Refowebkids deel 21

Moderators: Memmem, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor ajl » 03 okt 2016 11:00

Action inderdaad. Is het inderdaad zo koud dat thermo ondergoed nodig is evelien? Is het dan niet te warm als hij overdag naar school gaat? Ik zou eerder kiezen voor meer laagjes en dikkere vesten enzo.
Hoe gaat het verder met jullie evelien?

Ik heb het eerste cadeau ook voor sint al binnen. Bij het kruidvat stonden leuke planes. Voor de jongste maar meegenomen. Verder geef ik ook meestal wel een pyjama, muts, wanten etc. Dl heeft sinds kort oorbellen, wellicht die er ook nog bij.
Gezelschapsspel is inderdaad ook een leuk idee. Een boek heeft voor de oudste geen zin. Hij gruwelt van lezen. Voor hem is het echt wel zoeken. Aankomende woe geeft hij zijn kinderfeestje. Dan gaan wij naar het natuur historisch museum. Lijkt mij erg leuk.

Volgende week ook een gesprek op school over de oudste. Zijn motivatie is nihil. Hij ziet het nut van school niet zo in. Tot vorig jaar dacht hij eigenlijk dat het een soort opvang was, omdat wij moesten werken. :lol: Dat krijg je met de pedagogosche aanpak waarbij cijfers in de onderbouw niet/weinig worden gegeven, omdat sommige kinderen anders 'getraumatiseerd'raken door lagere cijfers.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Evelien » 03 okt 2016 14:57

Het gaat met name om 's nachts (ik heb wel electrische dekens maar dan is het nog koud). Overdag kan ik de gaskachel aan doen.

Maar Action kan ik wel kijken als ik weer in de stad ben.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor MissF » 03 okt 2016 19:56

Evelien, is S een koukleum?
Het is bij ons boven bijna net zo warm/koud als buiten, daar slapen de kinderen. Maar zij slapen zelfs als het tegen het vriespunt is in hun kamers, prima. Jurian bijna altijd in boxer, met 4 seizoenendekbed, Frederiek slaapt wel in lekkere pyjama met 4 seizoenen dekbed en soms nog een extra dekbed eroverheen.
Jorrik had het wel altijd koud, die sliep in de Puckababy 4 seizoenen, maar die is weer terug naar mijn vriendin. Als het deze winter weer gedoe is omdat hij het koud heeft dan leg ik het peuterdekbedje dat we nog hebben er bij, die was van de Hema en lekker dik. Mag officieel vanaf 2 jaar dacht ik, maar dat schiet toch al op.

Dus misschien is thermo ondergoed niet echt nodig, als je een lekker dekbed hebt, desnoods een extra dekbed (onder de 10 euro bij Ikea), dan lukt het misschien ook prima om hem warm te houden. Ik merk eigenlijk steeds meer dat de kinderen het geen enkel probleem vinden, dat het zo koud is op hun kamers. Stiekem ben ik wel blij dat wij er niet meer slapen, ik sliep altijd prima, maar dat uit bed komen in een kamer waar het bijna vriest, brrr.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Evelien » 03 okt 2016 20:06

Afgelopen winter sliep ik met twee winterpyjama's, winterdekbed en een electrische deken en nog had ik het koud. Het is hier ook laag bij de grond dus ook erg vochtig. Het ziet er niet naar uit dat ik voor de winter nog een woning heb.
Ach er zijn ergere dingen. :wink:

Tobbe
Mineur
Mineur
Berichten: 185
Lid geworden op: 23 feb 2005 09:39
Locatie: Nederland

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Tobbe » 04 okt 2016 20:14

[quote="ajl"]Volgende week ook een gesprek op school over de oudste. Zijn motivatie is nihil. Hij ziet het nut van school niet zo in. Tot vorig jaar dacht hij eigenlijk dat het een soort opvang was, omdat wij moesten werken. :lol: Dat krijg je met de pedagogosche aanpak waarbij cijfers in de onderbouw niet/weinig worden gegeven, omdat sommige kinderen anders 'getraumatiseerd'raken door lagere cijfers.[/quote]
Denk je werkelijk dat het geven van cijfers de motivatie verhoogt? En dat kinderen door het niet becijferen de school als opvang zien?
Als er iets is wat kinderen niet intrinsiek motiveert en/of de bestaande motivatie verlaagt, is dat het geven van cijfers... Je kunt je kinderen verder natuurlijk wel gewoon op een slechte school hebben zitten ;-).

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor ajl » 04 okt 2016 21:46

Het geven van cijfers motiveert mijn jongens in ieder geval wel. Een soort wedstrijdelement daagt hen uit. Werkt beter dan op de bonnefooi wat presteren zonder "beloning"

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor meribel » 05 okt 2016 09:49

ajl schreef:Het geven van cijfers motiveert mijn jongens in ieder geval wel. Een soort wedstrijdelement daagt hen uit. Werkt beter dan op de bonnefooi wat presteren zonder "beloning"


maar ze maken de afweging natuurlijk wat goed is voor de hele klas.
ik kan me voorstellen dat het voor een boel kinderen ook niet fijn is.

hier geven ze wel stickers als je bv netjes schrijft of wie goed luisterd en bij zoveel stickers mag je met een glitterpen schrijven en meer van dat soort methodes.
Ik merk dat dat ook goed werkt

Tobbe
Mineur
Mineur
Berichten: 185
Lid geworden op: 23 feb 2005 09:39
Locatie: Nederland

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Tobbe » 05 okt 2016 13:28

Maar oké, wat motiveert dan precies? Het verzamelen van kennis en vaardigheden an sich (ongeacht hoe goed je erin bent) of het behalen van het cijfer? Waarom moet er een beloning staan tegenover leren? In principe hebben kinderen dat niet nodig (kijk maar bij leren lopen), maar je kunt hen natuurlijk wel conditioneren dat alles een prijs heeft/ krijgt.. Vandaag heb je aardig je best gedaan op je schrijfwerk en je krijgt een sticker, morgen doe je je uiterste best en schrijf je op je allermooist, en krijg je ineens niet die sticker. Heel willekeurig.

Wat vind je zelf van dat mogelijk zelf gecreëerde wedstrijdelement? Ook bijvoorbeeld tussen je kinderen onderling?

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor juffiejuf » 05 okt 2016 18:15

@ tobbe; ik sta voor de klas als leerkracht (groep 8 ) maar als ik geen cijfers zou geven dan denk ik dat veel kinderen echt niet gaan leren voor toetsen....

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor meribel » 05 okt 2016 18:35

Ik vind cijfers in de onderbouw ook niet nodig
En op rapporten staat onvoldoende, twijfelachtig, voldoende, ruim voldoende, goed en zeer goed
Kan je omrekenen naar cijfers als je zou willen
Maar ik vind die classificatie prima

Ik merk zodra de cijfers kwamen in de bovenbouw ook dat eindeloze vergelijken komt

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Sabra » 05 okt 2016 21:27

Tobbe schreef:Vandaag heb je aardig je best gedaan op je schrijfwerk en je krijgt een sticker, morgen doe je je uiterste best en schrijf je op je allermooist, en krijg je ineens niet die sticker. Heel willekeurig.

Wat vind je zelf van dat mogelijk zelf gecreëerde wedstrijdelement? Ook bijvoorbeeld tussen je kinderen onderling?


Wat is je punt?

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor ajl » 05 okt 2016 21:48

Inderdaad! Uit jouw laatste 2 post komt overduidelijk naar voren dat ik het negatief moet vinden. Waarom?

Tobbe
Mineur
Mineur
Berichten: 185
Lid geworden op: 23 feb 2005 09:39
Locatie: Nederland

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Tobbe » 05 okt 2016 22:25

Nee. Ik vul het competitieve niet negatief in. Ik stel de open vraag wat je daar zelf van vindt als je dat zo van je zoon aangeeft.

Wat betreft cijfers: zelf geef ik les aan jongvolwassenen die bij tentamens en zeker herkansingen enkel de focus leggen op het behalen van die 5.5 boven bijvoorbeeld die 5.4, terwijl voor de student op vrijwel geen enkele manier de (toekomstige) relevantie van het geleerde een rol speelt. Dat vind ik echt zonde. Het cijfer geeft dan een negatieve druk en focus, en de leerstof is slechts een lastig obstakel op weg naar het voldoende behaalde resultaat. De inhoud is volledig ondergeschikt. Zelf had ik vroeger het idee dat je in de praktijk sommetjes tegenkwam omdat je die voor school moest leren; precies de omgekeerde wereld.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Sabra » 05 okt 2016 22:51

Tobbe schreef:
Wat betreft cijfers: zelf geef ik les aan jongvolwassenen die bij tentamens en zeker herkansingen enkel de focus leggen op het behalen van die 5.5 boven bijvoorbeeld die 5.4, terwijl voor de student op vrijwel geen enkele manier de (toekomstige) relevantie van het geleerde een rol speelt. Dat vind ik echt zonde. Het cijfer geeft dan een negatieve druk en focus, en de leerstof is slechts een lastig obstakel op weg naar het voldoende behaalde resultaat. De inhoud is volledig ondergeschikt. Zelf had ik vroeger het idee dat je in de praktijk sommetjes tegenkwam omdat je die voor school moest leren; precies de omgekeerde wereld.


Jouw studenten zijn bij uitstek resultaatgericht bezig, ze investeren minimaal om het maximale te behalen. Als ze meer of maximaal zouden investeren zou een ruime voldoende of nog hoger in het verschiet liggen. Waarom dit een negatieve druk en focus geeft, ontgaat mij.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor lekkerbek » 06 okt 2016 06:03

Ik vraag me ook wel eens af in hoeverre kinderen het van ouders overnemen, het prestatiegedrag. Ik heb vorig jaar een opleiding afgerond, gemiddelde leeftijd was 35. Zodra er een toets teruggegeven werd begon het, sommigen vroegen via de groepsapp of iedereen het behaald had maar de meesten (die hoog gescoord hadden) vtoegen ook echt naar de cijfers. 1 persoon kon t ook niet uitstaan als ze niet het hoogste cijfer had, ze kon dan ook echt niet zeggen wauw wat knap.
Ik ken een vrouw die haar kinderen continu leert om nog beter te scoren. Komt haar kind thuis met een 9 voor haar spreekbeurt en vertelt dat haar klasgenoot een 9,5 had, zegt die vrouw: volgende keer gaan we nóg beter ons best doen! En met een sponsortocht vragen haar kinderen bij alle klasgenoten na hoeveel ze hebben opgehaald, dan leggen pa en ma er 200 euro bovenop zodat hun kinderen gewonnen hebben. Dit is een extreem voorbeeld, maar als je als ouders ook vraagt naar de cijfers en daarmee bezig bent doen kinderen dat ook!
Van mezelf weet ik nog een stom voorbeeld, bij t vak schrijven op de lagere school mocht je met gekleurde pen schrijven als je fie x daarvoor een 8 of hoger had. Maar ik haalde nooit hoger dan een 6,5, heel soms een 7. En ik deed zo m'n best. En ik durfde niet te vragen of ik ook een x met gekleurde pen mocht schrijven. Toen heb ik een x onderaan geschreven: mag ik ook een x met gekleurde pen schrijven? De meester was razend! Dit schrijf je niet in een schriftje. En de regels waren bij hem vanaf een 8 en dat haalde ik niet........ik kon wel janken......


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron