Het borstvoedingstopic deel 3

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Em.
Luitenant
Luitenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Em. » 15 mar 2016 21:25

@ Meribel: dat is waar....keuzes zijn niet altijd vrijwillig...
en dat schuldgevoel is ook wel herkenbaar.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2016 08:34

Er zijn inderdaad mensen die het helemaal niet proberen of het heel snel opgeven. Maar als het niet gaat, dan gaat het niet. En dat is het wel goed om te beseffen dat borstvoeding het beste is, maar kunstvoeding een uitstekend alternatief is. Borstvoeding geven is niet weer hip en in, gelukkig, maar dat was het een poosje niet. Van de vorige generatie zijn er ontzettend veel opgevoed met kunstvoeding. Het is geen ramp, je houdt er echt niets aan over. Dat is wel goed om te beseffen als schuldgevoelens de kop opsteken wanneer borstvoeding niet lukt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor pien » 16 mar 2016 09:58

Ook als mensen het niet eens proberen of heel snel opgeven is dat toch prima? Natuurlijk is BV het allerbeste voor een kind, maar er zijn wel meer dingen die het beste zijn, en die we ook niet doen. Juist omdat sommige mensen doen alsof het iets heel bijzonders is, wakker je schuldgevoelens aan. Geef ouders gewoon eerlijke voorlichting, en laat ze daarna zelf de keuze. Je bent geen betere moeder als je bv geeft, en ook geen slechtere moeder als je dat niet geeft.

Ik heb ook altijd gelachen om moeders die zo "trots" waren omdat hun kind groeide op hun melk. Het is gewoon de natuur,daar komt helemaal niks van ons bij. Ik heb bv geven altijd met veel plezier gedaan, bij het ene kind (veel) langer dan bij het andere. en natuurlijk is afscheid nemen even lastig. Je sluit weer een periode af, en dat is best even slikken. Ik heb 1 van mijn kinderen geen bv gegeven, maar behalve dat bv veel makkelijker bleek te zijn, heeft het geen enkel verschil gemaakt. flesvoeding is duurder en omslachtiger. ik zou dus vooral het gemak van bv onderstrepen als ik er tegen ouders over begin. En de complimenten over lang voeden begrijp ik al helemaal niet. Het is zo iets simpels en gewoon de natuur, waarom moeten we daar complimenten over krijgen/geven? Misschien dat het daar ook wel mis gaat bij jonge moeders. Omdat ze denken dat het zo iets "groots"en speciaals is, zijn ze misschien bang dat het hen niet zal lukken. Juist er een beetje normaal en ontspannen instaan, maakt vaak al dat het gewoon goed gaat. (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd).

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2016 11:10

Je moet het inderdaad niet groter maken dan het is. Aan de andere kant is er wel steeds meer bekend over de voordelen van borstvoeding, het is puur natuurlijk, het bevalt allerlei antistoffen, als er virussen zijn maakt je lichaam antistoffen aan die via de borstvoeding bij het kind komen zodat die minder snel ziek wordt. Met al die informatie vind ik wel dat je een goede overweging moet maken voor het wel of niet geven van borstvoeding. Argumenten als "ik vind het een vies idee" of "ik vind het maar gedoe" of wat dan ook dan een beetje vreemd. Als het een goed is maar het ander beter, dan is het toch logisch dat je voor het beste kiest, tenzij je goede redenen hebt om dat niet te doen. Ik vind "Ach we doen wel vaker niet wat het beste is" dan wel wat makkelijk. Verder kunnen er tal van redenen zijn om niet voor borstvoeding te gaan, prima. Maar ik vind wel dat het gepromoot mag worden omdat het het beste is, omdat het zo prachtig is bedacht en in elkaar steekt en omdat het gewoon de natuurlijke manier is. En daar ontdekken ze steeds meer van. Daarom is men er ook weer zo voorstander van. En lukt dat niet, dan hoeven mensen geen schuldgevoel te hebben want zoals ik al zei, er zijn hele generaties op flesvoeding groot geworden. Maar ik vind het niet zo vreemd als mensen (en artsen, lactatiedeskundigen, kraamzorg enzvoorts doen dat tegenwoordig op basis van de kennis die ze hebben ook) wel in eerste instantie aansturen op het geven van borstvoeding. Of dat goed gaat en hoe lang je dat volhoudt is weer een tweede en dan is het wel heel goed om te beseffen dat het alternatief voor het beste niets iets slechts is, maar dat kunstvoeding ook heel goed is. Dat vergeten mensen nog wel eens en daardoor ontstaat er een schuldgevoel, want niet terecht is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor pien » 16 mar 2016 11:31

Mijn vriendin is wetenschapper, en betrokken bij dit soort onderzoeken. De resultaten die naar buiten worden gebracht zijn niet zwart/wit de werkelijke resultaten van de onderzoeken. Voorbeeld: laatst werd de link gelegd tussen voeding en darmkanker. Hoe dit in de media gebracht werd, is helemaal niet hoe de resultaten van het onderzoek waren.
voor mij relativeert dat dit soort uitspraken dan ook enorm. Dat bv het beste en het meest natuurlijke is, is een feit. Maar ik vind persoonlijk dat de voordelen soms te zeer overdreven worden. Op zich ook niet erg, maar dit wakkert wel de schuldgevoelens aan. En je moet het toch tenminste proberen......tja, ik ben het daar niet mee eens. Zoals gezegd: goede en eerlijke voorlichting geven, en het verder lekker aan mensen zelf overlaten. Al die betutteling, ik ben er geen voorstander van.

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Duschka » 16 mar 2016 14:06

joos schreef:
Wij hebben met de derde verjaardag van zoonlief aangegeven dat hij nu eigenlijk groot was en vader een paar avonden hem naar bed laten doen. Hij had nergens over en vond het prima. Als hij het zág (bij z'n zusje) wilde hij ook graag en dat is nog steeds zo, ook al is hij inmiddels bijna vier. Maar dat zijn nu echt uitzonderingen, als hij ziek is ofzo..
(Ze zeggen trouwens dat ze dat vacuüm snel afleren, maar volgens mij geldt dat niet meer als ze zolang gedronken hebben...)


Begrijp ik het goed en is jouw vierjarige nog sporadisch aan de borst?
Mooi.

Ben heel benieuwd hoe het hier gaat verlopen.
Ineens zijn de ochtendvoedingen weer terug... de avondvoedingen nog niet, dus misschien toch het zoeken van een nieuw ritme?
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Acire » 16 mar 2016 14:12

Je moet helemaal niets. Maar als ik hoor dat kinderen die kv krijgen een 5x grotere kans hebben om in hun eerste levensjaar in het ziekenhuis te worden opgenomen... dat zegt toch wel wat. Als dat echt zo is, dan vind ik dat je als maatschappij BV wel mag stimuleren, omdat het beter is en dus heel veel geld scheelt.

Daarbij, ik vind het apart dat mensen zulke tegen-natuurlijke keuzes maken. Niet alleen met voeding, maar ook rond bevallen bijvoorbeeld. Ik sprak iemand die 2x gepland is ingeleid en met een ruggeprik is bevallen. Zij heeft nooit een natuurlijke wee gehad. Na de bevalling een spuit om de melk productie tegen te gaan en terwijl zij aan het douchen was gaf haar man de eerste fles. Dat staat echt ver af van hoe ik dingen zou willen en ik kan daar ook niet echt inkomen.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Acire » 16 mar 2016 14:42

Duschka schreef:Dat doet mij er aan denken... Acire... lees je nog mee? :wink:


Jaaa, ik besta nog! Jij typte dat op de dag dat wij ons 1 jarig tandemjubileum hebben gevierd. Lees; de jongste werd 1.
Ik kan jou berichtje over de oudste die lijkt te stoppen goed voorstellen. Bij ons lijkt daar echt geen sprake van en ik kijk er wel een beetje naar uit eigenlijk :) Maar als het zover is vind ik het vast ook raar.

Ik moet ook echt lachen om Marnix. (Sorry Marnix). Jij met je 'op zeker moment overgaan op kunstvoeding'. Haha! Je gaat een kind van 2,5 toch geen kunstvoeding meer geven? Ik waardeer het overigens wel dat je je goed ingelezen hebt over bv en er uitgesproken voorstander van bent. Denk dat heel veel vrouwen dat graag bij hun man zouden zien. (Altans, ik lees nog weleens geklaag over niet steunende mannen). Als je je nou ook nog inlees over de natuurlijke leeftijd om te stoppen met BV ben je helemaal compleet ;)

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor LeChat » 16 mar 2016 15:37

Hier staat dat de natuurlijke speenleeftijd tussen de 2,5 en 6/7 jaar ligt: https://www.borstvoeding.com/aanverwant ... ftijd.html. Ze haalt verschillende onderzoeken aan en het ene zegt dat de (zoals hier ook genoemd) natuurlijke speenleeftijd is als het kind zijn blijvende gebit krijgt, de ander linkt het weer aan gewicht, etc.
Ik vind dat wel fascinerend, maar hier werkte het in de praktijk anders: T hoefde na 15 maanden geen BV meer... hij dronk toen alleen nog 's avonds laat, een enkele keer 's nachts en m.n. 's morgenvroeg - dat was wel lekker knus wakker worden :). Al die 15 maanden nooit problemen gehad in de zin van ontsteking of wat dan ook dus wat dat betreft ging het makkelijk (door), maar ergens vond ik het ook prima dat het voor hem klaar was.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2016 17:14

LeChat schreef:Ik moet ook echt lachen om Marnix. (Sorry Marnix). Jij met je 'op zeker moment overgaan op kunstvoeding'. Haha! Je gaat een kind van 2,5 toch geen kunstvoeding meer geven?


Ligt er aan wanneer je overgaat he. Maar klopt, je moet een keer overgaan op kunstvoeding tenzij je lang genoeg wacht, dan kan je gelijk over op vast voedsel :) Fijn dat je om me kan lachen, daar kan ik wel tegen ;)

Ik waardeer het overigens wel dat je je goed ingelezen hebt over bv en er uitgesproken voorstander van bent. Denk dat heel veel vrouwen dat graag bij hun man zouden zien. (Altans, ik lees nog weleens geklaag over niet steunende mannen). Als je je nou ook nog inlees over de natuurlijke leeftijd om te stoppen met BV ben je helemaal compleet


Hm er zijn denk ik ook genoeg mannen die er geen moeite mee hebben maar het een mooi natuurlijk proces vinden. Daarnaast heb je natuurlijk altijd wat van die klassieke mannen-mannen die er niet tegen kunnen dat ze hun speelgoed zien veranderen in functionele objecten (waar ze eigenlijk ook voor bedoeld zijn) maar als je doet alsof "je speelgoed wordt afgepakt door iemand anders" heb je sowieso niet echt een normaal beeld van de werkelijkheid :) Gelukkig denken de meesten daar volgens mij heel anders over.

Wel goed om te zien dat borstvoeding weer steeds meer en langer toegepast wordt. Wat leuke feiten:

- in 2015 geeft 39% van de vrouwen na 6 maanden nog borstvoeding. In 2005 was dit slechts 18%
- Hoger opgeleide moeders starten veel vaker met borstvoeding (90%) dan lager opgeleide moeders (69%)
- Gemiddeld begint ongeveer 80% van de moeders met het geven van borstvoeding.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Duschka » 16 mar 2016 17:38

Acire schreef:
Jaaa, ik besta nog! Jij typte dat op de dag dat wij ons 1 jarig tandemjubileum hebben gevierd. Lees; de jongste werd 1.
Ik kan jou berichtje over de oudste die lijkt te stoppen goed voorstellen. Bij ons lijkt daar echt geen sprake van en ik kijk er wel een beetje naar uit eigenlijk :) Maar als het zover is vind ik het vast ook raar.


Ha je bestaat nog :wink: .
Dubbel proficiat dan. Alweer één.... om nog maar eens een cliché te lanceren... de tijd vliegt!
Heeft jouw oudste vaste drinkmomenten?

Het is idd heel dubbel...
Toen ze ineens weer om melkje vroeg, was ik verrast, blij en ook wel mwah... van alles een beetje...
Maar goed, ik wil de regie toch bij haar laten en nu lijkt het erop dat ze dus alleen 's morgens nog drinkt... we zullen zien.

Marnix schreef:Daarnaast heb je natuurlijk altijd wat van die klassieke mannen-mannen die er niet tegen kunnen dat ze hun speelgoed zien veranderen in functionele objecten (waar ze eigenlijk ook voor bedoeld zijn) maar als je doet alsof "je speelgoed wordt afgepakt door iemand anders" heb je sowieso niet echt een normaal beeld van de werkelijkheid :)

Daar sla je echt wel de spijker op zijn kop.
Laatst sprak ik een jonge mama, die door haar partner ook min of meer werd "gedwongen" om te stoppen.
Hij vond het onnatuurlijk, enigszins incest (de baby is een jongetje) en vond dat borsten ergens anders voor bedoeld waren...
Euh...ze maken niet voor niets melk als er een baby geboren wordt...
Zo jammer zoiets en ze was ook echt zo verdrietig

En dat vind ik echt onwijs rot.
Ik ben zelf enorm pro bv (dat is vast wel merkbaar haha) maar ik ben ook erg pro "leven en laten leven".
Dus als iemand om wat voor reden dan ook, liever een flesje geeft, zul je mij daar echt niet over horen, maar als iemand dus door zulke vooroordelen gedwongen wordt om borstvoeding op te geven... #-o
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor LeChat » 16 mar 2016 21:33

Eh, Marnix - dat was geen quote van mij maar van Acire..
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2016 23:39

Ik zie het, sorry ;)

Duschka, ja leuk. Maar die vrouw had gewoon door moeten gaan en haar man ff terechtwijzen of nog wat extra maanden borstboycot moeten opleggen...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor trijntjejohanna » 17 mar 2016 13:27

ik ben benieuwd of ik straks bij de baby de 2 jaar vol kan maken :wink: Milan heeft 11,5 maand bv gehad, daarna stopte hij zelf, Matteo stopte na ong 18 maand en Manoël na 22 maand !

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2016 14:18

Nog een vraagje aan de lang-voedende dames, werken jullie niet? Want als je als vrouw werkt lijkt me dat niet echt te doen met kolven? Of doe je dat dan in eigen pauzetijd?
Laatst gewijzigd door Marnix op 17 mar 2016 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten