Norm

Moderators: Memmem, Moderafo's

Bloem2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2020 12:23

Norm

Berichtdoor Bloem2 » 02 mei 2020 06:35

Een tijd terug heb ik de volgende vraag Refoweb vragenrubriek gesteld, maar helaas is deze onbeantwoord gebleven. Ik ben benieuwd naar de meningen van de mensen hier.

DE VRAAG
Is er een specifieke reden dat God de seksuele kant van de mens als iets heeft toegezegd dat deze alleen met 1 persoon én onder bepaalde voorwaarden (in het huwelijk dus) uitgeleefd mag worden?
In de Bijbel staan bijvoorbeeld geen regels over dat je je uitsluitend met 1 persoon op emotioneel vlak contact mag maken en anders is het zonde. Of dat je uitsluitend van 1 persoon eten mag krijgen, ook al is eten net zo een behoefte van een mens als de behoefte aan seks (hetzij alleen minder van levensbelang). God zegt in de Bijbel dat je seksueel niet verder mag kijken dan 1 persoon. Hoe kan je mooie dingen maken en voor iemand seksueel interessant zijn en blijven, als je door Gods gebod wellicht onontwikkeld en onwetend bent?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Norm

Berichtdoor benefietdiner » 02 mei 2020 08:35

Bloem2 schreef:Een tijd terug heb ik de volgende vraag Refoweb vragenrubriek gesteld, maar helaas is deze onbeantwoord gebleven. Ik ben benieuwd naar de meningen van de mensen hier.

DE VRAAG
Is er een specifieke reden dat God de seksuele kant van de mens als iets heeft toegezegd dat deze alleen met 1 persoon én onder bepaalde voorwaarden (in het huwelijk dus) uitgeleefd mag worden?
In de Bijbel staan bijvoorbeeld geen regels over dat je je uitsluitend met 1 persoon op emotioneel vlak contact mag maken en anders is het zonde. Of dat je uitsluitend van 1 persoon eten mag krijgen, ook al is eten net zo een behoefte van een mens als de behoefte aan seks (hetzij alleen minder van levensbelang). God zegt in de Bijbel dat je seksueel niet verder mag kijken dan 1 persoon. Hoe kan je mooie dingen maken en voor iemand seksueel interessant zijn en blijven, als je door Gods gebod wellicht onontwikkeld en onwetend bent?

De Bijbel geeft geen kant en klare regels over liefde, seksualiteit en erotiek.
Uit veel verhalen en gedichten uit de Bijbel kun je wel opmaken hoe de mensen in die tijd met relatie en seksualiteit met elkaar omgingen en wat Gods doel daarmee is.
Ik raad je aan om het Hooglied in de Bijbel te lezen, dat is heel modern ook voor onze tijd.
In het Hooglied gaat om een gesprek tussen een jongen en een meisje.
https://www.basisbijbel.nl/boek/hooglied/1#sidebar

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Norm

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2020 09:32

Bloem2 schreef:Een tijd terug heb ik de volgende vraag Refoweb vragenrubriek gesteld, maar helaas is deze onbeantwoord gebleven. Ik ben benieuwd naar de meningen van de mensen hier.

DE VRAAG
Is er een specifieke reden dat God de seksuele kant van de mens als iets heeft toegezegd dat deze alleen met 1 persoon én onder bepaalde voorwaarden (in het huwelijk dus) uitgeleefd mag worden?
In de Bijbel staan bijvoorbeeld geen regels over dat je je uitsluitend met 1 persoon op emotioneel vlak contact mag maken en anders is het zonde. Of dat je uitsluitend van 1 persoon eten mag krijgen, ook al is eten net zo een behoefte van een mens als de behoefte aan seks (hetzij alleen minder van levensbelang). God zegt in de Bijbel dat je seksueel niet verder mag kijken dan 1 persoon. Hoe kan je mooie dingen maken en voor iemand seksueel interessant zijn en blijven, als je door Gods gebod wellicht onontwikkeld en onwetend bent?


Het is wel iets meer dan “emotioneel contact” he. Het is intiem contact.Je geeft je letterlIjk bloot... wat dat betreft al wel wat meer dan gewoon een behoefte. Het huwelijk is een bijzondere band tussen man en vrouw die elkaar trouw beloven voor het leven en alles samen willen delen. Voorspoed en tegenspoed. En daarbinnen, in die veiligheid, past ook seksualiteit en intimiteit. Het is niet alleen gericht op jezelf maar ook op de ander. En daarin is het heel anders dan een behoefte als eten. Kijk maar eens hoeveel mensen er vervelende ervaringen hebben op seksueel vlak en daardoor beschadigd zijn. En dat heb je ook nog geslachtsziekten, ongewenste zwangerschappen. Dat is met een behoefte als eten ook niet zo voor zover ik weet. Nog een reden waarom God seks heeft bedoeld om te bewaren voor elkaar, voor 1 persoon.

Je laatste vraag is geen goed argument. Je moet het een keer leren en voor die tijd ben je onervaren en later ervaren in bed. Het maakt dan toch niet uit wanneer je precies die ervaring op gaat doen? Alsof je als je je levenspartner vindt, misschien wel gaat trouwen, die ervaring al moet hebben om de seks in je relatie tot een succes te maken. Dat slaat nergens op. De basis is niet zo lastig, zeker niet als je van elkaar houdt... en verder is het juist heel leuk en fijn om die ontdekkingstocht samen te doen en daarin steeds meer van elkaar te leren en daarin te groeien. Plus dat je met ervaringen lang niet alles kan leren want ieder persoon verschikt daarin, wat de een fijn vindt vindt de ander weer niet fijn, het kan ook door de jaren heen veranderen etcetera.

Kortom je wordt niet onontwikkeld en onwetend gehouden, je wordt beschermd, de ander wordt beschermd.... en je wordt er echt niet ongelukkiger van. Misschien uiteindelijk wel veel gelukkiger.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Norm

Berichtdoor ben db bd » 08 mei 2020 15:34

Een tijd terug heb ik de volgende vraag Refoweb vragenrubriek gesteld, maar helaas is deze onbeantwoord gebleven. Ik ben benieuwd naar de meningen van de mensen hier.

Ja, ook ik zeg van het onbeantwoord blijven van vragen 'helaas'.
Nu zie ik dat Bloem nieuw is op dit forum, dus moet zij wellicht nog leren welke vragen hier ontvankelijk zijn.
Persoonlijk acht ik het goed dat we zo ver mogelijk open staan voor alle mogelijke vragen, dus reageer ik ook:

Laten we nou eens gewoon even niet de theologie maar de scheppingsorde, zoals die in de Bijbel tot ons komt als uitgangspunt mogen nemen. Dan is vermenigvuldiging van de mensen een Goddelijke opdracht. (Gen. 1:28)
Aan die vermenigvuldiging zijn de heftigste emoties verbonden, weshalve ik veronderstel dat de grote Schepper daar ook nogal hoge prioriteit aan geeft op aarde. Dat meen ik te snappen, omdat deze aardse tijd de mensen zal moeten voortbrengen zoals Gods bedoeling is voor Zijn lof en eer in de nimmer eindigende eeuwigheid.

Als gewoon waar mag zijn wat de Heere in Zijn heilig Woord heeft laten aantekenen, dan kan volgens vergelijking met nu, de eeuwige nieuwe aarde naar mijn inschatting bij gelijke grootte als nu gemakkelijk 100miljard mensen bevatten. (geen zee, geen woestijnen, geen ijspolen en zo. Wel 1% voor het hemelse Jeruzalem.)
Van alle mensen welke geboren worden, zullen er ook velen afvallen van hen met een heerlijk paradijselijke toekomst. Het is de bedoeling van de satan dat iedereen meegetrokken wordt in zijn ondergang, maar dat heeft de Heere Jezus met Zijn kruisdood-offer overwonnen.

Het menselijk uitoefenen van seksuele intimiteit bedoelt primair die benodigde vermenigvuldiging tot stand te brengen. Dat zijn we mijns inziens inmiddels knap vergeten, ook in christelijke kring. (Bloem ook?!)
Seks is een 'speeltje' geworden, waardoor een goede relatie t.b.v. het krijgen van kinderen zwaar op de tocht is komen te staan. Hoe 'uit de hand lopend' (mijn lezing) dat speeltje mag zijn, lees ik uit de vraag van Bloem.

Doe allemaal maar niet, zeg ik dan. Of wilt u van al die zaadgevers een kindje krijgen. En willen al die kerels graag de consequenties van hun daden, t.w. een goede vader willen zijn voor hun kinderen op zich nemen?
We weten toch ook wel dat de geslachtsdaad met de verbreker van het vrouwelijk zegel (ontmaagding) psychisch de grootste voor het huwelijk benodigde hechting tot natuurlijk gevolg heeft?

Wilt u wat steun voor deze stelling? We vragen ons dan bijv. af waarom de Heere God geen scherpe veroordeling heeft in de Bijbel voor veelwijverij, polygamie dus. Nou, tel de kinderen dan maar van Salomo en Gideon en zo.
(David liet ook 10 van zijn bijvrouwen achter in Jeruzalem, toen hij moest vluchten voor zijn zoon, las ik)
Bedoelt de Heere dat dan zo? nee hoor, man en vrouw schiep Hij hen, weten we nog? Geen meervoudsvorm.
Wel had de Heere 'broederdienst' ingesteld, voor als de kerels elkaar schier (bijkans) uitgemoord hadden, toch?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Norm

Berichtdoor Marnix » 08 mei 2020 18:20

ben db bd schreef:Ja, ook ik zeg van het onbeantwoord blijven van vragen 'helaas'.
Nu zie ik dat Bloem nieuw is op dit forum, dus moet zij wellicht nog leren welke vragen hier ontvankelijk zijn.
Persoonlijk acht ik het goed dat we zo ver mogelijk open staan voor alle mogelijke vragen, dus reageer ik ook:

Laten we nou eens gewoon even niet de theologie maar de scheppingsorde, zoals die in de Bijbel tot ons komt als uitgangspunt mogen nemen. Dan is vermenigvuldiging van de mensen een Goddelijke opdracht. (Gen. 1:28)
Aan die vermenigvuldiging zijn de heftigste emoties verbonden, weshalve ik veronderstel dat de grote Schepper daar ook nogal hoge prioriteit aan geeft op aarde. Dat meen ik te snappen, omdat deze aardse tijd de mensen zal moeten voortbrengen zoals Gods bedoeling is voor Zijn lof en eer in de nimmer eindigende eeuwigheid.

Als gewoon waar mag zijn wat de Heere in Zijn heilig Woord heeft laten aantekenen, dan kan volgens vergelijking met nu, de eeuwige nieuwe aarde naar mijn inschatting bij gelijke grootte als nu gemakkelijk 100miljard mensen bevatten. (geen zee, geen woestijnen, geen ijspolen en zo. Wel 1% voor het hemelse Jeruzalem.)
Van alle mensen welke geboren worden, zullen er ook velen afvallen van hen met een heerlijk paradijselijke toekomst. Het is de bedoeling van de satan dat iedereen meegetrokken wordt in zijn ondergang, maar dat heeft de Heere Jezus met Zijn kruisdood-offer overwonnen.

Het menselijk uitoefenen van seksuele intimiteit bedoelt primair die benodigde vermenigvuldiging tot stand te brengen. Dat zijn we mijns inziens inmiddels knap vergeten, ook in christelijke kring. (Bloem ook?!)
Seks is een 'speeltje' geworden, waardoor een goede relatie t.b.v. het krijgen van kinderen zwaar op de tocht is komen te staan. Hoe 'uit de hand lopend' (mijn lezing) dat speeltje mag zijn, lees ik uit de vraag van Bloem.

Doe allemaal maar niet, zeg ik dan. Of wilt u van al die zaadgevers een kindje krijgen. En willen al die kerels graag de consequenties van hun daden, t.w. een goede vader willen zijn voor hun kinderen op zich nemen?
We weten toch ook wel dat de geslachtsdaad met de verbreker van het vrouwelijk zegel (ontmaagding) psychisch de grootste voor het huwelijk benodigde hechting tot natuurlijk gevolg heeft?

Wilt u wat steun voor deze stelling? We vragen ons dan bijv. af waarom de Heere God geen scherpe veroordeling heeft in de Bijbel voor veelwijverij, polygamie dus. Nou, tel de kinderen dan maar van Salomo en Gideon en zo.
(David liet ook 10 van zijn bijvrouwen achter in Jeruzalem, toen hij moest vluchten voor zijn zoon, las ik)
Bedoelt de Heere dat dan zo? nee hoor, man en vrouw schiep Hij hen, weten we nog? Geen meervoudsvorm.
Wel had de Heere 'broederdienst' ingesteld, voor als de kerels elkaar schier (bijkans) uitgemoord hadden, toch?


Slap verhaal wat al heel vaak weerlegd is. Op tal van punten. Natuurlijk mag je je mening hier geven maar ik denk dat Bloem een serieus antwoord wil. De opdracht tot vermenigvuldiging was toen de aarde keeg was met als doel om talrijk te worden, de aarde te bevolken en te cultiveren. Daar is ruimschoots aan voldaan. Seks is dan ook niet alleen daarvoor bedoeld. Dat zou inhouden dat je alleen seks mag hebben in de vruchtbare periode van de vrouw. En na de overgang niet meer. Mocht iemand onvruchtbaar blijken, dan stoppen. Want het is er primair voor de voortplanting.

En dan dingen als “polygamie wordt niet afgekeurd maar omdat het veel kinderen oplevert kijkt God maar even de andere kant op en zwijgt erover. Je moet wel heel veel uit de kast trekken om je vreemde beweringen te onderbouwen maar ja, dat is vaak zo bij holle theorieën...

Ik denk niet dat Bloem daar erg mee geholpen is in ieder geval.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bloem2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2020 12:23

Re: Norm

Berichtdoor Bloem2 » 10 mei 2020 06:16

benefietdiner schreef:De Bijbel geeft geen kant en klare regels over liefde, seksualiteit en erotiek.
Uit veel verhalen en gedichten uit de Bijbel kun je wel opmaken hoe de mensen in die tijd met relatie en seksualiteit met elkaar omgingen en wat Gods doel daarmee is.
Ik raad je aan om het Hooglied in de Bijbel te lezen, dat is heel modern ook voor onze tijd.
In het Hooglied gaat om een gesprek tussen een jongen en een meisje.
https://www.basisbijbel.nl/boek/hooglied/1#sidebar


Bedankt voor jullie reacties!

Nu ja, ik dacht dat algemeen bekend was dat geen overspel door God aangewezen is en seks als iets voor binnen een huwelijk?

Bloem2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2020 12:23

Re: Norm

Berichtdoor Bloem2 » 10 mei 2020 06:17

Marnix schreef:Het is wel iets meer dan “emotioneel contact” he. Het is intiem contact.Je geeft je letterlIjk bloot... wat dat betreft al wel wat meer dan gewoon een behoefte. Het huwelijk is een bijzondere band tussen man en vrouw die elkaar trouw beloven voor het leven en alles samen willen delen. Voorspoed en tegenspoed. En daarbinnen, in die veiligheid, past ook seksualiteit en intimiteit. Het is niet alleen gericht op jezelf maar ook op de ander. En daarin is het heel anders dan een behoefte als eten. Kijk maar eens hoeveel mensen er vervelende ervaringen hebben op seksueel vlak en daardoor beschadigd zijn. En dat heb je ook nog geslachtsziekten, ongewenste zwangerschappen. Dat is met een behoefte als eten ook niet zo voor zover ik weet. Nog een reden waarom God seks heeft bedoeld om te bewaren voor elkaar, voor 1 persoon.

Je laatste vraag is geen goed argument. Je moet het een keer leren en voor die tijd ben je onervaren en later ervaren in bed. Het maakt dan toch niet uit wanneer je precies die ervaring op gaat doen? Alsof je als je je levenspartner vindt, misschien wel gaat trouwen, die ervaring al moet hebben om de seks in je relatie tot een succes te maken. Dat slaat nergens op. De basis is niet zo lastig, zeker niet als je van elkaar houdt... en verder is het juist heel leuk en fijn om die ontdekkingstocht samen te doen en daarin steeds meer van elkaar te leren en daarin te groeien. Plus dat je met ervaringen lang niet alles kan leren want ieder persoon verschikt daarin, wat de een fijn vindt vindt de ander weer niet fijn, het kan ook door de jaren heen veranderen etcetera.

Kortom je wordt niet onontwikkeld en onwetend gehouden, je wordt beschermd, de ander wordt beschermd.... en je wordt er echt niet ongelukkiger van. Misschien uiteindelijk wel veel gelukkiger.


Ik zie nog niet duidelijk het verschil tussen verschillende intieme contacten. Emotioneel contact kan eveneens erg intiem zijn en erg bloot aanvoelen; en mensen kunnen hier afschuwelijk beschadigd aan raken. Kijk maar naar mensen met een hechtingsstoornis of persoonlijkheidsstoornis, wat zich op jonge leeftijd vaak al ontwikkeld. Als hulpeloos mensje kom je ter wereld, tegen de mensen die je dan omringen word je ook niet erg beschermd door God als dat nodig zou zijn. Wat je zegt, er wordt bij mensen ook geweld aangedaan op seksueel gebied en raken beschadigd, maar Gods keuze om dan seksueel contact voor 1 persoon te stellen komt mij erg random over. In de vergelijking van seks en eten zijn geslachtsziekten en ongewenste zwangerschappen zoiets als voedselvergiftiging en obesitas. Aan veel dingen zitten nu eenmaal risico’s waar men verstandig mee dient om te gaan om het risico zo laag mogelijk te houden, zoals vlees dat voldoende moet worden verhit om ongewenste groei van pathogenen tegen te gaan.
Wat is het volgens jou dan als het meer is dan gewoon een behoefte? Het is dan geen gezien willen worden, gehoord willen worden, erbij willen horen, behoefte aan veiligheid, behoefte om contact te maken met een ander seksueel wezen, wat wel?
Ik bedoel inderdaad niet dat je persé ervaring moet hebben om de seks in je relatie tot een succes te maken. Wat wel kan meespelen is dat je tot die tijd frustraties hebt opgebouwd die je eerst nog moet zien te bevrijden, want alsof je voor je tijd met die ene persoon géén seksueel wezen bent. Dat je tot die tijd je jezelf op jongere leeftijd domme dingen hebt aangeleerd, omdat je niet beter wist omdat je weinig gezien had, die lastig zijn af te leren en wat dan wel zorgt dat de seks in je relatie niet succesvol is of succesvol te houden is. Hoewel, als je van elkaar houdt maakt een roze bril waarschijnlijk veel goed.

Bloem2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2020 12:23

Re: Norm

Berichtdoor Bloem2 » 10 mei 2020 06:20

ben db bd schreef:Ja, ook ik zeg van het onbeantwoord blijven van vragen 'helaas'.
Nu zie ik dat Bloem nieuw is op dit forum, dus moet zij wellicht nog leren welke vragen hier ontvankelijk zijn.
Persoonlijk acht ik het goed dat we zo ver mogelijk open staan voor alle mogelijke vragen, dus reageer ik ook:

Laten we nou eens gewoon even niet de theologie maar de scheppingsorde, zoals die in de Bijbel tot ons komt als uitgangspunt mogen nemen. Dan is vermenigvuldiging van de mensen een Goddelijke opdracht. (Gen. 1:28)
Aan die vermenigvuldiging zijn de heftigste emoties verbonden, weshalve ik veronderstel dat de grote Schepper daar ook nogal hoge prioriteit aan geeft op aarde. Dat meen ik te snappen, omdat deze aardse tijd de mensen zal moeten voortbrengen zoals Gods bedoeling is voor Zijn lof en eer in de nimmer eindigende eeuwigheid.


Ik vind het wel interessant dat je zegt dat God wil dat mensen zich voortplanten voor Zijn lof en eer en dat daarom aan vermenigvuldiging de heftigste emoties zijn verbonden. Ik ben het echter niet eens als je zegt dat seks een speeltje is geworden als je seks niet primair voor vermenigvuldiging zou hebben. Dat waar mee gespeeld wordt en waar je mee speelt zijn juíst de dingen om vermenigvuldiging te bewerkstelligen. Daarbij noem je min of meer zelf al iets van een speeltje; het idee dat een eerdere geslachtsdaad de volgende hechting in de weg staat. Het speeltje is dan: seks om mensen aan je te laten hechten.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Norm

Berichtdoor Marnix » 10 mei 2020 15:12

Bloem2 schreef:Ik zie nog niet duidelijk het verschil tussen verschillende intieme contacten. Emotioneel contact kan eveneens erg intiem zijn en erg bloot aanvoelen; en mensen kunnen hier afschuwelijk beschadigd aan raken. Kijk maar naar mensen met een hechtingsstoornis of persoonlijkheidsstoornis, wat zich op jonge leeftijd vaak al ontwikkeld. Als hulpeloos mensje kom je ter wereld, tegen de mensen die je dan omringen word je ook niet erg beschermd door God als dat nodig zou zijn. Wat je zegt, er wordt bij mensen ook geweld aangedaan op seksueel gebied en raken beschadigd, maar Gods keuze om dan seksueel contact voor 1 persoon te stellen komt mij erg random over. In de vergelijking van seks en eten zijn geslachtsziekten en ongewenste zwangerschappen zoiets als voedselvergiftiging en obesitas. Aan veel dingen zitten nu eenmaal risico’s waar men verstandig mee dient om te gaan om het risico zo laag mogelijk te houden, zoals vlees dat voldoende moet worden verhit om ongewenste groei van pathogenen tegen te gaan.
Wat is het volgens jou dan als het meer is dan gewoon een behoefte? Het is dan geen gezien willen worden, gehoord willen worden, erbij willen horen, behoefte aan veiligheid, behoefte om contact te maken met een ander seksueel wezen, wat wel?
Ik bedoel inderdaad niet dat je persé ervaring moet hebben om de seks in je relatie tot een succes te maken. Wat wel kan meespelen is dat je tot die tijd frustraties hebt opgebouwd die je eerst nog moet zien te bevrijden, want alsof je voor je tijd met die ene persoon géén seksueel wezen bent. Dat je tot die tijd je jezelf op jongere leeftijd domme dingen hebt aangeleerd, omdat je niet beter wist omdat je weinig gezien had, die lastig zijn af te leren en wat dan wel zorgt dat de seks in je relatie niet succesvol is of succesvol te houden is. Hoewel, als je van elkaar houdt maakt een roze bril waarschijnlijk veel goed.


Sorry, met alle respect maar als het het verschil tussen seks en wat eten niet inziet heb ik een beetje het idee dat je het vooral ook niet WIL zien omdat dat je wel goed uitkomt. Ik heb het geprobeerd uit te leggen en de lijn die ik schets heeft wel Bijbels fundament en wordt daarom bijna overal in christelijk nederland ook geleerd. Dat alles een risico kan hebben kan zo zijn maar dat is geen reden om daarom alles maar oke te vinden. Dan kan je ook gerust aan de drugs gaan want ach, het kan verkeerd uitpakken want alles heeft zo zijn risico. Net als met eten. Ook daar moet je verstandig mee omgaan. Niet teveel, op een gezonde manier, met mate. Dan zeg je ook niet: ik ga elke dag gewoon naar de snackbar want dat vind ik lekker. En ongezond? Kans op obesitas, hart- en vaatproblemen? Ach alles heeft zo zijn risico he... nee precies, wat je ook al zegt: je moet er verstandig mee omgaan. Zo is dat met seks ook. Maar er verstandig mee omgaan is wat anders dan “zoveel mogelijk seks hebben, als je maar geen geslachtsziekte oploopt of iemand zwanger maakt”. Los van het feit dat de consequenties van verkeerd omgaan met eten voor jezelf zijn, bij seks zijn ze soms ook vooral voor de ander.

Maar goed, ik kan je niet overtuigen. Je kent de uitleg denk ik wel, wat de Bijbel erover zegt. En anders zijn er genoeg boeken die je dat kunnen vertellen. De vraag is vooral wie je wil volgenZ God of je eigen verlangens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bloem2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2020 12:23

Re: Norm

Berichtdoor Bloem2 » 11 mei 2020 11:25

@Marnix

Ik zie een verschil tussen seks en eten, ook een overeenkomst. Het is voor mij lastiger een verschil te zien tussen seksueel contact en andere intieme contacten. Ik volg helemaal je punt dat de lijn die je schets een Bijbels fundament heeft. Mijn vraag gaat meer waarom God bij Zichzelf die norm voor mensen zo heeft bepaald. Het is een vraag die een beetje vraagt om over de Bijbel heen te kijken, als je dat mogelijk acht.
Waarom Hij de norm zo stelt is volgens mij Zijn grilligheid en dat Zijn wil op aarde zal geschieden. Als het vooral voor bescherming zou zijn, zie ik wel betere ideeën.

Cornelius1977

Re: Norm

Berichtdoor Cornelius1977 » 11 mei 2020 12:21

(Verwijderd door poster)
Laatst gewijzigd door Cornelius1977 op 12 mei 2020 11:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Norm

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2020 13:18

Bloem2 schreef:@Marnix

Ik zie een verschil tussen seks en eten, ook een overeenkomst. Het is voor mij lastiger een verschil te zien tussen seksueel contact en andere intieme contacten. Ik volg helemaal je punt dat de lijn die je schets een Bijbels fundament heeft. Mijn vraag gaat meer waarom God bij Zichzelf die norm voor mensen zo heeft bepaald. Het is een vraag die een beetje vraagt om over de Bijbel heen te kijken, als je dat mogelijk acht.
Waarom Hij de norm zo stelt is volgens mij Zijn grilligheid en dat Zijn wil op aarde zal geschieden. Als het vooral voor bescherming zou zijn, zie ik wel betere ideeën.


- Hoezo vind je dat verschil lastig te zien? Houden van kan op verschillende manieren. Ik hou anders van mijn vrouw dan van vriendinnen. Naast mijn vrouw zijn er ook andere mensen waar ik close mee ben. Waarmee ik diepere gesrprekken voer, waar ik mee lach en huil, die ik een knuffel geef of er een krijg als dat nodig is. Er is een bepaalde mate van intimiteit. Maar het zou toch vreemd zijn als ik daarom af en toe met ze het bed in duik. Dus er zit toch duidelijk een verschil tussen intieme contacten en seks?

- Dat God die norm zo stelt heeft niets te maken met grilligheid of zo. God heeft het geluk van mensen voor ogen en Zijn regels zijn daar ook op gebaseerd. Denk aan de 10 geboden. Het zijn wetten die zorgen voor een goede samenleving waarin iedereen in waarde wordt gelaten. En volgens mij zijn de regels op over seksuele omgang met elkaar dat ook. De Bijbel laat dan ook heel duidelijk zien dat God man en vrouw maakt, naar Zijn beeld, ze van elkaar houden en seksualiteit daarbinnen een plek krijgt. Ik zie het dus niet als een beperking maar als een geschenk van God aan een man en vrouw. Zo heeft God het bedoeld, als een iets fijns en goeds tussen twee mensen, als een bezegeling van hun liefde voor elkaar. Waarbij je ook kwetsbaar kan zijn bij elkaar, waarbij je niet gericht bent op jezelf maar op de ander. En in mijn optiek is seks dan veel rijker dan wanneer je het met Jan en alleman doet als je dat wil want daar heb je zin in.

Waarom heb je daar zoveel moeite mee?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Norm

Berichtdoor ben db bd » 11 mei 2020 14:24

Slap verhaal wat al heel vaak weerlegd is. Op tal van punten.

@ Marnix, maar vooral alle andere lezers uiteraard.
Wat zijn er toch veel mensen hier op het forum welke absoluut het verschil niet erkennen tussen uitschelden en weerleggen. Het is mij natuurlijk al wat jaartjes bekend dat ik Marnix (en anderen) mateloos irriteer met mijn bijdragen op het forum.
Ja, dat is de consequentie als je niet steeds met de malle maalstroom meegaat, pijnlijk maar erg nuttig m.i.

Nou heb ik nog de tijd meegemaakt dat seks volkomen aan voortplanten verbonden was en dat ook zo door de kerken erkend werd. Er waren nog geen voorbehoedsmiddelen, of die werden niet toegepast in christelijke kring.
Dat resulteerde in gezinnen van 9 tot 12, tot >15 kinderen. Mijn ervaring was dat die doorgaans wonderwel functioneerden. Dat noemden we kinderzegen. Heel de maatschappij was daar op ingesteld, zij het met minder luxe. Maar m.i. met oneindig veel meer dankbaarheid voor de kleine dingen. Die maatschappelijke instelling is nu kapot gemaakt middels feminisme (baas in eigen buik enzo) en andere glijbaanfactoren.

Edoch wat we in de kanonnade van Marnix uiteraard missen, is een weerlegging van de kern van mijn betoog, dat alle geboorten bedoeld zijn als mensen voor de nieuwe hemel en nieuwe aarde. Binnen de kerken worden zelfs doodgeboren kinderen geacht ook daarbij te behoren. Wat een verzachting van de rouw zien we daarin, toch?!
We kennen allemaal de strikvraag van de sadduceeën aan de Heere Jezus, van welke broer de vrouw in de eeuwigheid is, waarmee ze allemaal getrouwd zijn geweest om nageslacht te verwekken. In het antwoord van de Heere herkennen we de logica, dat als er geen dood meer is, er ook geen geboorten (ter vervanging) meer actueel zullen zijn.

Met onze walgelijk ongelijke verdeling, vinden we nu een aarde met tienmiljard inwoners de draagkracht te boven gaan. Maar ik ben nog niet tegengesproken (met redenen omkleed a.u.b.) dat de eeuwige nieuwe aarde vlot daarvan een tienvoud in grote harmonie kan bevatten, bij gelijke grootte.
Vergun mij dus alle m.i. kortzichtige lieden naast Marnix aan te mogen zeggen, dat de aarde ook m.i. wel vol genoeg is, doch aan die oeropdracht t.b.v. de eeuwigheid nog lang niet is voldaan.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Norm

Berichtdoor ben db bd » 11 mei 2020 14:33

Want het is er primair voor de voortplanting.

als troost nog even een PSje: Met 'primair' heb ik nog steeds geen uitspraak gedaan omtrent beschaafd secundair ...

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Norm

Berichtdoor elburger » 11 mei 2020 19:43

ben db bd schreef

het is mij natuurlijk al wat jaartjes bekend dat ik......................


Meestal laat ik mij niet uit over zaken waarvan ik denk...euh.... ga jouw neus nu niet in een wespennest steken! Maar ben db bd, jij hebt hier wel een punt! Jij noemt "man en paard" zoals wij hier dat in Elburg zeggen. Maar ik herken mij hier wel in enigszins in. Ook ik bemerk dat er leden zijn die op iedere slak, van een schrijven van mij, zout leggen. Dan vraag ik mij soms af,... is dat nodig, of had je dat niet even dmv een pv bericht kunnen doen?

Nu ga ik niet in of jij en genoemde en de NN hier gelijk of ongelijk hebben. Dat "vechten" jullie zelf maar uit.
Ik las net ook een antwoord van Tulp in de topic" bidden ...... en danken" waarin deze vermeldde dat alles wat je hier schrijft langs de meetlat wordt gelegd.
Naar mijn mening hoort dat niet zo te zijn, jammer dat het gebeurd. Men is hier toch ook om van elkaar te leren?

Nog even over deze topic van Bloem.
Als je gehuwd bent, of een serieuze relatie, dan hou je het gewoon bij die ene. En of David nu 3 of 10 bijvrouwen had doet nu niet terzake. Het gaat nu om het heden. En als er gezinnen zijn met geen, of 1 of 11 kinderen, dat zijn persoonlijke zaken. In deze tijd helemaal met alle mogelijkheden van anti conceptie. Vroeger was dat er niet, maar was men minder gelukkig in een gezin van 15 personen? Het leven was zwaar, maar zeker niet minder gelukkig als nu, de omstandigheden van vroeger meenemende. In mijn familie van beide kanten waren kinderen een geschenk van God. En dat zijn grote gezinnen. Lief en leed maar altijd dankbaar.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten