Mijn man slaat mij, en ik houd zielsveel van hem.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Mijn man slaat mij, en ik houd zielsveel van hem.

Berichtdoor Mortlach » 27 jul 2011 16:55

schelpje3 schreef:Nouwww, ik ken genoeg mannen die van hun vrouw verlangen zoiets eerst te vragen. Die gaan dan niet slaan of zo, maar manlief moet het wel goedvinden.

Want anders? Gaat het dan niet door? Daarmee zou je bij mij niet moeten aankomen hoor.

Ik heb een vriendin die altijd het humeur van haar man even moet afwachten, meestal vindt hij het wel goed, maar ze moet het toch vragen !

Belachelijk. Zoiets vraag je niet, zoiets deel je mee.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gruzelement
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gruzelement » 27 jul 2011 20:55

@DDD
Ik reageer niet expres niet op bepaalde bijdragen, ik reageer algemeen op een aantal posts tegelijk aan de hand van de indruk die ik krijg van reacties.

Ikzelf vond het aan het begin ook niet fijn om zoiets te vragen, ik deed veel dingen waarvan ik achteraf pas dacht, dat zou handig geweest zijn om eerst te bespreken. Inmiddels is het een beetje doorgeslagen naar de andere kant en vraag ik alles. Dit is, vanuit mijn perspectief, acceptabel omdat ik niet iets wil doen waar hij zich ongelukkig bij voelt. Als hij me niet soms zou slaan, zouden er ook minder mensen zijn die dat raar vinden. Mijn man vraagt ook aan mij of ik iets 'goed' vind en ik vind vrijwel alles goed. behalve als ik het moreel of ethisch gewoon fout vind.

Idealiter zou je alles overleggen, maar elkaar niet vragen om dingen niet te doen, zoals een vriendin bezoeken. waarom zou je je echtgenoot een leuke afspraak willen laten missen? In werkelijkheid kan je man net een beetje een hekel aan haar hebben of iets dergelijks.

Hij is gewoon een beetje control-freak, daarom vraag ik het. Hij weet het ook wel doorgaans. Ik wacht tot hij rustig zit te kletsen en niets belangrijks te doen heeft, dan reageert hij meestal gewoon laconiek. Ik heb het nog niet gevraagd, nu is een goed moment en ik zit hier mijn moed te verzamelen.

DDD
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DDD » 27 jul 2011 21:04

Oke, ik begrijp het. Ik zal mezelf niet gaan herhalen, maar volgens mij moet je daarvoor dus echt hulp krijgen van iemand die er verstand van heeft hoe zulke patronen zich ontwikkelen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 jul 2011 21:05

Mortlach schreef:
Belachelijk. Zoiets vraag je niet, zoiets deel je mee.

Bij ouderwetse refohuwelijken staat de man aan het hoofd van de vrouw, dus zal zij eerst zijn toestemming moeten vragen. In de praktijk valt dit doorgaans wel mee, maar als de man NEE zegt, ben ik bang dat de vrouw dan niet gaat.

DDD
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DDD » 27 jul 2011 21:17

Dit heb ik anders nooit uit het huwelijksformulier kunnen afleiden, noch ooit in een preek gehoord. Ik wil het niet onmiddelijk één op één vergelijken met mensen die incest goedkeuren op grond van het feit dat je je vader en moeder moet eren -want zolang er geen mishandeling plaatsvindt is het onschuldiger- maar zou toch wel willen vragen of er één boekje van een predikant of ander gezaghebbend type beschikbaar is binnen de bevindelijk gereformeerde en nadere reformatorische traditie waaruit je dat kunt afleiden. Ik heb daar nooit speciaal onderzoek naar gedaan maar zoiets heb ik werkelijk nog nooit gelezen. Ik vind het in ieder geval een grof misbruik van een bijbels thema als zoiets op die manier beargumenteerd wordt.

Overigens vragen mijn handen nooit aan mijn hoofd of ze iets mogen doen, dus uit de beeldspraak hoofd en lichaam kun je bepaald niet afleiden dat alles door het hoofd moet worden beslist. Overigens, ik denk dat er genoeg mannen zijn die zaken vanuit hun onderbuik benaderen. Maar dat terzijde.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 jul 2011 21:29

Sja, ik heb ook zo'n man niet. Alhoewel ons huwelijk er toch anders uitziet dan het huwelijk van mijn ouders.
het is ook een tijdsbeeld he !
Mijn vader deed de administratie, nam de grote beslissingen en mijn moeder schikte zich, wist echt niet beter, vond mij behoorlijk eigenzinnig :mrgreen:
Mijn vader onderdrukte mijn moeder niet, absoluut niet ! maar het zag er anders uit, naar buiten toe.
Poosje geleden stond er nog in de krant dat een man met zijn vrouw het stemhokje mee was ingegaan in Staphorst.
In Rotterdam trouwens ook #-o toen moesten de verkiezingen nog over.
Maar vergis je niet hoe alles in de laatste decennia veranderd is, ook hier in !
Praat het slaan natuurlijk niet goed ! Verre van dat, maar dit gaat even over de verhouding van man en vrouw, in Bijbels opzicht en hoe dat verder uitgewerkt werd en wordt.

DDD
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DDD » 27 jul 2011 21:34

schelpje3 schreef:Sja, ik heb ook zo'n man niet. Alhoewel ons huwelijk er toch anders uitziet dan het huwelijk van mijn ouders.
het is ook een tijdsbeeld he !
Mijn vader deed de administratie, nam de grote beslissingen en mijn moeder schikte zich, wist echt niet beter, vond mij behoorlijk eigenzinnig :mrgreen:
Mijn vader onderdrukte mijn moeder niet, absoluut niet ! maar het zag er anders uit, naar buiten toe.
Poosje geleden stond er nog in de krant dat een man met zijn vrouw het stemhokje mee was ingegaan in Staphorst.
In Rotterdam trouwens ook #-o toen moesten de verkiezingen nog over.
Maar vergis je niet hoe alles in de laatste decennia veranderd is, ook hier in !
Praat het slaan natuurlijk niet goed ! Verre van dat, maar dit gaat even over de verhouding van man en vrouw, in Bijbels opzicht en hoe dat verder uitgewerkt werd en wordt.

Ik vind het allemaal prima, maar dat is natuurlijk geen antwoord op mijn vraag. Op precies dezelfde manier kun je het wel normaal vinden dat mannen hun vrouw bedreigen, het is ook maar net hoe je wordt opgevoed. Maar waar ik bezwaar tegen heb is als je zegt dat dat typerend is voor reformatorische gezinnen. Dat is pertinent niet waar. En het wordt ook bij mijn weten zelfs door de meest orthodoxe predikanten niet zo gesteld. Je kunt je eigen ervaringen niet als norm stellen voor wat reformatorisch is natuurlijk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 jul 2011 21:41

Ik zeg niet dat het DE norm is, ik ken verschillende echtparen, waar de verdeling zo is. Ouder, maar niet allemaal zo oud dat het al een halve eeuw betreft.
ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken, mijn man overal toestemming voor te moeten vragen.
Met zn 2en in een stemhokje zou niet eens lukken ! Hier iig niet.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 jul 2011 21:50

schelpje3 schreef:Bij ouderwetse refohuwelijken staat de man aan het hoofd van de vrouw, dus zal zij eerst zijn toestemming moeten vragen. In de praktijk valt dit doorgaans wel mee, maar als de man NEE zegt, ben ik bang dat de vrouw dan niet gaat.

Dan ben ik toch van mening dat er een afwijkende uitleg van het begrip 'hoofd' wordt nageleefd. Een gangbare uitleg is namelijk dat de man verantwoordelijk is voor wat de vrouw doet, maar dat wil niet zeggen dat hij ook alles bepaalt wat zij doet of laat.

DDD
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DDD » 27 jul 2011 21:52

:?
schelpje3 schreef:Bij ouderwetse refohuwelijken staat de man aan het hoofd van de vrouw, dus zal zij eerst zijn toestemming moeten vragen. In de praktijk valt dit doorgaans wel mee, maar als de man NEE zegt, ben ik bang dat de vrouw dan niet gaat.

Dan had ik bovenstaande opmerking waarschijnlijk niet letterlijk moeten begrijpen. Dat geeft niet, zo zijn we toch weer een stap verder. Er staat -taalkundig bekeken- gewoon dat ouderwetse refohuwelijken automatisch leiden tot het toestemming moeten vragen voor zoiets, omdat de man het hoofd van de vrouw is. Dat verband kun je niet zo stellen, en voor zover dat verband wel wordt gelegd is dat niet door mensen die in bevindelijk gereformeerde kring gezaghebbend zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 jul 2011 22:07

Mortlach schreef:
Dan ben ik toch van mening dat er een afwijkende uitleg van het begrip 'hoofd' wordt nageleefd. Een gangbare uitleg is namelijk dat de man verantwoordelijk is voor wat de vrouw doet, maar dat wil niet zeggen dat hij ook alles bepaalt wat zij doet of laat.

Ik heb het vermoeden dat dit zeker niet meer voorkomt bij hoger opgeleide vrouwen :wink:
En bij de jonge stellen ook niet zozeer.
Het is nog geen eeuw geleden dat vrouwen niet eens mochten stemmen !

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 jul 2011 22:39

schelpje3 schreef:Ik heb het vermoeden dat dit zeker niet meer voorkomt bij hoger opgeleide vrouwen :wink:
En bij de jonge stellen ook niet zozeer.
Het is nog geen eeuw geleden dat vrouwen niet eens mochten stemmen !

En als rechtgeaarde, oerconservatieve refo hoor je nu natuurlijk te zeggen: "Als het in Bijbelse tijd goed was, is het nu nog steeds goed. Weg met al die moderne fratsen als stemrecht en zelfbeschikking voor vrouwen!"

:wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 jul 2011 22:59

Mortlach schreef:
En als rechtgeaarde, oerconservatieve refo hoor je nu natuurlijk te zeggen: "Als het in Bijbelse tijd goed was, is het nu nog steeds goed. Weg met al die moderne fratsen als stemrecht en zelfbeschikking voor vrouwen!"

:wink:

Of ik rechtgeaard ben ? Morgenochtend gaat mijn man op de kameel naar zijn werk, ga ik 5 km met een kan op mijn hoofd naar de dichtstbijzijnde bron om water te putten, en blijf ik in de tent :-oo
Gekheid op een stokje, de gulden middenweg is nog altijd de beste.
Wist jij trouwens dat er ook een topic geopend zou kunnen worden: mijn vrouw slaat mij ??
Ik las daar laatst ook een heel stuk over, er zijn mannen die mishandeld worden door hun vrouw.
Krijg ik toch een beetje een beeld voor me #-o grote vrouw met klein menneke.

DDD
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DDD » 27 jul 2011 23:12

Volgens mij is dat precies dezelfde situatie, maar dan omgekeerd. Dan moet de man hulp zoeken natuurlijk. En de vrouw misschien ook, maar die zal daar niet in eerste instantie mee beginnen, waarschijnlijk.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 jul 2011 23:18

schelpje3 schreef:Wist jij trouwens dat er ook een topic geopend zou kunnen worden: mijn vrouw slaat mij ??
Ik las daar laatst ook een heel stuk over, er zijn mannen die mishandeld worden door hun vrouw.
Krijg ik toch een beetje een beeld voor me #-o grote vrouw met klein menneke.

Dat schijnt in de praktijk reuze mee te vallen. Je hoeft niet groot te zien om lichamelijk geweld toe te kunnen passen. Zodra je weet dat a) je man zich niet of nauwelijks verdedigt, en al helemaal niet terug vecht en b) hij toch niet bij je weg gaat, wat je ook doet, dan maakt het niet uit hoe groot of klein je bent.

Maar in het algemeen zijn vrouwen veel geniepiger in dit soort machtsmisbruik.

Terug naar “Relaties”