Duschka schreef:Wat ik mij weleens afvraag, is de standaard niet omhoog aangepast zou moeten worden.
Dat is op zich natuurlijk een heel andere discussie

maar het valt mij op dat volgens van alle kindjes in mijn omgeving zo'n 65% echt wel "bovengemiddeld" presteert.
Dat doet bij mij de vraag rijzen of kindjes niet gewoon vlotter ontwikkelen omdat ouders vandaag de dag wellicht iets anders met hun kindjes omgaan, dan pak en beet tig jaar terug en dat dit invloed heeft op het prestatieniveau van de kindjes.
Maar goed, da's zomaar een gedachtespinsel van mij

Ik denk dat programma's als Sesamstraat, Tik Tak, Dora e.d. er ook aan hebben bijgedragen.
Jonge kindjes leren zo spelenderwijs te tellen, de letters te herkennen, de kleuren enz.
Als je oude kinderboeken leest, kun je zien dat men vroeger anders praatte tegen een kind, het ook anders behandelden.
Bij de dokter of de juf werd er
over het kind gesproken, nu wordt er
met het kind gepraat.
Ik heb de indruk dat elk kind in een gezin hetzelfde benaderd werd en je ziet nu dat ouders hun kinderen elk individueel opvoeden.
M.a.w. het ene kind heeft een strengere aanpak nodig dan het andere.
Tot een paar generaties terug wisten ze niet zo goed raad met hoogbegaafde kinderen, ze werden wijsneus genoemd en hun ontwikkeling vaak toch de kop ingedrukt.
Zelfs de middelbare school sluit aan door meertalig onderwijs en bijzondere vakken aan te bieden en een versneld leerprogramma eventueel.