Nieuwe relatie

Moderators: Memmem, Moderafo's

Marian

Nieuwe relatie

Berichtdoor Marian » 03 mar 2019 23:25

Na een turbulent leven, ben ik een aantal jaren geleden in God gaan geloven. De afgelopen tijd heb ik met hulp van God hard gewerkt om beter te worden en een beter leven te leiden. Heel heel voorzichtig kijk ik nu ook naar een nieuwe relatie. Ik ben in het verleden enorm slecht met relaties omgegaan. Dat wil ik nu absoluut anders doen. Maar ik weet niet goed hoe.

Hoe pak ik dit aan zodat het "klopt" voor God?

- Mag ik eigenlijk wel trouwen nadat ik al eerdere relaties (geen huwelijk) heb gehad?
- Er is een christelijke, gescheiden man die ik heel aardig vind, en hij mij. Hij heeft heel uitgebreid vergeving gevraagd voor en gewerkt aan wat hij in zijn huwelijk fout deed (o.a. overspel). Zijn ex heeft een nieuwe relatie. Maar ik had eens gegoogled en zoals ik het nu begrijp, lijkt het me dat ik volgens de bijbel niet met hem zou mogen trouwen (mocht het zover komen)? En meer in het algemeen, zijn er situaties waarin ik wel/niet mag trouwen met een gescheiden man? Ik weet dat dit lastig ligt, maar niet precies hoe t zit...
- Ik wil geen seks meer voor het huwelijk. Maar waar ligt die grens?
- Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?

En hoe moet ik dingen als dit uitvinden? Ik bid. Ik lees. En ik kijk in mijn kerk, maar daar verschillen de meningen van vrij (vriendjes hebben, samenwonen voor het huwelijk) tot streng (niet hertrouwen, geen seks voor t huwelijk). Hoe weet ik nou wat klopt?

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Nieuwe relatie

Berichtdoor coby6 » 03 mar 2019 23:42

Jij mag wel, maar met die gescheiden mannen moet je zo oppassen. Ik zie er totaal van af. Geen idee of ik zou mogen hertrouwen, want ik ben gescheiden, maar ik heb er toch geen zin in.
Op een christelijke datingsite, van mijn leeftijd zaten er maar 2 tussen die in hun profiel hadden dat ze wilden wachten en dat waren dan voorgangers of zo.
Laatst gewijzigd door coby6 op 04 mar 2019 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Marian

Re: Nieuwe relatie

Berichtdoor Marian » 04 mar 2019 00:01

Ik merk inderdaad dat dat een heel gedoe is....dates voelen soms meer als een gevecht om mijn grenzen dan een ontspannen ontmoeting.

Eerst was ik nog op een reguliere datingsite. Daar beantwoordden mensen vragen en werd op de vraag "wanneer seks?" meestal "na 1-2 dates" geantwoord. Dat christelijke mannen dit ook zo zien, verbaast me eerlijk gezegd. Ook ik werd er moedeloos van.

De gescheiden man waarover ik het had zei trouwens dit wel te kunnen respecteren. En lijkt heel serieus bezig met zijn geloof. Maar ik twijfel of trouwen wel mag.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Nieuwe relatie

Berichtdoor coby6 » 04 mar 2019 00:17

Marian schreef:Ik merk inderdaad dat dat een heel gedoe is....dates voelen vaak meer als een gevecht om mijn grenzen dan een ontspannen ontmoeting.

Eerst was ik nog op een reguliere datingsite. Daar beantwoordden mensen vragen en werd op de vraag "wanneer seks?" meestal "na 1-2 dates" geantwoord. Dat christelijke mannen dit ook zo zien, verbaast me eerlijk gezegd. Ook ik werd er moedeloos van hoe veel mannen hier in staan. Je moet als vrpuw heel sterke grenzen hebben bij internetdaten.

De gescheiden man waarover ik het had zei trouwens dit wel te kunnen respecteren! En lijkt heel serieus bezig met zijn geloof.

Ja vreselijk. Dan heb ik nog liever zo'n niet christelijke die er tenminste eerlijk over is, want dan spreek je gewoon niet af.
Nou gelukkig dat hij dat respecteert.
Scheiden is niet de onvergevelijke zonde en hij kan toch niet meer terug naar z'n ex. Lijkt mij niet verboden dan. Als iemand nog terug kan en er is geen overspel geweest, dan is het mijn schuld dat zij niet bij elkaar terugkomen.
Laatst gewijzigd door coby6 op 04 mar 2019 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Nieuwe relatie

Berichtdoor coby6 » 04 mar 2019 00:35

Ik ben 2 keer gescheiden. De tweede keer trouwen was in mijn geval zonde. Ik heb er alle interpretaties over gelezen of het nou zonde is om te hertrouwen en in welk geval, maar die zegt dit, die zegt dat. Ik vond het zo'n chaos. Ik vroeg aan God: Moet ik terug naar mijn eerste ex, mijn 2e ex of kan ik met iemand anders trouwen? Hij zei: Trouw met Mij. De tijd is kort. Zij huwden en zij huwden uit.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwe relatie

Berichtdoor Chaya » 04 mar 2019 12:21

Marian schreef:
En hoe moet ik dingen als dit uitvinden? Ik bid. Ik lees. En ik kijk in mijn kerk, maar daar verschillen de meningen van vrij (vriendjes hebben, samenwonen voor het huwelijk) tot streng (niet hertrouwen, geen seks voor t huwelijk). Hoe weet ik nou wat klopt?

Beste Marian,

In jouw posting lees ik oprecht zoeken naar wat goed is en wat niet. En dan treedt er een soort vertwijfeling op, omdat iedereen daar anders over denkt kennelijk.
Ook probeer je jezelf zo te maken, dat het "klopt" voor God.
Maar zo werkt het niet, want dan schiet je altijd tekort. :D
Probeer te beginnen bij het begin. Begin de dag in afhankelijkheid: Heere, wat wilt U dat ik doen zal? Vandaag. Wilt U mij voorgaan.
En neem dagelijks stille tijd, op een aparte plek. (De Bijbel noemt het binnenkamer, maar dat hoeft niet letterlijk) maar een plek waar je even niet gestoord wordt door anderen, je telefoon, je laptop.
Lees je Bijbel, probeer daarnaast een bijbels dagboek te lezen, bijvoorbeeld s'avonds voordat je gaat slapen.
Bid om de leiding van de Heilige Geest. En nee, dan krijg je geen briefjes of bijzondere stemmen in je hoofd.
Maar als je oprecht in afhankelijkheid gaat leven voor God, zal Hij je echt laten zien wat goed en wat fout is.
Vertrouw daarbij niet op jezelf, maar leg het echt volledig in Zijn handen.

En dan wordt je leven geen glad gebaand paadje, maar misschien wel een weg voor stenen en struikelblokken. Dat kan.
Want geloven kost altijd strijd!
En gaat vaak dwars tegen de algemene heersende opinie in.

Ik weet niet in welk kerkverband jij zit? In sommige kerken mag je nl. wel met een gescheiden man trouwen, mits er sprake was van verlating/overspel.
coby6 schreef:Jij mag wel, maar met die gescheiden mannen moet je zo oppassen. Ik zie er totaal van af. Geen idee of ik zou mogen hertrouwen, want ik ben gescheiden, maar ik heb er toch geen zin in.

Dan ben je de ware nog niet tegengekomen kennelijk, Coby. :wink:
Maar als je er geen zin in hebt, dan ook niet doen.
Ik zie echtparen soms waarvan ik denk: jullie kunnen beter uiteen gaan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nieuwe relatie

Berichtdoor Mortlach » 04 mar 2019 12:44

Marian schreef:Na een turbulent leven, ben ik een aantal jaren geleden in God gaan geloven. De afgelopen tijd heb ik met hulp van God hard gewerkt om beter te worden en een beter leven te leiden. Heel heel voorzichtig kijk ik nu ook naar een nieuwe relatie. Ik ben in het verleden enorm slecht met relaties omgegaan. Dat wil ik nu absoluut anders doen. Maar ik weet niet goed hoe.

Hoe pak ik dit aan zodat het "klopt" voor God?

- Mag ik eigenlijk wel trouwen nadat ik al eerdere relaties (geen huwelijk) heb gehad?


Het zou wat zijn, zeg, als dat niet zou mogen. Het is niet bepaald redelijk om een leven lang te moeten boeten voor iets uit je verleden wat an sich normaal was (een relatie). Daarbij legt het ook belachelijk veel druk op mensen, want je zegt in feite dat je allereerste relatie meteen voor het leven moet zijn. Als je naar relaties van jonge mensen kijkt, dan zie je hopelijk zelf ook dat dat in de meeste gevallen niet heel realistisch is.

- Er is een christelijke, gescheiden man die ik heel aardig vind, en hij mij. Hij heeft heel uitgebreid vergeving gevraagd voor en gewerkt aan wat hij in zijn huwelijk fout deed (o.a. overspel). Zijn ex heeft een nieuwe relatie. Maar ik had eens gegoogled en zoals ik het nu begrijp, lijkt het me dat ik volgens de bijbel niet met hem zou mogen trouwen (mocht het zover komen)? En meer in het algemeen, zijn er situaties waarin ik wel/niet mag trouwen met een gescheiden man? Ik weet dat dit lastig ligt, maar niet precies hoe t zit...


Je zegt niet hoe oud je bent, maar op een gegeven moment wordt de eis dat iemand een 'blanco' relatieverleden heeft, onhaalbaar. Je moet natuurlijk ook niet vergeten dat de Bijbel een document (eigenlijk een aantal documenten) is uit een cultuur en tijdsperiode die heel anders was dan die van ons. Zeg ik daarmee dat tegenwoordig alles maar mag? Nee, maar het is wel goed om de Bijbel te proberen te interpreteren op een manier die ook vandaag de dag nog waardevol is, en niet te proberen de cultuur en gewoonten van 4000 tot 2000 jaar geleden in 2019 te proppen.

- Ik wil geen seks meer voor het huwelijk. Maar waar ligt die grens?


Dat bepaal je helemaal zelf. Je kunt ontzettend intieme dingen beleven waar geen geslachtsdelen bij komen kijken. Het lijkt me goed dit met je toekomstige partner te bespreken en te zien of je daar samen uit komt. Ik geloof niet dat er een pasklaar antwoord is op deze vraag.

- Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?

En hoe moet ik dingen als dit uitvinden? Ik bid. Ik lees. En ik kijk in mijn kerk, maar daar verschillen de meningen van vrij (vriendjes hebben, samenwonen voor het huwelijk) tot streng (niet hertrouwen, geen seks voor t huwelijk). Hoe weet ik nou wat klopt?


Waarom zou er maar één antwoord zijn dat 'klopt'? Dat idee is natuurlijk ontzettend prettig, heerlijk zwart-wit: "Dit mag, en dat mag niet, voor iedereen en altijd!" Helaas werkt het niet heel erg vaak zo omdat iedereen anders is met andere behoeften en accenten. Dat is misschien niet wat je zoekt - je lijkt heel erg op zoek naar die zwart-witte grenzen, maar ik weet niet zeker of die erg behulpzaam zijn
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nieuwe relatie

Berichtdoor MoesTuin » 04 mar 2019 22:31

Inderdaad wat Mortlach hierboven schrijft waardevol .... en hoe je het ook doet je doet het toch nooit goed :wink:
Elke situatie is weer anders en ook per persoon is het weer anders hoe de dingen gaan voor jou en wat wel of niet werkt....
Volg je hart en als de Heer in je hart is....t komt goed!
Nuchterheid en Ontspannenheid hierin is ook een groot goed.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Nieuwe relatie

Berichtdoor K80 » 07 mar 2019 14:23

Waarom zou je iemand aan de kant zetten omdat hij gescheiden is? Als je graag met elkaar verder wilt? Wordt altijd zo kort door de bocht over gedaan. Iedereen maakt fouten in zijn of haar leven. Weet je wat fout is? Heel je leven in een ongelukkig huwelijk blijven zitten . De kerken maken hier een probleem van. Scheiden word je erger aangerekend dan moord, lijkt hier weleens op refoweb.
Tsja, seks, hoever mag je gaan?
Ik begreep van thuis uit dat je maagd moest blijven tot je getrouwd was. Vul zelf dus maar in.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Nieuwe relatie

Berichtdoor elburger » 07 mar 2019 15:43

Marian schreef


Hoe weet ik nou wat klopt?


Tja, hoe weet je nou wat klopt?!
Vele mensen, vele meningen.
Dan zal ik mijn ongezouten mening ook maar eens ventileren, waar diverse mensen weer een hele andere kijk op zullen hebben.
Maar ik ben dat ook een dwarsligger.
Maar dwarsliggers geven soms net die kijk op zaken die je niet verwacht.

Als jij aanhoudend blijft bidden, komt de "goeie" jou wel op jouw weg.
Heb het zelf ervaren.
En als de liefde die jullie delen oprecht is en niet alleen maar on sex draait dan heb je een prima basis.
Geen sex voor het huwelijk, tja, dat is zooo uit de tijd - zegt men- maar ik weet dat nog zo net niet.
Ik heb er spijt van dat ik mij niet kon bedwingen.
Had graag met mijn vrouw als eerste de liefde willen bedrijven in de huwelijksnacht.
Maar het vlees was zwak.
Menselijk, maar toch.
Trouwen met een gescheiden man is m.i. geen probleem.
Hij kan toch een hele lieve man voor jou zijn?!
Het ligt er natuurlijk aan waarom hij gescheiden is, althans, dat kan een reden hebben waardoor jij zegt: dat wil ik dan niet.( VOORBEELD? hij was gewelddadig in zijn vorige huwelijk, hij zat aan de kinderen, hij was alcoholist, drugsverslaafde, enz, enz ....)

Bid en blijf bidden, vraag God om jou de weg te wijzen en ik weet zeker dat het goed komt.
Heb het zelf ondervonden.
Veel sterkte met jouw strijd en succes.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Martinella

Re: Nieuwe relatie

Berichtdoor Martinella » 01 jul 2020 10:51

Bij God is altijd vergeving te vinden, wat je ook gedaan hebt en een tweede, derde enz kans. Voor heel veel vragen over huwelijk, relatie en seksualiteit vind je een antwoord op * reclame* Alles vanuit een Bijbelse visie.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten