Refoweb pubers

Moderators: Memmem, Moderafo's

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor Boaz » 19 feb 2014 09:13

cornelia77 schreef:Er zijn hier vast niet alleen ouders van refoweb kids, maar wellicht ook van refoweb pubers?
Ik (wij) vinden het opvoeden van pubers een behoorlijke klus. Wellicht kunnen we hier onze vragen/oplossingen delen?
Onze 'pubers' zijn 11 en 13.

Hoeveel helpen jullie je kinderen met schoolwerk? Zijn ze daar zelfstandig in?


Toen onze kinderen op de basisschool zaten, hebben wij ze uitgebreid geholpen met het maken van verslagen of spreekbeurten. We gaven ze richtlijnen, en corrigeerden na afloop taalfouten, brachten alinea's aan en oefenden spreekbeurten met ons gezin als publiek.

Mijn ervaring is dat in de 1e klas voortgezet onderwijs ze ook af en toe om richtlijnen vroegen, maar daarna deden ze alles zelfstandig. Hier en daar nog eens iets overhoren, en dat was het.

Kerkgang is nooit een issue: we gaan gewoon, en meestal gaan ze gemotiveerd mee. Soms zijn ze moe of wat dan ook, en als daar een heel goede reden voor is doen we niet moeilijk over een keertje blijven liggen op bed.
Gelukkig hebben beide jongens ook een heel leuke jeugdgroep in de kerk, en vinden ze de avonden met hun Bijbelstudiegroep ook leerzaam en gezellig. Dat laatste is voor de knullen net zo belangrijk.

Een van mijn jongens had eerst een Bijbelstudiegroep waar hij niet veel aansluiting had; volgens hem wilden de jongens daar liever kletsen over meiden en mobieltjes, maar daar kwam hij niet voor. We hebben toen contact gezocht met de jeugdcoördinator, en toen is onze zoon in een andere groep geplaatst, waar hij prima op zijn plek zit. Het is nu zelfs zo, dat wanneer soms de Bijbelstudieavond uitvalt omdat de leiders vergaderen, zijn groep bij elkaar komt zonder begeleiding, omdat ze geen avond willen missen met elkaar. Eerst serieus aan de Bijbelstudie, dan komt het gebak op tafel en is het lachen.

Ik pols altijd wel even in het weekend of ze vooruit werken, zodat ze niet in de knel komen met hun huiswerk op de dag dat ze hun Bijbelstudie hebben. Want tja, planning he.. heel soms schort het daar nog wel eens aan. Geen onwil, maar gewoon niet vooruit denken..
Laatst gewijzigd door Boaz op 19 feb 2014 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor Boaz » 19 feb 2014 09:18

Schiet me opeens iets te binnen: Colette de Bruin heeft boekjes geschreven voor kinderen met autisme, ze heeft instructiekaarten gemaakt, zodat ze zelfstandig hun huiswerk kunnen maken.
Die kaarten zijn echt niet alleen handig voor kinderen met autisme, elk kind kan er baat bij hebben.
Ik heb er destijds een paar gekopieerd voor een van mijn kinderen; ik meen me te herinneren richtlijnen over het maken van een boekverslag. Wij vonden het heel handig. Ideetje misschien?

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor Memmem » 19 feb 2014 14:33

Welk boek is dat van Colette? Zal hier ook wel handig kunnen zijn.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor Boaz » 19 feb 2014 16:18

Memmem schreef:Welk boek is dat van Colette? Zal hier ook wel handig kunnen zijn.


Volgens mij 'Geef me de 5', maar kijk het even na in de bieb.

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor Jess » 12 jan 2015 14:50

1 van onze kinderen heeft al een tijdje leuke verkering.

Hoor je als ouders dan kennis met elkaar te gaan maken?

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor ajl » 19 jan 2015 10:55

Op den duur wel, maar wat mij betreft hoeft dat zeker niet snel. Ik geloof dat mijn ouders pas na 2 jaren kennis maakten met de ouders van mijn man. Mijn broer heeft nu ook ongeveer een jaar een relatie. De ouders van zijn vriendin hebben mijn ouders nog niet ontmoet ( de vriendin ook nog maar 3 keer.

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor cornelia77 » 19 jan 2015 19:51

Misschien ook afhankelijk van de leeftijd van je kind. Ik zou zelf de mensen wel willen kennen waar mijn kind van 17 met regelmaat naar toe gaat en wellicht ook logeert. Maar als het gaat om iemand van 25 is dat natuurlijk al heel anders.

juf89
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 feb 2011 14:16
Locatie: de grote stad

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor juf89 » 20 jan 2015 09:00

ik ga over 3 mnd trouwen, en de ouders ontmoeten elkaar op de bruiloft ;). Nu zijn wij beide ook al een eind in de twintig. Mijn a.s. heeft mijn ouders ook max 5 keer gezien in de bijna 4 jaar die wij een relatie hebben.
Kijk omhoog en zie wat nog verborgen is

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor meribel » 20 jan 2015 09:14

je ouders ontmoetten elkaar op de bruiloft? Vind ik best opmerkelijk,
dat zou hier echt niet zo gaan :D ,
hebben ze elkaar dan ook nooit op jullie verjaardagen gezien?

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor Sophie77 » 20 jan 2015 09:16

Zelf zou ik het wel fijn vinden om de ouders en het gezin te leren kennen waar ons schoonkind uit komt. Dat hoeft idd niet na een paar weken en is idd ook wel afhankelijk van de leeftijd van je kind, maar elkaar pas op de bruiloft voor het eerst ontmoeten lijkt mij als ouder niet echt fijn eerlijk gezegd ...

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor ajl » 20 jan 2015 10:22

Ik zou het zelf ook wel fijn vinden om het schoonkind en de familie beter te leren kennen. Ik ben daarom blij dat mijn man indertijd weer tijdelijk bij zijn ouders woonden toen wij een relatie kregen. Zo leerde ik zijn ouders kennen.

Mijn broer heeft nu ruim een jaar een relatie en ik heb zijn vriendin nu 2 keer ontmoet en mijn ouders ook zoiets. Ik verwacht ook niet dat zij haar heel vaak zullen ontmoeten, omdat mijn broer ook niet meer thuis woont en ook niet wekelijks/maandelijks op de stoep staat.

meribel schreef:je ouders ontmoetten elkaar op de bruiloft? Vind ik best opmerkelijk,
dat zou hier echt niet zo gaan :D ,
hebben ze elkaar dan ook nooit op jullie verjaardagen gezien?


Je hoopt dat dat niet zo zou gaan :wink: Als jouw dochter al op zichzelf woont en niet met haar partner op de proppen komt, heb je daar als ouder niet zo veel op te zeggen.
En verjaardagen, tja ik ga eigenlijk nooit naar verjaardagen van mijn schoonfamilie ( alleen van mijn schoonmoeder). Verder houden wij onze verjaardagen ook nooit, dus de familie ontmoet elkaar dan ook niet.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor meribel » 20 jan 2015 10:37

maar je gaat als je kind uit huis is toch wel naar de verjaardag van je eigen kind? en daar zal je haar veiend en schoonouders toch kunnen ontmoeten

mijn broer was ook al flink ouder maar heeft toen ze van plan waren te trouwen ouders en schoonouders even samen uitgenodigt voor een etentje en het nieuws te vertellen,
en natuurlijk kennis te maken,
ik had heel jong verkering en na een jaar of zo hebben mijn schoonouders mijn ouders eens voor een verjaardag uitgenodigt, zoiets.

overigens , als tip juf89, het is voor de gezelligheidsfactor van een bruiloft best aan te raden als familie en schoonfamilie elkaar een beetje kent, anders krijg je ook vam die groepsvorming, links groepje eigen familie, rechts schoonfamilie,
of op zijn minst de ouders

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor ajl » 20 jan 2015 11:25

Eh, mijn ouders komen nooit op mijn verjaardag. Ik vier het niet en mijn man viert het ook niet. Het ligt er denk ik ook aan hoever je bij elkaar vandaag woont. Mijn ouders moeten dan 3 uren rijden voor een verjaardag. Voor de kinderen is dit natuurlijk wel belangrijk, maar mij maakt het echt niet uit. Aankomend jaar zijn wij toevallig met de verjaardag van mijn man een weekend bij mijn schoonmoeder, maar anders komt zij ook niet ( moet 6 uur reizen met openbaar vervoer heen en terug).

juf89
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 feb 2011 14:16
Locatie: de grote stad

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor juf89 » 20 jan 2015 12:08

meribel schreef:je ouders ontmoetten elkaar op de bruiloft? Vind ik best opmerkelijk,
dat zou hier echt niet zo gaan :D ,
hebben ze elkaar dan ook nooit op jullie verjaardagen gezien?


Ik heb zelf mijn ouders 5 jaar niet gezien. dus op verjaardagen waren mijn ouders er nooit. en mijn schoonvader is ook nog nooit op mijn verjaardag geweest. mijn schoonmoeder wel altijd.

Maar al zou ik wel contact met mijn ouders hebben gehad, had ik het nog steeds raar gevonden dat zij dan kennis met mijn schoonouders gaan maken. Maar misschien zien ze elkaar nog op mijn verjaardag, die is nog voor de bruiloft.
Kijk omhoog en zie wat nog verborgen is

juf89
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 feb 2011 14:16
Locatie: de grote stad

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor juf89 » 20 jan 2015 12:13

meribel schreef:maar je gaat als je kind uit huis is toch wel naar de verjaardag van je eigen kind? en daar zal je haar veiend en schoonouders toch kunnen ontmoeten

mijn broer was ook al flink ouder maar heeft toen ze van plan waren te trouwen ouders en schoonouders even samen uitgenodigt voor een etentje en het nieuws te vertellen,
en natuurlijk kennis te maken,
ik had heel jong verkering en na een jaar of zo hebben mijn schoonouders mijn ouders eens voor een verjaardag uitgenodigt, zoiets.

overigens , als tip juf89, het is voor de gezelligheidsfactor van een bruiloft best aan te raden als familie en schoonfamilie elkaar een beetje kent, anders krijg je ook vam die groepsvorming, links groepje eigen familie, rechts schoonfamilie,
of op zijn minst de ouders


qua gezelligheid verwacht ik niet zo heel veel van mijn familie. Ik heb heel weinig contact met ze, en het is al de vraag of al mijn broer/zussen komen. (ingewikkeld verhaal)

Mijn schoonfamilie is heel groot en we hebben ook nog een flinke vriendengroep bij ons, en dat mengt wel met elkaar. wat mij betreft blijft mijn familie lekker op een eilandje, zodat ze niet de dag kunnen vergallen voor onze vrienden/ schoonfamilie.
Helaas heeft mijn familie nu al allerlei commentaar op hoe wij onze bruiloft vieren, niet helemaal volgens hun 'regels'. dus zeker geen kennismaking van te voren. en het is ook nog een grote vraag of mijn schoonvader komt, die gaat bij het ene kind wel naar de bruiloft en de andere niet..
Kijk omhoog en zie wat nog verborgen is


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten