Het borstvoedingstopic deel 3

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Dippie » 25 apr 2015 07:52

MissF, ik geef inderdaad bv ja. Meestal gewoon zelf, soms afgekolfd uit een flesje en vandaag of morgen ook even wat flesvoeding om te wennen ;) Geen idee hoelang ik ga geven, mijn streven is 2 maanden en dan afbouwen, zoals ik bij Vianne heb gedaan.

Hier opzich wel een aardig ritme, meestal om de 3uur, maar soms dus wel om de 2,5. Ik voed niet echt op verzoek, dus probeer wel een beetje te rekken soms. Vannacht kwam hij maar 1x, das wel lekker! Gisteravond om 23.15 en toen pas om 04.00. Helaas vanaf die voeding wel wat ligen kreunen en doen (we denken aan verborgen reflux), maar opzich was het wel lekker :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor LeChat » 26 apr 2015 14:48

paprikameisje2 schreef:hoe maak je dikke pap met bv? mij nog noooit gelukt...


Ik heb het even aan mijn man gevraagd, want zelf maak ik die pap ook nooit :) - hij verwarmt de BV gewoon een beetje, zoals op de verpakking staat en dan de pap erdoor. Heel dik wordt het niet, niet zo dik als met FV, maar dat staat ook op de verpakking.

@vpk - thanx voor je reactie, en wel een goeie om het fruit dan wat te verdunnen.

@dippie: geen verkeerd ritme voor zijn leeftijd, fijn!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Sterretje » 02 mei 2015 12:57

@PPM:
Dikke pap lukt mij ook niet echt hoor. Redelijk dik wel, maar met net wat meer is het weer beton;-)
De twin wil geen pap uit een fles (wat ik ook probeer) dus lepel ik het maar naar binnen en dan zou iets dikkere pap wel fijn zijn. Maar nu maak ik het nog aan met bv dus blijft het dunner.
Hier gaan ze minder drinken. Van ong 3 liter kolven per dag zit ik nu op ongeveer 1800 ml. Dus ze bouwen zelf nu langzaam af.
Time flies when you have none!

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Duschka » 02 mei 2015 18:44

@Sterretje.... Wauw drie liter kolven!

Hier voor het eerst in 22 maanden een nachtje mogen doorslapen. ..
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Acire » 02 mei 2015 19:58

Hihi, lekker hoor Douchka! Hoe gaat het verder met je?

Ik heb 3 dagen buikgriep gehad. Hield niets binnen en zelfs water stond me tegen. Handig voor de zwangerschapskilo's want die ben ik in 1 klap meer dan kwijt, maar minder fijn voor de borstvoeding. Het voelde echt opgedroogd. Vandaag gaat t met mij weer beter en heeft D de hele dag aan me geplakt en is ze aan het inhalen. Ik denk dat dat de komende dagen ook nog zo zal zijn. Ik had echt niet geweten wat te doen als ik langer ziek was gebleven.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Acire » 02 mei 2015 20:27

Em. schreef:Het is een tijd geleden dat ik meegeschreven heb ;-), wel meegelezen overigens, .

Wat betreft het CB, ik kom er minimaal 3x/week....maar het is dan ook mijn werk :mrgreen: . Jammer dat je deze ervaring heb Acire met het CB....
Als je zo ontevreden bent zou ik idd of in gesprek gaan (waarom niet, zeker als je zo aan het schipperen bent?), of een brief schrijven, met daarin wel jouw ervaring en beleving. En ook hoe het volgens jou beter kan. Daar heeft een organisatie wat aan.
Bij ons zijn wel ook wel bezig met ouderpanels enzo. Maar ik heb geen idee bij wat voor organisatie jouw CB zit. Er zitten wel grote verschillen in. Ik zou het graag weten als ouders anders over dingen denken dan ik, verschillen mogen/moeten er zijn toch? Als ik een advies geef (doe ik alleen als ouders een vraag hebben) vraag ik meestal ook wat ze ervan vinden en of ze er wat mee kunnen. En dat het belangrijk is dat zij de beslissingen nemen en er achter moeten staan. En als ze dingen liever anders zien op het cb , meldt dat, graag zelfs, daar leren zij/ik/wij van. Volgens mij is het probleem meer dat je je niet begrepen voelt als ik het zo lees. Zou een andere locatie van het CB met andere artsen nog een optie zijn? Sterkte met beslissen. Jammer dat het regelmatig zo gaat, er zijn ook zoveel leuke dingen aan het CB....en de één heeft meer behoefte aan ondersteuning dan de ander. Allebei prima toch? Als je meer info wilt, mag je PBen :wink:


Oh, was jij dat :) Ik wist dat iemand bij het CB werkte of had gewerkt, goed dat je reageert :) Je bent arts toch?
Mijn CB zit bij Vitras, zegt dat je wat?
Ik heb er nog eens over nagedacht. Het lastigste vind ik om mijn eigen houding te bepalen. Ik kan, zoals anderen ook schrijven, het gesprek het ene oor in en het andere oor uit laten gaan, ja knikken en lief lachen. Maar dan neem ik de arts/vpk totaal niet serieus en dan kan ik ook niet verwachten dat ze mij serieus nemen. Dus tot nu toe heb ik dat niet gedaan. Ik ga het gesprek aan, wat dan vervolgens heel irritant wordt, omdat het totaal niet aansluit bij elkaar.
Je moet haar wakker wegleggen. (werkt niet)
Je kunt haar gerust even laten huilen (wil ik niet)
Je kunt haar gewoon in dr kamer leggen en weglopen en dan ga je na een paar minuten kijken, dan leert ze dat je niet echt weg bent (doe ik niet, ze blijft bij mij in de kamer.)
Ik weet niet wat ik daarmee moet. Moet ik die mevrouw gaan overtuigen dat mijn aanpak beter is? Moet ik haar artikelen geven met de wetenschappelijke onderbouwing van mijn aanpak?
Bij de arts die ik sprak de laatste keer miste ik het stukje: je moet de beslissing nemen waar je achter staat. Zij vond mijn aanpak overduidelijk niet goed (en ik die van haar niet). Ik hoop dat het de volgende keer weer beter is.

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Duschka » 03 mei 2015 15:06

Acire schreef:Hihi, lekker hoor Douchka! Hoe gaat het verder met je?

Ik heb 3 dagen buikgriep gehad. Hield niets binnen en zelfs water stond me tegen. Handig voor de zwangerschapskilo's want die ben ik in 1 klap meer dan kwijt, maar minder fijn voor de borstvoeding. Het voelde echt opgedroogd. Vandaag gaat t met mij weer beter en heeft D de hele dag aan me geplakt en is ze aan het inhalen. Ik denk dat dat de komende dagen ook nog zo zal zijn. Ik had echt niet geweten wat te doen als ik langer ziek was gebleven.


Ah bah buikgriep en dat met twee kids aan de borst? Arme jij!
Hoe gaat het met D? En vind S het leuk om "grote zus" te zijn?

Hier gaat 't matig. Er zijn wat complicaties en ik ben erg misselijk, dus derhalve heel blij dat DL eens een nacht doorsliep, hoewel ze afgelopen nacht weer vier keer om voeding kwam :-oo .
Maar wie weet...

@CB
Ik weet niet of je de arts moet gaan overtuigen...dat vind ik dus echt persoonlijk "zonde van mijn energie" :oops: .
Ik luister meestal naar het advies en vertel dan dat ik er anders over denk en het dus ook anders doe.
Daar hoeft zij het niet mee eens te zijn, dat mag... ik ben het namelijk ook niet met haar eens, dat mag ook :wink:
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Em.
Luitenant
Luitenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Em. » 03 mei 2015 18:33

Acire schreef::
Oh, was jij dat :) Ik wist dat iemand bij het CB werkte of had gewerkt, goed dat je reageert :) Je bent arts toch?
Mijn CB zit bij Vitras, zegt dat je wat?
Ik heb er nog eens over nagedacht. Het lastigste vind ik om mijn eigen houding te bepalen. Ik kan, zoals anderen ook schrijven, het gesprek het ene oor in en het andere oor uit laten gaan, ja knikken en lief lachen. Maar dan neem ik de arts/vpk totaal niet serieus en dan kan ik ook niet verwachten dat ze mij serieus nemen. Dus tot nu toe heb ik dat niet gedaan. Ik ga het gesprek aan, wat dan vervolgens heel irritant wordt, omdat het totaal niet aansluit bij elkaar.
Je moet haar wakker wegleggen. (werkt niet)
Je kunt haar gerust even laten huilen (wil ik niet)
Je kunt haar gewoon in dr kamer leggen en weglopen en dan ga je na een paar minuten kijken, dan leert ze dat je niet echt weg bent (doe ik niet, ze blijft bij mij in de kamer.)
Ik weet niet wat ik daarmee moet. Moet ik die mevrouw gaan overtuigen dat mijn aanpak beter is? Moet ik haar artikelen geven met de wetenschappelijke onderbouwing van mijn aanpak?
Bij de arts die ik sprak de laatste keer miste ik het stukje: je moet de beslissing nemen waar je achter staat. Zij vond mijn aanpak overduidelijk niet goed (en ik die van haar niet). Ik hoop dat het de volgende keer weer beter is.


Ja dat was ik ;-), wij hebben trouwens volgens mij nog in een ver verleden samen een bijbaantje gehad bij een supermarkt in M. (geen idee of je me nog herinnert ;-)).

Maar om even op dat CB terug te komen. Vitras ken ik van naam, thuiszorgorganisatie toch? Geen idee hoe ze daar verder werken en hoe het inhoudelijk gaat.
Ik werk inmiddels (na een jaartje thuis gezeten te hebben) bij een andere organisatie.
Tof dat je wel het gesprek aangaat. Ik denk dat dat het beste is wat je kunt doen.
Wat ik zelf probeer is altijd aan te sluiten bij de vraag van de ander. En als mensen advies willen dan kan ik dat wel geven, maar ik vraag wel erbij wat ze hier van vinden, dat ze er rustig over na moeten denken en vooral ook moeten doen waar ze achter staan.
Kijk als een 2 jarige bij ouders in bed slaapt en ouders vinden dat een probleem kunnen we een plan maken om dat af te leren (als ouders dat dus willen en dat hun vraag is) En dat samen met ouders. Als ouders datzelfde slapen in bed geen probleem vinden, vind ik dat ook niet :-), ik ga geen problemen creeeren die er niet zijn en vind het belangrijk om een goede band te hebben, ook al kunnen we verschillend over dingen denken.
En als jij het op jouw manier doet, wat past bij jouw visie op het ouderschap is dat toch prima? Wie ben ik om daar iets van te vinden, ook al doe ik zelf sommige dingen met mijn kids misschien anders?
Ongevraagde adviezen probeer ik niet te geven, tenzij ik echt het idee heb dat het niet goed gaat in een gezin. Bijv een kind met overgewicht, achterstand in spraak/taal etc. Daar ga ik dan gewoon het gesprek over aan en wil altijd weten hoe ouders dat zien.

Maar goed, ik werk dan ook in een krachtwijk in een van de grote steden, en daar is het al een uitdaging om ouders bewust te maken van een gezonde leefstijl en voorkomen van overgewicht (absurd wat je soms hoort aan voedingspatronen, gewoon door onwetendheid) en het belang van stimulatie van de taalontwikkeling etc.
Ik heb het idee dat ik daar in sommige gezinnen wel verschil kan maken.

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Sterretje » 05 mei 2015 10:17

Ik ga altijd op dezelfde dag en heb dan altijd dezelfde arts. (doordat het een tweeling is krijg ik bijna altijd de arts). Ze weet hoe ik over dingen denk en ze is het er mee eens :-oo dus erg makkelijk. Ze geeft wel tips en adviezen als ik soms wat vraag. 'proberen waard' denk ik dan.
Ze is juist op een positieve manier aan het meedenken. Wij willen pas inenten na een jaar. Ging ze heel lief, een schema maken voor ons zodat we uitkwamen rondom de zomervakantie e.d. (in het begin ging ze het gesprek echt wel aan waarom we het deden en dat het eigenlijk ook wel eerder kon, maar dat wilden we niet)
Maar als ik iemand zou hebben die allemaal dingen zou roepen waarmee ik het niet eens ben dan zou ik het gewoon naast me neer leggen. :mrgreen:
Time flies when you have none!

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor LeChat » 21 aug 2015 21:23

Even een vraagje: T is nu 10 maanden en krijgt nog BV. Hij heeft nog nooit flesvoeding geproefd, op mijn werkdagen kreeg hij gekolfde melk. Nu ben ik gestopt met kolven. Op 2 van mijn werkdagen ga ik tussen de middag naar huis en drinkt hij dan nog wat. Op de andere 2 dagen gaat hij naar de gastouder en kreeg hij gekolfde melk mee. Je leest verschillende leeftijden waarop melk (BV of flesvoeding) niet meer nodig is maar zouden jullie op die 2 dagen nu flesvoeding meegeven als de diepvries leeg is, hij is dan 10,5 mnd, of zou 2 dagen 1x gewone (koe)melk al kunnen? 's Morgens en 's avonds krijgt hij sowieso nog BV.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor vpk » 21 aug 2015 21:47

Je zou kunnen proberen of hij er tegen kan (tegen gewone melk). Als dat geen problemen geeft zou ik dat gewoon geven. Hij krijgt dan toch nog overwegend BV. Hier bij J met 10,5 maand gestopt met BV en die heeft daarna nooit fv meer gehad..
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Duschka » 21 aug 2015 21:54

Ik meen eens ergens gelezen te hebben, maar weet ff niet meer waar... dat je onder een jaar beter kunt starten met neutrale yoghurt.
Iets met zuren in de yoghurt, waardoor dit beter te verteren is, dacht ik?

Ik weet niet hoeveel hij eet, maar zou water niet afdoende zijn?
Neem aan dat hij zijn zuivelbehoefte dus nog wel krijgt, als je nog twee maal per dag voedt.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor LeChat » 22 aug 2015 08:46

Hij is dol op zure magere yoghurt, die krijgt hij als toetje na de warme maaltijd. O wee als er (zoet) fruit doorheen zit een keer 8). Water drinkt hij ook de hele dag door, vindt hij ook erg lekker. En inderdaad, hij krijgt nog (minimaal) 2x per dag BV, af en toe 's nachts ook nog een keer dus dan zitten we op 3...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

joos
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 feb 2005 20:37

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor joos » 22 aug 2015 13:18

Ik zou geen fv gaan introduceren. Hij heeft het niet nodig als hij nog 2 a 3 keer bv krijgt van jou. Hoef je het ook niet weer af te leren over een tijdje ;) Water of thee of een (extra) fruitje zorgen er wel voor dat hij genoeg vocht binnenkrijgt.
Overigens, borstvoeding is eigenlijk geen zuivel :)

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor MissF » 22 aug 2015 15:28

Lechat, volgens mij was Jurian ook 10,5 maanden toen we over zijn gegaan op volle melk. Hij at zoveel op een dag, flesvoeding was niet echt meer nodig.

Hier ondertussen al 6,5 maanden borstvoeding aan het geven, en het loopt nog steeds prima. Hij krijgt nog 7 a 8 keer per 24 uur (waarvan 2 a 3 's nachts) Ik ben verbaasd over mezelf, dat ik het zo leuk vind. Want hij komt elke nacht bijna altijd om de 3 uur voor een voeding, en tussendoor vaak ook nog tig keer voor zijn speen of pijn of weetikveel wat. Maar ik weiger te stoppen. Dan maar een poosje moe nog :D
Ondertussen krijgt hij wel elke dag iets van fruit of groenten, en dat eet hij gewoon in kleine stukjes met een vork. Ook steeds vaker een paar stukjes brood, als hij wakker is als wij brood gaan eten. En dat vindt hij ook prima.
Gister heeft hij wel voor het eerst wat water uit een fles gedronken, ik hoop wel een klein beetje dat hij dan iets minder vaak gaat drinken. Soms ook wel lastig (voor anderen vooral ;) ) dat ik niet zonder hem weg kan, een lange tijd. Pas wel gedaan, met vriendinnen, een uurtje of 6, maar dan ben ik de hele week bezig met kolven. Hij drinkt die 7 a 8 keer ook beide kanten, dus er is nooit echt wat 'over'. Maar zo lang het zo goed gaat blijf ik maar doorgaan denk ik :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten