Refowebkids deel 21

Moderators: Memmem, Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor trijntjejohanna » 14 jun 2017 08:57

dat is hier ook zo.. eerder mochten de kinderen die tot eind september 4 werden, meteen na de zomervakantie starten. Maar later dus niet meer ivm de verzekering

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Jannoek » 14 jun 2017 20:18

o joh, allemaal op school dan ook al! Tijd vliegt :)
Ik dacht dat tegenwoordig alle kinderen tot eind december standaard mee gaan? Niet dus :)

Hier is officieel nog niet bekend gemaakt wat de groepsindeling wordt voor volgend schooljaar, maar wij weten het al wel en dat staat me wel aan ;-)
Groep 2 heeft wel voorbereidend schrijven etc als voorbereiding op groep 3, dus er zitten al wel wat delen van de week die minder speels zijn, maar toch denk ik dat de overgang nog best groot is. Hij zit nu in een 1/2 groep waar ook nu nog leerlingen instromen, dus dat verschil is enorm met de groep 2 kids. Hier hebben de kleuters op vrijdag nog vrij en in groep 3 niet meer, dus dat zal ook nog wel even wennen worden.
Ik moet zelf geopereerd worden ook binnenkort en met een beetje pech is dat net aan het begin van het schooljaar. Ik ben dan een aantal weken uit de running dus dat zal voor F ook wel de nodige impact hebben.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor MissF » 15 jun 2017 09:36

Pas had ik een gesprek met een meneer van de onderwijsinspectie, en hij vertelde dat het eigenlijk niet klopt als scholen kinderen van voor januari 'bespreekgevallen' maken. Want eigenlijk is de grens toch echt 1 januari, en zouden alle kinderen t/m december dus door moeten, behalve als ze denken dat een kind het écht niet gaat redden.
Voor zover ik weet wordt bij ons wel die 1 januari grens gehanteerd. Jurian is versneld op de kleuterschool maar hij scheelt maar 3 weken met een ander meisje, dat wel de 'gewone' klassen gevolgd heeft, omdat zij eind december jarig is. 

Na vandaag nog 3 weken tot de vakantie :) Frederiek was het werkjes doen wel zat zei ze vanmorgen. 'Moet ik vandaag een envelop gaan maken, zó saai, zó makkelijk!' Haha, dan wordt ze opeens zo groot, van dat lieve kleutertje naar een echte schoolmeid die prima weet wat ze wil :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor ajl » 21 jun 2017 07:47

De school van onze kinderen scoort inderdaadop dit gebied een onvoldoende, want officieel zouden alle kinderen tot januari door moeten. Alleen is de achtergrond van deze reden een bezuiniging geweest. Niet voor niets was jaren lang de grens 1 oktober. Men vond dat er te veel 12- jarigen op de basisschool zaten. Dit werd ook nog door Sander Dekker ( staatssecr van onderwijs) afgelopen september ook nog benoemd.

Ik ben erg blij dat onze school daar erg kritisch in staat. Zij zijn van mening dat je bepaalde basisvaardigheden pas goed kan aanleren als je een bepaalde leeftijd hebt en gaan uit van een gemiddelde leeftijd van 6 jaar en 4/5 maanden als kinderen naar groep 3 gaan ( dus in feite de april en mei kinderen). Dan schijnt het werkgeheugen, fijne motoriek etc het best te zijn om goed te kunnen leren en schrijven. Ook je voor de overgang naar groep 5 bepaalde vaardigheden ( inzicht en lesstof toepassen) te moeten hebben die je op een bepaalde leeftijd pas hebt. Hun ervaringen zijn in dat kader dat veel kinderen die versneld doorstromen ergens vastlopen op de basisschool of later het voorgezet onderwijs. Versneld doorstromen naar groep 3 betekent ook op je 11e naar de middelbare school en op je 16e/17e naar HBO/WO. Erg jong dus.

Dat wil niet zeggen dat geen enkel kind doorstroomt, maar alleen die kinderen die bovengemiddeld op alle fronten scoren, dus ook fijne motoriek, werkgeheugen, lettervaardigheid etc gaan door. Hierbij hanteren zij cognitief ook een score van ruim een B.

asm

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor asm » 21 jun 2017 08:18

Hier ook een novemberdametje die nog lekker in 1 blijft straks. Hanteren hier op school de kijklijnen en dan moet je gemiddeld 5jr scoren om naar 2 te gaan. Prima regel vind ik. Ze is opzich best zelfstandig maar als ik in dr klasje kijk zitten er echt wel flinke verschillen en is t echt een jong meisje ;-)

Stip
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 dec 2009 08:53

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Stip » 21 jun 2017 13:18

Inderdaad bijna vakantie alweer, wat gaat het hard!

N. gaat straks naar gr 4 :shock: , moet er wel een beetje aan wennen, ze wordt echt een grote meid! H stroomt door naar gr 2. Allebei zijn ze van oktober en wel doorgestroomd dus.
Gelukkig blijft N in een eigen klas en wordt het geen combi klas, wat gr 4 nu wel is. Maar de school groeit en daar heeft zij straks al profijt van!

De overgang naar gr 3 vond ik best groot. Andere ingang, gymmen in de gymzaal, ander plein, maar vooral ook veel meer werken. N had er in het begin wel moeite mee, maar pakte het daarna snel op.
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor pien » 22 jun 2017 11:23

De wet zegt inderdaad dat alle kinderen die voor 1 januari 6 worden, door moeten. Scholen moeten hard kunnen maken dat een kind er niet aan toe is. Scholen die alle kinderen over 1 kam scheren.....tja. Alles door laten gaan vind ik niet oké, maar strak de 1 oktober grens hanteren ook niet.

Het mooiste is wanneer een school echt naar het kind kijkt, en niet voortborduurt op ervaringen met andere kinderen in het verleden . Wanneer ze dat doen, zullen er altijd kinderen langer kleuteren, en altijd kinderen eerder doorstromen.

De gevoelige leeftijd om te leren lezen ligt bijvoorbeeld tussen de 5 en de 7 jaar.........

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor MissF » 12 jul 2017 07:36

Nog meer kinderen met vakantie? :)
Hier is het begonnen. heerlijk. Jurian slaapt uit tot een uur of 9 / half 10. Die is helemaal gelukkig, laat slapen, laat op. Anders slaapt hij ook altijd laat maar moet vroeg op, dat is nooit zo fijn ;)
Ik had voor deze regenachtige week allemaal leuke binnenspeeldingen verzonnen, maar ze vermaken zich eigenlijk prima tot nu toe. Logeetjes, een dagje sporten met de sportvereniging in de stad, ochtend naar een tante met heel veel playmobile.
En ik zag dat het volgende week weer mooi weer wordt. Dan gaan we er maar lekker op uit. Nog leuke buiten tips? Behalve picknicken en naar het bos?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor vpk » 13 jul 2017 06:20

hier ook lekker vakantie..heerlijk! alleen uitslapen is er nog niet echt bij... 8) . komt meestal wel in de loop van de vakantie. Hier ook nog niet echt iets bijzonders gedaan, kids vinden het heerlijk dat ze nu gewoon door kunnen spelen zonder dat ze tussendoor naar school moeten. laatst een grote bak playmobile te leen gekregen van iemand, das echt leuk spul! daar kunnen ze zich lekker mee vermaken.

R hoopt na de vakantie naar groep 3 te gaan, nu heeft ze vorige week een avi test gehad omdat ze al behoorlijk leest, scoorde ze op E5 :-oo . na de vakantie maar eens het gesprek aangaan wat ze daarmee gaan doen..
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2017 11:38

Hier zit de vakantie er net op. Was fijn en ging heerlijk met de kleine. Toch weer heel anders dan vorig jaar (wat rondgetrokken in Zweden, hij werd 6 maanden toen. En toen zeiden we nog tegen elkaar: over een jaar kan hij misschien al wel een klein beetje lopen. Daar waren we allebei niet zo snel mee. Nou ja, hij rent dus overal heen, klimt overal op etc. Vermoeiend maar wel leuk :) hij zwaait naar iedereen, deelt kushandjes uit en steelt zo heel veel harten :D reizen ging prima, slapen in de tent ook, keurig van een uur of 12 iedere nacht, op 3 campings in verschillende gebieden (zuidkant Franse Alpen, Provence en noordkant van de Alpen) geweest. Bijna weer in Nederland nu.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor 654321 » 26 jul 2017 20:35

MissF schreef:Nog meer kinderen met vakantie? :)
Hier is het begonnen. heerlijk. Jurian slaapt uit tot een uur of 9 / half 10. Die is helemaal gelukkig, laat slapen, laat op. Anders slaapt hij ook altijd laat maar moet vroeg op, dat is nooit zo fijn ;)
Ik had voor deze regenachtige week allemaal leuke binnenspeeldingen verzonnen, maar ze vermaken zich eigenlijk prima tot nu toe. Logeetjes, een dagje sporten met de sportvereniging in de stad, ochtend naar een tante met heel veel playmobile.
En ik zag dat het volgende week weer mooi weer wordt. Dan gaan we er maar lekker op uit. Nog leuke buiten tips? Behalve picknicken en naar het bos?


Heerlijk hè, vakantie! Zo fijn, even niet alles 'op de klok'. En meer tijd met de kinderen doorbrengen.
Wij zijn ook graag buiten. Wij houden zelf erg van recreatieplekken/ plassen. Zand, water, speeltuin, speelbos, picknicken; een dag plezier. Voor alleen een paar euro parkeergeld.
Klimbos Garderen schijnt ook leuk te zijn.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor paprikameisje2 » 28 jul 2017 20:38

ik heb eerste eens enorme schoonmaak en opruim dagen ingeplant.. man man wat een rommel. Door gedoe opt werk en hectiek met ziekte van T.. tot niks gekomen en ben er zelf ook nog steeds niet!

We springen altijd op de fiets, picknick kleedje mee... Maar ook... vermaak jezelf maar! M is al een paar weken niet fit.. lusteloos enzo.. dus die hangt met een bak lego op de bank.

Ik zag nog stan dat kinderen door moeten als ze voor januari zijn, dat is niet zo, de inspectie kijkt naar je visie en kijkt vervolgens of je er na handelt. Hier de ger gem scholen doen niemand door, hanteren strikt de 1 oktoberregeling... en wordt nooit wat van genoemd.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Evelien » 01 aug 2017 15:07

Hier zit de vakantie er al weer bijna op. Nog een weekje en dan begin ik met werken.
Ik mis wel de structuur/ritme... ook al hebben we een super vakantieweekend achter de rug.

Iemand ervaring met Speltherapie? en zijn er hier nog meer ouders waarvan een kind TOS heeft?

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor paprikameisje2 » 03 aug 2017 12:36

Ik niet zelf, wel op het werk. Veel logopedie heeft daar veel geholpen maar oik werken met stappenplannen etc.
Een goede kennis dr zoon zit op sbo nu. Heeft jaren goed gefunctioneerd op regulier onderwijs. Ouders werkten thuis via gmd5. Veel structuur en veel ondertitelen.

Jochie is nu naar sbo gegaan zodat hij ws straks naar regulier vo kan. Op bbl niveau ipv pro oid.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor MissF » 16 aug 2017 13:44

Ik heb er geen ervaring mee Evelien. Bevalt je nieuwe woonplek? Is S nu vaak bij jou?

De vakantie zit er al weer bijna op hier. Het vloog toch wel weer voorbij. Nu zijn de oudste 2 naar bouwdorp, dat duurt tot morgen. Wel lekker, die laatste week nog even 'onder de pannen'. En dan volgende week weer starten. Jorrik gaat beginnen op de peuterspeelzaal. Hij heeft er enorm zin in. Mocht zelf zijn tas uitzoeken met een bakje en beker, en daar wijst hij regelmatig naar. Wel apart, om dan 2 dagdelen alleen thuis te zijn. Went vast snel :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten