Het borstvoedingstopic deel 3

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Duschka » 17 mar 2016 14:58

Marnix schreef:Nog een vraagje aan de lang-voedende dames, werken jullie niet? Want als je als vrouw werkt lijkt me dat niet echt te doen? Of doe je dat dan in eigen pauzetijd?


Ik werk niet buitenshuis nee, maar ook in dat geval zou ik nog steeds kunnen voeden. Want peuter drinkt (inmiddels weer) een ochtend en avondvoeding. Dus dat zou ook dan gewoon kunnen.

@TJ
grappig dat kindjes op zulke verschillende leeftijd stoppen.
Ik ben heel benieuwd hoe dat hier gaat en of ZL even lang gaat drinken als zijn zus.
Nog een paar mnd... dan tik ik met DL toch nog de drie jaar aan.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2016 16:13

Ik doelde meer op kolven. Krijg je met alleen een ochtend- en avondvoeding geen overproductie? Geen idee hoe dat na langere tijd gaat eigenlijk maar stel, je gaat weer werken, kind gaat naar opvang of oppas / oma of wat dan ook, dan heb je ook voorraad nodig. En wettelijk gezien mag je de eerste 9 maanden tijd op je werk besteden aan kolven, maar hoe doe je dat dan na die 9 maanden? Als je werkt wordt het na die 9 maanden volgens mij wel lastig om door te gaan met borstvoeding dan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Duschka » 17 mar 2016 16:36

Marnix schreef:Ik doelde meer op kolven. Krijg je met alleen een ochtend- en avondvoeding geen overproductie? Geen idee hoe dat na langere tijd gaat eigenlijk maar stel, je gaat weer werken, kind gaat naar opvang of oppas / oma of wat dan ook, dan heb je ook voorraad nodig. En wettelijk gezien mag je de eerste 9 maanden tijd op je werk besteden aan kolven, maar hoe doe je dat dan na die 9 maanden? Als je werkt wordt het na die 9 maanden volgens mij wel lastig om door te gaan met borstvoeding dan.

Dat is het mooie van de natuur. Na ongeveer een jaar stabiliseert dit allemaal en vraag en aanbod kunnen prima in balans blijven. Dus dat geldt voor live voeden en kolven. Qua kolfrecht... Na 9 mnd mag je nog steeds kolven alleen hoeft de werkgever die tijd niet meer door te betalen.

Edit: stabiliseren is niet t juiste woor maar op foon en dan altijd wat meer steno-achtig. Na ongeveer een jaar is t productie proces anders.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2016 16:54

Oke. Weer wat geleerd. Thanks
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor pien » 17 mar 2016 18:31

Kolfrecht klinkt leuk, maar een beetje serieuze werknemer gaat hier natuurlijk voorzichtig mee om. Ik stond voor de klas, dan kun je het echt niet maken om onder werktijd te gaan zitten kolven. Ik deed het dus in de pauze, en bleef dat doen, ook na die 9 maanden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2016 22:14

Ligt natuurlijk een beetje aan je baan. Voor de klas staan of in de verpleging werken of zo zijn er geen handige banen voor. Bij een hoop andere banen, kantoorbanen bijvoorbeeld, kan het vaak prima. Dat het tijd kost is in eerste instantie het probleem van je baas, niet van jou.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor pien » 18 mar 2016 10:30

Marnix schreef:Ligt natuurlijk een beetje aan je baan. Voor de klas staan of in de verpleging werken of zo zijn er geen handige banen voor. Bij een hoop andere banen, kantoorbanen bijvoorbeeld, kan het vaak prima. Dat het tijd kost is in eerste instantie het probleem van je baas, niet van jou.


Dat wordt er van gemaakt ja. Niet zo gek dus dat veel werkgevers er niet op zitten te wachten.

Gebruikersavatar
Em.
Luitenant
Luitenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Em. » 18 mar 2016 13:20

Nee, voor een werkgever zal het niet altijd fijn zijn, maar het is gewoon wettelijk zo geregeld, ook om het langer geven van borstvoeding te stimuleren in combinatie met werken. Hij zal zich daarin moeten schikken en een oplossing moeten zoeken. Niet in elk vak kan dat overigens, dat ben ik wel met je eens, ik ken een SEH arts die gestopt is met de bv, die kan moeilijk gaan kolven terwijl er ondertussen iemand met een hartinfarct de SEH bereikt.
Ik heb me daar nooit schuldig over gevoeld dat ik kolven onder werktijd deed, en ga dat bij de volgende ook weer doen. Ik zet me volledig in voor mijn werk, maar wil mijn kind ook bv geven. En gelukkig voorziet de wet daar in.
Overigens vindt mijn werkgever dat prima hoor, die doet daar niet moeilijk over.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor LeChat » 18 mar 2016 14:37

Ik werk 4 dagen op kantoor (of erbuiten, als ik zitting of besprekingen elders heb) en een halve dag thuis en heb tot 10 mnd gekolfd of ging tussen de middag ff naar huis als T thuis was (met opa en oma of met papa). Je mag formeel een kwart van je werktijd aan kolven besteden maar hoe je daar 2 v/d 8 uur aan moet besteden, geen idee, 2x een halfuur was wel de absolute max voor mij. En in feite werkte ik dan nog gewoon door want ik werd ongeduriger van 'wachten' of 'fotootjes kijken van de kleine' dan van ondertussen lezen of wat standaardwerk doen :). Telefoon op niet-storen, deur van m'n kantoor dicht en gaan :wink:.
Zoals anderen ook al schrijven: vraag en aanbod zijn op elkaar afgestemd en de vraag en dus de productie loopt op d'n duur (gelukkig) echt wel terug, dus na die 10 mnd dronk T niet meer onder werktijd en was het kolven automatisch gedaan.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Marnix » 18 mar 2016 21:58

pien schreef:
Dat wordt er van gemaakt ja. Niet zo gek dus dat veel werkgevers er niet op zitten te wachten.


Dat is het toch ook? Het is een recht voor de werkgever. Natuurlijk zijn er functies waarbij het lastiger is maar in principe heb je er als werkgever recht op, kan je baas het je niet verbieden en als het problemen oplevert kan je baas eerst bedenken hoe hij dat op wil lossen. En dat doe je normaal in goed overleg.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor pien » 18 mar 2016 22:22

Marnix schreef:


Dat is het toch ook? Het is een recht voor de werkgever. Natuurlijk zijn er functies waarbij het lastiger is maar in principe heb je er als werkgever recht op, kan je baas het je niet verbieden en als het problemen oplevert kan je baas eerst bedenken hoe hij dat op wil lossen. En dat doe je normaal in goed overleg.


Het is een recht voor de werknemer :lol: Niet voor de werkgever. Ja, het gaat in goed overleg als het goed is. Maar de werkgever zal er uiteraard niet blij mee zijn. Vandaar mijn opmerking.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor trijntjejohanna » 18 mar 2016 22:46

De kinderen willen eigenlijk ook de baby wel voeden... Ik wil eigenlijk geen kv geven, maar kolven is mij nog nooit goed gelukt.. dus we moeten maar even zien hoe het deze keer gaat.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor paprikameisje2 » 19 mar 2016 22:29

pien schreef:Kolfrecht klinkt leuk, maar een beetje serieuze werknemer gaat hier natuurlijk voorzichtig mee om. Ik stond voor de klas, dan kun je het echt niet maken om onder werktijd te gaan zitten kolven. Ik deed het dus in de pauze, en bleef dat doen, ook na die 9 maanden.



Dat was voor mij de reden om ouderschapsverlof op te nemen. Kolven deed ik tussen de middag na die tijd. En direct na schooltijd. Moest wel naar huis daarvoor.absoluut geen handige ruimte.. ja toillet.. ik woon op 5 min fietse dus snel wven heen en weer.

En kwa ziekzijn... alle 3 bv. De oudste en jongste meer dan een jaar.. maar ze zijn altijd ziek.. ziek ziek ziek... zucht ..

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Acire » 19 mar 2016 22:34

Marnix schreef:Nog een vraagje aan de lang-voedende dames, werken jullie niet? Want als je als vrouw werkt lijkt me dat niet echt te doen met kolven? Of doe je dat dan in eigen pauzetijd?


Kolven mag tot 9 mnd in de tijd van de baas, maar dat wist je vast al. Vanaf een maand of 10/11 is je productie stabiel en wordt de melk grotendeels aangemaakt op het moment dat je kind drinkt. De noodzaak om te kolven is dan voor jezelf veel minder. Als je baby thuis wel melk drinkt moet je alsnog kolven om genoeg te hebben natuurlijk, dus zonder kolven gaat dan nog niet.
Maar, om op je vraag terug te komen: toen mijn oudste 9 mnd was ben ik mijn baan kwijtgeraakt en daarna heb ik alleen nog vanuit huis gewerkt. Dat was toevallig heel erg handig ;)

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Acire » 19 mar 2016 22:38

oh wacht, dat had Douschka ook al uitgelegd :-oo


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten