Ongelukkig getrouwd

Moderators: Memmem, Moderafo's

Sammie40

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Sammie40 » 10 nov 2015 16:26

Ik snap precies wat je schrijft. Ik stel mijn kind bloot hieraan. Ik ben me daar volledig van bewust. Ons kind is alles voor hem en hij zal nooit iets richting hem doen maar hij maakt natuurlijk wel mee dat hij zijn moeder finaal afmaakt met woorden.
Ik voel me daar heel schuldig over. Ik zeg ook altijd tegen hem niet kwaad te worden waar hij bij is en zachtjes moet doen.

Als oplossing heb ik bedacht dat ik me probeer zo min mogelijk van zijn woede aan te trekken, bij m'n gevoel blijven en proberen zoveel mogelijk te voorkomen. Dit niet voor mezelf maar voor mijn kind.
Klinkt niet best, ik weet het.

Waarom ik dan blijf???
Angst voor dat hij ons kind van me afneemt of althans co-ouderschap. Daarover moet ik me goed over laten informeren.
Maar ook m'n omgeving. De kerk.
Ik ben iig al zover dat ik hier m'n verhaal doe. Overigens komen er geen meer kinderen, fysiek gezien kan dat niet bij mij meer dus dat is wel een geruststelling, hoe erg dit ook klinkt.

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Dippie » 10 nov 2015 16:32

Wat heftig voor je!

Ik weet eigenlijk niet zoveel te zeggen, maar weet wel dat er iets moet gebeuren, want anders hou je dit idd niet vol.
Je zegt dat jezelf uit een liefdevol gezin komt, kun je er niet met je ouder over praten? Ik denk dat het je ook al heel erg oplucht en ik weet zeker dat ze je dan willen helpen.
Zoals ik het nu allemaal lees, zou ik ook zeggen; scheiden. Maar zoals je zelf zegt, dat wordt een vechtscheiding dan. Daarom zou ik er zeker eerst met meerdere mensen die dicht om je heen staan, praten.
Heb je serieus een tas in je auto staan om te kunnen vertrekken als dat in jouw ogen nodig is? Dit is echt niet gezond en zegt dus eigenlijk al wel in welk stadium je verkeerd.....

Heel veel sterkte iig!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Mortlach » 10 nov 2015 16:35

Sammie40 schreef:Dank voor jullie reacties!
Ik had niet verwacht dat jullie scheiden als serieuze mogelijkheid benoemen!
Ik heb zelf een goede baan en hij woont in mijn koophuis (alles staat nog op mijn naam en betaal bijna alles, terwijl hij als eigen baas bijna 3x zoveel verdiend maar goed)


O, dat maakt het nog gemakkelijker.

In goede perioden heeft mijn enig zelfinzicht en zegt ook wel sorry. Maar het ergste is is dat hij achter zijn kwetsende woorden blijft staan omdat dat nu eenmaal de waarheid is. En dat betekent dat ík moet veranderen.
Ik heb me in m'n leven nog nooit zo minderwaardig gevoeld, en het gekke is dat je alles gaat geloven omdat hij met zulke argumenten komt dat je wel bijna aan jezelf gaat twijfelen. Zo stond hij laatst in de file en kon ons kind van de opvang niet op tijd ophalen. Ik was op mijn werk. Ik kan er natuurlijk niks aan doen dat er files zijn én dan had ie ook wat eerder kunnen vertrekken. Maar op een of andere manier was het mijn schuld. En hij kon er niks aan doen allemaal. Ik moest vanaf m'n werk maar regelen dat ons kind werd opgehaald.
Ik ben dan compleet in de war. Soms is hij dagen kwaad en zwijgt dan. Maar sws heeft hij het nergens over.


Wederom, mijn vrouw kan je exact dezelfde verhalen vertellen. Boos om niks. Dagen 'doodzwijgen', en je gaat het op een gegeven moment ook geloven. Ze heeft nog steeds soms dagen dat ze van mij verwacht dat ik ook boos word of dat ze zich heel raar gedraagd. Ik weet nu dat ze zich dan gedraagd zoals ze bij hem deed.

Scheiden heb ik wel eens geopperd. Ik zei dan dat als hij zo ontevreden over me is, zich zo ergert etc waarom hij dan nog met mij getrouwd wil zijn. Scheiden wil hij niet. Wat dacht ik wel! Dan moet ik er maar voor zorgen dat hij zich niet hoeft te ergeren!!
Bovendien zal hij co-ouderschap willen. Dat zou ik nooit toestaan.
Maar ja, ik weet niet hoe dat met een scheiding zal gaan. Hij zal iig nooit meewerken aan een scheiding.


Hij HOEFT ook niet mee te werken aan een scheiding, zeker niet als het huis op jouw naam staat. Gewoon een scheidingsadvocaat inschakelen en de de sloten laten veranderen.

Hoe is het mogelijk allemaal denk ik wel eens.
Slaan doet hij trouwens nooit meer; hij weet dat ik een tas in de auto heb en bij de eerst volgende tik ben ik met ons kind weg.
Maar goed, schelden en kwetsen etc is net zo erg.


Nee, natuurlijk, omdat als er eenmaal met scheiden is gedreigd, slaan iets is wat vaak direct ophoudt. Het laat immers zichtbaar sporen achter. Maar emotionele mishandeling is inderdaad net zo erg, alleen zijn de sporen niet direct zichtbaar. Kies voor je kind en je eigen veiligheid!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Mortlach » 10 nov 2015 16:38

Sammie40 schreef:Maar ook m'n omgeving. De kerk.
Ik ben iig al zover dat ik hier m'n verhaal doe. Overigens komen er geen meer kinderen, fysiek gezien kan dat niet bij mij meer dus dat is wel een geruststelling, hoe erg dit ook klinkt.


De reactie van je omgeving en je kerk zegt alleen wat over hen, niks over jou. En ja, het kan inderdaad dat zij het je moeilijker maken in plaats van de steun geven die je nodig hebt. Aan de andere kant wordt je misschien aangenaam verrast. Om die reden blijven is wel een heel slechte reden. Je kunt altijd van kerk veranderen. (mijn vrouw heeft uiteindelijk dankzij haar ervaringen helemaal gekapt met het christendom).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Chaya » 10 nov 2015 16:56

Sammie40 schreef:Ik snap precies wat je schrijft. Ik stel mijn kind bloot hieraan. Ik ben me daar volledig van bewust. Ons kind is alles voor hem en hij zal nooit iets richting hem doen maar hij maakt natuurlijk wel mee dat hij zijn moeder finaal afmaakt met woorden.
Ik voel me daar heel schuldig over. Ik zeg ook altijd tegen hem niet kwaad te worden waar hij bij is en zachtjes moet doen.

Als oplossing heb ik bedacht dat ik me probeer zo min mogelijk van zijn woede aan te trekken, bij m'n gevoel blijven en proberen zoveel mogelijk te voorkomen. Dit niet voor mezelf maar voor mijn kind.
Klinkt niet best, ik weet het.

Waarom ik dan blijf???
Angst voor dat hij ons kind van me afneemt of althans co-ouderschap. Daarover moet ik me goed over laten informeren.
Maar ook m'n omgeving. De kerk.
Ik ben iig al zover dat ik hier m'n verhaal doe. Overigens komen er geen meer kinderen, fysiek gezien kan dat niet bij mij meer dus dat is wel een geruststelling, hoe erg dit ook klinkt.

Moeilijk, heel moeilijk. Enerzijds zie ik je man als boze dader, anderzijds als slachtoffer, omdat hij elke vorm van zelfreflectie lijkt te missen. Hij heeft goud in handen - met jou als echtgenote - en hij ziet het niet! Hij maakt het kapot en het ergste is, dat hij dit niet eens "bewust" doet, maar vanwege zijn handicap.
Ik denk dat het een heel moeilijke weg voor je wordt, hoe dan ook. Want hij zal niet willen begrijpen waarom jij bij hem weg wil en hoe gaat hij hier op reageren en gaat hij het accepteren?
Je hebt hier echt goede hulp bij nodig meis, ga deze weg niet alleen!

Houd je nog van hem of heeft hij dat doodgeknuppeld? Of weet je eigenlijk niet meer wat je precies voelt?
Als je hier niet op wilt antwoorden, begrijp ik dat hoor!
Maar ik vind dat je er mild over schrijft, maar een huwelijk dat aan een dun draadje hangt vanwege angst.... dat is heel erg. Ook voor je kind.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Mortlach » 10 nov 2015 17:03

Chaya schreef:Ik denk dat het een heel moeilijke weg voor je wordt, hoe dan ook. Want hij zal niet willen begrijpen waarom jij bij hem weg wil en hoe gaat hij hier op reageren en gaat hij het accepteren?
Je hebt hier echt goede hulp bij nodig meis, ga deze weg niet alleen!


Hoewel blijven wel vele malen erger is dan weggaan. Weggaan is maar eventjes zwaar - hooguit totdat het kind 18 jaar is. Blijven... tja...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2015 17:14

Sammie40 schreef:Ik snap precies wat je schrijft. Ik stel mijn kind bloot hieraan. Ik ben me daar volledig van bewust. Ons kind is alles voor hem en hij zal nooit iets richting hem doen maar hij maakt natuurlijk wel mee dat hij zijn moeder finaal afmaakt met woorden.
Ik voel me daar heel schuldig over. Ik zeg ook altijd tegen hem niet kwaad te worden waar hij bij is en zachtjes moet doen.

Als oplossing heb ik bedacht dat ik me probeer zo min mogelijk van zijn woede aan te trekken, bij m'n gevoel blijven en proberen zoveel mogelijk te voorkomen. Dit niet voor mezelf maar voor mijn kind.
Klinkt niet best, ik weet het.

Waarom ik dan blijf???
Angst voor dat hij ons kind van me afneemt of althans co-ouderschap. Daarover moet ik me goed over laten informeren.
Maar ook m'n omgeving. De kerk.
Ik ben iig al zover dat ik hier m'n verhaal doe. Overigens komen er geen meer kinderen, fysiek gezien kan dat niet bij mij meer dus dat is wel een geruststelling, hoe erg dit ook klinkt.


De kerk heeft waarschijnlijk het idee dat jullie een goed draaiend gezin zijn waar niets aan de hand is. Als het tot een scheiding komt moet je openheid van zaken geven en gezien je verhaal denk ik dat de kerk daar wel wat van zal begrijpen. Zo niet, dan wordt het tijd om een andere kerk te zoeken. Sowieso, als het zo ver komt kan het wel verstandig zijn dat een van beiden ergens anders gaat wonen / kerken zodat je elkaar niet telkens tegen het lijf loopt. Wat co-ouderschap betreft, je bent als moeder wel in het voordeel. Daarnaast heb je gegronde redenen om te scheiden waardoor ik denk dat de kans dat je co-ouderschap kan voorkomen wel goed is. Wel leidt het natuurlijk tot een vervelende vechtscheiding.... niet leuk maar het zo laten en proberen te negeren, daar wordt je nooit gelukkig van.

En je zegt dat hij je kind nooit wat aan zal doen. Omdat dat alles voor hem is. Maar je dacht ook dat hij van je hield en je nooit wat aan zou doen en dat is ook veranderd. Het kan dus goed zijn dat hij je kind ook zo gaat behandelen.

Sterkte, knuffel!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2015 17:15

Mortlach schreef:
De reactie van je omgeving en je kerk zegt alleen wat over hen, niks over jou. En ja, het kan inderdaad dat zij het je moeilijker maken in plaats van de steun geven die je nodig hebt. Aan de andere kant wordt je misschien aangenaam verrast. Om die reden blijven is wel een heel slechte reden. Je kunt altijd van kerk veranderen. (mijn vrouw heeft uiteindelijk dankzij haar ervaringen helemaal gekapt met het christendom).


De kerk is natuurlijk niet op de hoogte van wat er achter de voordeur gebeurt. Dat is het lastige met narcisme, mensen kunnen doorgaans heel goed de schijn ophouden dat ze een keurig gezin hebben. De vraag is hoe men reageert als je openheid van zaken geeft. Als men echt weet hoe het zit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Sabra » 10 nov 2015 18:24

Marnix schreef:De kerk is natuurlijk niet op de hoogte van wat er achter de voordeur gebeurt. Dat is het lastige met narcisme, mensen kunnen doorgaans heel goed de schijn ophouden dat ze een keurig gezin hebben. De vraag is hoe men reageert als je openheid van zaken geeft. Als men echt weet hoe het zit.


Je vergeet de disclaimer. Ook in de kerk zijn er (veel) mensen die per definitie zulke verhalen ontkennen en niet geloven en de vertelster in diskrediet brengen, het verhaal bagatelliseren of ten koste van alles het huwelijk in stand willen houden. Bezint eer ge begint bij het betrekken van de kerk.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Mortlach » 10 nov 2015 18:42

Sabra schreef:Je vergeet de disclaimer. Ook in de kerk zijn er (veel) mensen die per definitie zulke verhalen ontkennen en niet geloven en de vertelster in diskrediet brengen, het verhaal bagatelliseren of ten koste van alles het huwelijk in stand willen houden. Bezint eer ge begint bij het betrekken van de kerk.


Dat is een goed punt. Sommige mensen denken dat ze God moeten beschermen, of dat een scheiding een smet is op de gehele gemeente. Dat soort mensen moet je dus bijzonder goed filteren, want die zullen je last alleen maar verzwaren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ceciel72
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jul 2015 11:13

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor ceciel72 » 10 nov 2015 22:21

Wat een ellende heb je al in die jaren meegemaakt!
Veel dingen die u schrijft herken ik vanuit mijn eigen leven helaas.
Probeer hulp in te schakelen en stappen te ondernemen.
Ieder heeft zijn of haar fouten maar ik denk dat er (te) veel aanwijzingen zijn voor Narsisme. Een echte narsist zal zich niet willen laten testen en doet altijd aardig tegen andere mensen, problemen nee die veroorzaken altijd een ander.
Een narsist is ook nooit tevreden ja alleen hij of zij zelf is de belangrijkste persoon die je maar kunt bedenken.
Jammer dat je geen steun krijgt van de schoonfamilie.
Veel moed,kracht en sterkte toegewenst.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Cicero » 10 nov 2015 23:24

Over scheiden en christelijk geloof:

In veel kerken wordt daar heel moeilijk over gedaan, omdat het in het NT heel duidelijk wordt verboden (tenzij er sprake is van overspel, of haat tegen het evangelie).

De vraag is echter of de situatie waarin het NT is geschreven niet anders is dan bij ons. Immers, men verwachtte toen een zeer spoedige oordeelsdag, en het had dus niet veel zin meer het dagelijks leven ingrijpend te wijzigen. Je zou je ook kunnen afvragen of Jezus niet verbood om te scheiden op het moment dat bijvoorbeeld Petrus niet meer bij zijn familie was en daarom maar wilde scheiden.

Hoe dan ook, het lijkt mij niet wenselijk blind de geboden in de Bijbel letterlijk na te volgen. Dat gebeurt immers in de Bijbel zelf ook niet, geboden worden steeds aangepast. Jezus en Paulus zetten hierbij een zeer duidelijk kompas neer: opbouwende liefde is de vervulling van de wet. De algemene regel om niet te scheiden is hiervan een uiting. Immers, het is in de meeste gevallen veel beter niet lichtvaardig te scheiden (bijvoorbeeld omdat je vrouw niet lekker kookt, daarover discussieerden de rabbi's). Maar er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld als je man antichristelijk is. In die laatste categorie valt het volgens mij ook als een partner een stoornis heeft die schadelijk is voor zijn/haar omgeving. Het is absurd om dan aan het regeltje vast te houden om het regeltje, terwijl er mensen kapot gemaakt worden. Dat kan nooit de bedoeling zijn. Het is daarom, mijn inziens, op basis van geestelijk onderscheidingsvermogen in zo'n geval verantwoord voor een christen om te scheiden.

Het kan natuurlijk zo zijn dat jouw kerkgemeenschap een andere benadering heeft. Dat kan, maar weet dan wel dat christelijk Nederland groter is.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Marnix » 11 nov 2015 09:09

Sabra schreef:
Je vergeet de disclaimer. Ook in de kerk zijn er (veel) mensen die per definitie zulke verhalen ontkennen en niet geloven en de vertelster in diskrediet brengen, het verhaal bagatelliseren of ten koste van alles het huwelijk in stand willen houden. Bezint eer ge begint bij het betrekken van de kerk.



Hm ja verschilt een beetje per kerk. De meeste mensen zullen het wel begrijpen als er sprake is van fysiek geweld, verbaal geweld, kleineren, vernederen enzovoorts.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor ajl » 11 nov 2015 11:02

Ben ik de enige die zich verbaasd over de stelligheid waarmee " scheiden" genoemd wordt? Er worden a.d.h.v. 1 verhaal psychiatrische diagnoses gesteld alsof het niets is. Lekker makkelijk allemaal.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Chaya » 11 nov 2015 11:09

ajl schreef:Ben ik de enige die zich verbaasd over de stelligheid waarmee " scheiden" genoemd wordt? Er worden a.d.h.v. 1 verhaal psychiatrische diagnoses gesteld alsof het niets is. Lekker makkelijk allemaal.

Je bent niet de enige, want ik schreef eerder:
Chaya schreef:Enerzijds zie ik je man als boze dader, anderzijds als slachtoffer, omdat hij elke vorm van zelfreflectie lijkt te missen. Hij heeft goud in handen - met jou als echtgenote - en hij ziet het niet! Hij maakt het kapot en het ergste is, dat hij dit niet eens "bewust" doet, maar vanwege zijn handicap.

Natuurlijk moet je niet als eerste aan scheiden denken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten