Homoseksualiteit deel 7

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor Tante Pollewop » 23 aug 2014 21:17

lekkerbek schreef:Wel uitsluiten als dit de regels van het kerkgenootschap zijn, en daar heeft het lid zelf mee ingestemd toen hij/zij belijdenis deed, dat hij/zij zich aan de "regels" zou houden die de Bijbel voorschrijft. Maar de persoon mag altijd in de kerk zitten, er zal hem/haar nooit de toegang worden geweigerd!

Als kind kies je er niet voor om in een bepaalde kerk 'geboren te worden'.
Je zit aan de keuze van je ouders vast.

lekkerbek schreef:En hoewel ik het wel met bovenstaand eens ben, vind ik niet dat je de personen mag negeren. Persoonlijk wijs ik de personen niet af, maar wel het uitleven van naar mijn mening de zonde. Maar nogmaals, ik vind niet dat de personen zelf afgewezen moeten worden, dan zouden wij allemaal afgewezen moeten worden, want niemand is zonder zonde!

Ja, dat hoor ik vaker.
Jezus zegt: “Heb de zondaar lief, en haat je eigen zonde. Pas als je de zonde in je eigen leven hebt overwonnen kun je heel misschien iets zeggen over de zonde in het leven van je broeder of zuster.”

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor JeeWee » 24 aug 2014 15:09

Wie in het tuintje van een ander wiedt,
ziet het onkruid in z'n eigen tuintje niet...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor Mortlach » 24 aug 2014 15:20

Tante Pollewop schreef:Als kind kies je er niet voor om in een bepaalde kerk 'geboren te worden'.
Je zit aan de keuze van je ouders vast.


En weglopen is ook niet alles - je wordt gedwongen je hele sociale netwerk en al de zekerheden waar je mee bent opgevoed op te geven. Heel dapper als mensen dat toch aandurven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 jun 2006 16:36
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor mannetje1977 » 24 aug 2014 16:05

Jbkb schreef:Als iemand in zonden volhardt is het logisch dat je geen lid meer mag zijn. Een kerk hoort niet vrijblijvend te zijn.

lekkerbek schreef:Wel uitsluiten als dit de regels van het kerkgenootschap zijn, en daar heeft het lid zelf mee ingestemd toen hij/zij belijdenis deed, dat hij/zij zich aan de "regels" zou houden die de Bijbel voorschrijft. Maar de persoon mag altijd in de kerk zitten, er zal hem/haar nooit de toegang worden geweigerd!


Persoonlijk wens ik niemand toe, hetzelfde mee te maken als ik.

Reacties zoals hierboven tonen aan dat men totaal geen enkel besef heeft wat het betekent om uitgeloten/geëxcommuniceerd te worden, waarbij men in één klap alle sociale contacten verliest, aangezien er bijna nauwelijks sociale contacten buiten het kerkgenootschap plaatsvonden.

Al je vrienden kwijt, alle mensen waarmee je van kleins af aan mee bent opgegroeid, waarvan je vele 'oom' en 'tante' noemde, die geen woord meer met je spreken en al helemaal geen gezellige omgang meer met je hebben.

Maar oh, wat zijn we barmhartig. Je mag altijd in de kerk zitten, de toegang werd me niet geweigerd. Alleen ziet niemand je staan, je wordt niet begroet, niemand zegt wat tegen je.

Maar als lid had ik toch ingestemd met de 'regels'? Dat klopt, maar wat doet iemand die feitelijk niets anders kent dan zijn eigen kerkgenootschap waar hij is in opgegroeid. Een wereld die altijd bekend en vertrouwd is geweest. Die denkt niet eens over die regels na. Bovendien kan iemand gedurende zijn leven tot nieuwe inzichten komen, Zoals bijvoorbeeld dat een homoseksuele relatie geen zonde is. Zoals in de verschillende discussies op dit forum blijkt, valt er meer te zeggen dan dat alleen afwijzing een Bijbelse uitleg zou zijn.

Wat levert het op als leden worden uitgesloten? Het kerkgenootschap heeft aangetoond waar het voor staat, het heeft de kerk zuiver gehouden, maar het leven van het individu kan ernstig beschadigd zijn.

Wat heeft het mij opgeleverd? Het is inmiddels 7,5 jaar later, maar het litteken zit er nog steeds:

Eerst twijfel je en voel je je heel eenzaam in je strijd tegen je homoseksuele gevoelens, er vloeien veel tanen 's avonds alleen in bed, je durft niemand in vertrouwen te nemen.
Toen iemand erachter kwam, vindt er allerlei roddel en achterklap plaats.
Je ernstige vermoedens beginnen uit te komen, je merkt dat je vrienden al minder met je beginnen om te gaan. Je begint steeds vaker geen zin hebben om de diensten bij te wonen.
Uiteindelijk kom je zelf tot een ander inzicht, je gaat een relatie aan. De procedure van uitsluiting wordt gestart en uiteindelijk sta je daar alleen, van alles en iedereen afgesneden. Alles waar je ooit bang voor was is uitgekomen.

En dan sta je daar in een wereld die volkomen vreemd voor je is. Een wereld die je niet kent en een wereld die soms erg bedreigend overkomt. En in die wereld moet je zien een weg te vinden. Je geloof is totaal aan het wankelen gebracht, je hebt geen vrienden meer en je weet het allemaal niet. Uiteindelijk krijg je je leven wel weer op de rails. Maar het geloof heeft wel een enorme deuk opgelopen.

Ik zal me NOOIT maar dan ook NOOIT meer verbinden met welk kerkgenootschap dan ook, hoewel ik van de andere kant wel de behoefte voel om iets van het geloof met anderen te delen en samen te beleven.

Is het dat allemaal waard? gelukkig heb ik mijn leven weer goed op de rails, maar ik ken genoeg mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt die nu nog elke dag worstelen met hun uitsluiting. Mijn geluk is dat ik nooit mijn contact met mijn ouders en zussen verloren heb, maar ik ken genoeg mensen waarbij zelfs de eigen ouders geen enkel contact met je onderhouden, vanwege heft feit dat je uit de kerk gezet bent.

Dus aub kom niet aanzetten met opmerkingen dat het logisch is dat je geen lid meer mag zijn van een kerk als iemand in "zonden" volhard, want met dat "logisch" wordt er een zeer onbarmhartige praktijk toegepast.
Laatst gewijzigd door mannetje1977 op 25 aug 2014 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

yobem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 697
Lid geworden op: 03 mar 2013 17:41

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor yobem » 24 aug 2014 16:44

Eens, zo herkenbaar!:

Mijn dooplidmaatschap van de gereformeerde gemeente maakte dat ik me niet verbond met de wereld, ik wilde de ultieme christen zijn om me te kunnen verbinden met mijn kerkelijke gemeenschap. En daarbij hoort niet dat je jezelf verbindt met de wereld buiten je geloofsgemeenschap. Mijn homoseksualiteit maakte dat ik me niet kon/durfde te verbinden met mijn leeftijdsgenootjes bínnen die gemeenschap. Mijn homoseksualiteit maakte dat mijn kerkelijke gemeenschap zich niet met mij wilde verbinden. Sterker nog, ze forceerden mijn vertrek. Toen werd ik volwassen en kon en durfde ik me nauwelijks meer te verbinden met welke gemeenschap dan ook. De meeste seculiere leeftijdsgenoten waren gesetteld in hun eigen, redelijk besloten/ door de jaren opgebouwde vriendengroepen. En de religieuze gemeenschappen schiepen niet de voorwaarden waardoor ik me met hen kon settelen.

Ik zou het zo graag over doen, en dan de tijd nemen om als kind / puber mee te groeien in de gemeenschappen die zich vormden buiten de kerk. Nu voelt het alsof ze mij aan alle kanten de voor de hand liggende mogelijkheden hebben afgepakt. Dat maakt me soms ontzettend kwaad.

Mijn tip aan de holebi jongeren in de kerk zou zijn: doe het anders dan ik deed. Zorg er voor dat je jezelf goed hebt ingebed in krachtige gemeenschappen die de bereidheid hebben om je te dragen, en er net zoveel voor jou willen zijn als dat jij er voor hen wilt zijn.

maaarten

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor maaarten » 24 aug 2014 18:59

Tante Pollewop schreef:Jezus zegt: “Heb de zondaar lief, en haat je eigen zonde. Pas als je de zonde in je eigen leven hebt overwonnen kun je heel misschien iets zeggen over de zonde in het leven van je broeder of zuster.”


Dat is gek, dit citaat van Jezus heb ik nog nooit in mijn Bijbeltje gelezen. :roll:

Wel dit:
Matt 18:15-17:
"Indien uw broeder zondigt, ga heen, bestraf hem onder vier ogen. Indien hij naar u luistert, hebt gij uw broeder gewonnen. Indien hij niet luistert, neem dan nog een of twee met u mede, opdat op de verklaring van twee getuigen of van drie elke zaak vaststa. Indien hij naar hen niet luistert, zeg het dan aan de gemeente. Indien hij naar de gemeente niet luistert, dan zij hij u als de heiden en de tollenaar."

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor JeeWee » 24 aug 2014 19:46

maaarten schreef:
Dat is gek, dit citaat van Jezus heb ik nog nooit in mijn Bijbeltje gelezen. :roll:

Wel dit:
Matt 18:15-17:
"Indien uw broeder zondigt, ga heen, bestraf hem onder vier ogen. Indien hij naar u luistert, hebt gij uw broeder gewonnen. Indien hij niet luistert, neem dan nog een of twee met u mede, opdat op de verklaring van twee getuigen of van drie elke zaak vaststa. Indien hij naar hen niet luistert, zeg het dan aan de gemeente. Indien hij naar de gemeente niet luistert, dan zij hij u als de heiden en de tollenaar."


Hiervóór staan twee indrukwekkende harteroerselen van mannetje en yobem. Getuigenissen van twee van de velen die met hetzelfde soort bijbelteksten als waar jij nu mee aankomt, de kerkgemeenschap zijn uitgemept.
En JIJ waagt het om met een uit z'n verband gerukte tekst aan te komen omdat zij besloten hebt dat wat zij doen, zonde is?!
Schaam je! En leer eens wat Jezus écht van jóu vraagt.
Mensen gaan kapot aan de kerk en kerkmensen.
Niet aan God.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor hubert » 24 aug 2014 21:04

Mannetje77
Ik zal me NOOIT maar dan ook NOOIT meer verbinden met welk kerkgenootschap dan ook, hoewel ik van de andere kant wel de behoefte voel om iets van het geloof met anderen te delen en samen te beleven.


Jammer, want in mijn kerk zou je van harte welkom zijn.
Ik ken je gevoelens overigens heel goed, want ik ben zelf ook eens van kerk veranderd.
Maar ik ben er sterker en rijker van geworden en heb veel nieuwe en veel lievere mensen ontmoet dan in mijn oude refokerkje.
Stuur een pb als je meer wilt delen.

yobem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 697
Lid geworden op: 03 mar 2013 17:41

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor yobem » 24 aug 2014 22:36

maaarten schreef:Wel dit:
Matt 18:15-17:
"Indien uw broeder zondigt, ga heen, bestraf hem onder vier ogen. Indien hij naar u luistert, hebt gij uw broeder gewonnen. Indien hij niet luistert, neem dan nog een of twee met u mede, opdat op de verklaring van twee getuigen of van drie elke zaak vaststa. Indien hij naar hen niet luistert, zeg het dan aan de gemeente. Indien hij naar de gemeente niet luistert, dan zij hij u als de heiden en de tollenaar."

Je timing is nogal ongelukkig, maar voìla, dat zij je vergeven.

"broeder"
"zondigt"

Zolang de bewijsvoering voor die twee zaken niet existent is, zou ik zo'n tekst niet in de mond nemen.

Ik heb namelijk niet het idee dat mensen mij als "broeder" zagen/zien in die gemeenschap. "Broeder" zijn veronderstelt namelijk een zekere mate van gelijkwaardigheid en respect voor de soevereiniteit van de desbetreffende persoon. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ik vooral als hopeloos verdwaald slachtoffer werd gezien zonder dat je notie hoefde te nemen van hoe ik daar zelf tegenaan keek.

Voor de term "zondigen" heb je een houdbaar, niet tegen te spreken kader nodig. En aangezien je over dit onderwerp aantoonbaar verschillend kunt denken zonder de schrift geweld aan te doen, zou ik het op z'n minst gepast vinden om de sticker niet te plakken, met het oog op de eigen feilbaarheid.

Maar het geeft wel een beetje aan hoe lomp en onbenullig gemeenschappen soms over dit soort vraagstukken heen stappen. Olifanten door porseleinkasten.

maaarten

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor maaarten » 25 aug 2014 15:18

yobem schreef:"broeder"
"zondigt"

Zolang de bewijsvoering voor die twee zaken niet existent is, zou ik zo'n tekst niet in de mond nemen.


Zeker

yobem schreef:Ik heb namelijk niet het idee dat mensen mij als "broeder" zagen/zien in die gemeenschap. "Broeder" zijn veronderstelt namelijk een zekere mate van gelijkwaardigheid en respect voor de soevereiniteit van de desbetreffende persoon. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ik vooral als hopeloos verdwaald slachtoffer werd gezien zonder dat je notie hoefde te nemen van hoe ik daar zelf tegenaan keek.


Dat lijkt me inderdaad een kwalijke zaak.

yobem schreef:Voor de term "zondigen" heb je een houdbaar, niet tegen te spreken kader nodig. En aangezien je over dit onderwerp aantoonbaar verschillend kunt denken zonder de schrift geweld aan te doen, zou ik het op z'n minst gepast vinden om de sticker niet te plakken, met het oog op de eigen feilbaarheid.


Ik denk dat het probleem hem erin zit dat ik allerminst overtuigd be van het gegeven dat je hier aantoonbaar verschillend over kunt denken zonder de Schrift geweld aan te doen. Ik heb het een en ander meegelezen op dit forum, maar ook daarbuiten heb ik vaak genoeg allerlei verschillende visies over dit onderwerp gehoord. En ik kan mij niet aan de conclusie onttrekken dat het juist geweld aan de Schrift zou doen om het niet als zonde te benoemen - maar goed discussies hierover zijn al tal van keren gevoerd....

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor Tante Pollewop » 25 aug 2014 15:37

maaarten schreef:Ik denk dat het probleem hem erin zit dat ik allerminst overtuigd be van het gegeven dat je hier aantoonbaar verschillend over kunt denken zonder de Schrift geweld aan te doen. Ik heb het een en ander meegelezen op dit forum, maar ook daarbuiten heb ik vaak genoeg allerlei verschillende visies over dit onderwerp gehoord. En ik kan mij niet aan de conclusie onttrekken dat het juist geweld aan de Schrift zou doen om het niet als zonde te benoemen - maar goed discussies hierover zijn al tal van keren gevoerd....

Maar waarom zou je niet kunnen accepteren dat iemand anders de Bijbel anders leest c.q. interpreteert dan jij? Het lijkt me namelijk best lastig om dan nog met andere gelovigen te blijven samenleven. Over het minste of geringste krijg je ruzie.

Kortom, waarom zou je je onverdraagzaam willen opstellen tegenover je naaste?

yobem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 697
Lid geworden op: 03 mar 2013 17:41

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor yobem » 25 aug 2014 16:03

Over het gebrek aan broederschap:
maaarten schreef:Dat lijkt me inderdaad een kwalijke zaak.

Over zondigheid en verschillende perspectieven daarop:
maaarten schreef:Ik denk dat het probleem hem erin zit dat ik allerminst overtuigd be van het gegeven dat je hier aantoonbaar verschillend over kunt denken zonder de Schrift geweld aan te doen. Ik heb het een en ander meegelezen op dit forum, maar ook daarbuiten heb ik vaak genoeg allerlei verschillende visies over dit onderwerp gehoord. En ik kan mij niet aan de conclusie onttrekken dat het juist geweld aan de Schrift zou doen om het niet als zonde te benoemen - maar goed discussies hierover zijn al tal van keren gevoerd....

Ik zie enige discrepantie tussen antwoord één en antwoord twee. Want omdat jijzelf vindt dat je geen andere mening kunt hebben zonder de schrift geweld aan te doen verval je automatisch in datgene wat je kwalijk vindt. Namelijk een gebrek aan broederschap. Je vindt eigenlijk eigenlijk homoseksuelen die voor een relatie pleiten geen broeders; ze kunnen namelijk op ethisch vlak geen gelijkwaardige conclusies trekken vergeleken met de conclusie die jij op dat vlak trekt.

Derhalve heb je twee keuzes: 1. Je kan deze tekst niet gebruiken om deze mensen terecht te wijzen, je ziet ze immers niet als broeders. 2. Je verruimt je blik en schikt je in de mogelijkheid dat mensen met een ander perspectief het mogelijk bij het rechte eind hebben. Daardoor worden het gelijkwaardige broeders maar vervalt de noodzaak om daar per definitie het labeltje "zondig" op te plakken.

Misschien is deze tekst ook wel bedoeld voor de situaties waarin alle betrokkenen, inclusief de aangesprokene het eens zijn over de zondigheid. Maar dat er desondanks niet de bereidheid of vaardigheid bestaat om er mee te breken.

Gebruikersavatar
mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 jun 2006 16:36
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor mannetje1977 » 25 aug 2014 19:04

Als eerste wil ik vermelden dat het mij ook opvalt hoe men blijkbaar nauwelijks weet te reageren op persoonlijke verhalen van personen en hoe makkelijk men allerlei Bijbelteksten weet in te brengen, en een ander weet te corrigeren of bevragen op het foutief citeren van Bijbelteksten.

Waarom ik mijn persoonlijk verhaal hier heb geplaatst? Om de eenvoudige reden om te laten zien dat het voor mij en anderen hier geen theoretische discussie is, maar het gaat over mij diepste gevoelens en mijn ervaringen. Voor mij, Yobem, Tante Pollewop, JeeWee en anderen (die ik mogelijk vergeten ben of van wie ik het niet weet) is het geen theoretische discussie die alleen op cognitief niveau te voeren is. Het gaat om wie wij in wezen zijn met alles wat daarbij hoort, ook onze geaardheid en de keuzes en gedragswijze die daarmee mogelijk samenhangt.

Maaarten kom met Mt 18:5-7 om aan te tonen dat het een juiste procedure is om ernstige zondaren uit de gemeente te verwijderen, daarbij impliciet ervan uitgaan dat homoseksuele relaties daarbij horen.

Ik heb ook ven over MT 18:15-17 lopen nadenken en heb hem even opgezocht in verschillende vertalingen. Als je deze vertalingen bekijkt dan zie je dat er met nae in vers 15 een opvallend verschil zit:

Maarten citeert de NBG'51:

Indien uw broeder zondigt, ga heen, bestraf hem onder vier ogen (NBG'51)

Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen(SV)

Als een van je broeders of zusters tegen je zondigt, moet je die daarover onder vier ogen aanspreken. (NBV)

Zoals je kunt zien ontbreekt in de NBG'51 de woorden "tegen jou/tegen u" (eis tou). IK heb me afgevraagd waarom dat zo is. Als je kijkt naar de Griekse tekst dan blijkt dat er hier sprake is van een textvariatie in de verschillende oude Griekse teksten.

Het is echter niet met zekerheid vast te stellen wat de originele lezing is. Hebben de woorden "eis tou" nu wel of niet in de originele tekst gestaan?

Voor mij is dat reden genoeg om deze tekst niet zonder meer hier te plaatsen om daarmee een bepaalde procedure voor tucht in de gemeente onder de aandacht brengen. En daarmee bepaalde praktijken van uitlsuiting/afsnijding/excommunicatie te rechtvaardigen.

Als de woorden "tegen jou/tegen u" in de tekst thuis horen dan gaat het hier helemaal niet om een gemeentelijke tuchtprocedure tegen alle vormen van zonden maar gaat het primair om het oplossen van problemen tussen broeders onderling veroorzaakt doordat de een tegen de andere broeder zondigt.

Bovendien als je de context leest (vers 21) dan lijkt het ook te gaan om persoonlijke zonden tegen de ander te gaan. Petrus vraagt daar: "Heere! hoe menigmaal zal mijn broeder tegen mij zondigen, en ik hem vergeven! Tot zevenmaal?"

De hele opzet van het tekstgedeelte gaat niet om een tuchtprocedure te geven, maar gaat over het winnen en vergeven van je broeder.

Ook de parabel die Jezus vertelt over de onbarmhartige dienstknecht gaat over persoonlijk in de schuld staan tegenover de ander en het vergeven van de ander.

Kortom er valt wel wat meer over Mattheus 18:15-17 te zeggen dan het eenvoudig citeren van een tekst en daarmee zou je een zinvol aandeel aan deze discussie hebben.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor Tante Pollewop » 26 aug 2014 09:26

Grappig, uit verschillende invalshoeken wordt maaarten van repliek gediend. 8)

maaarten schreef:Dat is gek, dit citaat van Jezus heb ik nog nooit in mijn Bijbeltje gelezen. :roll:


Joh 8:7:
"Toen ze bleven aandringen, richtte hij zich op en zei: ‘Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.’"

Dit heeft dezelfde strekking als wat ik aanhaalde.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Homoseksualiteit deel 7

Berichtdoor hubert » 26 aug 2014 09:57

TP:
Het probleem is dat de stenenwerpers menen een goddelijke opdracht te vervullen.
Maaarten ziet zich vast niet niet als stenenwerper, maar als waarschuwer. Waarschuwen bv voor het feit dat je op de verkeerde weg zit en zodoende in de hel terecht komt (kort door de bocht).
Dat is een terechte bezorgdheid in deze setting. Mijn eigen moeder dacht ook zo.
Het kost heel veel energie en genade om los te komen van deze m.i. verkrampte en onjuiste invulling van het evangelie. Heel de Veluwe gelooft zo!
Goed dat je het probeert. Al wordt er maar één gered dan is er al feest in de hemel.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten