Refowebkids deel 21

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Marnix » 12 jan 2021 16:07

Duschka schreef:Lastig dilemma van de fiets.
Wij zijn daar nog lang niet aan toe. Ik vind de genoemde afstanden overigens best pittig, dus het zal echt met je referentiekader te maken hebben.

Qua reisafstand voor school...mn man en ik staan er zo in: wij als ouders geven er sterk de voorkeur aan dat onze kinderen reformatorisch onderwijs kunnen volgen en die voorkeur kan betekenen dat er een veel langere reistijd is. Dus ofwel we zorgen ervoor dat de af te leggen reis zo fijn mogelijk is en het doenbaar blijft voor iedereen of we verhuizen.

Met 2 kinderen met longproblemen zouden wij bij afstanden van +10 km wel een elektrische fiets faciliteren.

Wij hebben de eerste week TO met uitdagingen ook weer gehad.
Gelukkig wat pluswerk voor de kleuter én de oudste. School heeft het heel goed op de rit dus heel fijn. Iets minder tof dat we middenin klussen/verbouwen en verhuizen zitten, dat vind ik altijd al een ramp, maar met alles thuis en TO...


Hm ja, begrijpelijk. Kids gaan hier naar de noodopvang, anders zou ik niet weten hoe we 4x8 en 4x9 werken met onderwijs zouden combineren maar goed, we hebben de luxe dat dat niet hoeft. Ik vond in de eerste golf de eerste weken dat wel lastig, toen was ik ook nog fulltime alleen thuis en Joanne in het ziekenhuis. Maar 1,5 en 4 jaar oud zijn dan ook wel echt lastige leeftijden misschien. Als kinderen ouder zijn is het ook wel weer leuk om ze allerlei dingen te kunnen leren en dat proces van dochtbij mee te maken.

Wat christelijk / reformatorisch onderwijs betreft, onze oudste gaat naar een christelijke school en dat is echt een school met de Bijbel (van origine vrijgemaakte school) waar daar heel veel aandacht voor is. Ik vind dat voor de basisschoolleeftijd heel fijn. Voor middelbare school geen opties hier, wel christelijke scholen waar het wat aandacht krijgt maar dat is wel heel anders, er gaan ook heel veel kinderen naartoe die er echt niets of niet veel mee hebben. Voor serieus christelijk onderwijs moet je 20 km fietsen dus dat is ook niet ideaal. Daarnaast moeten ze ook leren om in een seculiere omgeving te functioneren want anders wordt het wel een enorme cultuurshock als ze na de middelbare school een opleiding gaan volgen en als dat al niet zo is, dan wel als ze in een seculiere omgeving gaan werken. Wat dat betreft is "echt christelijke basisonderwijs" voor een goede basis, "wat meer semi-christelijke middelbaar onderwijs" en dan echt "de wereld in" misschien nog niet zo slecht. Bovendien, als ik terugdenk aan mijn middelbare schooltijd was ik ook niet altijd een lieverdje toen... :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor lammetje » 13 jan 2021 10:06

Wij hebben hier de keus van 6 verschillende middelbare scholen, waarvan 1 reformatorisch en verder christelijk of niets. Allemaal bijna dezelfde afstand, we wonen gewoon niet zo centraal. Bewust de keus voor reformatorisch gemaakt. Juist in de puper leeftijd vind ik het belangrijk dat ze dezelfde normen en waarden van thuis mee krijgen. Het christelijke van de anderen is niet echt christelijk te noemen. Er wordt niet eens altijd begonnen met een gebed.
Ik geef toe dat het reformatorische ook niet altijd aansluit en er zijn daar genoeg kinderen die zo streng worden opgevoed dat ze helemaal losslaan. Maar voor deze 4 of 5 jaar vind ik het wel belangrijk. De vervolg opleiding hoeven ze echt niet op het hoornbeeck te gaan doen (mag wel). Dat beslissen ze tegen die tijd zelf

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2021 10:44

lammetje schreef:Wij hebben hier de keus van 6 verschillende middelbare scholen, waarvan 1 reformatorisch en verder christelijk of niets. Allemaal bijna dezelfde afstand, we wonen gewoon niet zo centraal. Bewust de keus voor reformatorisch gemaakt. Juist in de puper leeftijd vind ik het belangrijk dat ze dezelfde normen en waarden van thuis mee krijgen. Het christelijke van de anderen is niet echt christelijk te noemen. Er wordt niet eens altijd begonnen met een gebed.
Ik geef toe dat het reformatorische ook niet altijd aansluit en er zijn daar genoeg kinderen die zo streng worden opgevoed dat ze helemaal losslaan. Maar voor deze 4 of 5 jaar vind ik het wel belangrijk. De vervolg opleiding hoeven ze echt niet op het hoornbeeck te gaan doen (mag wel). Dat beslissen ze tegen die tijd zelf


Als de afstand overal het zelfde is kan ik me die keuze wel goed voorstellen! Ingewikkelder vind ik het worden als je een "beetje christelijke school" in je eigen woonplaats en je voor een echt christelijke school 20 km moet fietsen. Dan heb je wel gewoon 2 uur reistijd op een dag, 10 uur in de week. Dat is best veel. Dat kan nog erger, ik woonde als tiener in Arnhem, de eerste 3 jaar HAVO kon ik daar doen maar de laatste 2 jaar Havo waren daar niet. Ik kon kiezen tussen Amersfoort en Zwolle, allebei een uur reizen met de trein en van deur tot deur 1,5 uur.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor lammetje » 13 jan 2021 10:46

Saskia schreef:Nou, echt leuk dat er hier weer een beetje leven in de brouwerij is!

In Roemenie hebben we al sinds half november online les, nadat we vorig schooljaar ook al van maart tot juni (einde schooljaar dus) thuisonderwijs hebben gehad. Aan het begin van het schooljaar zijn ze wel even met halve klassen naar school geweest, maar dat werkte ook niet goed, dus wat dat betreft ben ik wel blij dat alles nu online is.
Op zich is het echt wel heel goed geregeld, alle lessen worden precies zo gegeven als op school. De leerkrachten en alle kinderen hebben hun eigen klas op op Google Classroom, loggen allemaal in, de les wordt online gegeven, het huiswerk wordt via Classroom doorgegeven en kun je als het klaar is fotograferen en uploaden op diezelfde online klas in Classroom.
De verwachting is dat we zo tot het voorjaar doorgaan, als ook het onderwijzend personeel de mogelijkheid heeft gehad zich te vaccineren en men besluit dat het verantwoord is om de kinderen weer naar school te sturen.
Het was in het begin even wennen, maar ik heb m'n programma er op aangepast en nu loopt het allemaal wel. :-)


Ik vind het wel goed georganiseerd klinken. Zelf ben ik blij dat ze niet verplicht bepaalde tijden online moeten zijn op de basisschool, nu kunnen ze jongste 2 achter elkaar op de laptop.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor lammetje » 13 jan 2021 11:02

Marnix schreef:Als de afstand overal het zelfde is kan ik me die keuze wel goed voorstellen! Ingewikkelder vind ik het worden als je een "beetje christelijke school" in je eigen woonplaats en je voor een echt christelijke school 20 km moet fietsen. Dan heb je wel gewoon 2 uur reistijd op een dag, 10 uur in de week. Dat is best veel. Dat kan nog erger, ik woonde als tiener in Arnhem, de eerste 3 jaar HAVO kon ik daar doen maar de laatste 2 jaar Havo waren daar niet. Ik kon kiezen tussen Amersfoort en Zwolle, allebei een uur reizen met de trein en van deur tot deur 1,5 uur.


Ja dan wordt het inderdaad anders. Zo hebben wij als basisschool de school op het dorp gekozen en niet 10 minuten rijden reformatorisch. We zijn wel één van de weinige uit onze kerk die dat gedaan hebben, maar ik ben van mening dat je eerste basis thuis gelegd moet worden. En deze school is wel gewoon christelijk, maar met open toelating. Dus iedereen is welkom. Worden veel liederen gezongen, andere bijbelvertaling gelezen en geen kleding 'code' maar ik ben daar ook helemaal niet moeilijk in. Vind het heerlijk dat je kunt zijn wie je bent en je niet bijna gedwongen wordt met de refo mode mee te moeten doen. Wat dat betreft zijn mijn kinderen op de refo middelbare ook wel een beetje een uitzondering denk.
Al ben ik blij dat ik niet op de middelbare school zat in mijn woonplaats maar gewoon naar de refo school mocht. Bij ons in de buurt was veel drugsgebruik en geweld. Nu was dat op de refo school ook maar wel in veel mindere mate. Ik bedoel, denk niet dat het op de refo scholen allemaal perfect loopt hé... Maar ik heb echt wel goede herinneringen aan de manier waarop ze er bij ons mee om gingen.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor ajl » 13 jan 2021 22:42

vpk schreef:Hey allemaal, hoe gaat het met jullie?
Opnieuw thuiswerken.. poeh, ik moet nog wel even weer schakelen hoor. De vorige lockdown ging het best goed, maar ik merk nu dat we wel weer wat structuur moeten zien te krijgen hier..

Even een vraagje voor mensen met kids (bijna) op voortgezet onderwijs.. wat voor fiets schaffen jullie aan? Onze dochter hoopt na de zomer na de 1e klas te gaan, ze zal dan zo'n 10 km enkele reis moeten fietsen. Nu hoor ik hier dat er best veel elektrische fietsen worden verkocht aan brugpiepers :-k
Eerlijk gezegd was dat niet mijn onze eerste gedachte..
Zijn er soorten fietsen die 'populair' zijn onder de kids? (Ik weet nog dat dat in mijn tijd de batavus traffic was, die werd veel gebruikt voor naar VO en kwam elk jaar toen een nieuw type van).


Wat leuk weer wat bedrijvigheid in dit topic.

Hier alles goed. Op dit moment veel chaotischer dan de eerste lock down, omdat wij midden in een verbouwing en verhuizing zitten. Dat naast werk en 4 kinderen thuis is best aanpoten.

Onze oudste is afgelopen jaar begonnen op de middelbare school ( 7 km enkele reis). Hij en de rest vd klas fietsen allemaal op een Cortina fiets met fietskrat. Het fietsen is voor hem niet zwaar. De lagere school was ook 6 km bij ons vandaan en dat stuk fietsen ze al vanaf hun 4e zelf en in de zomer op step of skates.
@ duschka Ik merkte bij J dat door het fietsen en steppen en skaten zijn longproblemen enorm zijn verminderd. Hij heeft veel meer longcapaciteit gekregen en heeft het afgelopen jaar geen medicatie nodig gehad

@ missf Is het voor J ook zo'n overgang naar de middelbare? Voor onze H ook hoor. Het fietsen is het punt niet, maar lessen volgen, huiswerk, toetsen is best pittig. Nu vraag ik mij wel af of dat voor alle kinderen geldt of alleen jongens. H is nog enorm van het spelen, voetballen, vliegeren etc en dan moet je ineens van alles.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor lammetje » 14 jan 2021 13:07

ajl schreef: Nu vraag ik mij wel af of dat voor alle kinderen geldt of alleen jongens. H is nog enorm van het spelen, voetballen, vliegeren etc en dan moet je ineens van alles.


Ligt ook wel aan het niveau. Oudste deed tl/havo in de eerste en had er best wel veel werk aan. Tweede zou daar ook voor gaan maar dat is zo'n chaoot dat we toch besloten hebben een niveau lager te gaan zitten. Dat is basis/kader, stukje makkelijker, veel praktijk en weinig huiswerk. Heel veel tijd voor hobby's. Eigenlijk zou ze qua verstand best een niveau hoger kunnen maar alles bij elkaar is voor haar deze optie het beste.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Marnix » 14 jan 2021 14:53

ajl schreef:Wat leuk weer wat bedrijvigheid in dit topic.

Hier alles goed. Op dit moment veel chaotischer dan de eerste lock down, omdat wij midden in een verbouwing en verhuizing zitten. Dat naast werk en 4 kinderen thuis is best aanpoten.

Onze oudste is afgelopen jaar begonnen op de middelbare school ( 7 km enkele reis). Hij en de rest vd klas fietsen allemaal op een Cortina fiets met fietskrat. Het fietsen is voor hem niet zwaar. De lagere school was ook 6 km bij ons vandaan en dat stuk fietsen ze al vanaf hun 4e zelf en in de zomer op step of skates.
@ duschka Ik merkte bij J dat door het fietsen en steppen en skaten zijn longproblemen enorm zijn verminderd. Hij heeft veel meer longcapaciteit gekregen en heeft het afgelopen jaar geen medicatie nodig gehad

@ missf Is het voor J ook zo'n overgang naar de middelbare? Voor onze H ook hoor. Het fietsen is het punt niet, maar lessen volgen, huiswerk, toetsen is best pittig. Nu vraag ik mij wel af of dat voor alle kinderen geldt of alleen jongens. H is nog enorm van het spelen, voetballen, vliegeren etc en dan moet je ineens van alles.


LIgt ook wel weer aan het type kind denk ik. En aan het seizoen. Je moet wat meer stilzitten (lessen, huiswerk enz) en sommige kinderen vinden dat prima maar sommigen (en ik denk dat jongens dat inderdaad wat meer hebben dan meisjes) moeten ook gewoon een beetje hun energie kwijt, ik herken het spelen en voetballen en zo wel. Dat is momenteel misschien ook wel wat lastiger, dat merk ik zelf ook wel tov de eerste golf, toen was het langer licht en heb je 's avonds genoeg tijd om buiten aan je beweging te komen. Nu is het snel donker, kouder en natter en dan is dat wat ingewikkelder. Wat dat betreft hoop ik echt dat er geen avondklok komt als het weer wat langer licht blijft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor ajl » 14 jan 2021 15:40

Nee, gebrek aan beweging is het niet. Hij hockeyt ook nog meerdere keren in de week. En qua opleiding zit hij ook op niveau. Overdag werkt hij hard en is dan klaar met zijn huiswerk. Ik heb meer het idee dat de indrukken best veel zijn en minder grip hebben de dingen die gebeuren een rol spelen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2021 08:00

Hebben jullie allemaal ook zo weinig last van verkoudsheidsvirussen en kinderziekten en zo? Hier wordt
Dit jaar totaal niet geniest en gesnotterd en zo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor lammetje » 26 jan 2021 13:25

Moet eerlijk zeggen dat onze kinderen daar altijd weinig last van hebben, maar ik hoor het inderdaad wel veel om me heen. Ook de normale griep die iedere jaar in november tot januari rondwaait lijkt veel minder voor te komen. Misschien toch ieder jaar rond deze periode wat meer thuiswerken en thuis blijven :wink:

Ik vind het onderwijs op zich niet zo heel schokkend nu. Maar die afspraken online... 10 uur was er een meeting. Al dat gekakel door elkaar heen. Zoonlief vind het vreselijk en vanmorgen heeft hij teams gewoon afgesloten om rustig alleen verder te werken 8-[ ik lig er niet wakker van, maar wat mij betreft hoeven die meetings niet.
Hoe regelen jullie scholen dit? Alles zelfstandig of juist in groepsverband?

De jongste zit in groep 2, ze moest een opdrachtje maken. Zegt ze, ik doe het niet netjes hoor want dan ben ik sneller klaar :lol:

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Duschka » 26 jan 2021 15:23

Hier moet groep 4 4-5 × inloggen per dag. Maar de leerkracht doet het heel goed, niet alleen lesgeven maar ook zingen, verhaal vertellen, mopjes en raadsels. Petje af. Het ligt beslist niet aan haar toewijding dat onze oudste niet meer te motiveren is.

De kleuter heeft elke dag 1 inlogmoment maar wel super leuk elke keer
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Marnix » 26 jan 2021 15:56

lammetje schreef:Moet eerlijk zeggen dat onze kinderen daar altijd weinig last van hebben, maar ik hoor het inderdaad wel veel om me heen. Ook de normale griep die iedere jaar in november tot januari rondwaait lijkt veel minder voor te komen. Misschien toch ieder jaar rond deze periode wat meer thuiswerken en thuis blijven :wink:

Ik vind het onderwijs op zich niet zo heel schokkend nu. Maar die afspraken online... 10 uur was er een meeting. Al dat gekakel door elkaar heen. Zoonlief vind het vreselijk en vanmorgen heeft hij teams gewoon afgesloten om rustig alleen verder te werken 8-[ ik lig er niet wakker van, maar wat mij betreft hoeven die meetings niet.
Hoe regelen jullie scholen dit? Alles zelfstandig of juist in groepsverband?

De jongste zit in groep 2, ze moest een opdrachtje maken. Zegt ze, ik doe het niet netjes hoor want dan ben ik sneller klaar :lol:


Bij ons is iedereen wel 1x per winter ziekjes, en de kids zijn wel een paar keer in de winter flink verkouden, lopen ze tijden met snotneuzen rond. Nu geen van ons vieren verkouden geweest. Bij ons grotendeels zelfstandig en af en toe een groepssessie online, dat is altijd leuk en georganiseerd maar goed, groep 1 kan dat allemaal nog wel. In de wat hogere groepen is het vast drukker. Ook wel weer leuk, ook al krijg ik er verder niet zoveel van mee, ik hoef maar 1 dag hem wat dingen te laten doen.
Laatst gewijzigd door Marnix op 26 jan 2021 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor lammetje » 26 jan 2021 16:02

Oh dan hebben wij het dus nog makkelijk. 1 keer per week een video gesprek met de juf (kleuters)

En 2 keer per week en teams moment (groep 6)

Ik vond het eigenlijk al veel :lol: tis dus maar net wat je gewend bent, vorige lockdown was er namelijk maar 2 of 3 keer een groeps afspraak al die weken. Verder wel af en toe videobellen met de juf 1 op 1

Ik ben een beetje een chaoot dus wat mij betreft komt dat 'zelf inplannen van je werk' wel goed uit, vorige week was ik de teams afspraak gewoon vergeten, totaal niet op de tijd gelet.

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Saskia » 26 jan 2021 16:58

Ik ben echt verbaasd over het NL thuisonderwijs, zeker als je het vergelijkt met onze situatie. Hier elke dag alle lesuren online, een lesuur duurt 45 minuten, waarna ze 15 minuten pauze hebben. Elke dag hebben ze 4 of 5 lesuren, die echt helemaal volgepraat worden.
De schooldag begint om 8.00 en is dus om 11.45 of 12.45 afgelopen. 's Middags maken de kinderen thuis hun huiswerk, meestal een uur werk, dat moet voor 17.00 geupload worden naar Classroom, zodat het nagekeken kan worden voor de volgende dag.
De eerste week gebeurde het nog wel eens dat er microfoons open bleven staan en kinderen door elkaar praten, maar over het algemeen verloopt het heel geordend en wordt er alleen gepraat als je de beurt krijgt. Ik merk alleen wel dat er bijv. bij R (2e klas, 8 jaar) al kinderen zijn die het gewoon vertikken om hun camera aan te zetten of antwoord te geven als ze aan de beurt zijn, die zitten dus ondertussen lekker wat anders te doen...


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten