Het borstvoedingstopic deel 3

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Dippie » 01 sep 2014 13:59

Ik wist niet dat er hier zoveel moeders zitten die ala raplay eten geven :wink:
Hier nooit gedaan, had er een verschrikkelijke hekel aan.
Op mijn werk was er soms ook een kindje wat thuis ala raplay eten kreeg en dat was op het werk dus echt lastig, want daar leerden we de kinderen juist netjes met vork of lepel te eten :) Schiet dus niet op als er eentje tussen zit die alles met de handjes pakt :wink:
Als ik soms filmpjes of foto's zag...wat een bende! Neehoor, hier gewoon altijd gevoerd en leren eten met lepel of vork.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Duschka » 01 sep 2014 18:17

Dippie schreef: Neehoor, hier gewoon altijd gevoerd en leren eten met lepel of vork.

mmm Rapley sluit niet uit dat je kindje leert eten met een lepel of vork hoor.
Onze dame is 14 mnd maar al druk bezig om zelf met een lepel en vorkje te leren eten. :D
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Evelien » 01 sep 2014 18:43

Wou net zeggen, onze zoon kreeg ook rapley. En als ik kijk hoe hij goed kan snijden en met vork en lepel kan eten. En hij mag nog steeds met zijn handen eten. :oops: Maar hij kan het dus wel. Hier eigenlijk nooit angst gekend van het stikken in eten. Mensen in mijn omgeving wel, die zaten al op hun puntje van de stoel om toe te schieten terwijl ik mijn zoon de kans gaf om het zelf op te lossen en dat is altijd goed gegaan.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Acire » 01 sep 2014 19:26

Het enige argument wat mensen tegen rapley weten te noemen is de bende. Maar ja, dat is het probleem van de opruimer, niet van het kind. De voordelen van Rapley zijn allemaal ten bate van het kind. Zolang dat zo is ga ik nog ff door ;)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Evelien » 01 sep 2014 19:32

Nou onze zoon eet nu met bestek, maar dan is het soms nog een zooitje. :wink:
En wat dacht je van een kind dat de lepel uit je handen slaat. :mrgreen:

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor jamillah » 01 sep 2014 21:45

Acire schreef:Het enige argument wat mensen tegen rapley weten te noemen is de bende. Maar ja, dat is het probleem van de opruimer, niet van het kind. De voordelen van Rapley zijn allemaal ten bate van het kind. Zolang dat zo is ga ik nog ff door ;)


Hond nemen! Die stofzuigert de vloer wel even na het eten :mrgreen:

Ik doe overigens officieel niet aan rapley. De praktijk leert toch wel dat ik eigenlijk te lui ben om te voeren en maar wat etenswaar voor zn neus zet. Zien wat ie er van maakt, is wel schattig eigenlijk. Maar al die voordelen die er ook nog voor dat rapleygebeuren zijn die ga ik dan ook maar eens lezen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Acire » 01 sep 2014 21:57

Haha. Ik heb geen aandelen ofzo hoor.
Maar: zelf hoeveelheid bepalen (niet overeten). Smaken los van elkaar leren kennen (appel is appel, banaan is banaan ipv 'alles smaakt naar alles'. Structuur van het voedsel leren kennen. Eerder leren kauwen. En, niet te vergeten ;) : ondertussen zelf kunnen eten. Ieder bemoeit zich met z'n eigen bord, ipv dat irritante voeren 8) Verder nog allerlei wetenschappelijke fratsen, maar die weet ik ff niet meer.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor jamillah » 01 sep 2014 22:15

Haha, aandelen :mrgreen:

Klinkt wel aannemelijk. Hoewel de rest van mn kroost, ook Thirsa van drie met (kinder)mes en vork eet. Ze weten ook wel wat een banaan is intussen 8-[

Ik ga toch nog even die wetenschappelijke fratsen checken, want hé hoe fijn is dat als je moeder langs komt met grote ogen naar de troep kijkend te kunnen zeggen: 'Ja mam, we hebben tegenwoordig rust, reinheid, regelmaat én rapley! Dussssss [-( '

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor liefie » 02 sep 2014 07:42

Leuk al die verhalen!
Wij hebben ook al vlug stukken gegeven alleen Nina eet liever met bestek dan met haar handen haha die is nogal netjes...
Als alles goed gaat willen we dit met ons volgende kindje ook zo doen met stukken.

Maar eerst maar eens beginnen met borstvoeding hoop echt dat het een stuk beter gaat dan met Nina.

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Duschka » 02 sep 2014 18:11

Acire schreef:Haha. Ik heb geen aandelen ofzo hoor.
Maar: zelf hoeveelheid bepalen (niet overeten). Smaken los van elkaar leren kennen (appel is appel, banaan is banaan ipv 'alles smaakt naar alles'. Structuur van het voedsel leren kennen. Eerder leren kauwen. En, niet te vergeten ;) : ondertussen zelf kunnen eten. Ieder bemoeit zich met z'n eigen bord, ipv dat irritante voeren 8) Verder nog allerlei wetenschappelijke fratsen, maar die weet ik ff niet meer.


Ter aanvulling, vaak ontwikkelt de fijne motoriek van het kind zich ook beter en schijnt juist hierdoor de overgang naar eten met bestek makkelijker te verlopen. Evenals de overgang naar "normaal" eten. Mondmotoriek ontwikkelt ook beter, maar dat wordt ook gezegd van borstvoeding. Sterkere mondspieren, minder kans op verslikken (en hierdoor bijvoorbeeld complicaties met longontsteking ed) en daardoor eerder praten.
Alles uiteraard voor 't gros...uitzondering... etc... :wink:

Hier overigens ook geen aandelen... :mrgreen:
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Jess » 02 sep 2014 19:52

Dames foei [-X

dieren worden geVOERD kinderen krijgen eten!

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Acire » 02 sep 2014 20:16

Dat zeg ik! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Acire » 02 sep 2014 20:23

jamillah schreef:Klinkt wel aannemelijk. Hoewel de rest van mn kroost, ook Thirsa van drie met (kinder)mes en vork eet. Ze weten ook wel wat een banaan is intussen 8-[

Ik ga toch nog even die wetenschappelijke fratsen checken, want hé hoe fijn is dat als je moeder langs komt met grote ogen naar de troep kijkend te kunnen zeggen: 'Ja mam, we hebben tegenwoordig rust, reinheid, regelmaat én rapley! Dussssss [-( '


Ach, over moeders (oma's) die Rapley niet begrijpen of durven of accepteren zijn forums volgeschreven. Ik heb amper uitleg gegeven, maar gewoon gezegd: tja, zo doen wij het.
Maar een 4-R-opvoeding klinkt wel heel verantwoord ja :-oo

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor cornelia77 » 03 sep 2014 08:34

Tja, maar hoe combineer je nu die reinheid en rapley?? :lol:

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor meribel » 03 sep 2014 09:40

nu is het rapley met wetenschappelijk bewijs van bijbehorende onderzoeken,
20 jaar geleden was het wat anders,
en over 20 jaar is het ongetwijfeld weer wat anders.
dan stoppen we kleinkind een stronk broccoli om het lekker zelf uit te zoeken en vraagt schoondochter of we alsjeblieft het in vierkantjes kunnen prakken want onderzoek toonde aan dat
je dan beter de vormen leert kennen.


ik keek nog eens terug in mijn groeiboekje maar kreeg zelf lepeltjes verse sinaasappelsap vanaf 10 weken, goed voor de stoelgang juist.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten