Refowebkids deel 21

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2016 12:42

Hm kan ik me voorstellen. Ik heb dat beeld nog niet van ons KDV, ben benieuwd of dat terecht is :)

Wel leuke opvang hier, villa met grote buitenruimte met kippen en konijnen, een moestuintje, buitenslaapboxen, hangwiegen enz :) Themadagen, een keer in de zoveel tijd naar het verzorgingstehuis (de buren) en dat soort dingen. Heel andere sfeer dan bij de grote KDV-ketens hier.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Memmem » 30 mar 2016 18:58

LeChat schreef:Even inhakend op het onderwerk 'opvang' uit het borstvoedingstopic (wat hier beter past idd :)): bij de organisatie waar 'onze' gastouder bij aangesloten is betaal je 7,15 euro bruto per uur voor gastouderopvang. Daarvan gaat nog geen 5 euro naar de gastouder zelf, en als je dan bedenkt dat zij max 5 kinderen tegelijk mogen opvangen (0 tot 4 jaar) en ze daarvan ook lunches, fruit, drinken en tussendoortjes betalen dan is dat niet heel veel ofzo...

Hier net een nieuw contract. Vraagouder betaald 5,70 en gastouder krijgt 4,85 per uur. Gastouderbureau houdt dus 0,85 per uur.
Die 4,85 per uur is het minimum dacht ik, de gastouder mag dat bedrag evt verhogen. Eten en drinken mag ze een extra bedrag per dag voor vragen.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor ajl » 31 mar 2016 07:11

Wij staan er net zo in als ppm en zullen daarom ook nooit een gastouder overwegen. Natuurlijk zullen er ook goede gastouders zijn, maar eerlijk gezegd ben ik die nog niet tegen gekomen. Of wij verwachten te veel, dat kan natuurlijk ook :wink:
Meerdere collega's, buren en kennissen zijn gestart met een gastouder aan huis ( ook nav referenties) en zijn allen weer naar een kdv gegaan. Kinderen ( ook baby's) die het grootste deel van de dag voor de tv doorbrachten, gastouders die op het bed van collega's gingen slapen, die languit op de bank lagen als de ouders onverwacht thuiskwamen, die een jochie van 4 jaar een enorm drukke weg liet oversteken, omdat hij te langzaam fietste. Gelukkig attendeerde de buren van mijn collega haar hierop. Gastouders die steeds meer invloed wilden hebben op het prive leven van ouders, bemoeiden met kledingaankopen, kleding van kinderen gingen weggooien, omdat ze deze niet mooi vonden. Gastouders die hondepoep aan de schoenen van de kinderen lieten zitten, vuilnis naast de vuilnisbak legden ipv een zak verwisselen, broodtrommeltjes en bekers in de tassen laten etc. etc.Gastouders waar de kinderen ternauwernood buiten kwamen, want dat is onhandig en te veel werk, maar wel werd naar de ouders aangegeven dat er veel naar buiten werd gegaan.
Op een kdv zal ook wel eens wat mis zijn, maar wij hebben hele goede ervaringen ons kdv en de bso. Het fijne vind ik toch dat je een zakelijke relatie met hen hebt en ze ook op richtlijnen kan aanspreken. Ik ken hun beleid t.a.v. eten en drinken en bij een gastouders moet ik maar afwachten wat zij krijgen.
Nee hoor, voor ons liever een kdv en bso. Het is wat duurder dan een gastouder, maar ook meer controle.

@ le chat Eigenlijk vind ik dat de gastouder dan per dag nog best wel wat verdiend. Laat zij er 5 per dag opvangen. Dat is €200- €250,00 bruto per dag. Stel dat zij het 4 dagen in de week doet, dan is dat toch een kleine €1000 bruto per week. Voor werk dat je aan huis doet en onderwijl ook nog een beetje in je eigen huis kan rommelen, vind ik dat niet slecht verdienen. Een boterham met beleg, (vaak smeerkaas of smeerworst), wat ranja, appel, banaan en een soepstengel/koekje tussendoor is ook niet heel duur

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Duschka » 31 mar 2016 07:33

ajl schreef:Meerdere collega's, buren en kennissen zijn gestart met een gastouder aan huis ( ook nav referenties) en zijn allen weer naar een kdv gegaan. Kinderen ( ook baby's) die het grootste deel van de dag voor de tv doorbrachten, gastouders die op het bed van collega's gingen slapen, die languit op de bank lagen als de ouders onverwacht thuiskwamen, die een jochie van 4 jaar een enorm drukke weg liet oversteken, omdat hij te langzaam fietste. Gelukkig attendeerde de buren van mijn collega haar hierop. Gastouders die steeds meer invloed wilden hebben op het prive leven van ouders, bemoeiden met kledingaankopen, kleding van kinderen gingen weggooien, omdat ze deze niet mooi vonden. Gastouders die hondepoep aan de schoenen van de kinderen lieten zitten, vuilnis naast de vuilnisbak legden ipv een zak verwisselen, broodtrommeltjes en bekers in de tassen laten etc. etc.Gastouders waar de kinderen ternauwernood buiten kwamen, want dat is onhandig en te veel werk, maar wel werd naar de ouders aangegeven dat er veel naar buiten werd gegaan.



Klapperende oren krijg ik hiervan... (of hoe noem je dat?¿) Vreselijk zeg...
Waarom dan gastouder worden?

Een kennisje van mij is ook gastouder maar doet bewust max. 2 kindjes, (en haar eigen kindje) omdat ze idd vindt dat je anders te weinig aandacht per kind kunt geven. Maar zij onderneemt echt activiteiten met de kids. Naar 't bos, zwemmen, binnenspeeltuin, buiten spelen enzo.
Alleen idd, dan verdien je dus niet zoveel, maar goed,dat is een keuze die je maakt.
Haar redenatie is: ik zit toch thuis voor mijn eigen kindje, dus alles wat ik verdien is meegenomen.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Sabra » 31 mar 2016 08:26

ajl schreef:Op een kdv zal ook wel eens wat mis zijn, maar wij hebben hele goede ervaringen ons kdv en de bso. Het fijne vind ik toch dat je een zakelijke relatie met hen hebt en ze ook op richtlijnen kan aanspreken. Ik ken hun beleid t.a.v. eten en drinken en bij een gastouders moet ik maar afwachten wat zij krijgen.
Nee hoor, voor ons liever een kdv en bso. Het is wat duurder dan een gastouder, maar ook meer controle.


Precies. Helemaal mee eens. Bovendien biedt een kdv vaak ook iets van voorschoolse educatie.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor meribel » 31 mar 2016 09:40

die gastouders uit ajl's post...wow... :lol:
maar dat zijn wel extreme voorbeelden.
Net als ongetwijfeld niet bij alle kdv's kindjes ontsnappen ( aan de aandacht )....

er is ook nog een derde optie.
t'is inderdaad sappelen helaas, en ik verlang ook wel dat er weer een periode komt dat je samen kan werken en kinderen hun eigen weg gaan maar tot die tijd probeer ik te genieten van ze :)

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor bakvis » 31 mar 2016 10:26

nou zeg...!!ik ben ook gastouder...gaat hier prima!
is n gezellige boel!


heb idd ook 1 kindje wat ook nog 1 dag naar andere gastouder gaat en daar loopt het wat minder; te veel kids; huilen in bed, elkaar wakker maken en houden, enz.

Maar k vind wel heeeel erg kort door de bocht om daarom gelijk maar alle gastouder af te schrijven.
op KDV's loopt het ook vaak mis...hier pas nog eentje gesloten omdat het echt fout ging op diverse punten.
en paar jaar terug..in Amsterdam meen ik...met dat misbruik? Brrr...moet je niet aan denken!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor ajl » 31 mar 2016 11:03

Ik zeg ook niet dat het nergens goed gaat. Alleen ken ik geen mensen om mij heen die positief zijn over een gastouder, om boven vermelde redenen.

Dat er kdv gesloten worden klopt, maar het fijne is dat er jaarlijks controles uitgevoerd worden en er ook ouders in de ouderraad zitten bij het kdv. Hierdoor heb je meer een vinger aan de pols bij het reilen en zeilen op de kinderopvang. En het misbruik in Amsterdam is natuurlijk vreselijk. Daar waren natuurlijk in de controle ook veel fouten gemaakt. En de kinderen logeerden ook prive bij de leiding. Toch denk ik dat de controle op de opvang, ook bij het verschonen op de groep ipv apart, het misbruik minder snel in de hand werkt. Ik ken via via nl ook een kindje dat bij de man van de gastouder misbruikt werd tijdens de opvang. Uitsluiten kan je het jammer genoeg nooit.

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor liefie » 31 mar 2016 12:28

Wij zouden ook niet snel kiezen voor een gastouder (waarom kan ik niet eens echt antwoord op geven) Maar wij vinden een KDV gewoon erg fijn. En nu maken we er ongeveer 3 jaar gebruik van en zijn echt SUPER tevreden over ons KDV.

Hoe is het voor de rest met alle kindjes?
Hier gaat het goed Nina heeft het heel erg naar haar zin op school en komt goed mee. Ze is nog steeds erg makkelijk :lol: Haar kleine zusje is een ander verhaal :lol: die is ook super lief maar zo ondeugend :shock: :roll: :lol: Die gilt ook heel de boel bij elkaar als we ergens weggaan en het zint haar niet...
Ook gaat ze steeds meer zeggen en doen echt heel erg genieten.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor LeChat » 31 mar 2016 12:33

Hopelijk zijn de gastouders uit die verhalen de uitzondering, ajl... Het kan gelukkig ook heel anders. Gastouder hier valt overigens onder hetzelfde toezicht als de KDV's van dezelfde organisatie, krijgt ook de controles e.d., heeft hetzelfde eet- en drinkbeleid en richtlijnen waarop je ze kunt aanspreken. Hetzelfde heen-en-weerschriftje als bij kdv, maar dan ook echt elke dag volledig ingevuld (itt wat ik hoor van ouders bij kdv zelfde organisatie), regelmatig update met foto via whatsapp tijdens oppasdag. Geen tv. Altijd schoon en opgeruimd.
Zij is speciaal verhuisd naar een huis met aparte speelkamer beneden en grote omsloten tuin. Slapen doen de kindjes (rustig) boven, ze werkt met thema's (voorschoolse educatie-punt ;-)) en vindt het superleuk om met die mannetjes van anderhalf te schilderen, moederdagcadeautjes te maken, etc.
Wij kenden al verschillende ouders die gebruik maakten van haar diensten en heel positief waren, inderdaad wat Marnix schrijft ook zelf kennis gemaakt en dat klikte (nog voordat T geboren was).
Vraagt toestemming om met T naar elders (dierenwinkel omdat hij zo van dieren houdt) te gaan als hij een keertje alleen is bij haar, anders gaan ze echt niet de weg op (laat staan alleen drukke weg oversteken).
Kan dus zeker anders dan die horrorverhalen :)

Gastouder is hier duurder dan kdv trouwens.
Wat opbrengst gastouder betreft (ajl): eerder 2/3 kinderen per dag dan 5, geen 8 uur per dag per kind - veelal maar een dagdeel. Broodbeleg smeerkaas of smeerworst, hihi, dat lust T niet, wat wij en zij ook proberen, nu zal pindakaas e.d. niet veel duurder zijn, en hij drinkt (op ons verzoek) geen ranja o.i.d. maar alleen water (nog goedkoper dus ;-)).
Laten we het er maar op houden dat het maar net is wat je referentiekader is of je het veel of weinig vindt. :-)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor LeChat » 31 mar 2016 12:42

liefie schreef:Hoe is het voor de rest met alle kindjes?
Hier gaat het goed Nina heeft het heel erg naar haar zin op school en komt goed mee. Ze is nog steeds erg makkelijk :lol: Haar kleine zusje is een ander verhaal :lol: die is ook super lief maar zo ondeugend :shock: :roll: :lol: Die gilt ook heel de boel bij elkaar als we ergens weggaan en het zint haar niet...
Ook gaat ze steeds meer zeggen en doen echt heel erg genieten.


Geen gegil hier, maar wel net zo duidelijk als hij zijn zin niet krijgt - huilen, dingen wegduwen of -smijten, 'nee' klinkt overduidelijk. Verder ook onwijs veel bezig met praten en wat begrijpen ze al veel hè, ook wat ze zelf bij lange na nog niet kunnen zeggen... Elke vogel is hier 'me' (merel), elke kat 'ma' (Mila heet onze poes), een hond doet 'oef, oef', klok en horloge doen 'ti ti', mama heeft een 'bu' (bril) op en die moet elke ochtend snel op want eerder komt ze haar bed niet uit, dus daar komt hij dan mee aandragen :-), een auto is een 'broembroem', een fiets een 'die', een pan een 'pa' (dol op spelen met z'n pannetjes en houten groenten). Echt zo leuk :D
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Lidia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 457
Lid geworden op: 08 sep 2009 12:15
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Lidia » 31 mar 2016 12:46

Ook gastouders worden gecontroleerd, al zal dat wel minder zijn dan een KDV.
Ik ben zelf ook gastouder en je probeert toch gewoon goed voor het kind van een ander te zorgen. Volgens mij doe je het alleen voor het geld als je zelf lekker op de bank gaat liggen en de kinderen aan hun lot overlaat. Maar je maakt toch ook eerst kennis met elkaar? Dan kun je je wel heel mooi voordoen, natuurlijk...

Pluk01

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Pluk01 » 31 mar 2016 12:48

Deze verhalen over gastouders herken ik totaal niet! Zelf ook 4 jaar gebruik gemaakt van een gastouder en ik heb zelf ook jarenlang bij een gastouderbureau gewerkt als opvangconsulente. Dit soort situaties heb ik nog nooit van gehoord. Wij waren heel tevreden over onze gastouder, ze werkte professioneel en hield zoveel mogelijk rekening met onze wensen in opvoeding, voeding etc. L.evi ging er altijd met veel plezier naartoe. Bij het gastouderbureau waar ik werkte, bezochten we de gastouders 2x per jaar voor een controle, daarbij was 1x per jaar ook de ouder(s) aanwezig. Tussendoor was ik als consulente 3 dagen in de week bereikbaar voor vragen/opmerkingen/problemen. Als deze gemeld werden, altijd serieus genomen en direct actie daarop ondernomen. Naast de bezoeken van de opvangconsulente kwam de GGD ook 1x per jaar bij elke gastouder langs voor inspectie. Daarnaast werd ook het bureau door de GGD geïnspecteerd, 1-2 x per jaar. Er lag een grote nadruk op kwaliteit van de gastouders. Het beeld wat hier geschetst wordt, klinkt meer als een slecht functionerende buurtoppas. Je kunt tegenwoordig ook niet zomaar gastouder worden, daar heb je echt diploma's voor nodig en je moet aan behoorlijke strenge eisen voldoen. Ook de woning van de gastouder werd door ons grondig gecontroleerd op veiligheid. Per gastouder bekeken wij ook hoeveel kinderen er opgevangen konden/mochten worden. Niet elke gastouder is geschikt om het maximale aantal kinderen op te vangen, en soms de gastouder wel, maar de woning of buitenruimte niet. Een bureau mag overigens ook niet zomaar een bedrag per uur verplichten, het staat de gastouder vrij haar eigen uurtarief te bepalen. Het bureau mag hier, wettelijk gezien, alleen maar in adviseren. Wel mag het bureau uiteraard bemiddelingskosten rekenen per maand of per opvanguur. Wij betaalden de gastouder 5 euro per uur, daarnaast betaalden wij nog bureaukosten. Toen L.evi naar school ging, werd het voor ons erg onpraktisch en duur om een gastouder te houden. Ik heb het eerste jaar onder schooltijden gewerkt en daarna is hij naar de BSO gegaan die in de school is. Dit was voor ons op dat moment de meest praktische oplossing. Mochten we ooit nog een keer een kindje krijgen, dan zou ik zeker weer kiezen voor een gastouder. Maar uiteraard zou ik mijn kind niet zomaar brengen bij jan en alleman. Ik wil eerst een gedegen kennismaking en een goede indruk van hoe het eraan toe gaat bij de betreffende gastouder. Als ik ook maar enigszins zou twijfelen, dan zou mijn kind daar niet gebracht worden. Sorry voor het lange verhaal, maar ik wilde even benadrukken dat een goede gastouder die via een goed bureau werkt, geschaard kan worden onder professionele kinderopvang. Als hier dingen aan mankeren, ligt er ergens een fout bij het gastouderbureau: in screening of in controle/opvolging van de gastouder.

Jens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mar 2013 10:52

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Jens » 31 mar 2016 13:46

Wat een verhalen over gastouders... Ik zou zelf nooit voor een KDV kiezen, sws is dat met mijn werk bijna niet te combineren.
E. gaat naar een gastouder, een halve straat verderop. Zij is volledig flexibel, en ik kan haar altijd vragen. Ideaal, ik werk enorm onregelmatig, en ook mijn man is niet op regelmatige tijden thuis.
Het voordeel van gastouder vind ik ook dat mijn kind gewoon in een gezin meedraait, boodschappen doen etc. Ik heb met mijn gastouder ook afgesproken dat ze E. overal mee naar toe mag nemen. Zelf moet ik ook wel eens weg, en gaat ze ook gewoon met mij mee.
Gastouder is ook nog eens veel goedkoper dan KDV, op dit moment betaal ik 5,90euro per uur. Mijn gastouder rekent per 5 minuten, ben ik een keer eerder thuis is dat fijn maar ook wanneer het een keer uitloopt hoef ik niet meteen een uur ofzo extra te betalen.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor MissF » 31 mar 2016 14:47

Hier ook prima ervaring met gastouder, maar zij was een bekende van ons, misschien dat dat anders is. Frederiek was meestal de enige, dat vond ik het enige nadeel, haar eigen kinderen waren boven de 10. Maar ze kreeg alle aandacht, en er werd veel met haar ondernomen, veel meer dan ik zelf deed en doe eigenlijk.
Onze gastouder hield trouwens erg weinig over per uur, 2,25 per uur per kind (en ze had dus alleen Frederiek). Daar ga ik zelf echt geen andere kinderen voor opvangen. Sowieso zou ik er niet aan beginnen, omdat ik stiekem andermans kinderen heel vaak niet zo leuk vind :oops: Behalve dan die van mijn vriendinnen en van mezelf :mrgreen: Op die van mijn vriendinnen pas ik ook zo heel af en toe op, en dat vind ik geen probleem, maar altijd kinderen van een ander, dat is niet echt mijn ding ;)

Jorrik is vandaag voor het eerst naar het kdv geweest. Zoals verwacht brullen toen ik weg ging, maar het is goed gegaan daarna gelukkig. Hij is nu doodmoe, van alle indrukken, dus mooi op tijd naar bed vanavond :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten