Refowebkids deel 21

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor paprikameisje2 » 01 mar 2016 20:37

wij hadden nooit verwacht dat zowel J als M uit de testen een hb profiel zou scoren. M een enrom hoog profiel, gezien zijn leeftijd willen ze hem als ruim 7 jarige nog een keer onderzoeken op zijn IQ om echt zeker ervan te zijn dat de score wel goed is.

J heeft bij de kleuters helemaal geen super scores gehaald op de cito, die hele cito meet absoluut niet altijd de intelligentie van een kind. Wel als er nooit vragen ala cito gerelateerd wordt gevraagd en een toets er zo in gegooid wordt. Maar dan nog, kom je er als hb kind absoluut niet uit.
Bij de cito zitten veel vragen waaarom een hb kind anders redeneert, ik denk aan een kindje wat 'verstopt' zit, maar wat dus nergens echt verstopt zit...
Zo scoorde M op de IQ test bij woordenschat het meest hoge wat je maar kan scoren.. hij wist nagenoeg alles.... absurd, en in de cito had hij daar bijna alles fout! In het dagelijkse leven zien we die enorme woordenschat ook terug. Aangezien hij klein van postuur is, en ook jong in zijn gezicht oogt, geen losse of wissels met tanden... denken de meesten dat hij 3 is... haha! dat levert soms leuke situaties op :)

M leest inmiddels alles wat los en vast zit, nooit maar ook nooit zijn we met hem bezig geweest. ALs 3 jarige kende hij vanuit het niks al letters, maar nu pas leest hij ermee.

J is versnelt, voor de kerst in groep 1, na de kerst in groep 2. Ze heeft lange tijd niet lekker in haar vel gestoken. Wij dachten dat we een verkeeurde keus hadden gemaakt, onderzoek wees uit dat ze sociaal emotioneel ver voro liep, dingen zag waarvan de leerkracht op school geen grip had op haar.
Nu in groep 5 stijgt ze er weer bovenuit. Versnellen is geen optie bij kinderen die HB zijn, mits ze lekker in hun vel zitten. Ze lopen zo weer ver.

Wel is het goed om diverse dingen onder de loep te nemen. M had enorm veel frustratie, maar dit bleek te komen van een enorme kloof tussen zjin IQ en verwerkingssnelheid, die laatste is gelijk aan een zeer moeilijk lerend kind. Het zit van boven allemaal wel snor, maar het komt er niet uit. Dat was ook een van de redenen van al die driftbuien.

M geniet heel erg van het spelen, ze werken bij ons op de basisschool sinds dit jaar met OGO, ze maken diverse opnames om die te bespreken met de begeleiding en telkens komt M hierop naar voren als zeer orgineel en creatief manneke.. maar wat zo goed kan spelen, anderen kan helpen.... noem het maar op! het is echt een genot om je kind zo te zien!! Kwa niveau zou hij absoluut bij groep 3 kunnen aanhaken, maar wil je dit een kind 'afpakken'. J vond het groep 1 en 2 gespeel maar tien keer niks, en die bloeide vanaf groep 3 op... M zal ws ook wel verder bloeien. Maar versnellen komt bij mij bij M in eerste instantie absoluut niet op.

hier tot nu toe 2 enorm verschillenede kids gehad kwa ontwikkeling, maar met een iq test kwam bij beide wel een hb profiel eruit. Nu nr 3 nog... das ook weet een andere dan de andere twee.... we zullen zien!

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor paprikameisje2 » 01 mar 2016 20:45

overigens hoop en bid ik vooral dat de kids om kunnen gaan met hun capaciteiten.... en willen ze stratenmaker worden en zijn ze gelukkig.. mijn zegen hebben ze!!

Wat wel zo is met een klas overslaan... ze zijn al jong en dan zijn ze nog jonger in leeftijd.. durf ik mn meisje los te laten als ze bv op haar 16e wil starten aan een universiteit of noem maa rwat op, die scholen zitten hier niet om de hoek.... nadeel van in een uitheok wonen dus draag wel consequenties. Of op een fiets eind naar het VO te fietsen.... we zien wel... nog 3 jaar en dan kijken we wel...

Lidia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 457
Lid geworden op: 08 sep 2009 12:15
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Lidia » 02 mar 2016 10:55

MissF schreef:Wil je doorgeven of je wilt komen en welke datum je WEL kunt.


Op D.V.

Woensdag 16 maart
Woensdag 23 maart
Woensdag 30 maart
Woensdag 6 april

kan ik wel.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor MissF » 02 mar 2016 11:05

Heftig ppm! Maar het is idd het belangrijkste dat je kind zich goed voelt. Al vind ik dat soms wel lastig, want wanneer voelt mijn kind zich gelukkig? Bij de tweede is dat nogal duidelijk, maar bij de oudste echt niet. Die is zo anders dan ikzelf of als zijn zusje, hij is een kopie van mijn man, en die heeft het door de jaren heen ook moeten leren om aan te geven hoe hij zich voelt, en wat hij anders zou willen op momenten dat hij zich niet fijn voelt. Maar voor Jurian is dat nog lastig om aan te geven.

Frederiek was gister de hele dag ziek, 30 keer overgegeven zo ongeveer, vannacht gelukkig aardig goed geslapen, stond ze vanmorgen om 8 uur in de kamer: ik ga me nu aankleden en naar school hoor.
Nou, je hebt nog helemaal niks gegeven sinds eergister, dus je blijft nog maar een dagje thuis.
Woest was ze :D Zo fijn dat ze graag naar school gaat. Gelukkig knapt ze goed op en blijft nu alles er in, dus morgen mag ze lekker een dagje naar school.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor jaccootje85 » 02 mar 2016 11:52

MissF schreef:
Wil je doorgeven of je wilt komen en welke datum je WEL kunt.

Woensdag 23 maart
Woensdag 30 maart
Woensdag 6 april
woensdag 20 april


Dit zijn de woensdagen dat ik kan
Szent az Úr

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor paprikameisje2 » 02 mar 2016 12:57

Als ze hier ' gelukkig' zijn wordt er gezongen, gefloten maar vooral zelf gespeeld.. zonder aansporingen.. ze durven de confrontatie aan met andere kinderen en trekken zich nie tterug.


Oh bah.. das vaak spugen :( zo naar buikgriep! Beterschap!

Ik kan niet... of het moet heel erg in de buirt zijn ;) J gaat naar de voetbalschool. (Klinkt zwaar.. maar is van de sport een spellenmiddag 8 keer gericht op voetbal en plezier!)

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Haai » 02 mar 2016 20:19

Ik vraag mij even af... Wat is precies de zin van doortoetsen? Is dit bij alle 'slimme' kinderen zinvol? Onze oudste (nu gr. 4) scoort ook erg hoog op cognitief gebied, heb hier grafiekjes in zijn rapport: scoort op het cito-onderdeel spelling op A - niveau, verder overal (ver) boven de gemiddelde A - scores. School heeft goed in de gaten dat hij heel snel leert, en biedt hem dus veel verdiepend werk aan, hij draait in 2 plusklasjes mee. Sociaal - emotioneel doet hij het nu goed maar we zijn bang dat als hij een klas over zou slaan, hij wat dat betreft op zijn tenen moet gaan lopen, terwijl op cognitief gebied groep 5 ook al snel geen uitdaging meer zal zijn. Doortoetsen voelt voor mij als 'etiketjes plakken', en ik ben er daarom nooit een voorstander van geweest. Toevallig morgen oudergesprek op school, wie weet kan ik wat met jullie input ;)

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor paprikameisje2 » 02 mar 2016 23:28

Etiket plakken? Niemand plakt wat... hb is geen diagnose... en dan nog.. ik heb ook een etiket.. ik ben er maar wat blij en trots. Eindelijk gericht therapie kunnen volgen om ipv.het als.handicap... als.een enorme kracht te ervaren! Ik gun dat iedereen!

Doortoetsten of diagnose toets doen geeft hiaten aan en kan er goed vewerkt worden aan een stabiele basis. Of op.zoek naar het juuste niveau.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor ajl » 03 mar 2016 07:47

Ik kan de meeste woensdagen wel. Hoop dat jij ook kan komen missf! Na zover jaren online contact ben ik wel benieuwd naar de gezichten achter de verhalen.

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor pien » 03 mar 2016 09:22

Heel zwart/wit gezegd: een kind dat op de Cito een hoge I of I+ scoort (als het goed is gebruiken scholen geen A t/m E meer) beheerst het die stof al volledig, en moet het andere stof aangeboden krijgen. Je komt tenslotte om te leren, en als je zo hoog scoort. leer je vrij weinig.
Om te weten welke stof dat dan moet zijn, moet je doortoetsen. Want een kind dat op bijvoorbeeld de M5 een I+ scoort, kan dat op de E6 ook nog doen, of zelfs op de E7. Maar het kan ook zo zijn dat het op de E6 een II scoort. Alleen op die manier kan school echt weten wat ze moeten aanbieden. Want het frustratieniveau (dus het niveau waarop de lessen moeten worden aangeboden, ligt bij een lage II of een (hoge) III. Al het andere wat school doet is een schot in de ruimte, een gok, maar kan nooit worden onderbouwd.

Helaas leven we niet in een ideale wereld, en een juf heeft meer kinderen in de klas.Ook heeft niet iedere leerkracht even veel kennis op dit gebied. Daarom zal ze moeten roeien met de riemen die ze heeft. Bovendien heeft niet iedere school al een beleid hierop. Het kan zijn dat school alleen maar wat extra uitdaging geeft. Als een kind zich daar fijn bij voelt, en het leert ook fouten te maken, en te leren, dan is op zich ook voldoende.
Wanneer doortoetsen echt noodzakelijk wordt (vind ik), is als een kind met hoge hele hoge scores geen goede werkhouding heeft (weg droomt, veel fouten maakt in het dagelijkse werk, taken ontwijkt etc), of duidelijk minder blij is op school. Niet ieder kind gaat heel graag naar school, maar het moet toch minstens neutraal staan t.o.v. school. Wanneer een kind veel liever niet gaat, of echt een hekel krijgt aan naar school gaan, is er iets mis.
En meisjes laten dit allemaal ook minder snel zien, dus bij hen moet je nog veel alerter zijn. Ze zijn vaak plichtsgetrouw, lief, scoren constant........Maar meisjes zijn het ook vaak die in VWO 4 opeens aanlopen tegen het feit dat ze niet weten wat leren is. Of nog erger, pas op de uni. Dat is erg jammer. Gelukkig weten we tegenwoordig veel meer over hoe dat komt, en hoe we het kunnen voorkomen.

Toen ik net van de PABO kwam, stond ik hier heel anders in. Ik vond het niet echt onzin, maar had gewoon geen idee. We hadden er ook nooit iets over geleerd. Ik dacht werkelijk dat een beetje extra Spaans geven aan een slim kind, of een leuk werkstuk maken wel voldoende was. Na veel nascholen en studeren, en heel veel ervaring rijker, ben ik het echt anders gaan zien. Er zit gewoon zo veel leed en ellende bij (hoog) begaafde kinderen, en dat was in de meeste gevallen echt te voorkomen geweest. En de aanpak is ook zo individueel, dat een hapklaar "hoogbegaafdenpakket" ook helemaal niet bestaat. En hoog scoren maakt een kind ook niet hoogbegaafd natuurlijk. Echte hoogbegaafden vallen vaak niet op aan hun hoge scores. En zij hebben ook weer andere dingen Odin dan kinderen die gewoon heel goed meekomen op school. Dat maakt het zo lastig, maar ook heel mooi. Je moet als leerkracht alleen wel DURVEN! Loslaten van de gebaande wegen. vertrouwen hebben in het kind , en ook je eigen ego opzij durven zetten. Maar dat valt voor een leerkracht niet altijd mee :wink:

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Jess » 03 mar 2016 13:40

Als ik hier lees denk ik wel eens: zijn mijn kinderen de enigen die niet zo goed mee kunnen komen op school?

of worden hier alleen de positieve dingen verteld?

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor pien » 03 mar 2016 13:47

Nee, ze zijn zeker niet de enige hoor. Onze derde loopt zelfs achter op leeftijdsgenootjes. Over school kan ik nog niet veel zeggen natuurlijk, maar ik denk dat het een heel ander verhaal is dan de oudste twee. En dat is helemaal prima!

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Saskia » 03 mar 2016 14:09

Nee hoor Jess, de mijne loopt ook een eind achter op kinderen van haar leeftijd. Maar ze is wel de áller-áller-leukste en daar heb ik het graag over :wink:

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor paprikameisje2 » 03 mar 2016 15:30

Die van mij zijn gelukkig... zonder nodige zorgen! Veruit het belangrijkste.. werkt ver onder niveau maar mag gewoon de kleuter zijn die hij wil zijn.. dus vooral.veel spelen!


Ennuh.. de tandarts was verre van geslaagd. Hij heeft de tandarts gebeten.. en hij heeft ons verwezen naar een kindertandarts

@Pien: ik ben het wel met je eens.. maar kwa loslaten... erg moeilijk.... omdat er meer achter zit. J onze oudste draait eigen program maar als ik haar vraag een verhoudingstabel te gebruiken... kijkt ze mij aan met grote ogen om dat ze niet weet wat dat is.
Denk wel dat et ook enig verschil moet zijn in begaaft en hoogbehaafd.. net als kinderen die het moeilijl hebben op school of mega enorm moeilijk.


Ik ga T weer entertainen.. yeah

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor paprikameisje2 » 03 mar 2016 15:32

Hmmm nu lijktnhet net alsof ik wil pochen.. kan je zeggen dat met name de middelste ons veel zorge kost... wat voor vermogen hij ook heeft. Hij is altijd goed op de manier zoals God hem bedoelt heeft..


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten