Het borstvoedingstopic deel 3

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Dippie » 03 sep 2014 11:53

Acire schreef:Haha. Ik heb geen aandelen ofzo hoor.
Maar: zelf hoeveelheid bepalen (niet overeten). Smaken los van elkaar leren kennen (appel is appel, banaan is banaan ipv 'alles smaakt naar alles'. Structuur van het voedsel leren kennen. Eerder leren kauwen. En, niet te vergeten ;) : ondertussen zelf kunnen eten. Ieder bemoeit zich met z'n eigen bord, ipv dat irritante voeren 8) Verder nog allerlei wetenschappelijke fratsen, maar die weet ik ff niet meer.


Als je je kindje eten geeft met een vork, wil dat natuurlijk niet zeggen dat je dan alles geprakt geeft :wink:
Hier ook al snel gewoon stukjes fruit gegeven en stukjes brood, maar wél gewoon met vork.
Overigens heb ik dan toch heel even ala raplay 'gewerkt'. Dochterlief kreeg namelijk om te oefenen wél een broodkorst in dr handjes :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Duschka » 03 sep 2014 14:00

cornelia77 schreef:Tja, maar hoe combineer je nu die reinheid en rapley?? :lol:

schoon eten aanbieden?¿ :mrgreen:
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Acire » 03 sep 2014 21:25

Dippie schreef:Als je je kindje eten geeft met een vork, wil dat natuurlijk niet zeggen dat je dan alles geprakt geeft :wink:
Hier ook al snel gewoon stukjes fruit gegeven en stukjes brood, maar wél gewoon met vork.
Overigens heb ik dan toch heel even ala raplay 'gewerkt'. Dochterlief kreeg namelijk om te oefenen wél een broodkorst in dr handjes :mrgreen:


Mij hoor je niet zeggen dat Rapley niet met een vork kan hoor. Dus ik snap je punt niet helemaal.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor paprikameisje2 » 03 sep 2014 21:56

de oudste eet nog steeds via de replay methode. Vork en mes liggen er voor de sier! :) ze is inmiddels zes.. en zolang ze de vingers na de tijd afveegt aan de vaatdoek :) mag ze lekker smullen!

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Dippie » 07 sep 2014 11:38

Acire schreef:
Mij hoor je niet zeggen dat Rapley niet met een vork kan hoor. Dus ik snap je punt niet helemaal.


Het ging mij erom dat je zei; banaan is banaan, appel is appel, enz... Dat heeft toch niets met rapley te maken?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Duschka » 10 sep 2014 21:05

Dippie schreef:Het ging mij erom dat je zei; banaan is banaan, appel is appel, enz... Dat heeft toch niets met rapley te maken?

Wel met het principe waar Rapley o.a. op gebaseerd is.
Doordat je direct stukjes aanbied en dus niet gaat mengen (prakken, pureren etc.) leert een kindje echt de smaak van banaan herkennen en de bijbehorende structuur. En dus ook dat appel een heel andere structuur heeft en een heel andere smaak.
Dat onderscheid zou in beginsel dus niet gemaakt worden, als je de appel en banaan gemixt aanbiedt :wink:
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Jannoek » 10 sep 2014 21:13

een banaan durf ik wel in z'n geheel te geven, maar bijv. komkommer niet..
Ik pureer/prak eigenlijk niks (J is nu net 7mnd) maar geef gewoon kleine stukjes, dus qua smaakervaring dan geen verschil met rapley denk ik ;-)

Ik ben bv overigens aan het afbouwen.. Geef nu nog 2 voedingen per dag, en verder flesje naast de dingen die hij verder eet.
Z'n luiers zijn nu veel natter; kan dat komen omdat het aantal cc borstvoeding minder was maar bijv. vetter?

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor ajl » 11 sep 2014 07:17

Eigenlijk vind ik het een beetje een onzinnig argument. Alsof een kind niet/nooit de smaken/ structuren leert kennen als je het eerst geprakt aanbiedt. Ik geef ze altijd eerst geprakt/gepureerd te eten, soms meerdere dingen door elkaar, maar ook wel eens fruit per soort gepureerd. Zodra ze minder kokhalzen ga ik het steeds grover maken.

En of ze beter gaan eten door replay betwijfel ik ook, ik denk dat het vooral kind afhankelijk is. De oudste en de jongste eten bij ons alles, proberen alles en vinden eigenlijk alles lekker. Dochterlief zeurt vaak over het eten, maar eet het vervolgens wel op, soort van aandacht. Zelfs de soep wat ze echt niet lust, probeert ze steeds vaker en grotere hoeveelheden. En nr 3 is ontzettend lastig met zijn eten, met name met warme hap. Inmiddels nadert hij zijn 3e verjaardag, dus de duimschroeven worden langzaam aan aangedraaid qua eten. Ik geloof er nl niet in dat kinderen ineens uit zichtzelf op hun 7e ofzo gaan zeggen 'geef mij maar een bordje groente'.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor ajl » 11 sep 2014 11:25

@ jannoek, ik geef nu pas eigenlijk bij O stukjes komkommer. Ik durfde dat ook echt niet met 7 mnd. en qua natte luiers; bij mij werden ze juist droger toen ik stopte met de bv. Dus het zal wel per bv afhangen.

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor liefie » 11 sep 2014 11:40

Jannoek Super dat je al zolang bv geeft! Ga je het helemaal afbouwen of hou je het nu op 2 voedingen?

Wat betreft komkommer en appel heeft hier lang geduurd... Dat is zo hard

Ik heb net nog maar zoogcompressen besteld en voedingsbh's komt nu echt dichtbij :)

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Jannoek » 11 sep 2014 19:49

spannend liefie! Zoogcompressen heb ik gelukkig nooit nodig gehad, lijkt me behoorlijk irritant...
wilde eigenlijk helemaal afbouwen, maar vind het nog wel een heerlijk moment 's ochtends en 's avonds. :-oo

appel geef ik J wel, maar dan kook ik de appel eerst, vindt 'ie heerlijk!

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor vpk » 11 sep 2014 21:09

Ik wou eigenlijk ook wel wat afbouwen maar zie er nog niet veel kans toe.. meneer vertikt het namelijk nog steeds om waar dan ook uit te drinken, behalve uit de borst.. meestal nog 4x per dag. af en toe wat drinken uit een pakje, slikt ie dan door als je het door het rietje in zn mond spuit maar dat soort drinken wat daarin zit ben ik nog niet zo blij mee voor hem..
Verder eet hij wel zon beetje alles wat je hem aanbiedt. De enige tip van het cb is blijven aanbieden, dus we gaan nog maar even op deze manier verder..
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Max
Mineur
Mineur
Berichten: 182
Lid geworden op: 07 mei 2007 18:10

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Max » 11 sep 2014 21:55

komkommer kun je ook even koken, tot het zachter is.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Acire » 26 sep 2014 19:32

vpk schreef:Ik wou eigenlijk ook wel wat afbouwen maar zie er nog niet veel kans toe.. meneer vertikt het namelijk nog steeds om waar dan ook uit te drinken, behalve uit de borst.. meestal nog 4x per dag. af en toe wat drinken uit een pakje, slikt ie dan door als je het door het rietje in zn mond spuit maar dat soort drinken wat daarin zit ben ik nog niet zo blij mee voor hem..
Verder eet hij wel zon beetje alles wat je hem aanbiedt. De enige tip van het cb is blijven aanbieden, dus we gaan nog maar even op deze manier verder..


S was ook zo, maar uit een pakje heb ik nooit gegeven. Dat is toch allemaal suikerspul? (Je kunt ze natuurlijk wel navullen met water ofzo). Ik heb bij S 3 verschillende tuitbekers geprobeerd, fles wilde ze toen al tijdje niet meer. Toen las ik de tip: sportdrankflesje. Dus met zo'n dopje, je snapt vast wel wat ik bedoel. Die heb ik op vakantie een aantal keer gegeven met water erin. Beetje knijpen, dan merkte ze dat er wat uitkwam. En na een tijdje ging ze daar uit drinken. En toen een keer de rietjesbeker en ineens had ze het door en dronk ze eruit. Nu 2 weken geleden ofzo... ik was echt blij! Door mijn zwangerschap werkt kolven niet meer dus voelde me soort gevangen. Maar nu ze water kan drinken uit de beker voel ik me vrijer om een beetje af te bouwen.

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Dippie » 01 okt 2014 11:42

Door ervaringen op mijn werk dat bv-kinderen absoluut niet uit iets anders willen drinken dan de borst, heb ik daar echt voor gewaakt. Vanaf de eerste dag kreeg ze wat bijvoeding uit de fles en toen dat niet meer nodig was, kolfte ik zeker 1 maal per dag om dat vervolgens in een flesje aan te bieden :) Hier dus gelukkig nooit last van gehad.

Jannoek, ik vond die 2 voedingen op een dag ook nog zo relaxed toen! Maar ben uiteindelijk wel helemaal gestopt met ongeveer 6 maanden. Ach...zolang hij nog lekker drinkt, waarom niet?
Afbeelding


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten