Duschka schreef:Lastig dilemma van de fiets.
Wij zijn daar nog lang niet aan toe. Ik vind de genoemde afstanden overigens best pittig, dus het zal echt met je referentiekader te maken hebben.
Qua reisafstand voor school...mn man en ik staan er zo in: wij als ouders geven er sterk de voorkeur aan dat onze kinderen reformatorisch onderwijs kunnen volgen en die voorkeur kan betekenen dat er een veel langere reistijd is. Dus ofwel we zorgen ervoor dat de af te leggen reis zo fijn mogelijk is en het doenbaar blijft voor iedereen of we verhuizen.
Met 2 kinderen met longproblemen zouden wij bij afstanden van +10 km wel een elektrische fiets faciliteren.
Wij hebben de eerste week TO met uitdagingen ook weer gehad.
Gelukkig wat pluswerk voor de kleuter én de oudste. School heeft het heel goed op de rit dus heel fijn. Iets minder tof dat we middenin klussen/verbouwen en verhuizen zitten, dat vind ik altijd al een ramp, maar met alles thuis en TO...
Hm ja, begrijpelijk. Kids gaan hier naar de noodopvang, anders zou ik niet weten hoe we 4x8 en 4x9 werken met onderwijs zouden combineren maar goed, we hebben de luxe dat dat niet hoeft. Ik vond in de eerste golf de eerste weken dat wel lastig, toen was ik ook nog fulltime alleen thuis en Joanne in het ziekenhuis. Maar 1,5 en 4 jaar oud zijn dan ook wel echt lastige leeftijden misschien. Als kinderen ouder zijn is het ook wel weer leuk om ze allerlei dingen te kunnen leren en dat proces van dochtbij mee te maken.
Wat christelijk / reformatorisch onderwijs betreft, onze oudste gaat naar een christelijke school en dat is echt een school met de Bijbel (van origine vrijgemaakte school) waar daar heel veel aandacht voor is. Ik vind dat voor de basisschoolleeftijd heel fijn. Voor middelbare school geen opties hier, wel christelijke scholen waar het wat aandacht krijgt maar dat is wel heel anders, er gaan ook heel veel kinderen naartoe die er echt niets of niet veel mee hebben. Voor serieus christelijk onderwijs moet je 20 km fietsen dus dat is ook niet ideaal. Daarnaast moeten ze ook leren om in een seculiere omgeving te functioneren want anders wordt het wel een enorme cultuurshock als ze na de middelbare school een opleiding gaan volgen en als dat al niet zo is, dan wel als ze in een seculiere omgeving gaan werken. Wat dat betreft is "echt christelijke basisonderwijs" voor een goede basis, "wat meer semi-christelijke middelbaar onderwijs" en dan echt "de wereld in" misschien nog niet zo slecht. Bovendien, als ik terugdenk aan mijn middelbare schooltijd was ik ook niet altijd een lieverdje toen...