op ingesteld, zij het met minder luxe. Maar m.i. met oneindig veel meer dankbaarheid voor de kleine dingen. Die maatschappelijke instelling is nu kapot gemaakt middels feminisme (baas in eigen buik enzo) en andere glijbaanfactoren.


Tijden zijn veranderd. Toen werkte de man en was de vrouw fulltime huisvrouw. En kon je als alleenverdiener soms nog een huis betalen waar zoveel kinderen in konden. Tegenwoordig zou het alleen financieel al niet meer haalbaar zijn.

Seks was er ook toen niet primair voor de voortplanting, er waren alleen minder voorbehoedsmiddelen en vaak verbood de kerk dat ook. Plus dat er veel meer sterfte was onder kinderen en moeders maar dat terzijde.

Ik las dat een predikant al eens zei: een kinderzegen is nog geen kinderregen. Dat heeft hij juist gezegd. De zegen zit hem niet in de kwaliteit. Alsof ik met twee kinderen de helft van de zegen krijg die iemand met 4 kinderen krijgt enzovoorts.

Als je eerste bijbelse toespeling op seks leest gaat dat niet over voortplanting maar over liefde.

Edoch wat we in de kanonnade van Marnix uiteraard missen, is een weerlegging van de kern van mijn betoog, dat alle geboorten bedoeld zijn als mensen voor de nieuwe hemel en nieuwe aarde. Binnen de kerken worden zelfs doodgeboren kinderen geacht ook daarbij te behoren. Wat een verzachting van de rouw zien we daarin, toch?!
We kennen allemaal de strikvraag van de sadduceeën aan de Heere Jezus, van welke broer de vrouw in de eeuwigheid is, waarmee ze allemaal getrouwd zijn geweest om nageslacht te verwekken. In het antwoord van de Heere herkennen we de logica, dat als er geen dood meer is, er ook geen geboorten (ter vervanging) meer actueel zullen zijn.

Met onze walgelijk ongelijke verdeling, vinden we nu een aarde met tienmiljard inwoners de draagkracht te boven gaan. Maar ik ben nog niet tegengesproken (met redenen omkleed a.u.b.) dat de eeuwige nieuwe aarde vlot daarvan een tienvoud in grote harmonie kan bevatten, bij gelijke grootte.
Vergun mij dus alle m.i. kortzichtige lieden naast Marnix aan te mogen zeggen, dat de aarde ook m.i. wel vol genoeg is, doch aan die oeropdracht t.b.v. de eeuwigheid nog lang niet is voldaan.


Het is niet aan de mens om de capaciteit en hoeveel mensen er op de nieuwe hemel zijn, te bepalen.

Je hoeft dan ook niet mensen zonder enorme gezinnen een schuldcomplex aan te praten omdat ze “stoeltjes op de nieuwe aarde leeg laten”. Omdat jij geen 15 kinderen wil komen Jan, Piet en nog een paar anderen niet in de hemel.

De vermenigvuldigingsopdracht heb ik al wel eens eerder besproken. Nog een paar dingen die ik erover lees in de Bijbel:

- De vermenigvuldigingsopdracht wordt aan het begin van de tijd gegeven, aan Adam en Eva en Noach en zijn gezin, op een lege aarde. En aan Jakob als hij aan het begin staat van het volk Israel.

- de vermenigvuldigingsopdracht is heel duidelijk gericht op het bevolken van deze aarde en niet van de nieuwe aarde. Dat staat er duidelijk bij. De opdracht is er met als doel om over de aarde te regeren.

- de vermenigvuldigingsopdracht geeft duidelijk als doel om de aarde te bevolken. Wordt talrijk. Daar is ruimschoots aan voldaan. Er staat nergens dat zolang er nog meer mensen bij kunnen, er meer mensen bij moeten. Daarom wordt na Noach die opdracht ook nooit meer herhaald. Jezus geeft dit nergens als opdracht mee. De apostelen geven dit nergens mee. Sterker nog, Paulus zegt dat je het beste alleen kan blijven zodat je je volledig kan richten op de dienst van God.

- Als laatste: de vermenigvuldigingsopdracht kende ook geen criteria in de zin van “krijg zoveel mogelijk kinderen” of minstens 5 bijvoorbeeld, als dat mogelijk is. Een kinderzegen is nog geen kinderregen.

Je stelt trouwens dat je nog niet bent tegengesproken op het punt van de oeropdracht tbv de eeuwigheid. Dat heb ik op zich al wel gedaan maar de Bijbel geeft de mens die opdracht volgens mij nergens. Dus laten we daar mee beginnen want als jij zomaar wat roept wat totaal geen Bijbelse onderbouwing heeft hoef ik dat helemaal niet te weerleggen. Of er wat mee te doen. Als de Bijbel echter leert wat jij hier zegt moet ik er gehoor aan geven. Dus mijn vraag is eenvoudig: waar geeft God in de Bijbel ons de opdracht om zoveel mogelijk kinderen te verwekken voor de eeuwigheid?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Norm

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2020 22:38

ben db bd schreef:als troost nog even een PSje: Met 'primair' heb ik nog steeds geen uitspraak gedaan omtrent beschaafd secundair ...


Gelukkig, maar de Bijbel verdeelt deze zaken sowieso niet in primair en secundair. Dat het een belangrijker is dan het ander. Tenminste, volgens mij staat er nergens dat seks in de eerste plaats is voor het krijgen van kinderen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Norm

Berichtdoor naamloos » 12 mei 2020 08:49

ben db bd schreef:Laten we nou eens gewoon even niet de theologie maar de scheppingsorde, zoals die in de Bijbel tot ons komt als uitgangspunt mogen nemen. Dan is vermenigvuldiging van de mensen een Goddelijke opdracht. (Gen. 1:28)..........

Met onze walgelijk ongelijke verdeling, vinden we nu een aarde met tienmiljard inwoners de draagkracht te boven gaan. Maar ik ben nog niet tegengesproken (met redenen omkleed a.u.b.) dat de eeuwige nieuwe aarde vlot daarvan een tienvoud in grote harmonie kan bevatten, bij gelijke grootte.
Vergun mij dus alle m.i. kortzichtige lieden naast Marnix aan te mogen zeggen, dat de aarde ook m.i. wel vol genoeg is, doch aan die oeropdracht t.b.v. de eeuwigheid nog lang niet is voldaan.
Ah, je bent er weer eens met je stokpaardje.
Herhaling schijnt de beste leermeester te zijn, maar al zeg je het een miljard keer: je gaat mij niet overtuigen.
Marnix heeft je al een uitstekend antwoord gegeven (met redenen omkleed) en hij en anderen, waaronder ik, hebben dat al eerder gedaan.
Edoch, ik kan me niet herinneren dat je onze tegenwerpingen, met redenen omkleed, ooit heeft weerlegt.
Je begint slechts overnieuw je riedeltje af te draaien. Mag ik daar uit opmaken dat je van herhalingen houdt?
Oké, dan zal ik je terwille zijn en ook weer een kleine bijdrage leveren.

Zet die 'openbarings-bril' eens van je neus en laten we nou eens gewoon lezen wat er staat, dat wil je toch altijd zo graag?
Vergun mij te herhalen dat de 'scheppingsorde' over deze aarde gaat. Aan die opdracht is meer dan voldaan mbt kindjes krijgen.
Daar hoeven we niet mee door te gaan omdat jij Gods bedoeling van die opdracht doortrekt naar de eeuwigheid.

Als troost nog even een PSje: Als gewoon waar mag zijn wat de Heere in Zijn heilig Woord heeft laten aantekenen: God kan zelfs uit stenen kindjes verwekken mochten er in het hiernamaals lege plaatsen zien die hij graag gevuld ziet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Norm

Berichtdoor ben db bd » 12 mei 2020 08:58

ik schreef: Vergun mij dus alle m.i. kortzichtige lieden naast Marnix aan te mogen zeggen, dat de aarde ook m.i. wel vol genoeg is, doch aan die oeropdracht t.b.v. de eeuwigheid nog lang niet is voldaan.

Marnix schreef: Het is niet aan de mens om de capaciteit en hoeveel mensen er op de nieuwe hemel zijn, te bepalen.

Eerstens nederig excuus voor de uitglijder dat ik schreef dat mijns inziens uw persoon kortzichtig is, dat had moeten wezen dat uw schrijven m.i. daar aan doet denken. o.w.v.g.s. (niet de man, maar de bal moet worden gespeeld).
Het is hier in deze discussie voor mij een zaak van impliceren, niet van suggereren. U schrijft van alles wat de Bijbel niét zegt, ik wijs op het gevolg van wat er wél staat.
U gaat niet verder in uw verdediging als de directe invloed van de vermenigvuldigingsopdracht op het hier en nu.
Het is mijn liefde voor Bijbelse toekomst die mij over de horizon heen doet kijken ... Gods Koninkrijk is eeuwig!

Het is natuurlijk raar als u mij verdenkt om menselijke aantallen op de nieuwe hemel en aarde te willen bepalen.
Maar het is voor mij wel bijzonder boeiend om de capaciteit van de nieuwe aarde en van het hemelse nieuwe Jeruzalem, zoals dat in Gods heilig Woord tot ons komt, te erkennen zonder dat raar te 'vergeestelijken', zoals men dat doorgaans in onze refo-theologie pleegt te doen.
Als ik dan bijv. in de o.i. aanstormende apocalyps een paar maal tegenkom dat een kwart en eenderde van de mensheid op aarde vergaat, dan zie ik dat toch ook als vele miljoenen zielen welke er dan 'geoogst' zullen worden tot eeuwig heil of -verderf.

Als ik dan weer aan moet horen dat er 'velen geroepen, doch weinigen uitverkoren zijn', (wat er ook staat!) dan denk ik blij: 'maar het huis des Heeren zal zeker toch vol komen', (wat ik zo niet eens weet te staan)
Hoewel ... mogen we niet denken aan die Heer die een feest gaf, waar uiteindelijk alle sloebers uitgenodigd werden?

Marnix, iedereen van ons, u toch ook? heeft wel een achtenhalf voor Bijbelse geschiedenis, maar hoe staat het er voor inzake Bijbelse toekomst? Gods beloften, middels de profetieën aan ons gegeven?
"Het blij vooruitzicht dat mij streelt ..."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Norm

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2020 10:04

ben db bd schreef:Eerstens nederig excuus voor de uitglijder dat ik schreef dat mijns inziens uw persoon kortzichtig is, dat had moeten wezen dat uw schrijven m.i. daar aan doet denken. o.w.v.g.s. (niet de man, maar de bal moet worden gespeeld).
Het is hier in deze discussie voor mij een zaak van impliceren, niet van suggereren. U schrijft van alles wat de Bijbel niét zegt, ik wijs op het gevolg van wat er wél staat.
U gaat niet verder in uw verdediging als de directe invloed van de vermenigvuldigingsopdracht op het hier en nu.
Het is mijn liefde voor Bijbelse toekomst die mij over de horizon heen doet kijken ... Gods Koninkrijk is eeuwig!

Het is natuurlijk raar als u mij verdenkt om menselijke aantallen op de nieuwe hemel en aarde te willen bepalen.
Maar het is voor mij wel bijzonder boeiend om de capaciteit van de nieuwe aarde en van het hemelse nieuwe Jeruzalem, zoals dat in Gods heilig Woord tot ons komt, te erkennen zonder dat raar te 'vergeestelijken', zoals men dat doorgaans in onze refo-theologie pleegt te doen.
Als ik dan bijv. in de o.i. aanstormende apocalyps een paar maal tegenkom dat een kwart en eenderde van de mensheid op aarde vergaat, dan zie ik dat toch ook als vele miljoenen zielen welke er dan 'geoogst' zullen worden tot eeuwig heil of -verderf.

Als ik dan weer aan moet horen dat er 'velen geroepen, doch weinigen uitverkoren zijn', (wat er ook staat!) dan denk ik blij: 'maar het huis des Heeren zal zeker toch vol komen', (wat ik zo niet eens weet te staan)
Hoewel ... mogen we niet denken aan die Heer die een feest gaf, waar uiteindelijk alle sloebers uitgenodigd werden?

Marnix, iedereen van ons, u toch ook? heeft wel een achtenhalf voor Bijbelse geschiedenis, maar hoe staat het er voor inzake Bijbelse toekomst? Gods beloften, middels de profetieën aan ons gegeven?
"Het blij vooruitzicht dat mij streelt ..."


Sorry ik kan me niet helemaal in je bewering vinden. Ik heb juist heel duidelijk gekeken naar wat er in de Bijbel staat, tegen wie het wordt gezegd, in welke context, met welk doel etcetera.

Wat wel en niet in de Bijbel staat en hoe zich dat verhoudt tot wat jij beweert, heb ik duidelijk aangekaart:

- Er staat niet dat de vermenigvuldigingsopdracht een opdracht is om als stel zoveel mogelijk kinderen te krijgen. Nergens wordt gesteld dat 15 kinderen beter is dan 5 kinderen en 5 weer beter dan 3 bijvoorbeeld.
- Er staat niet dat de vermenigvuldigingsopdracht een opdracht is met het oog op de nieuwe aarde
- Er staat niet dat de vermenigvuldigingsopdracht ook nog geldt als aan alle doelstellingen die genoemd worden al is voldaan

- Er staat wel dat de vermenigvuldigingsopdracht als doel heeft om de huidige aarde te vullen en te beheren
- Je ziet wel in de Bijbel dat de vermenigvuldigingsopdracht na Genesis nergens meer wordt herhaald, zowel Jezus als de apostelen sporten ons niet aan om ons te vermenigvuldigen en talrijk te worden, sterker nog, soms wordt juist gezegd dat je beter helemaal niet kan trouwen en je dus voortplanten.

Je verwijt mij nu dat ik dingen zeg die niet in de Bijbel staan maar volgens mij doe jij dat juist. Daarom herhaal ik mijn slotvraag van mijn vorige reactie want dan lees ik graag je Bijbelse onderbouwing:

Waar geeft God in de Bijbel ons de opdracht om zoveel mogelijk kinderen te verwekken voor de eeuwigheid?
Graag hoor ik dit van je. Als de Bijbel het namelijk leert neem ik je overtuiging graag over.


Wat de nieuwe aarde betreft, ik kijk daar zeker naar uit. Wat de capaciteit betreft, dat blijft ondanks de aanwijzingen van Openbaring raden. En dan nog zou het weinig zin hebben want we hebben geen idee of onze wereld nog 10 of duizenden jaren gaat bestaan.

Als laatste nog een serieuze vraag, ik weet niet of je die prettig vindt, zo niet, dan hoef je er geen antwoord op te geven maar het is wel iets wat ik me al langer afvraag: Kan het zijn dat je (in mijn ogen toch wat opmerkelijke) visie op seks/intimiteit ook te maken heeft met je autisme?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Norm

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2020 10:17

elburger schreef:Nog even over deze topic van Bloem.
Als je gehuwd bent, of een serieuze relatie, dan hou je het gewoon bij die ene. En of David nu 3 of 10 bijvrouwen had doet nu niet terzake. Het gaat nu om het heden. En als er gezinnen zijn met geen, of 1 of 11 kinderen, dat zijn persoonlijke zaken. In deze tijd helemaal met alle mogelijkheden van anti conceptie. Vroeger was dat er niet, maar was men minder gelukkig in een gezin van 15 personen? Het leven was zwaar, maar zeker niet minder gelukkig als nu, de omstandigheden van vroeger meenemende. In mijn familie van beide kanten waren kinderen een geschenk van God. En dat zijn grote gezinnen. Lief en leed maar altijd dankbaar.


Dat is in mijn ouderlijk gezin (5 kinderen) ook zo geweest en in mijn eigen gezin (2 kinderen) ook. Ik denk dat je zowel in een groot gezin als in een klein gezin gelukkig kan zijn. Hangt ook van de situatie af. In grote gezinnen is de moeder doorgaans fulltime huisvrouw. Ik ken vrouwen die van dat idee heel gelukkig worden en ik ken vrouwen die daar heel ongelukkig van worden. Los van of het financieel haalbaar is, vroeger kon je nog voor een schappelijke prijs een huis kopen en was dat al snel veel meer waard. Nu is dat in delen van Nederland echt niet meer mogelijk :-)

Maar los daarvan, kwantiteit gaat gevoelsmatig soms wel ten koste van kwaliteit. Zeker als je beiden ook een baan hebt, sport, dingen voor de kerk etcetera. Als je meer kinderen hebt heb je wel minder tijd te besteden om in je kinderen te investeren. Ik vind het wel belangrijk om intensief betrokken te kunnen zijn bij ze, om samen dingen te doen enzovoorts. Als je een druk leven hebt en 10 kinderen is dat denk ik wel een uitdaging.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Norm

Berichtdoor naamloos » 12 mei 2020 11:39

Marnix schreef:Waar geeft God in de Bijbel ons de opdracht om zoveel mogelijk kinderen te verwekken voor de eeuwigheid?
Graag hoor ik dit van je. Als de Bijbel het namelijk leert neem ik je overtuiging graag over.
Graag? Ik denk dat ik even zou wachten tot ik niet meer vruchtbaar ben voor ik die overtuiging over zou nemen. :mrgreen:
Het verwekken op zich lijkt me niet zo'n probleem, maar daarna ... Ik moet er niet aan denken om 10-15 kinderen op de wereld te zetten en op te voeden ... pffft!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Norm

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2020 11:56

naamloos schreef:Graag? Ik denk dat ik even zou wachten tot ik niet meer vruchtbaar ben voor ik die overtuiging over zou nemen. :mrgreen:
Het verwekken op zich lijkt me niet zo'n probleem, maar daarna ... Ik moet er niet aan denken om 10-15 kinderen op de wereld te zetten en op te voeden ... pffft!


Nee inderdaad. Respect als vrouwen (het aandeel van de man is inderdaad wat kleiner en minder zwaar :-)) dat doen maar je kan dat niet van iedereen vragen. En God vraagt dat ook niet. Daarom durf ik wat ik zei wel te zeggen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Norm

Berichtdoor MoesTuin » 12 mei 2020 12:38

:mrgreen: en dat in de topic Norm :wink: :D
Maar inderdaad, de liefde is zo veelzijdig en niet als eerste gericht op voortplanting...
Dat is een gevolg van.....
Een bekroning op / van de liefde
Even vanuit een ideale situatie bezien ( er is zoveel kapot hierin ook met het oog op misbruik e.d)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Norm

Berichtdoor henkie » 13 mei 2020 08:53

Bloem2 schreef:Een tijd terug heb ik de volgende vraag Refoweb vragenrubriek gesteld, maar helaas is deze onbeantwoord gebleven. Ik ben benieuwd naar de meningen van de mensen hier.


Het duurde iets langer dan gemiddeld dit keer: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... rond-seks/

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Norm

Berichtdoor MoesTuin » 13 mei 2020 09:36

Wel weer goed dat er over een vraag uit de vragenrubriek hier op hét forum doorgesproken mag worden :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Norm

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2020 10:31

Mooie uitgebreide reactie wel!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bloem2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2020 12:23

Re: Norm

Berichtdoor Bloem2 » 13 mei 2020 11:19

Marnix schreef:- Dat God die norm zo stelt heeft niets te maken met grilligheid of zo. God heeft het geluk van mensen voor ogen en Zijn regels zijn daar ook op gebaseerd. Denk aan de 10 geboden. Het zijn wetten die zorgen voor een goede samenleving waarin iedereen in waarde wordt gelaten. En volgens mij zijn de regels op over seksuele omgang met elkaar dat ook. De Bijbel laat dan ook heel duidelijk zien dat God man en vrouw maakt, naar Zijn beeld, ze van elkaar houden en seksualiteit daarbinnen een plek krijgt. Ik zie het dus niet als een beperking maar als een geschenk van God aan een man en vrouw. Zo heeft God het bedoeld, als een iets fijns en goeds tussen twee mensen, als een bezegeling van hun liefde voor elkaar. Waarbij je ook kwetsbaar kan zijn bij elkaar, waarbij je niet gericht bent op jezelf maar op de ander. En in mijn optiek is seks dan veel rijker dan wanneer je het met Jan en alleman doet als je dat wil want daar heb je zin in.

Waarom heb je daar zoveel moeite mee?



Ah, ik geloof niet dat God het beste met mensen voor heeft, die illusie is doorgeprikt. Ik geloof daardoor ook niet dat Gods wetten persé het geluk van mensen voor ogen heeft, vandaar mijn nader onderzoek naar de gestelde normen. Verder denk ik dat een groep mensen liever geen relatie heeft of nooit de juiste persoon tegenkomt of te onaantrekkelijk is om te trouwen. Ik zie dat mij wel gebeuren en een volkomen seksloos bestaan lonkt me niet.

@Cornelius1977 Nog bedankt voor je mail. Ik ga er naar kijken als ik weer tijd heb.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Norm

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2020 13:20

Bloem2 schreef:Ah, ik geloof niet dat God het beste met mensen voor heeft, die illusie is doorgeprikt. Ik geloof daardoor ook niet dat Gods wetten persé het geluk van mensen voor ogen heeft, vandaar mijn nader onderzoek naar de gestelde normen. Verder denk ik dat een groep mensen liever geen relatie heeft of nooit de juiste persoon tegenkomt of te onaantrekkelijk is om te trouwen. Ik zie dat mij wel gebeuren en een volkomen seksloos bestaan lonkt me niet.

@Cornelius1977 Nog bedankt voor je mail. Ik ga er naar kijken als ik weer tijd heb.


Duidelijk.

Mijn eerste vraag is dan: (Wat) geloof je eigenlijk wel? In de Bijbel zegt God dat Hij ons geluk voor ogen heeft. Kijk bijvoorbeeld naar de 10 geboden: van geen overspel plegen, niet stelen, niet doodslaan, af en toe niet hoeven werken word jij een de samenleving in zijn geheel gelukkiger. Dat is niet zo lastig.

Dan heb je ook gevolgen voor korte termijn en lange termijn. Je kan op korte termijn gelukkig worden van bepaalde dingen maar op langere termijn ongelukkig. Denk aan drugs en andere verslavingen. En ik vraag me af of je uiteindelijk (en de samenleving want Gods wetten zijn niet alleen op de persoon gericht) gelukkig wordt van seks zonder liefde en seksuele relaties zonder toekomstperspectief.

Als je het een illusie vindt dat God ons geluk voor ogen heeft, geloof je dan überhaupt in Hem? En zo ja, op basis waarvan? Want blijkbaar geloof ook niet in de Bijbel als Gods Woord, waarin wel degelijk staat dat God volgen een weg is die geluk geeft.

Als je geen relatie wil (waarbij ik me afvraag of dat echt zo is), waarom wil je dan geen seks? Of ben je bang dat je geen relatie krijgt en zijn je vragen vooral het gevolg van onzekerheid? Maar als je denkt dat anderen wel seks met je willen, waarom zou een relatie dan wel tot de onmogelijkheden behoren? Ik ken best mensen die single blijven, af en toe is dat een bewuste keuze maar vaak is dat niet het geval. Meestal is er dan best wel een verlangen naar een relatie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Norm

Berichtdoor ben db bd » 13 mei 2020 13:24

ik ga even terug naar waar Marnix o.a. schreef:
Waar geeft God in de Bijbel ons de opdracht om zoveel mogelijk kinderen te verwekken voor de eeuwigheid?
Graag hoor ik dit van je. Als de Bijbel het namelijk leert neem ik je overtuiging graag over.
Wat de nieuwe aarde betreft, ik kijk daar zeker naar uit. Wat de capaciteit betreft, dat blijft ondanks de aanwijzingen van Openbaring raden. En dan nog zou het weinig zin hebben want we hebben geen idee of onze wereld nog 10 of duizenden jaren gaat bestaan.
Als laatste nog een serieuze vraag, ik weet niet of je die prettig vindt, zo niet, dan hoef je er geen antwoord op te geven maar het is wel iets wat ik me al langer afvraag: Kan het zijn dat je (in mijn ogen toch wat opmerkelijke) visie op seks/intimiteit ook te maken heeft met je autisme?

Waarom zou mijn visie op seks opmerkelijk zijn?
Omdat ik de scheppingsordelijke gevolgen van seks, de draagwijdte vanuit het hier nu doortrek tot in de eeuwigheid? ... Ja, dat is wel opmerkelijk, want dat heb ik nog nooit iemand eerder horen doen. En deze maand vier ik toch al dat mijn 'tewaterlating' 80 jaar geleden is geweest.

Heeft mijn visie met mijn autisme te maken? ik weet uiteraard dat autisten afwijkend gedrag vertonen. Maar zijn hun overwegingen daarom foutief, ook al zijn ze opmerkelijk? Ze kunnen gedrag heel lang volhouden, was het niet?
Mij wordt hier stokpaardjes (berijden) verweten. Dat is dus terecht. Maar ik wil mijn visie net zo lang uitdragen tot die weerlegd of erkend zal worden. Ook inzake dit topic dus. Daar moet je autist voor zijn? Mag, zeg het maar...

Hoe komt mijn afwijkende visie op seksualiteit tot stand? Heel simpel omdat ik reeds decennia terug heb aangenomen van Bijbelleraren, dat Gods heilig Woord gelezen mag worden zoals Hij het in Zijn almacht gewoon op heeft laten schrijven.
Natuurlijk weet ik hoe discutabel die uitspraak is, want dat heeft repercussies voor de macht van de theologie.
Dat is een kwalijk gevolg, wat heel de kerkgeschiedenis zelfs tot ketterverbranding heeft geleid, toch?

Natuurlijk heb ik alle -tot wel 24 toe - achtergronden van de theoloog gravo netjes doorgenomen, welke bij het lezen in acht dienen te worden genomen; contextueel, tijdgebonden, cultuurgebonden, en alle andere voorwaarden, waardoor de theologie de baas over de kerk en ons geloof kan blijven, tot kennis der grondtaal toe.
Op die vertaling vanuit de grondtalen zal ik altijd heel goed blijven luisteren naar de zeer vele deskundigen hoor.

En ja, daarin heeft het boek Openbaring heel veel invloed op mijn belijden gehad, vooral de paar laatste hoofdstukken zoals die er staan. En ja, dan gaat het in hoofdstuk 21 over een nieuwe hemel en een nieuwe aarde (dus ook nog na vers 9, ook al 'moeten we dat anders zien'!) Waarom? Op welk beargumenteerd gezag?
Die hemel en aarde zullen eeuwig zijn, of niet soms? Daar zal niet meer getrouwd worden, zei de Heere Jezus Zelf, of is dat niet zo? Op die aarde zullen mensen (heidenvolken volgens sommige vertalingen) wonen, welke blijkbaar in het boek der levenden staan, kijk maar terug naar hst.20, of snap ik het niet? Die mensen waren voor het grote eindoordeel weer levend geworden, weshalve wij nu al de opstanding der doden belijden, u toch ook?
Die doden werden in deze wereldtijd geboren, maar daar gaat bevruchting aan vooraf, verbonden aan seks, toch?
Is dat nou echt zo'n doordenkertje voor christenen?
Moeten we daar nou zo voor wakker geschud worden?
Wees je dat maar gewoon bewust hoor Bloem. Seks bedoelt meer te zijn als enkel lust.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten