Zwanger deel 15

Moderators: Memmem, Moderafo's

654321
Luitenant
Luitenant

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor 654321 » 15 jan 2015 14:17

ajl schreef:@ werken
Ik werk met 4 kinderen ook nog 3 dagen, is prima te doen. Over twee jaar loopt mijn ouderschapsverlof af en wellicht dat ik dan zelfs weer terug ga naar 4 dagen.
(...). En dingen missen van je kinderen? Ik zou niet weten wat ik van ze mis.

Jij denkt dat jij niet wat mist van de kinderen.
Ik geloof daar niet zo in ;-), maar oké, misschien mis jij zelf niet wat.

Maar de kinderen dan? Moeten die niet veel missen?
Rust in huis? Zou het niet fijner zijn dat er elke dag uit school gewoon een moeder is die er voor hen is? Een moeder die dan klaar is met huishouden en het avondeten klaar heeft staan? Hoeveel echte aandacht kunnen ze dan nog krijgen? Is er dan daadwerkelijk tijd voor alle verhalen, een spelletje, rustig hangen/ bij moeder op schoot bijkomen etc.? Is het niet vaak een gevlieg (ook in de ochtenden? En met je dan op een dag dat de kinderen vrij zijn ineens nog dingen in het huishouden doen?

Overigs heb ik er wel respect voor dat je het ook zelf vol kunt houden! Maar houd je ook genoeg tijd over voor je eigen relatie, sociale contacten, eenzame mensen, vrijwilligerswerk, kerkenwerk enz?

Ik ben misschien best kritisch, maar ik vind dat gezin en kinderen voor een moeder inderdaad op nr 1 moeten staan.
En jij zegt dat je man jou ook leuker vind als je buitenshuis werkt? Is dat echt zo? Daar snapt mijn man niets van, haha. Is het voor een man niet veel fijner om altijd in een net/ opgeruimd huis thuis te komen met het eten op tafel? Bij een vrouw die geniet van haar gezin? Ben je ook niet vaak (te) moe als je 3 dagen werkt?

En ik vind het ook niet zo dat je een geboren thuisblijfmoeder of een geboren buitenshuis moeder bent. Als je kinderen krijg gaat het niet meer om wat jezelf leuk vind, zelfverloochening. Dan gaat het om de roeping die je op dat moment hebt. En ik geloof als het je overtuiging is dat je roeping in je gezin ligt, je dit ook met blijdschap kan uitvoeren, met de hulp van God. Ook al ben je helemaal geen geboren thuisblijfmoeder.

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 15 jan 2015 14:19

ajl schreef: En ik merk dat de kinderen het kdv en de bso ook wel leuk vinden. Daar mogen ze dingen die ze thuis niet mogen of kunnen, zoals op de ramen schilderen, eieren rapen in het kippenhok, eigen groentetuintje, veel meer en ander speelgoed etc.

Ik zou dat erg vinden.
Dat (en nog veel meer leuke dingen) zijn toch juist dingen die je als ouders met je kinderen doet? (behalve op ramen schilderen, haha, dat heb ik ook nog nooit gedaan)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 15 jan 2015 15:52

Misschien moeten we een mod vragen dit even af te splitsen...

Wat werken betreft, ik denk dat je ieder zijn/haar eigen situatie moet laten beoordelen. Allerlei omstandigheden kunnen het bijv. noodzaken buitenshuis te werken, de condities kunnen dusdanig zijn dat bepaalde nadelen niet bestaan, et cetera.
Zelf ben ik bijv. kostwinner en werk nu 4 dagen op kantoor en (minimaal) 4 uur thuis. In onze branche kun je niet minder dan 4 dagen per week werken en kom je echt niet meer aan de bak als je er een x-aantal jaren uit bent geweest (wat ajl ook al aangaf). Mijn man werkt 24 uur in korte diensten, hij heeft sowieso één volledige papadag per week, daarnaast komen mijn ouders bij ons thuis oppassen, die meteen het huishouden doen, manlief kookt altijd en doet ook veel in huis. Voor 2 (korte) dagen in de week hebben we een heel lieve gastouder, waar T in beschermde omgeving ook met andere kinderen leert omgaan straks. Hij hoeft daarvoor niet 's morgens wakker gemaakt te worden maar kan rustig thuis opstarten gezien de diensten van mijn man.
Dus als ik thuis ben heb ik meteen alle aandacht voor T, ik hoef niet te koken, ik hoef geen hele dag aan het huishouden te besteden... En ja, ik zou mijn werk onwijs missen als ik thuisblijfmoeder zou zijn en dan zou mijn man waarschijnlijk hetzelfde reageren als die van ajl. Tijdens mijn verlof heb ik thuis op de bank al het nodige werk gedaan en dat was erg fijn als ik met het clusteren lang op de bank zat te voeden, en om mijn hersenen weer 'ns te laten kraken :wink:.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Lisette.V

Berichtdoor Lisette.V » 15 jan 2015 17:26

Fijn dat het bij jou ook goed gaat MissF. Nog even genieten van de avonden/nachten zonder huilende baby haha. Jij liep 2/3 weken voor op mij toch? Ben nu zelf 35.2

Dippie: Zie er niet echt tegenop hoor. Weet een beetje wat me te wachten staat. Ik denk dat ik meer tegen een natuurlijke bevalling zou hebben opgezien. De vrouwen in mijn fam hebben allemaal erg zware bevallingen dus daar ging ik dan anders toch vanuit :wink:.
Geeft wel rust nu we weten wanneer de kleine ong. komt. Word nog gebeld voor een datum.

Het blijft natuurlijk wel sowieso spannend of we er allebei goed doorheen komen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 jan 2015 20:19

Ik ben misschien best kritisch, maar ik vind dat gezin en kinderen voor een moeder inderdaad op nr 1 moeten staan.
En jij zegt dat je man jou ook leuker vind als je buitenshuis werkt? Is dat echt zo? Daar snapt mijn man niets van, haha. Is het voor een man niet veel fijner om altijd in een net/ opgeruimd huis thuis te komen met het eten op tafel? Bij een vrouw die geniet van haar gezin? Ben je ook niet vaak (te) moe als je 3 dagen werkt?

Verschilt toch per persoon..ik heb het net gevraagd maar mijn man moet er niet aan denken fulltime te werken en ik fulltime thuis. (andersom zou die meteen doen overigens maar dat wil ik weer niet )
Nu , door de branche waar hij in werkt kan het niet anders, werkt hij vier en ik twee dagen,
Maar ons ideaal zou zijn allebei drie dagen werken (is minimaal nodig hier, zes dagen, om rond te komen ).
Ik vind gezin moet voor beide ouders op èèn staan....een vader die workaholic is dat is ook niets.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 15 jan 2015 20:24

meribel schreef:Verschilt toch per persoon..ik heb het net gevraagd maar mijn man moet er niet aan denken fulltime te werken en ik fulltime thuis. (andersom zou die meteen doen overigens maar dat wil ik weer niet )
Nu , door de branche waar hij in werkt kan het niet anders, werkt hij vier en ik twee dagen,
Maar ons ideaal zou zijn allebei drie dagen werken (is minimaal nodig hier, zes dagen, om rond te komen ).
Ik vind gezin moet voor beide ouders op èèn staan....een vader die workaholic is dat is ook niets.

Maar hoe kan je gezin op 1 staan als je niet voldoende werk hebt om je gezin te onderhouden? Dus staat je werk in dat opzicht op nummer 1.
Afbeelding

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 15 jan 2015 21:01

Nee, ook dan kan je gezin op 1 staan.

Mijn man is juist nu ander werk gaan doen, hier hoort een ander salaris bij, maar hij is veel meer thuis en kan bijspringen bij ziekte, vakanties of als ik moet werken. In dat opzicht doen wij het echt samen.

654321 schreef:Ik zou dat erg vinden.
Dat (en nog veel meer leuke dingen) zijn toch juist dingen die je als ouders met je kinderen doet? (behalve op ramen schilderen, haha, dat heb ik ook nog nooit gedaan)

Waarom is het erg dat je kind buiten jou om plezier heeft. Wij hebben geen kippen en ook geen ruimte voor een moestuin. Vorige week had de oudste een zak boerenkool geplukt op de bso en dat hebben wij samen klaargemaakt en gegeten, echt leuk. Ik ben juist blij dat ze dat daar mogen doen. De jongste zit in de voelfase en mag de tafel op het kdv ondersmeren met slagroom. Eerst deden dat met scheerschuim, maar dat probeerden ze op te eten. Vandaag kwam ik de oudste halen van de bso en toen waren ze bezig met scheikundige proefjes. Hij vindt dat geweldig. Ik kan dat gewoon thuis niet allemaal aanbieden met 4 kinderen in verschillende leeftijden. En daarbij word ik ook niet blij van ondergesmeerde tafels en verf op de ramen.

En mijn man vindt mij inderdaad leuker als ik gewoon werk. Hij vindt dat ik al aan het afstompen ben tijdens mijn zwangerschapsverlof en eigenlijk merk ik dat zelf ook wel. Je wereldje is dan veel kleiner en dat vinden wij beiden niet fijn.

En verder vind ik dat het bij ons in huis best opgeruimd en netjes is. Een aantal collega´s verklaren mij voor gek dat ik überhaupt schoonmaak, want zij sporten liever op de dagen dat zij niet werken...haha. Ik doe dingen in huis op woensdag en vrijdagmorgen en wat niet af is, komt de week erop weer. Daarin ben ik wel makkelijker geworden. Strijken doe ik ´s avonds en manlief doet de tuin of rommelt in de schuur als de kinderen buiten het hek spelen. Dan houdt hij toch nog een oogje in het zeil. Woensdagmiddag en Vrijdagmiddag mag er altijd gespeeld worden bij ons of vriendjes en vriendinnetjes, dus dan ben ik met halen en brengen veel tijd kwijt.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 jan 2015 21:38

@dippie, ik snap de zin niet zo,
Maar natuurlijk moet je genoeg inkomsten hebben om je gezin te onderhouden, dat maakt toch niet je werk nummer 1?

pien
Mineur
Mineur

Berichtdoor pien » 16 jan 2015 09:38

Ook als je gezin op 1 staat kun je best beide werken toch?

Mijn gevoel van welbevinden hangt echt niet af van wel of niet werken. Het lijkt me lastig als dat zo is. Maar fulltime thuis zijn lijkt mij erg zwaar. Ik vind het knap als mensen dat kunnen .

ik werk denk ik meer dan de gemiddelde moeder hier, maar ik ben wel flexibel, en werk ook veel in de avond.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 jan 2015 11:35

Ik heb wel ervaren dat dat prima kan ja, je gezin op 1 en toch werken.
Maar ik moest op een gegeven moment toch wel eerlijk zijn tegen mezelf, en toegeven dat het beter was om te stoppen met werken. En dan moet je je soms in allerlei bochten wringen financieel, maar dat doet er dan niet zo meer toe, want mijn kind gelukkig zien is het mooiste en beste wat er is voor mij, daar bezuinig ik graag een beetje voor.

Ik zal me officieel melden, vandaag ben ik 37 weken :) Voelt heerlijk, ik heb rust in mijn hoofd nu alles af is in huis, de envelopjes zijn geschreven, traktaties voor de kinderen zijn klaar, bed staat op klossen, alles is in huis. Nu afwachten hoeveel weken ik nog kan relaxen. Ik reken maar op ongeveer 40 weken, net als bij de andere 2, maar als het er nog 5 zijn, dan komt het vast ook goed.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 16 jan 2015 12:06

spannend missf! Ben erg benieuwd naar jullie naam!

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 16 jan 2015 12:36

Ik ben dan altijd wel benieuwd wat pure noodzaak is...?
En als je graag minder zou willen werken, zodat je meer bij je kindje kan zijn en er meer rust in huis is, is dat écht niet haalbaar? (anders leven? of heb je een te duur huis? of wil je graag alles nieuw? of moet je perse op vakantie? enz enz enz).

Ja, ik heb ook die ervaringen. Ik ben ook (nog steeds) een werkende moeder (al 6jaar moeder). Van mijn familie en vriendinnen werkt ongeveer niemand buitenshuis. Ze vinden het de taak van een moeder om voor kinderen en huishouden te zorgen maar genieten daar ook erg van (willen niet anders). Sommigen hebben ook wel heel grote gezinnen. Maar daar kan het ook. En sommige mannen verdienen echt niet veel hoor...

Ik werkte voor de geboorte van de eerste 40uur in de week en 1 dag in de zaak van mijn man. Na de geboorte van de eerste kreeg ik een 0-urencontract. Dit vond ik heel fijn. Had altijd genoeg dienstjes voor het uitkiezen (en was heerlijk heel veel thuis). Met de nieuwe wet (werk en zekerheid) ben ik verplicht een contract te nemen voor een aantal uren. Dus nu een contract voor een aantal uurtjes in de week.

Ik kan je verzekeren (wil op internet niet teveel uitweiden over onze financiële situatie) dat ik puur werk voor de boodschappen en benzine. Wij hebben geen duur huis (een flat, net gekocht voor een lage prijs) en we hebben een autootje die 16 jaar oud is en van ellende aan elkaar hangt. Dus nee, het is echt niet haalbaar, ik voel wel waar je naar toe wilt - denk ik tenminste.

Overigens vind ik het persoonlijk onzin dat het gezin alleen voor de moeder op nr. 1 moet staan. Dat moet voor de vader ook zo zijn. Mijn man werkt door studie minder dan ik, dat blijft hij na de geboorte ook doen (verwacht dan nog niet dat de studie klaar is). Veel oppas zullen we daardoor niet nodig hebben ondanks dat ik 4 dagen blijf werken. Ik zou het wel leuk vinden als de rollen ooit omdraaien, omdat ik al 10 jaar fulltime werk en vind dat ik nou wel eens lekker mag minderen ;)
What goes around, comes around

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 16 jan 2015 13:16

Spannend MissF! Ben ook erg benieuwd!
Ik heb nu een voordeel dat ik in het ziekenhuis moet bevallen (voor mij dan): Ik heb tegen manlief gezegd dat hij het bed op klossen mag zetten als ik in het ziekenhuis ben :P Wordt natuurlijk erg lastig als ik niet hoef te blijven, maar; hij gaat dus zo laat mogelijk omhoog hier :D
Afbeelding

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 16 jan 2015 14:31

Eigenlijk moet er een nieuw topic aangemaakt worden want we wijken wat af.
Maar nog 1 dingetje, daarna stop ik ;-). Man en vrouw zijn verschillend. En ze hebben ook een ander takenpakket van God gekregen. Dus ik denk niet dat het de bedoeling is om 'het thuis samen te doen' of om 'werken samen te doen'. Dat is geen Bijbels man en geen Bijbels vrouw zijn.

God heeft in de Bijbel hier veel over geschreven (meer dan we in eerste instantie denken). Moeders hebben daarin een roeping:
- Leven voor God (Hem dienen, stille tijd, Bijbellezen, gebed. niet bekommeren over allerlei dingen; Eén ding is nodig)
- Daarna komt de man (een hulpe als tegenover hem)
- Daarna kinderen als God die geeft
- Huishouding
- zorgen voor ouders (als je die nog hebt. en anders/ ook in algemeen de ouderen)
- Be-die-ning (gaven en talenten gebruiken in Gods dienst).
Al deze dingen zijn Bijbels te onderbouwen. Lees maar eens het boekje 'Dagelijks volgen', Een Bijbelstudie over dit onderwerp. Heel waardevol.

En dat God nergens de opdracht geeft aan moeders om buitenshuis te werken (in tegenstelling tot de man) geeft toch alleen al stof tot nadenken...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 jan 2015 14:40

Dippie, maar je bed moet toch op klossen voor de vk? Of moet je ingeleid worden? Want als je moet wachten tot een bepaald aantal cm, dan moet het bed voor de vk toch op klossen.
Al zijn ze bij mij blijkbaar totaal niet moeilijk, want ons bad kan echt niet op klossen :mrgreen: dus zal ze zich ook in alle bochten moeten wringen om ons kind ter wereld te helpen ;)
Zelf vind ik het heerlijk, het bed op klossen, ik kan er weer normaal af, in plaats van een 'aanloopje' te nemen :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Relaties”