Geen Kinderwens

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geen Kinderwens

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2018 22:52

Yoshi schreef:Ook alleen kan je prima zondigen hoor.
Wees maar blij met het gift van kinderen.

Toen mijn vrouw en ik gingen trouwen voor de kerk is er overigens wel gesproken over een kinderwens. De strekking was ook geen kinderwens; niet trouwen in de kerk.


Triest, dat er vaak zo gedacht wordt... en vaak ook gesproken. Dat je een jaar of twee getrouwd bent en mensen hints gaan geven, subtiel of niet subtiel vragen gaan stellen of je al zwanger bent of waarom niet... en dat er in de kerk vaak alleen ruimte is voor liefde als daar ook kinderen uit voortkomen....:-(
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Geen Kinderwens

Berichtdoor Yoshi » 21 dec 2018 23:02

Marnix schreef:Triest, dat er vaak zo gedacht wordt... en vaak ook gesproken. Dat je een jaar of twee getrouwd bent en mensen hints gaan geven, subtiel of niet subtiel vragen gaan stellen of je al zwanger bent of waarom niet... en dat er in de kerk vaak alleen ruimte is voor liefde als daar ook kinderen uit voortkomen....:-(

Dat maak jij er allemaal van. Na 8 jaar kinderloos huwelijk heb ik er echter nog niets van gemerkt. Ik vond de vraag voor het huwelijk echter verre van triest maar vrij logisch gezien de betekenis en het doel van het huwelijk.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geen Kinderwens

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2018 23:46

Yoshi schreef:Dat maak jij er allemaal van. Na 8 jaar kinderloos huwelijk heb ik er echter nog niets van gemerkt. Ik vond de vraag voor het huwelijk echter verre van triest maar vrij logisch gezien de betekenis en het doel van het huwelijk.


Ik vind de vraag niet onlogisch maar het “geen kinderwens, dan ook niet trouwen in de kerk” wel. Allereerst omdat het geen recht doet aan de worsteling die stellen zonder kinderwens kunnen hebben... zie de eerste post in dit topic. Nogal bot om een stel dat zielsveel van elkaar houdt maar geen kinderwens heeft en daar misschien ook wel mee worstelt, er over praat en bidt, te zeggen: leuk dat jullie veel van elkaar houden maar als je geen kinderen wil, wil God jullie ook niet zegenen.....

Daarnaast ook omdat het doel van het huwelijk bijbels gezien helemaal niet primair is om kinderen te krijgen. En al helemaal niet de reden om te trouwen. Adam ziet Eva, na zijn zoektocht vindt hij eindelijk iemand die bij hem past, hem aanvult, een zoals hij en in extase roept hij uit: eindelijk iemand zoals ik! Dat is de reden dat een man zich aan zijn vrouw hecht. Niemand omdat ze per se kinderen willen. Dat is een zegen op het huwelijk die God geeft, maar dat geldt niet alle getrouwde stellen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Geen Kinderwens

Berichtdoor Yoshi » 22 dec 2018 11:36

Prima dat jij dat allemaal vind, sommige kerken denken daar schijnbaar geheel anders over. Wil je van hun diensten gebruik maken heb je je te schikken naar hun voorwaarden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geen Kinderwens

Berichtdoor Marnix » 22 dec 2018 12:47

Yoshi schreef:Prima dat jij dat allemaal vind, sommige kerken denken daar schijnbaar geheel anders over. Wil je van hun diensten gebruik maken heb je je te schikken naar hun voorwaarden.


Beetje kort door de bocht. Als het goed is is in de kerk de Bijbel de leidraad en bepaalt men niet zelf maar wat goed en kwaad is.... anders is het idd misschien beter om “geen gebruik meer van hun diensten” te maken. De reactie op een Bijbelse argumentatie kan nooit zij: tja dat kan maar als je lid van deze gemeente wil zijn moet je je maar naar onze voorwaarden schikken. Jezus is hoofd van de kerk en Hij bepaalt de regels. De kerkenraad kan niet naar eigen inzicht maar regels bepalen maar dient altijd te luisteren naar wat Hij zegt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Geen Kinderwens

Berichtdoor Yoshi » 22 dec 2018 13:11

Marnix schreef:Beetje kort door de bocht. Als het goed is is in de kerk de Bijbel de leidraad en bepaalt men niet zelf maar wat goed en kwaad is....

Als het goed ies dan was de kerk er al lang en breed voordat de bijbel gebundeld was. De kerk was er al toen sommige bijbelboeken nog niet geschreven waren. Als het goed is is God de leidraad en is de bijbel daarbij een hulpmiddel.

anders is het idd misschien beter om “geen gebruik meer van hun diensten” te maken.

Idd, als de kerk waarin je zit niet meer voldoet aan je wensen stap je toch gewoon op en zoek je een nieuwe club of richt je er zelf 1 op. :)
De reactie op een Bijbelse argumentatie kan nooit zij: tja dat kan maar als je lid van deze gemeente wil zijn moet je je maar naar onze voorwaarden schikken. Jezus is hoofd van de kerk en Hij bepaalt de regels. De kerkenraad kan niet naar eigen inzicht maar regels bepalen maar dient altijd te luisteren naar wat Hij zegt.

Bijbelse argumentatie is natuurlijk ontzettend smaakgevoelig aangezien de bijbel ontzettend multi-interpretabel is. Als jij x eruit wil halen dan zal je dat lukken en wil je het tegenovergestelde eruit halen dan lukt je dat ook prima met wat moeite. Vandaar ook het huidige kerkelijke landschap. De bijbel kan op zichzelf dus nooit als leidraad dienen, die staat altijd in de traditie waar ze vandaan komt.

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Geen Kinderwens

Berichtdoor 654321 » 22 dec 2018 14:54

De gedachte van kinderen (nog) niet zien zitten kan ik wel begrijpen hoor.
Maar de Bijbel spreekt wel over God 'die de baarmoeder opent en sluit', over de zegen van het krijgen van kinderen. In het huwelijksformulier staat 'De kinderen, die het U belieft hun te geven' (totale afhankelijkheid van God). Willen we nog ons leven in Zijn handen leggen, 'Heere, wat U doet is goed'? Mogen we buigen als Hij ons geen kinderen geeft (terwijl we het heel graag willen) of als hij ons veel kinderen geeft? Ja, als het naar onze wens is, willen we wel buigen onder Zijn beleid, maar ook als het anders gaat dan wij wensen?
En als God kinderen geeft en ons roept (ja, een roeping) ze in liefde op te voeden, kan Hij daarin meer geven dan we ooit hadden kunnen denken. Al wat u ontbreekt, schenkt Hij zo Gij t smeekt, mild en overvloedig!
En het krijgen van kinderen (tot eer van Gods naam en tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk) is een kroon op het huwelijk. (En het niet krijgen van kinderen een onuitspreekbaar verdriet voor ongewild kinderlozen).

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Geen Kinderwens

Berichtdoor lekkerbek » 22 dec 2018 22:16

@654321 van harte mee eens!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geen Kinderwens

Berichtdoor Marnix » 23 dec 2018 15:20

Yoshi schreef:Als het goed ies dan was de kerk er al lang en breed voordat de bijbel gebundeld was. De kerk was er al toen sommige bijbelboeken nog niet geschreven waren. Als het goed is is God de leidraad en is de bijbel daarbij een hulpmiddel.


Uiteraard. Maar in de Bijbel lees je wel wat God erover zegt. God en de Bijbel vormen zijn geen tegenstelling. Niet voor niets wordt de Bijbel “het woord van God” genoemd....


Idd, als de kerk waarin je zit niet meer voldoet aan je wensen stap je toch gewoon op en zoek je een nieuwe club of richt je er zelf 1 op. :)


Nee. Maar als de kerk naar eigen inzicht regels gaat bedenken die haaks staan op wat Hij ons voorhoudt doe je dat wel. En dan hoef je niet bij ieder meningsverschil te kerk te verlaten. Maar als ze zouden zeggen: “geen kinderwens, dan niet trouwen” dan zou ik de kerk verlaten omdat Gods liefde er dan ver te zoeken is.

Bijbelse argumentatie is natuurlijk ontzettend smaakgevoelig aangezien de bijbel ontzettend multi-interpretabel is. Als jij x eruit wil halen dan zal je dat lukken en wil je het tegenovergestelde eruit halen dan lukt je dat ook prima met wat moeite. Vandaar ook het huidige kerkelijke landschap. De bijbel kan op zichzelf dus nooit als leidraad dienen, die staat altijd in de traditie waar ze vandaan komt.


Dat klopt gedeeltelijk, maar dat wil niet zeggen dat een kerkenraad alles maar kan bepalen zonder dat de Bijbel centraal wordt gezet want je zou er toch alles wel uit kunnen halen. Als mensen eerst zelf dingen verzinnen en dan de Bijbel gaan laten buikspreken moet je daar niet in meegaan. En de Bijbel is op sommige vlakken inderdaad op verschillende manieren uit te leggen maar er valt ook genoeg uit te halen hoe het niet moet en wat echt niet goed is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Geen Kinderwens

Berichtdoor Yoshi » 23 dec 2018 15:55

Marnix schreef:Uiteraard. Maar in de Bijbel lees je wel wat God erover zegt. God en de Bijbel vormen zijn geen tegenstelling. Niet voor niets wordt de Bijbel “het woord van God” genoemd....

Eens. Maar ind e jaren heb ik geleerd dat mensen God met behulp van de bijbel extreem goed kunnen laten buikspreken.
Nee. Maar als de kerk naar eigen inzicht regels gaat bedenken die haaks staan op wat Hij ons voorhoudt doe je dat wel. En dan hoef je niet bij ieder meningsverschil te kerk te verlaten. Maar als ze zouden zeggen: “geen kinderwens, dan niet trouwen” dan zou ik de kerk verlaten omdat Gods liefde er dan ver te zoeken is.

Jij vindt het haaks staan. En dat is prima hoor. Ik vind in dit geval van niet. Vervolgens vind jij dat Gods liefde er ver te zoeken is, ook dat is prima hoor. Maar ook dat is slechts jouw mening, een die ik niet kan beamen.
Dat klopt gedeeltelijk, maar dat wil niet zeggen dat een kerkenraad alles maar kan bepalen zonder dat de Bijbel centraal wordt gezet want je zou er toch alles wel uit kunnen halen. Als mensen eerst zelf dingen verzinnen en dan de Bijbel gaan laten buikspreken moet je daar niet in meegaan. En de Bijbel is op sommige vlakken inderdaad op verschillende manieren uit te leggen maar er valt ook genoeg uit te halen hoe het niet moet en wat echt niet goed is.

God moet centraal staan en de bijbel is daarbij een hulpmiddel. Een kerkenraad kan zeker wel alles naar hartenlust bepalen en daar vervolgens wat bijbelcitaten bij plukken. Zo werkt het immers als je de bijbel los ziet vaan de traditie waarin ze ontstaan is en dat zien we dan ook aan het protestantse landschap vandaag de dag.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geen Kinderwens

Berichtdoor Marnix » 23 dec 2018 16:48

Yoshi schreef:Eens. Maar ind e jaren heb ik geleerd dat mensen God met behulp van de bijbel extreem goed kunnen laten buikspreken.


Klopt. “Geen kinderwens, dan niet trouwen” is daar een mooi voorbeeld van. Vandaar mijn kritiek.

Jij vindt het haaks staan. En dat is prima hoor. Ik vind in dit geval van niet. Vervolgens vind jij dat Gods liefde er ver te zoeken is, ook dat is prima hoor. Maar ook dat is slechts jouw mening, een die ik niet kan beamen.


Dat kan. Maar het enige wat we dan kunnen doen voor we stoppen met de discussie is kijken wat God er over zegt. De Bijbel is dan een goed uitganspunt. En dus niet zeggen “de kerkenraad bepaalt het en als je lid wil zijn van een gemeente heb je dit soort dingen maar te accepteren”. Dat was mijn volgende puntje van kritiek.

God moet centraal staan en de bijbel is daarbij een hulpmiddel. Een kerkenraad kan zeker wel alles naar hartenlust bepalen en daar vervolgens wat bijbelcitaten bij plukken. Zo werkt het immers als je de bijbel los ziet vaan de traditie waarin ze ontstaan is en dat zien we dan ook aan het protestantse landschap vandaag de dag.


Precies.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Geen Kinderwens

Berichtdoor MoesTuin » 23 dec 2018 17:12

Mooie bijdragen in dit topic.

Het is de Heer die leven geeft en neemt.

Als het aan de artsen had gelegen was ik er nu niet geweest maar door het Geloof en Vertrouwen van mijn ouders in de Heer ben ik er alsnog goed en wel en gezond op deze aarde gekomen.

Het is een wonder is onze ogen, wij zien het maar doorgronden het niet was hun getuigenis wat prijkte op de aankondiging van mijn geboorte.

En dan wordt je zelf groot, helemaal geen interesse in kinderen, maar het leven gaat verder en je groeit er vanzelf naar toe.

Blijdschap dat de kinderwens vervult werd tot 2 keer toe.

Dan denk je, het gezin is compleet.

Jaren later komt er nog één bij!

Het leven loopt zoals de Heer het leidt, je hebt er niks op in te brengen.

God is goed! (ook al snap je lang niet alles van het hoe en waarom enz....)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Yoshi

Re: Geen Kinderwens

Berichtdoor Yoshi » 23 dec 2018 17:17

Marnix schreef:Klopt. “Geen kinderwens, dan niet trouwen” is daar een mooi voorbeeld van. Vandaar mijn kritiek.

Evengoed kan iemand met een andere mening claimen dat jij hetzelfde doet.
Dat kan. Maar het enige wat we dan kunnen doen voor we stoppen met de discussie is kijken wat God er over zegt. De Bijbel is dan een goed uitganspunt. En dus niet zeggen “de kerkenraad bepaalt het en als je lid wil zijn van een gemeente heb je dit soort dingen maar te accepteren”. Dat was mijn volgende puntje van kritiek.

De bijbel is een matig uitgangspunt simpelweg omdat het dermate complex is dat het ontzettend multi-interpretabel is. En dat zien we dan ook in de praktijk. Ook bij bijbelistische gemeenten is scheuring aan de orde van de dag.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geen Kinderwens

Berichtdoor Marnix » 23 dec 2018 17:50

Tja, waar wil je naartoe? Dat we maar niet meer een mening moeten hebben over dingen want het is toch allemaal maar moeilijk voor ons, leken?

Ik lees de Bijbel en wat daar staat en ben van mening dat “geen kinderwens, dan ook niet trouwen” niet bijbels is en daar blijf ik bij. En als iemand het daar niet mee eens is en me het buikspreken van de Bijbel verwijt, dan is dat maar zo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Geen Kinderwens

Berichtdoor Yoshi » 23 dec 2018 18:03

Waar ik heen wil is dat je wat minder makkelijk oordeelt over wat wel of niet liefdeloos is en dat je beseft dat mensen en kerkgenootschappen op basis van dezelfde bijbel een andere mening hebben dan jij.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten