Gezin en huishouding deel 5

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor vpk » 12 jul 2011 12:22

vervelend judith!
maar ik herken het wel een beetje... niet dat de hele was lichtblauw verkleurt, maar bijv de elastieken in het witte ondergoed en de kanten randjes van de sokken van dochterlief en ook haar legging lijkt wel een beetje lichtblauw ipv helder wit... weet ook niet hoe het kan...

en galateia, is het nog gelukt met je kleren?
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor Haai » 12 jul 2011 14:38

-Judith- schreef:HELP!!
M'n wasmachine doet heeel vaag!

Áf en toe was ik een wasje op 95 graden, dit zijn altijd handdoeken, en ze komen er lichtblauw eer uit! Terwijl ze officieel creme zijn!
Ik dacht dat het eenmalig was, omdat ik door m'n eigen fout een lichtblauwe (al veel vaker uitgewassen) handdoekn er bij in had gedaan. Een volgende x wassen op 95graden, viel het dus niet op, dat de boel weer verkleurd was.
Maar nu heb ik m'n nieuwe kussenhoezen erbij in gedaan, en die zijn nu ooooook lichtblauw terwjil er toch écht alleen maar handdoeken bij in zaten! Die allemaal creme zijn ,of hooguit heeeeeel iets lichtblauw verkleurd...
'
Wie weet hoe 't kan dat m'n wasmachine alleen met 95 graden de was lichtblauw verkleurd?
En ook niet onbelangrijk; hoe krijgi k m'n kussenhoezen weer in de originele kleur? (Die handdoeken interesseeren met niet zo 8-[ )


Ik weet niet wat voor wasmiddel je gebruikt (en hoeveel), maar misschien ligt het daaraan? Aan wasmiddelen voor de witte was worden optische witmakers toegevoegd, zie Wikipedia: Een optische witmaker of opwitter is een fluorescerende chemische stof en wordt gebruikt om materialen witter te maken. Het effect van een opwitter is dat straling uit het onzichtbare ultraviolette deel van het spectrum wordt omgezet in zichtbaar Blauw licht. Hierdoor wordt de kleur van het materiaal minder geel en wordt de totale hoeveelheid teruggestraald licht verhoogd. Een blauwe toon in wit geeft een gevoel van verhoging van de witheid.
Het lijkt me dat overdosering er dus voor zou kunnen zorgen dat je was blauwig lijkt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor schelpje3 » 12 jul 2011 14:46

vpk schreef:vervelend judith!
maar ik herken het wel een beetje... niet dat de hele was lichtblauw verkleurt, maar bijv de elastieken in het witte ondergoed en de kanten randjes van de sokken van dochterlief en ook haar legging lijkt wel een beetje lichtblauw ipv helder wit... weet ook niet hoe het kan...

en galateia, is het nog gelukt met je kleren?

Ja dat herken ik ook !! Ik gebruik een zakje Nibro, de was wordt stralend wit, maar de elastiekjes en randjes lichtblauw. Ik geef er niet om, maar sla om die reden af en toe over met het zakje.
De witte was deed ik met Ariel, maar de vlekken gaan er niet meer goed uit, nu is het Persil geworden.
De fijne witte was doe ik met Fleuril, wat dus eerst Dato was.

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor vpk » 12 jul 2011 20:57

Haai schreef:Het lijkt me dat overdosering er dus voor zou kunnen zorgen dat je was blauwig lijkt.


oei, zou dat het kunnen zijn ja?? ik ben misschien best wel eens wat te scheutig met wasmiddel ja... :oops:
Zijn handen, jouw handen

jouw zorg, Zijn zorg!

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor -Judith- » 12 jul 2011 21:03

Ow goeie help! Wij hebben op onze bruiloft een heeeee-le-boel zakjes wasmiddel gekregen, en bij handdoeken gebruik ik dat alleen...Maar dat zou 't natuurlijk ook kunnen zijn! Nooit bij na gedacht! En laatst natuurlijk oko gebruikt bij m'n kussenslopen...Oh wat stom!

maarrrr nu het probleem is opgelost, hoop ik, nog 's vraagje; hoe krijg ik m'n kussenhoezen nou weer mooi in de originele kleur, of kan ik dat vergeten? :$

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor Haai » 12 jul 2011 21:28

Misschien een aantal keren wassen zonder wasmiddel, zodat het goed uitgespoeld wordt?

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor ajl » 27 jul 2011 11:24

IN het kader van moeder en talenten :wink: vandaag de keuken en kamer al compleet schoongemaakt, alles aan de kant gezet, ramen gelapt aan de binnenkant, bedden verschoond en 3 wassen gedraaid. Mijn hulp heeft de complete bovenverdieping gedaan. Wij kunnen er weer tegenaan deze week.

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor vpk » 28 jul 2011 13:17

zo goed bezig geweest ajl.

ik heb gisteren de hele babykamer van boven tot onder schoongemaakt. alle babywas op een grote hoop gegooid en nu maar hopen dat het volgende week mooi weer wordt, dan ga ik lekker alles uitwassen en buiten hangen.
eigenlijk had ik vanmiddag tijdens het slaapje van dochterlief willen beginnen aan onze kledingkast want dat is één grote puinhoop, maar kon de gang nog niet krijgen en nu is het eigenlijk de moeite niet meer om nog te beginnen 8-[ . nou ja, ook maar volgende week dan..
Zijn handen, jouw handen

jouw zorg, Zijn zorg!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor ajl » 28 jul 2011 14:30

Nesteldrang vpk? :D

Kledingkasten zijn ook zo'n ramp om op te ruimen, ben nl. niet zo goed in gelijkmatig de was opvouwen 8-[ Kasten opruimen moet je echt 's morgen gelijk doen, anders heb je er echt geen zin meer in. Vindt je dochter het niet leuk om te helpen? Hier staan ze echt in de rij om mee te helpen met een kast schoonmaken ( en dan natuurlijk alle schoenen aanpassen, overal alles vandaan trekken etc.)
Laatst gewijzigd door ajl op 29 jul 2011 06:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor vpk » 28 jul 2011 18:35

ja ik heb er echt wel last van nu! het liefst zou ik alles tegelijk doen en alles maar lekker klaar hebben maar dat lukt nu eenmaal niet.. daarbij komt dat er dingen zijn die ik wat langer heb laten liggen (zoals de kast dus) en die dus echt wel hard aan een goede beurt toe zijn!

met haar erbij heb ik nog nooit geprobeerd, ik heb zo het idee dat dan de kledingstukken in de emmer sop verdwijnen want als ze die emmer ziet ligt elke doek die ze tegenkomt erin :wink:. ze vindt het wel altijd helemaal geweldig om te 'helpen' met schoonmaken dus misschien toch maar eens samen een poging wagen ja.. in dat slaapuurtje doe ik nu eenmaal niet zo erg veel..
Zijn handen, jouw handen

jouw zorg, Zijn zorg!

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor *Annet* » 29 jul 2011 07:17

Ken er iemand ff langskomen?

Ons huis is in vakantie stemming en nu hoorde ik gisteravond dat we vandaag visite krijgen. Ik heb helemaal geen zin om te ruimen of te strijken #-o

Waar is het begin van de bende?
ja, dat is mijn mening dan he.....

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor Galateia » 29 jul 2011 07:21

In zo'n geval moet je jezelf de vraag stellen: komt de visite ook boven? Is dat antwoord ontkennend, dan pak je alles op in grote hopen in de armen, sleept dat de trap op, smijt het een kamer in waarvan je de deur dicht kan doen, en hoppa: je huis ziet er getransformeerd uit 8)
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor *Annet* » 29 jul 2011 07:45

Ze komen met 5 kids en mijn muts neemt altijd meiden mee naar boven om haar poppenzooi te showen. Waarom zou ik het netjes maken als er wel 5 kids in mijn huis komen? En misschien nemen ze de hond ook wel mee?

Laat ik eerst mezelf maar es opruimen achter de laptop vandaan en kijken of er nog schone kleren in de kast liggen. Gelukkig heb ik nog wel een voorraadje :mrgreen:
ja, dat is mijn mening dan he.....

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor Evelien » 29 jul 2011 08:37

Gewoon lekker laten liggen en genieten van vakantie, tenslotte heb jij ook vakantie.

Wij sliepen vorige week onverwachts bij m'n schoonzus en zwager. Ze ging zich verontschuldigen dat de zolder niet was opgeruimd en vol lag met kampeerspullen. Ik zeg: ja en? Als we in een bed kunnen slapen vinden wij het al prima. We hadden zelf ons beddengoed mee genomen. Mijn maakt het niet uit hoor of het nu opgeruimd is of niet.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor trijntjejohanna » 01 aug 2011 09:48

zoooo de bovenverdieping is gedaan! nu zo de was nog vouwen en buiten hangen, maar ik zit nu ff te ontbijten.. en dan doe ik de rest van de dag niet zoveel.. alleen beneden nog beetje opruimen


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten