Zwanger deel 15

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor MoesTuin » 20 aug 2015 07:26

Bedankt voor de felicitaties! :D
Neem er allemaal maar lekker eentje hiervan :wink:

:arrow: Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

juf89
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 feb 2011 14:16
Locatie: de grote stad

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor juf89 » 20 aug 2015 10:24

Dippie schreef:Hier ook nog nooit zulke opmerkingen gehad eigenlijk.
Het is denk ik ook maar net hoe je er zelf mee omgaat? Ik zeg het namelijk ook gewoon uit mezelf; dat ik voorlopig echt niet aan een derde moet denken, enz.. Er wordt vaak zo'n issue van gemaakt, terwijl dat mi helemaal niet nodig is. Natuurlijk is het niet vanzelfsprekend dat er kinderen komen en al helemaal niet op de tijden die je zelf in gedachte hebt.


Dit soort opmerkingen vind ik echt heel lastig 'voorlopig geen derde' stel je voor dat je nu 'per ongeluk' toch zwanger raakt?
ik vind dit heel lastig. Mijn moeder heeft tijdens de zwangerschap dat ze van mijn zwanger was geroepen hoe verschrikkelijk ze het wel niet vond dat ze weer zwanger was. en daarvoor dat er echt geen 5e zou komen.
Ik zeg daarom altijd dat mensen daar niets mee te maken hebben, want stel je voor dat wij voorlopig nog samen willen blijven en ik op eens toch zwanger raak, dan krijg je van die opmerkingen o was zeker niet de planning enz. En dat gun ik een kindje echt niet, omdat ik zelf van binnenuit ken!!
Kijk omhoog en zie wat nog verborgen is

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Duschka » 20 aug 2015 10:48

juf89 schreef:Dit soort opmerkingen vind ik echt heel lastig 'voorlopig geen derde' stel je voor dat je nu 'per ongeluk' toch zwanger raakt?


Verdrietig dat je dat zo hebt moeten ervaren Juf!

Maar ik denk dat er een wezenlijk verschil is, tussen in alle eerlijkheid zeggen dat je "voorlopig nog niet aan de volgende baby denkt" en eens je toch zwanger bent "je kind niet welkom heten".

Ik kan mij namelijk best voorstellen, dat iemand wel even prima tevreden is met het gezin, zoals 't nu functioneert. Maar dat wil natuurlijk niet uitsluiten dat je, eens zwanger, dat kindje toch met beide armen verwelkomt.

Ik ken een stel waar de jongste, om 't nu maar eens zo te zeggen "echt niet" in de planning zat.
Maar eens ze aan 't idee gewend waren, was dat kindje net zo welkom als de anderen.
Iemand heeft daar ook eens een tactloze opmerking tegen 't kind gemaakt, over 't feit dat 't "niet gepland was", maar toen hebben de ouders gezegd, en dat vond ik best mooi "nee, niet gepland, maar daarom een dubbel grote verrassing!"
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Jens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mar 2013 10:52

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Jens » 20 aug 2015 12:24

@gepraat. In de ogen van mensen is het nooit goed, of te snel achter elkaar, of te veel leeftijdsverschil. En voor iedereen is dit anders en zal dat ook anders blijven. Ik heb sws niet het lef om het zomaar aan iemand te vragen en sta ook erg verbaast als 'vreemde/verre kennissen' er met mij over beginnen. Ik vind het anders met goede vrienden, waar ik diepgaande gesprekken mee heb. Daar bespreken we dit soort onderwerpen wel met elkaar/ ook om ervaringen uit te wisselen.

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Jannoek » 20 aug 2015 12:47

Ik ben er ook verbaasd over dat mensen dat zomaar vragen/opmerken.. Niet dat ik wat dat betreft een heel erg gesloten boek ben, ik praat er best over met vrienden en familie waar ik het mee wil delen. Vaak zijn het juist de mensen die net wat verder weg staan (en niet eens weten hoe het precies met je gaat bijvoorbeeld (ik ben aan het herstellen van een burnout, maar dat weet ook lang niet iedereen..).

Bij ons was de verwachting dat het zwanger worden heel moeizaam zou gaan (want van meerdere gyn. gehoord). Verrassing was dan ook groot dat ik zwanger was van F. Zowel bij ons als bij de mensen om ons heen die dat wisten ;-). Bij J hielden we er rekening mee dat het weer snel zou kunnen gaan, maar ook dat het lang zou kunnen gaan duren. Het is niet gezegd dat als het 1x wel makkelijk gaat het de 2e keer weer zo gaat of andersom..
Zwanger zijn/kinderen blijft gewoon een heel groot wonder :)

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor ajl » 20 aug 2015 20:12

Hier ook opmerkingen over de snelheid van de zwangerschappen. Maakt mij niet uit, ben er wel open over. Opmerkingen als; was het gepland, ben je er wel blij mee. Op mijn werk plagend; er bestaat ac hoor!, zijn jullie nu klaar? Nu ook of er nog een 5e komt. Vragen staat vrij, ik maak mij er niet druk om

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Dippie » 20 aug 2015 20:57

juf89 schreef:Dit soort opmerkingen vind ik echt heel lastig 'voorlopig geen derde' stel je voor dat je nu 'per ongeluk' toch zwanger raakt?
ik vind dit heel lastig. Mijn moeder heeft tijdens de zwangerschap dat ze van mijn zwanger was geroepen hoe verschrikkelijk ze het wel niet vond dat ze weer zwanger was. en daarvoor dat er echt geen 5e zou komen.
Ik zeg daarom altijd dat mensen daar niets mee te maken hebben, want stel je voor dat wij voorlopig nog samen willen blijven en ik op eens toch zwanger raak, dan krijg je van die opmerkingen o was zeker niet de planning enz. En dat gun ik een kindje echt niet, omdat ik zelf van binnenuit ken!!



Zoals Duschka ook al zegt; er zit wel een heel verschil in. Ik zeg ook niet dat ik nooit meer een kindje wil, maar voor nu moet ik er echt niet aan denken. Ik ben (helaas) na 4 maanden nog steeds aan het herstellen van mijn bevalling en dat is ook wel één van de redenen waarom ik daar nu zo stellig in ben. Alhoewel ik na de eerste ook niet snel weer zwanger wilde worden.
En natuurlijk; zou ik nu wel zwanger worden is dat kindje natuurlijk niet ongewenst! Maar tussen ongepland en ongewenst zit wel een héél verschil, wat dus ook niet met elkaar te vergelijken is.
Afbeelding

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Evelien » 20 aug 2015 21:45

ajl schreef:Hier ook opmerkingen over de snelheid van de zwangerschappen. Maakt mij niet uit, ben er wel open over. Opmerkingen als; was het gepland, ben je er wel blij mee. Op mijn werk plagend; er bestaat ac hoor!, zijn jullie nu klaar? Nu ook of er nog een 5e komt. Vragen staat vrij, ik maak mij er niet druk om


Oke, er niet druk over maken tsja.
Maar wat als het uit blijft? en je wilt best wel graag? Soms doet het mij best wel pijn (en het is soms even slikken, vooral als weer zo'n babyboom is in de kerk of familie), ondanks dat we hier een enorm mooi mannetje hebben lopen. En ach dan krijg je weer van die dooddoeners: Je hebt er toch 1 gekregen. Dus.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor ajl » 21 aug 2015 05:53

Dat is natuurlijk heel anders. Daar heb je gelijk in. Aan de andere kant, kan open erover praten volgens mij ook wel helpen in het verdriet. Ik kan mij alleen voorstellen dat je dit met jan en alleman wilt delen

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Duschka » 21 aug 2015 07:19

Evelien schreef:Oke, er niet druk over maken tsja.
Maar wat als het uit blijft? en je wilt best wel graag? Soms doet het mij best wel pijn (en het is soms even slikken, vooral als weer zo'n babyboom is in de kerk of familie), ondanks dat we hier een enorm mooi mannetje hebben lopen. En ach dan krijg je weer van die dooddoeners: Je hebt er toch 1 gekregen. Dus.


Misschien is de "dooddoener' nog wel pijnlijker dan de vragen?
Een kinderwens kan volgens mij best een hele zere plek zijn, die weinig aanraking verdraagt.
Moeilijk hoor.

Wij hebben ook heel wat "geslikt" in 't verleden.
Vooral als er weer zwangeren waren, en de omgeving met "subtiel" commentaar kwam, in 't trant van "nou ja, 't werd tijd, ze zijn al een jaar samen..." of "Ja, sommige mensen vinden gelukkig andere dingen belangrijk dan werk..." En variaties op deze thema's.

Met goede familie en vrienden spraken we er wel over, maar niet heel vaak.
Ondanks begrip, of pogingen tot begrip, vonden we dat toch heel moeilijk en je wilt ook niet dat mensen hun blijdschap niet meer met jou kunnen of durven delen.

Schoonfamilie was een andere zaak, die maakten (ondanks 't feit dat ze op de hoogte waren) regelmatig minder subtiele opmerkingen over 't uitblijven van kinderen bij ons.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2015 13:20

Gefeliciteerd Moestuin! Nog een paar jaar en hij kan je tomatenplantjes dieven ;)

juf89 schreef:Ik vind het echt bizar hoe mensen zich kunnen bemoeien.. de afgelopen jaren kwam elke keer de vraag wanneer we zouden gaan trouwen, want ja 26 jaar is veel te oud om te trouwen, en vier jaar verkering is ook veel te lang :(.

Nu zijn we drie!!!! maanden getrouwd en hebben al verschillende mensen aan mij gevraagd of ik zwanger ben :(. Waar halen mensen het lef vandaan omdat te vragen, dat gaat je niets aan tot het moment dat ik dat zelf zou vertellen, als dat zo zou zijn.


haha na drie maanden getrouwd. Gewoon iets terugzeggen als: Nee we moeten nog uitvinden hoe dat uberhaupt moet, zwanger worden.... kansloos :)

Duschka schreef:
Je hebt gelijk, als ik er over nadenk, krijgen en kregen wij soortgelijke commentaren ook.
Ik verbaas mij soms gewoon over 't feit dat mensen maar zomaar van alles durven zeggen.

Toen ik zwanger van DL was, vonden mensen dat we veel te lang gewacht hadden en dat de baby zo wel erg oude ouders kreeg...
Tsja... waarom ga je er direct vanuit dat iemand "bewust" wacht? Als 't aan ons gelegen had, was ze ook acht jaar eerder gekomen ofzo... maar ja...


Tja en zelfs al zou je bewust wachten, dan gaat dat mensen nog niet aan. Maar ja, sommige christenen hebben het vreemde denkbeeld dat je zo snel mogelijk, zo jong mogelijk en zoveel mogelijk kinderen op de wereld moet zetten. Alsof dat de opdracht voor christenen is. Het denkbeeld zit er bij sommige mensen echter nog heel erg in...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Saskia » 24 aug 2015 04:57

Gefeliciteerd, alle nieuwe en aanstaande vaders en moeders!

Wat bespreken betreft: hier is het heel normaal om alles over je kinderwens, zwangerschap en aantal kinderen met jan en alleman te delen. Mensen zeggen ook gewoon of het een jongetje of meisje wordt en zelfs welke naam het zal gaan krijgen.
Verder vragen ze op je trouwdag wanneer je aan kinderen begint, als je er eentje hebt wordt er tegen je gezegd dat je maar snel voor een broertje/zusje moet zorgen etc.
Zulke opmerkingen krijg ik tegenwoordig dus ook vaak, als ik ergens ben met R. Eerst vragen ze hoe oud ze is, en als ze dan horen dat ze al 3,5 is, dan komt steevast de opmerking: krijgt ze geen broertje of zusje? Vervolgens schrikken ze een beetje als ze erachter komen dat ik ze niet zelf op de wereld heb gezet (en dat dat dus bij veel meer mensen aan de hand kan zijn!)
Ik vind persoonlijk de vragen niet zo heel erg, maar dat komt ook doordat het voor mij nooit zo'n issue is geweest. Maar het is wel een mooie opening voor een gesprek en een aansporing voor mensen om voorzichtiger te zijn met het stellen van vragen.

Voor iedereen die verdriet heeft: hug!

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Duschka » 24 aug 2015 07:28

@Saskia
Zo zie je maar weer, dat 't ook nog per cultuur verschillend kan zijn.

Hier even een onrustige zondag gehad met ZH bezoek, CTG en echo.
Bib was ineens erg rustig, hoewel ik dat bij DL ook een paar keer heb gehad, toch maar even de vk gebeld.
Die kwam direct langs en daarna door naar 't zh.
Vandaag weer even terug.
CTG was prima, er is extra uitgebreid met de echo gekeken, vanwege de wat mindere 20 wk echo, mijn kleine buik en mijn vorige zwangerschap.
Gelukkig zag alles er heel goed uit, alleen willen ze de baby graag zien bewegen, en daar had bib dus net geen trek in...

Het is ook een beetje vreemd, ineens van een zeer aanwezig en actief bibje naar nagenoeg complete stilte in mijn buik...
Gelukkig net even een paar kleine schopjes gevoeld, maar ik zal blij zijn als ik weer word "lek" getrapt :wink:
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

AnneS76
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2015 10:51

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor AnneS76 » 24 aug 2015 11:22

Zouden jullie je kindje een bijbelse naam geven?
http://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/bi ... -engeland/

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Evelien » 24 aug 2015 12:15

Nee, o wacht onze zoon heeft wel een bijbelse naam. Maar we hebben niet bewust gekozen voor een bijbelse naam omdat we gelovig zijn.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten