Zwanger deel 15

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Marnix » 09 sep 2019 20:40

nachtegaaltje schreef:Ik voel me geroepen even duidelijkheid te scheppen. Bij ons is geen sprake van ongewild zonder kinderen. Erger vind ik het voor diegenen die er zo naar verlangen.


Ah, je gaf eerder aan dat je niet zwanger kan worden en het soms best confronterend is om te lezen dat anderen zwanger worden. Daar maakte ik uit op dat je het wel had gewild.

Gele tekst (citeren of quoten) krijg je door op het knopje met aanhalingstekens bij een bericht te klikken. Het bericht wordt dan geciteerd en daaronder kan je dan je reactie erop typen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor pindas83 » 09 sep 2019 21:42

nachtegaaltje schreef:Ik voel me geroepen even duidelijkheid te scheppen. Bij ons is geen sprake van ongewild zonder kinderen. Erger vind ik het voor diegenen die er zo naar verlangen.


Maar wat is er dan überhaupt erg aan, gezien het verlangen er niet is?

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor pindas83 » 09 sep 2019 21:49

Marnix schreef: hoe ze dat vroeger deden? Geen idee. In ieder geval werkte de moeder dan niet. Maar geen idee hoe ze dan boodschappen deed. Ik vind het knap.


Nou volgens mij fungeerde vroeger de oudste kinderen vaak als assistent van moeders.
School en studeren was zeker voor meisjes niet het allerbelangrijkste dus konden ze al op jonge leeftijd de broertjes en zusjes uit de stront halen. :D

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor K80 » 09 sep 2019 21:49

De uitspraak, "Wij zijn zwanger" is echt VER-SCHRIK-KE-LIJK.
Je vrouw/vriendin is zwanger, of wij verwachten een kindje.

Kids i.p.v. kinderen is ook al zo tenenkrommend.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Marnix » 09 sep 2019 22:14

Haha precies. Dat roep ik ook regelmatig.

pindas83 schreef:Nou volgens mij fungeerde vroeger de oudste kinderen vaak als assistent van moeders.
School en studeren was zeker voor meisjes niet het allerbelangrijkste dus konden ze al op jonge leeftijd de broertjes en zusjes uit de stront halen. :D


Zit wat in ja, 12 kinderen komen natuurlijk doorgaans niet tegelijk. :-) toch vind ik het knap, ouders (vaak vooral de moeders) die van die grote gezinnen hadden. Ik vind het met twee soms al megadruk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor K80 » 10 sep 2019 07:30

pindas83 schreef:Nou volgens mij fungeerde vroeger de oudste kinderen vaak als assistent van moeders.
School en studeren was zeker voor meisjes niet het allerbelangrijkste dus konden ze al op jonge leeftijd de broertjes en zusjes uit de stront halen. :D


Klopt.
Mijn moeder moest op haar 14e al thuis blijven van school om de rest van de 14 kinderen mee helpen op te voeden omdat oma het niet meer trok.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Chaya » 10 sep 2019 11:36

Marnix schreef:Ik vind 15-20 jaar best lang hoor ;-) maar ik heb ook gezegd dat de “lasten” absoluut niet opwegen tegen hoe het je leven verrijkt.

Joh, je staat straks bij een lege slaapkamer en denk dan: zoeffff is het nu al voorbij?
Zo sta je op het schoolplein, zo sta je bij de uitreiking van de bul, bij wijze van spreken. Wat gebeurde in die tussentijd? :D
Maar als je er middenin zit, kan het lang duren inderdaad.
K80 schreef:De uitspraak, "Wij zijn zwanger" is echt VER-SCHRIK-KE-LIJK.
Je vrouw/vriendin is zwanger, of wij verwachten een kindje.

Zo mee eens!
Duschka schreef:Waren we maar samen zwanger, dan kon ml de helft van de fysieke ellende dragen

Op zn minst de weeënstorm trotseren. Men, dat was het allerallerergste <:0 en ik was thuis, dus geen ruggenprik.
nachtegaaltje schreef:Bij ons is geen sprake van ongewild zonder kinderen. Erger vind ik het voor diegenen die er zo naar verlangen.

O. Ja. Nu weet ik niet zo goed wat ik moet zeggen. 8-[
Marnix schreef:Geen idee. In ieder geval werkte de moeder dan niet. Maar geen idee hoe ze dan boodschappen deed. Ik vind het knap.

Als je het over heel vroeger hebt, toen kwamen er veel leveranciers aan de deur. De melkman, de groentenman, een olieman die ook schoonmaakmiddelen verkocht e.d.
En ik snap het ook niet, want mijn ouders haalden alles op het fietsje. Ik zou niet weten hoe ik die vracht boodschappen op een fiets zou moeten vervoeren, zelfs niet als ik meerdere keren ga.
We hebben veel meer eten, dat is het.
Ook wordt er anders tegen het hebben van een kind aangekeken. Wij rolden wel groot, je kreeg eens een draai om je oren van die en gene, als de politie in zicht kwam, maakte je dat je weg kwam. Zo bang was je.
Kortom, veel mensen bemoeiden zich met de opvoeding.
Ik zat op turnen, daar fietste ik zelf heen.
Nu rijden de ouders kris kras door de stad vaak om hun kind van vioolles te halen, daarna naar voetbal je brengen, andere kind naar judo enz.
pindas83 schreef:Nou volgens mij fungeerde vroeger de oudste kinderen vaak als assistent van moeders.

Dat kan ik me voorstellen als je ziet hoe de dagen van de moeders eruit zagen. De propere huisvrouw begint in den ochtend al voor haar gezin te zorgen. Drie keer per dag tafel dekken, met alle afwas en rommel van dien.
Een grote was met een snel- of langzaamwasser, door de wringer, in de centrifuge.
Daarna strijken, dat kostte al anderhalve dag gemiddeld.

En vrijwel niemand ging studeren, van de meidengroep, een enkeling die uit een gegoede familie kwam.
Ik verwonder me er vaak over dat er nog kinderen geboren werden tijdens de oorlog. In de getto. In de vernietigingskampen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2019 13:06

Chaya schreef:Joh, je staat straks bij een lege slaapkamer en denk dan: zoeffff is het nu al voorbij?
Zo sta je op het schoolplein, zo sta je bij de uitreiking van de bul, bij wijze van spreken. Wat gebeurde in die tussentijd? :D
Maar als je er middenin zit, kan het lang duren inderdaad.


Ja, dat geloof ik. Ik vind de tijd vaak al voorbij vliegen. En ach, ik geniet ontzettend van mijn kinderen. Soms denk ik wel een: Wat heerlijk dat je gewoon kan doen en laten wat je wil zonder daar rekening mee te houden. Maar als ik zo mijn kinderen weer ophaal ben ik die gedachte snel weer vergeten hoor. Elke fase heeft zo zijn beperkingen en uitdagingen maar nog veel meer ook z'n mooie kanten. Waar je later misschien nog wel met weemoed aan terug denkt :-)

Als je het over heel vroeger hebt, toen kwamen er veel leveranciers aan de deur. De melkman, de groentenman, een olieman die ook schoonmaakmiddelen verkocht e.d.
En ik snap het ook niet, want mijn ouders haalden alles op het fietsje. Ik zou niet weten hoe ik die vracht boodschappen op een fiets zou moeten vervoeren, zelfs niet als ik meerdere keren ga.
We hebben veel meer eten, dat is het.
Ook wordt er anders tegen het hebben van een kind aangekeken. Wij rolden wel groot, je kreeg eens een draai om je oren van die en gene, als de politie in zicht kwam, maakte je dat je weg kwam. Zo bang was je.
Kortom, veel mensen bemoeiden zich met de opvoeding.
Ik zat op turnen, daar fietste ik zelf heen.
Nu rijden de ouders kris kras door de stad vaak om hun kind van vioolles te halen, daarna naar voetbal je brengen, andere kind naar judo enz.


Nou, dat vind ik ook zo belachelijk. Ouders die zelfs naar trainingen van hun kinderen komen kijken, de kids worden dan altijd gebracht. Het voordeel van een kleiner gezin hebben is wel dat je wat meer aandacht kan hebben voor je kinderen, hun hobby's enzovoorts (mijn ouders kwamen echt nooit bij een wedstrijd van mij kijken) maar tegenwoordig slaan ouders daar vaak wel gigantisch in door.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor MoesTuin » 10 sep 2019 14:09

Voor alles is een tijd inderdaad. :D
En iedere tijd heeft zijn charmes :)

Wij deden ontzettend veel juist met de kinderen, zelfs tot met z'n allen in een hotelkamer tijdens een weekend weg....
Heerlijke tijden :mrgreen:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor K80 » 10 sep 2019 14:12

Marnix schreef:


Nou, dat vind ik ook zo belachelijk. Ouders die zelfs naar trainingen van hun kinderen komen kijken, de kids worden dan altijd gebracht. Het voordeel van een kleiner gezin hebben is wel dat je wat meer aandacht kan hebben voor je kinderen, hun hobby's enzovoorts (mijn ouders kwamen echt nooit bij een wedstrijd van mij kijken) maar tegenwoordig slaan ouders daar vaak wel gigantisch in door.


Daar ben ik het nou echt helemaal mee eens.
We wilden graag een keer wat met vrienden wat plannen om wat leuks te gaan doen.
Kon de helft al niet omdat de kinderen moesten sporten.
Ik geheel onwetend vroeg dan waarom moeder ze niet even af kan zetten.
Blijkt dat als je een goede ouder bent, ELKE wedstrijd en training moet gaan kijken.
Heb ook echt gezegt dat ze niet sporen. Heel het weekend draait on de jong. Eigen leven bestaat niet meer.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Chaya » 11 sep 2019 12:03

K80 schreef:Blijkt dat als je een goede ouder bent, ELKE wedstrijd en training moet gaan kijken.
Heb ook echt gezegt dat ze niet sporen. Heel het weekend draait on de jong. Eigen leven bestaat niet meer.

Nee hoor, het lijkt er op of deze ouders een vaag schuldgevoel af willen kopen dan.
Als jij er de hele week niet bent voor je kind, moet dat in het weekend even ingehaald worden met "quality time".
Als er een schoolvoetbaltoernooi is, verkopen deze ouders nee, als je hen vraagt als vrijwilliger.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2019 12:47

Chaya schreef:Nee hoor, het lijkt er op of deze ouders een vaag schuldgevoel af willen kopen dan.
Als jij er de hele week niet bent voor je kind, moet dat in het weekend even ingehaald worden met "quality time".
Als er een schoolvoetbaltoernooi is, verkopen deze ouders nee, als je hen vraagt als vrijwilliger.


Tja kijk, dat ouders meer werken dan vroeger en dan door de week hun kinderen niet zoveel zien (die gaan naar school, nog een avondje sport en muziekles, als ze kerkelijk zijn nog club of catechisatie) en dan weer op tijd naar bed is het natuurlijk niet onlogisch dat ze in het weekend wat meer tijd met hun kinderen door willen brengen. Of naar hun voetbalwedstrijd komen kijken wat voor de ouders ook wel weer een sociale aangelegenheid is want de andere ouders van teamgenoten van je kind leer je dan snel kennen. Daar is op zich natuurlijk helemaal niets mis mee en omdat de gezinnen wat kleiner zijn kan je ook wat makkelijker en vaker dit soort dingen doen. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee en om het gelijk af te doen als het "afkopen van een schuldgevoel" is wel heel kort door de bocht. Als een van mijn kinderen gaat sporten wil ik daar ook wel af en toe bij zijn. Anders wordt het wanneer men zichzelf (en elkaar) zo ongeveer gaat verplichten om daar altijd bij te zijn. Een kind kan prima af en toe zelf naar de sportclub fietsen, voetballen en weer naar huis komen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

nachtegaaltje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 okt 2016 17:27

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor nachtegaaltje » 11 sep 2019 13:53

Marnix schreef:Ah, je gaf eerder aan dat je niet zwanger kan worden en het soms best confronterend is om te lezen dat anderen zwanger worden. Daar maakte ik uit op dat je het wel had gewild. Oeps, misverstand dus... Jij hebt 2 kinderen?

Gele tekst (citeren of quoten) krijg je door op het knopje met aanhalingstekens bij een bericht te klikken. Het bericht wordt dan geciteerd en daaronder kan je dan je reactie erop typen.
Dank je voor de uitleg! Heb erg moeite (nieuwe) dingen te begrijpen.

nachtegaaltje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 okt 2016 17:27

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor nachtegaaltje » 11 sep 2019 13:57

pindas83 schreef:Maar wat is er dan überhaupt erg aan, gezien het verlangen er niet is?

Ik heb het over anderen die er naar uitkijken..

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor MoesTuin » 11 sep 2019 15:58

Chaya schreef:Nee hoor, het lijkt er op of deze ouders een vaag schuldgevoel af willen kopen dan.
Als jij er de hele week niet bent voor je kind, moet dat in het weekend even ingehaald worden met "quality time".
Als er een schoolvoetbaltoernooi is, verkopen deze ouders nee, als je hen vraagt als vrijwilliger.

Gelukkig lijkt het erop.... :wink:
En is dat niet zo bij velen 8)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast