Refowebkids deel 21

Moderators: Memmem, Moderafo's

mormeltje
Mineur
Mineur
Berichten: 195
Lid geworden op: 25 sep 2009 20:28

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor mormeltje » 28 nov 2016 12:44

Wat naar Jannoek die longontsteking, fijn dat je zoon opknapt!

Paprikameisje, wat die weerstand betreft, precies wat ik ook vond. Mijn huisarts doet werkelijk elk kwaaltje af met 'virusje', 'schimmeltje', wrs denkt ze, heb je weer zo'n zeikmoeder. Maar tot nu toe klopte iedere keer mijn gevoel over wat er met mijn zoon aan de knikker was. Als ze eerder ingegrepen had, had het mijn zoon een hoop ellende kunnen besparen.
En nee, ik ben geen googlende betweter ;)
Ik hang de vlag uit als de amandelen eruit zijn! Net maar een belafspraak met de longarts gepland (die dan weer moet doorverwijzen naar de KNO, beetje omslachtig) kan pas 9 dec. Jammer... Afgelopen nacht weer een schreeuwend kind wat nu steeds aan zijn oortjes loopt te frunniken...
What goes around, comes around

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor MissF » 01 dec 2016 13:14

Vervelend dat het zo lang duur dan he Mormeltje :(
Beterschap Jannoek!

Heeft iemand hier ervaring met voedselallergie? Ik vermoed al langer dat Frederiek ergens allergisch voor is, maar ik heb geen flauw idee wat. Ze heeft bijna dagelijks buikpijn, al gaat het wel wat beter sinds ze geen gefrituurd eten meer eet. Ze is ook vaak moe, ziet vaak wit. Ze is ook mager, maar ze eet ook niet zoveel, dus dat verbaast me niet echt. Ze is gewoon niet zo'n grote eter.

Ik zou best eens willen weten of die buikpijn toch een allergie is. Maar wat laat je dan weg? Melkproducten? Brood? Of nog iets anders? Iemand ervaring?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Duschka » 01 dec 2016 13:21

Beetje kort, want op foon maar je zou kunnen starten met de meest bekende allergenen. Koemelk. Soja en geitenmelk.
Dat is echt wel ff etiketten lezen.

Aan de hand vde klachten kun je vaak ook beetje kijken in welke hoek je t zou kunnen zoeken

Hier veel allergie bij mij en de kids.

Pb mag altijd :D
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor ajl » 01 dec 2016 13:34

Het zal wel iets voor meisjes zijn. Bij ons klaagt C ook altijd over buikpijn. Ik heb ook wel eens getwijfeld of het een allergie is, maar merk dat er bij haar ook een stresscomponent in zit. Ik zou zelf geen voedingsmiddelen weglaten, maar eens met een huisarts overleggen wat hierbij het handigst is. Buikpijn bij kinderen kan nl op heel veel andere dingen duiden dan een voedselallergie.

@ jannoek Hoe gaat het met de jongens?
De beide J's lijken echt op elkaar. Afgelopen zomer kreeg onze J ook waterpokken en jawel hoor, als complicatie oorontsteking erbij en ook een beginnende longontsteking en heel veel onstoken pokken. Hij heeft er ook echt wel littekens aan over gehouden.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor meribel » 01 dec 2016 18:40

ik zou niet zelf gaan experimenteren en dingen weglaten als ik niet eerst naar de huisarts was geweest, ( zeker als je zegt dat er meerdere dingen zijn )
gewoon even buik laten luisteren, opschrijven en in de gaten houden wanneer de klachten zijn, bloed wordt dan gecheckt en als er allemaal niets uitkomt wordt je doorverwezen naar een kinderarts.

maar buikpijn bij kinderen is wel een veel voorkomende kwaal ( vaak rond de navel ) waar ook vaak gewoon niets uit komt
en ook veel kinderen ervaren buikpijn bij spanningen ( mijn middelste ook altijd, veel buikpijn in december, in september ( haar verjaardag ) en januari is het weer weg. Terwijl ze juist altijd heel rustig oogt maar het is een echte binnenvetter. ( ook altijd buikpijn als er op school veel bijzondere activiteiten gepland staan )

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor lammetje » 02 dec 2016 11:05

Als je zelf gaat proberen met dingen weg te laten, begin dan wel bij 1 'ding' tegelijk. Dus niet gluten en koemelk :wink:
Heeft ze ook andere ontlasting? Of onregelmatig, vaak diarree of juist obstipatie?
Ik zou dan zelf niet zo snel naar de huisarts gaan maar eerst zelf kijken door bepaalde dingen weg te laten. Dat is de betrouwbaarste manier om te weten of het om een allergie/overgevoeligheid gaat. Soms komt er zelfs niks uit een bloedtest maar kun je toch niet tegen gluten bijvoorbeeld. Moet je overigens wel een aantal weken volhouden en daarna weer starten om te zien of de klachten weer terug komen.
Als ze alleen buikpijn heeft en je twijfelt of ze wel gezond is, dan is de huisarts wel stap 1 denk.
Overigens zien de kinderen hier in de winter maanden ook vaak wit/zijn moe. Ik heb nu een goede vitamine gevonden die ze regelmatig krijgen ter aanvulling. Capsules die je ook mag open maken, zonder zooi aan toevoegingen. Viridian viridikid multi. Duurder dan iets van de kruidvat maar in mijn ogen wel beter 8) merk wel dat ze daardoor fitter zijn een wat meer energie hebben.
Beterschap voor alle zieke kinderen!!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor meribel » 02 dec 2016 11:23

zeker glutenvrij niet zomaar zelf gaan experimenteren !

glutenvrij eten is een ongelooflijk beperkende maatregel, en om de diagnose coeliakie te krijgen moet er echt een scopie gemaakt worden.
DIe kan alleen gemaakt worden op het moment dat iemand wel gluten eet

Dus stel het werkt, om dan de juiste diagnose te krijgen moet je je kind juist weer ziek gaan maken!

( en sowieso ook bij een vermoeden voor coeliakie wordt eerst begonnen met een uitgebreid lichamelijk onderzoek en een bloedtest )


maar bij een kind met dagelijks buikpijn, dan ga je toch altijd eerst naar de huisarts lijkt me. Ze zal maar een sluimerend ander ding hebben




ik vind het persoonlijk wel erg van deze tijd dat bij wat voor klachten dan ook het maar op voeding wordt gegooid.
Ik weet dat er vroeger te weinig aandacht voor was ( mijn man heeft heel veel allergieen en maar duurde laat voor dat het werd opgemerkt ) maar tegenwoordig slaan mensen ook wel weer een beetje door. Nog nooit in al die jaren is voedsel zo veilig geweest dan nu met ongelooflijk veel controles, en juist nu lijken mensen het allemaal maar te wantrouwen. ( net als die vaccinaties )

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor lammetje » 02 dec 2016 14:42

Ik ben een zonderling (wat eten betreft iig), maar voor glutenvrij leven hoef je echt niet veel beperkende maatregelen te nemen. Je moet alleen je levens stijl aanpassen. En daarmee ook afwijken van de standaard in Nederland. Ontbijt met granen, lunch met granen, diner met granen... daar is ons lichaam niet op gemaakt. Overgewicht, ondergewicht, vermoeidheid, buikpijn, klachten bij ontlasting, heel veel kan verholpen worden door je voeding aan te passen. Mensen willen alleen vaak niet aanpassen want het kost echt wel even inspanning door anders te gaan denken een daardoor anders inkopen te doen en uiteindelijk anders te gaan eten.

En het komt regelmatig voor dat het zh niks kan vinden zoals bij onze zoon toen, terwijl hij wel baat had bij glutenvrij. Zijn klachten verdwenen maar hij zou volgens alle testen geen coeliakie hebben :o

En voedsel tegenwoordig veilig.... daar geloof ik niet in. Er worden genoeg dingen toegevoegd zoals kleurstoffen, die niet gezond zijn. Waarom staat er anders op de verpakking dat kinderen er hyperactief van kunnen worden :roll: Nee, je gaat er niet dood van, dus wat dat betreft 'veilig', maar veder...?

Maar dit is meer off topic :oops:

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor meribel » 02 dec 2016 16:45

ik ken een aantal mensen/kinderen met coeliakie maar dat heeft zeker wel een heel grote impact op je sociale leven.
van kruisbesmetting kan je al heel ziek worden,
even in het buitenland naar een restaurant, taartje eten op een verjaardag, weekendje weg. Alles moet zorgvuldig voorbereid.
Voor jonge kinderen ook als ze in de klas zitten hebben ze hun eigen aparte trommeltje als er eens uitgedeeld wordt..

glutenallergie is echt heel ernstig , en als je er zelf beter van voelt, begrijp ik het, maar ik zou het voor mijn kinderen absoluut zeker willen weten of ze coeliakie hebben alvorens ik ze een glutenvrij dieet zou voorzetten.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor MissF » 02 dec 2016 17:26

Bedankt!
Het is denk ik niet spanning waar de buikpijn vandaan komt. Ze laat ook erg veel windjes. Gelukkig weet ze nu wel dat dat niet gepast is in bijvoorbeeld de kerk :mrgreen: maar dan wordt de buikpijn echt erger, dus thuis mag ze gewoon windjes laten zoveel ze wil, maar ze stinken echt verschrikkelijk.
Spanningsbuikpijn heeft ze ook wel eens, maar dan stinkt het niet zo ;)

Ik ga niet zo snel met zoiets naar een huisarts. Glutenvrij ga ik niet zo snel doen, dat is zo anders dan wij nu eten, als zoiets zou moeten zou ik eerder naar de huisarts gaan voor onderzoeken denk ik.
Maar melkproducten weglaten zou wel kunnen, maar dat schijnt ook in heel veel dingen te zitten. Melk drinkt ze toch al amper, ze eet alleen een beetje yoghurt of vla na het avondeten, maar volgens mij zit het ook in brood enzo toch?

Misschien toch maar eens gaan proberen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor paprikameisje2 » 02 dec 2016 19:05

Tis absoluut wel een aanslag op je sociale leven. Er is overigens wel prima mee te leven. Hier 2 jongens met koemelkallergie (dubbel blind test was bij beide positief) M is ook geprikt op gluten maar komt er niet uit. Klachten lijken nu ook minder. Maar we eten al jaren koemelkvrij.

Alleen.... waren we op vakantie en ging M weer in de broek plassen en poepen. Wij dachten heimwee... (hadden half pension geboekt) en bleken de laatste dag dus heen koemelkvrij dieet aangeboden te hebben maar een lactosevrij dieet. Ze dachten dat dit hetzelfde was..

We gaan dus altijd naar.plaatsen waar we zelf de menukaart en ingredienten kunnen inzien of kunnen kiezen.

Ik zou in eerste instantie wel naar de huisarts gaan. Inmiddels zijn wij zover dat we zelf koemelkvrij blijven leven. In deze tijd van pepernoten niet altijd even makkelijk :(

Alleen voor de calsium tablette en bij M de groei blijven we onder controle

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Evelien » 03 dec 2016 14:56

Zo min mogelijk bewerkt voedsel nuttigen. Zelf kan ik niet tegen dierlijke melkproducten. Eet ik het wel heb ik last van buikpijn. Sinds ik dat weg laat heb ik amper buikpijn meer.

Hier overigens eindelijk goed nieuws over woonruimte. Toch urgentie gekregen. Nu al een woning waar ik op nummer 1 sta. Daar zou ik al rond de 20e in kunnen. Heerlijk.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor paprikameisje2 » 03 dec 2016 20:29

Oooh evelien.. wat fijn zeg! En een beetje in de buurt? Waar je wilde?

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Duschka » 04 dec 2016 08:36

@Evelien. Dat is fijn!

@MissF
In heel veel producten zit wel iets van melk verwerkt.
KM weglaten uit je dieet is echt een kwestie van etiketten (blijven) lezen of vooral veel zelf maken.

Er is best brood (Allisson bv) te koop zonder melk.

Ik bak zelf brood, dan weet ik zeker wat er in zit. Maar hier worden in de regel weinig "kant en klare" zaken gegeten wat dat betreft.
Hier merk ik het ook direct.
Bij mijzelf maar zeker ook bij de kids, een dagje weg ofzo, dan laat ik het altijd een beetje gaan, hoewel ik onze peuter wel uitleg waarom ik sommige dingen beperk, maar mag ze bijvoorbeeld wel een keer een flesje chocomelk (het meest ultieme drankje :mrgreen: ), dan weet ik zeker dat ze dezelfde avond / volgende dag diarree heeft.
Gelukkig legt ze de link nu zelf ook, dus kiest ze dan vaak toch voor appelsap of water.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor trijntjejohanna » 04 dec 2016 10:28

heeft ze geen last van appelsap? Matteo krijgt ook diarree van melkproducten, maar ook zeker van appelsap!


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten