getrouwde vrouw zwanger van dominee

* Vriendschap * Verliefdheid * Verkering * Liefde *
(Off Topic wordt verwijderd)

Moderators: Memmem, Sterretje, Moderafo's

elburger
Sergeant
Sergeant

getrouwde vrouw zwanger van dominee

Berichtdoor elburger » 08 mei 2019 13:50

uit de Gelderlander

De dominee van de hervormde kerk in Veenendaal is op non-actief gesteld. De getrouwde en populaire dominee had een liefdesaffaire met een getrouwd gemeentelid. Reden voor het kerkbestuur onderzoek te doen naar ambtsmisbruik.

Ik was met stomheid geslagen toen ik dit nieuws hoorde, maar vooral toen men op de radio reacties liet horen van "de Nederlander" .
Reacties als; "dit moet kunnen en wij leven in een andere tijd als 50 jaar geleden, waren er maar een paar van".

Persoonlijk vind ik dat het niet kan, niet mag.
Is die dominee niet op de hoogte van Gods geboden?
Heeft een dominee, juist een dominee niet een voorbeeldfunctie ten op zichte van christenen?

ik ben benieuwd hoe u er hier over denkt?!
Of....denk ik nu weer te orthodox?
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

K80
Mineur
Mineur

Re: getrouwde vrouw zwanger van dominee

Berichtdoor K80 » 08 mei 2019 14:08

Ook hij is slechts een mens, maar ligt vanwege zijn functie wel onder een vergrootglas en moet beter weten.
Trieste zaak voor beide gezinnen. Zou voor mij gelijk een echtscheiding zijn.
Einde carrière voor hem. Alhoewel het natuurlijk geen machtsmisbruik hoeft te zijn, al snap ik dat ze daar wel onderzoek naar doen.

benefietdiner
Majoor
Majoor

Berichtdoor benefietdiner » 08 mei 2019 14:29

Tja.... deze dominee, deze Davidsdominee had niet naar Bathseba mogen kijken en aanraken. Maar ja dat heeft hij wel gedaan en niet zo’n klein beetje ook, zij werd zwanger. Het is nu de taak om de dominee en zijn maîtresse met wie hij een amoureuze relatie had weer in het rechte spoor te krijgen. Dit is wel een taak en opdracht van zijn gemeente, schuldvergeving.... moeilijke zo niet de moeilijkste weg.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Mortlach » 08 mei 2019 14:58

elburger schreef:Ik was met stomheid geslagen toen ik dit nieuws hoorde, maar vooral toen men op de radio reacties liet horen van "de Nederlander" .
Reacties als; "dit moet kunnen en wij leven in een andere tijd als 50 jaar geleden, waren er maar een paar van".

Persoonlijk vind ik dat het niet kan, niet mag.
Is die dominee niet op de hoogte van Gods geboden?
Heeft een dominee, juist een dominee niet een voorbeeldfunctie ten op zichte van christenen?

ik ben benieuwd hoe u er hier over denkt?!
Of....denk ik nu weer te orthodox?

het is net alsof dominees net echte mensen zijn met alle zwakheden van dien. Moet het kunnen? Nee, uiteraard niet.
"Hydrogen is a light, odorless gas that, given enough time, starts wondering where it came from."
Edward Robert Harisson

MoesTuin
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor MoesTuin » 08 mei 2019 16:17

De dominee is ook maar een mens uiteraard.
Wel met een functie en verantwoordelijkheden.
En nu?
T is gebeurd...
Er zijn alleen maar verliezers en hoe moet het allemaal nu verder.
En het ongeboren kind.....
Daarnaast voor alle betrokkenen, echtgenoot, echtgenote, kinderen van beiden gezinnen, de gemeente....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 mei 2019 16:29

Volgens mij is het niet zo zinvol om dit hier te gaan analyseren. Veel verder dan “het is erg” en “een dominee is ook maar een mens” komen we toch niet...
“He died not for men, but for each man. If each man had been the only man made, He would have done no less.”
― C.S. Lewis

benefietdiner
Majoor
Majoor

Berichtdoor benefietdiner » 08 mei 2019 16:46

Marnix schreef:Volgens mij is het niet zo zinvol om dit hier te gaan analyseren. Veel verder dan “het is erg” en “een dominee is ook maar een mens” komen we toch niet...

Het is heel Bijbels hoor wat hier is voorgevallen, oké niet in positieve zin maar hierin kun je je eigen hart leren kennen. God heeft mij er voor bewaard anders was ik net als de dominee gevallen. Ik heb de dominee al vergeven. Dom dom dom predikant, wie zonder zonde is werp de eerste steen.
Het verhaal over David en Batseba in 2 Samuel 11 en 12 is een keerpunt in de boeken 1 en 2 Samuel. Tegen de achtergrond van de oorlogen met de Ammonieten staat het verhaal waarin David een mooie vrouw zag, die hij herkende als echtgenote van een soldaat in zijn leger, haar liet halen en seks met haar had. Hierdoor raakte Batseba zwanger.

lekkerbek
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor lekkerbek » 08 mei 2019 17:28

Marnix schreef:Volgens mij is het niet zo zinvol om dit hier te gaan analyseren. Veel verder dan “het is erg” en “een dominee is ook maar een mens” komen we toch niet...

Helemaal mee eens!

Prisma23
Mineur
Mineur

Berichtdoor Prisma23 » 08 mei 2019 18:17

Dit is toch seksueel misbruik omdat er sprake is van een pastorale relatie? Ik kan er echt niets anders van maken.

MoesTuin
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor MoesTuin » 08 mei 2019 18:19

Nou is het toch wel goed om het niet gelijk in de doofpot te stoppen.
Juist alert hierop te zijn.
Want stel dat de vrouw niet zwanger was geworden, was dit niet zo aan het licht gekomen.
Er komt nu een bewustwording zelfs zeer grote schok dat dit gewoon ook zo kan voorvallen.
Hoe is het mogelijk.
Sterker...als alles wat er gebeurt en waar nu niet van weten, je zal gillend wegvluchten....
Dus spreek juist hierover en zwijg niet hoe erg het ook is allemaal.
Heer ontferm u over hen allen maar als eerste over mijn eigen "kwaad"
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

lekkerbek
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor lekkerbek » 08 mei 2019 19:15

Dan verschillen we hierover van mening, t is goed dat het uitgekomen is en dat er onderzoek gedaan wordt of het machtsmisbruik is. Maar onze mening doet er echt niet toe, we geven alleen de wereld wéér een stok om te slaan door zelfs hierover te gaan discussiëren.
Je kan nu nog niet zeggen of dit machtsmisbruik is. T kan ook zijn dat de vrouw hem verleidt heeft, daar zijn ook vrouwen goed in helaas.
Laten we t gewoon bij de feiten houden, ons komt het oordeel niet toe (gelukkig, ik heb idd genoeg aan mezelf).

coby6
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby6 » 08 mei 2019 20:05

Prisma23 schreef:Dit is toch seksueel misbruik omdat er sprake is van een pastorale relatie? Ik kan er echt niets anders van maken.

Machtsmisbruik? Seksueel misbruik??? Het is toch geen kind van 16. Ze was getrouwd.
Daarom zei Billy Graham: ik ga nooit alleen met een vrouw in de auto zitten.
Laatst gewijzigd door coby6 op 08 mei 2019 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

coby6
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby6 » 08 mei 2019 20:10

Vroeger zat er zo'n mens in de kerk. Alleenstaande moeder met een kind. Mijn ex was de voorganger. Vinden die vrouwen altijd machtig interessant, zo'n geestelijke man. Kwam dat mens steeds bij 'm slijmen na de dienst en het kindje had een vaderfiguur nodig en maakte tekeningen voor hem. Ze was snel opgehoepeld. Mijn ogen spoten wat teveel vergif naar haar misschien lol.

coby6
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby6 » 08 mei 2019 20:23

Volgens Belo is er geen sprake van seksueel misbruik. "Als ik het goed begrepen heb is er sprake van strafrechtelijke onderzoek als dingen onder macht, dwang en niet vrijwillig gebeuren. Voor zover wij begrepen is dat nu volstrekt niet aan de orde. Het is met wederzijds goedvinden gebeurd."

https://www.google.com/amp/s/www.rtvutr ... resse.html

Prisma23
Mineur
Mineur

Berichtdoor Prisma23 » 08 mei 2019 20:45

Er is meer recht dan strafrecht. Een pastor gaat geen relatie aan met iemand uit de kudde zoals een leidinggevende ook geen relatie aangaat met iemand die onder hem/haar werkt. Ik zie geen verschil met er nu in de RKkerk aan het licht komt. Allemaal misbruik maken van je positie.

Terug naar “Relaties”