Gezin en ... hobby's 2

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Gezin en ... hobby's 2

Berichtdoor *Annet* » 03 mei 2011 08:50

@Sophie: heb je een patroon van een baretje of doe je gewoon een ronde lap stof en naai je daar een tunnel in? Zie hier in de kerk ook een meid met een baret, vind ik net een vliegdekschip, zo groot, ziet er niet uit. Haar moeder is iemand die veel maakt misschien dit ook wel.
ja, dat is mijn mening dan he.....

felisa
Mineur
Mineur
Berichten: 130
Lid geworden op: 15 mar 2011 13:13
Locatie: ergens in Nederland

Re: Gezin en ... hobby's 2

Berichtdoor felisa » 03 mei 2011 09:52

Bij een baretje naai ik 2 ronde lapjes op elkaar, en uit de onderste knip ik weer een rondje, zo groot als de omtrek van je hoofd, zeg maar.
Daar een tricot bandje aan naaien, en klaar is je baret :D

Ter variatie kun je er dan bandjes opnaaien, of een applicatie, of een gehaakte bloem, of.... noem maar op, variatie genoeg :lol:

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Gezin en ... hobby's 2

Berichtdoor Sophie77 » 03 mei 2011 10:09

Ik heb het volgens de beschrijving van felisa gedaan, *Annet*, alleen gebruikte ik geen tricot maar een biaisbandje met daardoorheen hoedenelastiek. Het zou ook zonder die elastiek kunnen, maar 'k had 'm iets te wijd gemaakt. Al rondkijkend in de kerk kreeg ik meer ideeën voor baretjes (bredere banden, een cirkel uit punten bestaand, andere decoratie) en de gordijnstof is nog niet op, dus er volgen er nog meer denk ik :wink: ... (eentje voor bij haar wit-met-grijze stelletje, eentje die bij haar jas (camel) past en een baret met rode accenten bijvoorbeeld)

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Gezin en ... hobby's 2

Berichtdoor *Annet* » 03 mei 2011 12:43

Met al mijn naaiervaring kom ik er niet uit! Een legging, roospatroon 5003, het patroon is voor- en achterbeen in 1, aan elkaar, getekend.

Beschrijving:
*Leg de voorbenen op elkaar en stik de kruisnaad. Leg de achterbenen op elkaar en stik de kruisnaad
(neem aan dat het smalle gedeelte de kruisnaad is?)
* Leg de voorbenen op de achterbenen en stik de binnenbeennaad

Daarna volgt het verhaal over de tunnel en de zoom.

Dit klopt niet, kom er niet uit, het ziet er heel vreemd uit. Heb het 4 x geknipt, nu denk ik dat 2x genoeg was geweest maar ik heb geen hogere wiskunde gestudeerd dus snap het gewoon niet.

Maar nu ga ik eraan verder, vaak als je je hart hebt gelucht helpt al genoeg.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Gezin en ... hobby's 2

Berichtdoor *Annet* » 03 mei 2011 12:56

Sorry, ik ben er al uit. Het werkt al verhelderend als je je verhaal op het forum plaatst en bedankt voor de baret beschrijving.

Ik ga dus nooit meer een dure legging kopen, als je er, nu dus :mrgreen: , in een handomdraai 1 kunt naaien. Die leuke van Bonnie Doon zijn 12,95 en 19,95!!!
ja, dat is mijn mening dan he.....

Gebruikersavatar
filia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 327
Lid geworden op: 25 aug 2009 10:23

Re: Gezin en ... hobby's 2

Berichtdoor filia » 03 mei 2011 13:09

Een baret naaien is inderdaad heel eenvoudig, en financieel ook nog eens aantrekkelijk. Sinds ik heb uitgeplozen hoe zo'n officiële (dure ;)) baret in elkaar zit, maak ik ze ook zelf. Voor de zomer 1 gemaakt van lichtgrijs linnen, met een wit pipingbandje tussen de onderrand&baret.

Ik maak een baret trouwens ook door 2 cirkels te knippen, en uit 1 cirkel een rondje ter grootte van m'n hoofd te halen. (wel naad aanknippen). Buitenrand naaien en even open strijken. Doorstikken op onderste deel.
Dan knip ik een lapje van dezelfde stof van 6cm breed en ruimschoots m'n hoofdomtrek. Dat maak ik om m'n hoofd op de juiste maat (hoef je er ook geen elastiek oid in te doen). Dubbel vouwen. En dat zet ik zó aan de baret vast dat er een rand van 2cm breed ontstaat. (eerst rijgen voor 't beste resultaat 8))

Ik strijk overal vlieseline tegen, dan is de baret wat steviger. Ik voer ze met dunne katoen/stretchvoeringstof, dat is niet statisch. Evt. dus een bandje oid ertussen zetten of een applicatie erop.
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Gezin en ... hobby's 2

Berichtdoor vpk » 03 mei 2011 13:15

klinkt leuk, zon baret zelf maken!

nou, nog even showen dan... de rok: 8)
Afbeelding
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Gezin en ... hobby's 2

Berichtdoor LeChat » 03 mei 2011 16:01

Leuke rok, vpk! Je hebt 'm op de buikfoto in het zwanger-topic aan, geloof ik hè? Leuk setje daar!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Gezin en ... hobby's 2

Berichtdoor MissF » 03 mei 2011 18:31

Hij is leuk geworden vpk! Echt mooi! En lekker zomers, die van mij kan ik al niet meer echt aan, omdat ik hem te donker vind. Dan vind ik deze leuker :D

Annet, bij een gewone broek naai ik altijd de 2 benen eerst los, doe ze dan in elkaar, en naai dan de kruisnaad. Dat zal bij een legging waarschijnlijk wel hetzelfde werken?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Gezin en ... hobby's 2

Berichtdoor Sophie77 » 03 mei 2011 19:50

Echt een leuke rok, vpk!

filia schreef:(hoef je er ook geen elastiek oid in te doen)

't Kan idd prima zonder elastiek, maar dan moet je niet op zaterdagavond om half 11 in je bol krijgen om nog even voor de zondag een baretje in elkaar te zetten terwijl dochterlief dan natuurlijk al uren onder zeil is en je geen maat genomen hebt :mrgreen: ...

Gebruikersavatar
filia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 327
Lid geworden op: 25 aug 2009 10:23

Re: Gezin en ... hobby's 2

Berichtdoor filia » 03 mei 2011 23:21

Sophie77 schreef:'t Kan idd prima zonder elastiek, maar dan moet je niet op zaterdagavond om half 11 in je bol krijgen om nog even voor de zondag een baretje in elkaar te zetten terwijl dochterlief dan natuurlijk al uren onder zeil is en je geen maat genomen hebt :mrgreen: ...

Tot nu toe maak ik ze alleen voor mezelf, en dus heb ik m'n hoofd steeds onder handbereik. 8)
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

jantine76
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jan 2008 18:14

Re: Gezin en ... hobby's 2

Berichtdoor jantine76 » 04 mei 2011 13:34

En jurk nummero 3 voor deze week is klaar! Dit keer een Willemientje (FM) in verschillende stofjes. Erg leuk geworden, maar ik denk nog een beetje te groot...

Baretten.. leuk om te maken, Ik zag eens bij een exclusieve hoedenzaak een ontwerpbaret en die had aan de achterkant geen ronding, maar recht afgesneden. Die is ook erg leuk om te maken en het je hebt weereens wat anders.

Gebruikersavatar
mamavansophie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 336
Lid geworden op: 14 apr 2008 21:13
Contacteer:

Re: Gezin en ... hobby's 2

Berichtdoor mamavansophie » 10 mei 2011 21:01

jantine76 schreef:Zo, de eerste jurken voor dochterlief zijn klaar. Elodie van FM. Erg leuk geworden. De een is rose met bloemetjes, de andere verschillende rode stofjes. Ze is er zelf erg blij mee. Ik ben mijn lappenmand eens aan het nakijken en zie meer leuke stofjes, dus deze week kan ik wel vooruit...


Ah ja de Elodie, die is zo leuk!!!
(al vind ik de jurkjes van Oliver+s ook erg leuk. Alleen vind ik het nog best veel geld voor een patroontje).
-----------mamavansophie-------------denkt na over een nieuw onderschrift------------

jantine76
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jan 2008 18:14

Re: Gezin en ... hobby's 2

Berichtdoor jantine76 » 11 mei 2011 12:45

Mama van Sophie, dat klopt op zich wel. Eén patroon is net zo duur als een hele knippie. Maar je hebt iets leuks en als ik stof+patroon reken, ben ik nog niet duur uit. En daarbij, ik gebruik het patroon meerdere keren en varieer dan in details, mouwtjes, kantje wel/niet enz. Dan lijkt het een heel ander jurkje!

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Gezin en ... hobby's 2

Berichtdoor *Annet* » 11 mei 2011 18:36

Jantine, kan je es een foto's plaatsen van je creaties?
ja, dat is mijn mening dan he.....


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten

cron