Refoweb pubers

Moderators: Memmem, Moderafo's

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Refoweb pubers

Berichtdoor cornelia77 » 28 jan 2014 20:33

Er zijn hier vast niet alleen ouders van refoweb kids, maar wellicht ook van refoweb pubers?
Ik (wij) vinden het opvoeden van pubers een behoorlijke klus. Wellicht kunnen we hier onze vragen/oplossingen delen?
Onze 'pubers' zijn 11 en 13.

Hoeveel helpen jullie je kinderen met schoolwerk? Zijn ze daar zelfstandig in?

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor bakvis » 28 jan 2014 20:45

Hier een beginnende meisjes puber van 11.
soms erg stoer, soms huilend van onzekerheid. 'k vind het lastig om met die wisselende stemmingen om te gaan.
DV sept. hoopt ze aan de havo te beginnen. Nu al wel redelijk wat huiswerk, ik vraag dagelijks of ze wat heeft voor de volgende dag en we overhoren ook heel regelmatig. Gelukkig leert ze erg makkelijk. We moeten ze wel elke dag 'even' herinneren aan het huiswerk en er zijn ook regelmatig boeken, schriften of aantekeningen kwijt. Ik weet niet of dat 'des pubers' is of dat het (mede) door haar ADHD komt.

Best bijzonder om te zien...zo'n meisje wat een eigen mening enz. krijgt. Maar wat een verantwoording ook om die te vormen en te helpen richten op het goede pad! Steeds meer zaken die vanzelfsprekend waren worden kritisch bekeken en soms kom je jezelf keihard tegen door je kind.

ben benieuwd naar andere ervaringen, ook van wat meer 'gevorderde' puber ouders! Wij zijn ook in fam. en vriendenkring de eerste met kinderen dus ook de eerste die met pubers in huis zit....de eerstvolgende daarna in de fam. komt pas ruim 2 jaar later...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor schelpje3 » 28 jan 2014 23:00

Mijn ervaring is dat elk kind anders is. Als je denkt na de oudste, dat het met het daaropvolgend kind ook wel zo zal lopen, niet dus!
Ik vind de puberteit een interessante, maar wel heel intensieve periode in het kinderleven. Je leert jezelf ook weer opnieuw kennen dan. :wink:
Met humor kom je een heel eind, maar ja, die humor kun je niet altijd bij jezelf oproepen.
Wisselende stemmingen van meiden heb ik gek genoeg meer moeite mee dan met de dwarsheid van de jongens. Misschien dat je als moeder in een soort spiegel kijkt? :oops:

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor Memmem » 29 jan 2014 09:56

*Off topic verwijderd*

Hier ook 2 pubers van 13 en 11 jaar. De oudste zit in de eerste van havo/vwo de tweede gaat volgend jaar richting havo/vwo. De oudste doet ip alles zelf maar liefst zo laat mogelijk, en soms is hij ook wel opeens op tijd klaar. De tweede moeten we helemaal nog overal aan herinneren, gelukkig leert hij heel makkelijk. Hij heeft wel heel veel moeite om op tijd thuis te komen en zijn spullen op orde te houden. Hoeveel ik al niet van hem heb uitgewassen omdat hij zijn broekzakken niet leegt, en nog mist hij het niet. @schelpje, humor doet wonderen, dat is echt waar maar soms heb ik er gewoon geen zin in of is er wat gebeurd dat mijn hoofd er helemaal niet naar staat.

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor Sophie77 » 29 jan 2014 10:27

Hier 4 pubers: zoons van 15, 13 en 2 van 11 jaar. Idd wat schelpje3 zegt: een interessante maar ook heel intensieve periode.

Qua huiswerk: de oudste heeft 3 jaar gestreden tegen het feit dat hij thuis werk voor school moet doen. Dat hoort niet volgens zijn (autistische) denkwijze. Gelukkig gaat het sinds dit schooljaar wat beter en is hij af en toe bereid om thuis een half uurtje huiswerk te maken. Naar mijn idee komt dat vooral door het feit dat hij al z'n huiswerk dit jaar achter de pc moet doen -alle lesboeken en opdrachten staan online.

Met de tweede zijn we verwend; die hoef ik nooit aan te sporen en hij heeft tot nu toe (tweede jaar VWO) nog maar twee onvoldoendes gehaald in zijn VO-carrière en die haalde hij in het begin van het eerste jaar.

Wat betreft de derde: die heeft erge moeite met plannen. Een paar weken geleden betrapte ik mezelf erop dat het mijn probleem aan het worden was als hij niet op tijd aangekleed was, ergens te laat aankwam, zijn huiswerk niet maakte etc. We zijn nu bezig hem stapsgewijs zélf verantwoordelijk te maken voor zijn doen en laten, te beginnen met de tijd voor schooltijd. Hij weet wat er moet gebeuren voor schooltijd -aankleden, bed rechttrekken, tas inpakken- en zorgt er zelf voor dat dat gebeurt voor we om kwart voor 8 aan tafel gaan.
M.b.t. het huiswerk maakt hij nu aan het begin van de week een planning: wanneer doe ik wat. Hij zet dat op papier en ik geef hem een compliment als hij er zich aan gehouden heeft en vraag hoe hij het op gaat lossen als hij zich er niet aan houdt. Gelukkig zien we vorderingen, dat geeft moed voor volgend jaar.

Nr. 4 heeft niet zo'n interesse in leren maar kan wel redelijk goed plannen. Af en toe een hint geven of een vraag stellen is voldoende. En af en toe heeft hij gewoon geen zin om te leren of z'n werk te maken en sinds kort laat ik dat ook weleens voor wat het is. Nu heeft hij 2 keer een onvoldoende gehaald en dat vond hij achteraf toch niet zo leuk. Misschien hard, maar ik denk dat hij beter op de basisschool kan leren hoe het niet moet dan er door schade en schande op het VO achter te komen.

En qua helpen: Ik overhoor als ze het me vragen en kijk regelmatig mee met wat ze aan het doen/leren zijn.

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor cornelia77 » 29 jan 2014 10:56

Onze oudste zijn wij op het moment (te) veel aan het helpen. Vind het lastig om los te laten. Als wij hem niet aansporen, doet hij niets meer denk ik. Dan blijft hij zitten. Hij kan de havo prima, maar op de een of andere manier komt het er op het moment niet uit. Hij leert wel hard, maar begint te laat. Houd zijn huiswerk ook niet zo goed bij, waardoor hij meer tijd kwijt is aan repetities. Pff, en dat is nog maar twee havo...

De tweede is echt heel anders. Die houdt prima in de gaten wanneer hij moet leren. Gaat dat ook zelfstandig doen. Geen omkijken naar.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor schelpje3 » 29 jan 2014 13:10

cornelia77 schreef:Onze oudste zijn wij op het moment (te) veel aan het helpen. Vind het lastig om los te laten. Als wij hem niet aansporen, doet hij niets meer denk ik. Dan blijft hij zitten. Hij kan de havo prima, maar op de een of andere manier komt het er op het moment niet uit. Hij leert wel hard, maar begint te laat. Houd zijn huiswerk ook niet zo goed bij, waardoor hij meer tijd kwijt is aan repetities. Pff, en dat is nog maar twee havo...

De tweede is echt heel anders. Die houdt prima in de gaten wanneer hij moet leren. Gaat dat ook zelfstandig doen. Geen omkijken naar.

Dat kan een valkuil zijn Cornelia. Onze oudste is tot 2 VWO gekomen, maar op het laatst werd het mijn huiswerk, ik ging steeds meer voor hem doen, om hem maar voldoendes te laten halen.
Aan het einde van het 2e schooljaar dacht ik: waar ben ik nu mee bezig :oops: hij is teruggezakt naar de HAVO, we hebben hem nog wel achter zijn broek aan moeten zitten, maar losten niets voor hem op. Het eerste gedeelte van het 3e leerjaar is heel spannend geweest, maar uiteindelijk is hij met veel duw- en trekwerk met de hakken over de sloot overgegaan. Het 3e leerjaar, vooral op het VMBO, maar ook HAVO, is voor veel leerlingen een soort breekpunt. Ze raken soms minder gemotiveerd, weten nog niet wat ze na de HAVO moeten gaan doen, en komen in een soort dip. Dit hebben wij meerdere malen van verschillende mentor's, op verschillende scholen gehoord. Misschien herkent iemand dit ook?

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor Jess » 18 feb 2014 19:00

mijn kind ging naar de havo maar deed er niets aan. Hij wilde graag naar de Havo maar hij gebruikte zijn talenten niet dus nu zit hij op mavo. Ik hoef dat diploma niet te halen, het is zijn eigen schuld. We hebben hem willen helpen maar het landde niet. Nu gaat het beter op de mavo maar we moeten hem nog wel geregeld achter zijn broek aan zitten.

Een ander kind vind school overbodig, als hij zo doorgaat als nu blijft hij zitten. Stom, maar eigen schuld.

Wat ik moeilijk vind is het punt van naar de disco gaan. Mag niet van ons maar het kind wil wel. Kan betreffende persoon moeilijk vast binden. Heb verteld waarom: het is niet tot eer van God, daar hoor je niet thuis. Je bent gedoopt, God heeft jouw apart gezet. Kind gelooft niet in God. Gaat nog wel mee naar de kerk maar wil dat ook niet.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor Evelien » 18 feb 2014 20:39

Tsja lastig. Laat dat geloven gewoon los zal ik zeggen. Maar goed dat is ook heel erg persoonlijk en heeft denk ik ook een beetje te maken met dat ik dat niet het belangrijkste vind in de opvoeding (geloof).

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor MissF » 18 feb 2014 20:59

Het geloven loslaten lijkt me onmogelijk als je zelf gelooft. En als je zelf gelooft, denk ik dat dat juist erg belangrijk is in de opvoeding van je kind(eren), juist omdát je dan gelooft dat hij niet gered zal worden als hij niet gelooft. Lijkt me heel heftig om dat als ouders te merken, dat je kind er niks (meer) van wil weten. niet dat het dan nooit meer goed kan komen, maar het lijkt me zwaar.
Maar als je kind niet gelooft, hebben argumenten als ´je bent gedoopt, God wil het niet´ e.d. geen zin, dat vindt dan geen ingang. Volgens mij is het dan het beste om te laten zien wat jullie als zo mooi en positief ervaren in jullie geloof, en hoe jullie dichtbij Hem leven. Voor hem blijven bidden, ook als hij wel naar de disco gaat, want dat blijven verbieden gaat denk ik niet lukken. Je hoeft het niet toe te juichen, maar neem hem serieus, en vertel hem dat je erop vertrouwt dat hij nu oud genoeg is (is hij dat?) om zelf over die dingen te beslissen. Je kunt dan jouw mening vertellen, maar de beslissing om wel/niet te gaan bij hem neerleggen. Je kunt niet meer alles verbieden als ze pak-em-beet 15 of 16 zijn, ze willen dan graag serieus genomen worden, en andere keuzes kunnen maken dan hun ouders.
Sterkte!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor Evelien » 18 feb 2014 21:11

Nee, dwingen dat is heel goed. #-o Wat ik al zeg het is allemaal erg persoonlijk. Als wij in zo'n situatie zouden zitten is gewoon blijven praten (en los laten).

Waarom onmogelijk? als je kind niet gelooft kun je zoiets toch niet dwingen om te (laten) geloven?

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor MissF » 18 feb 2014 21:52

Dat zeg ik toch ook niet? Ik zeg juist dat je geen argumenten over God moet gebruiken als je kind niet gelooft.
Over het geloven loslaten, waarschijnlijk bedoel je het anders dan dat ik het interpreteer. Jij bedoelt waarschijnlijk dat je over geloven niks meer zegt tegen je kind, omdat het niet helpt, ik dacht dat je bedoelde dat je het ongeloof van je kind echt helemaal loslaat.
Echt loslaten, nee, dat zou ik denk ik nooit kunnen. En natuurlijk zal ik mijn kind niet dwingen, want dat is ook onmogelijk (gelukkig maar overigens, want dan zou het van mij afhangen of hij/zij gaat geloven of niet, pff, daar krijg ik het nu al warm van ;) ), maar loslaten, nee, dat zou ik niet kunnen. Gewoon omdat mijn/ons geloof het belangrijkste is in ons leven, en dat deel ik met iedereen waar ik van houd, dus ook met mijn kind (ook als dat niet gelooft). En dan helemaal niet op een dwingende manier, maar ik zou weigeren om erover te zwijgen in zijn/haar bijzijn.

Maar eigenlijk mag ik er niks over zeggen, ik heb geen pubers in huis. el 6 jaar mee gewerkt, maar die waren op een enkeling na allemaal ongelovig en het was ook niet de bedoeling dat ik mijn geloof en normen en waarden op hen zou 'projecteren'. Ik kom over een jaar of 8 nog wel eens terug :mrgreen:
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor Evelien » 18 feb 2014 22:18

Wij staan daar dan toch anders in. En dat mag ook. 8) Gelukkig maar.

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor Sophie77 » 18 feb 2014 22:38

Ik vind loslaten wel heel .... vrijblijvend klinken. Vrijblijvend is niet het juiste woord, maar 'k kan even geen beter bedenken. Als het je enige kind is, of je jongste, oké, dan kan ik me er misschien iets bij voorstellen. Maar is het de oudste, dan heeft dat kind ook een soort voorbeeldfunctie voor de rest. Niet dat je dat zegt, maar het is gewoon zo dat jongere kinderen sterk naar hun oudere broer/zus kijken en dat op jongere leeftijd nadoen. Gaat dus je oudste met 17 jaar naar de disco en laat je 'm gaan omdat je geloof nu eenmaal niet kunt aanpraten, dan zal een geïnteresseerd jonger kind al als hij/zij 15 jaar is naar de disco willen en als hij de kans krijgt, ook gaan. Dat verschuift echt, ik zie het ook hier thuis. Wij hebben basisregels (over bijv. de invulling van de zondag, drankgebruik, taalgebruik) waaraan elk kind zich moet houden als hij hier in huis woont en ik denk dat dat tot op zekere hoogte ook prima is. Natuurlijk laten we ze in veel zaken ook vrij, ze doen ook echt wel dingen waar ik niet helemaal gelukkig mee ben, maar zo lang ze thuis wonen mag je als ouders ook best wat regels stellen, zeker als een kind nog niet volwassen is.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor Evelien » 19 feb 2014 07:31

Kijk en dat bedoel ik dus met persoonlijk. Geloven en geloven daar zit zoveel verschil in. De een vind dit belangrijk en de ander weer dat. Als ik kijk naar onze gemeente, waar de kinderen toch voor een groot deel centraal staan (en als ik kijk hoeveel tieners er in de dienst zitten) dat het niet saai is in de kerk. Als ik kijk naar de gemeente waar ik zelf ben opgegroeid tsja dan kan ik me wel voorstellen dat er kinderen zijn die andere dingen gaan opzoeken. Wil niet zeggen dat zoiets niet bij onze gemeente gebeurd, maar ik proef wel dergelijk verschil tussen die twee gemeentes.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten